Bästa råttgiftet?

Nå...om vi säger så här; jag tror mera på att informera om lagliga sanningar och informera om risker och regler än det du informerar om.
Många vet inte att införsel av växtskyddsmedel och biocider från annat land är förbjudet. Många vet inte att alla EU-länder har egna lagar om sådant. Jag informerar hellre om det än om illegala sätt att få in förbjudna medel till landet.
...men vi är alla olika.
Fast just växmedel har vi i sverige med , bara att du måste ha gått kurs för att få använda tex Roundup
 
Fast just växmedel har vi i sverige med , bara att du måste ha gått kurs för att få använda tex Roundup
Spelar ingen roll att ett medel med samma namn är godkänt i Sverige. Bruksanvisning, dosering och så vidare kan skilja mellan olika länder. Det medel som används i Sverige ska vara godkänt av Kemikalieinspektionen, inte av någon motsvarighet i ett annat land.
 
Exakt, och den som inte haft ett gediget problem med gnagarinvasion kan aldrig föreställa sig vad en sån ställer till med. Hellre ett par döda fåglar än en nedbränd fastighet, fast många är helt paranoida så fort bekämpningsmedel nämns och skriker rätt ut.
Ja fy för, det kan fort bli stort så att säga, av erfarenhet, och jag tog den risken att någon fick fatt i en död mus framför att huset blev fördärvat. Det var ju inte mitt, och jag hade ägarens tillstånd att lägga ut gift. Det enda som förgiftades hos mig var möss och en och annan mindre råtta gissar jag, inga husdjur och jag såg inte till någon mängd andrahandsförgiftningar eller en mängd lik av andra djur. Min katthatande hund höll alla katter på gott avstånd från gården så de råkade inte illa ut. Vi hade gott om rovfåglar, katter, rävar osv i mitt område också så jag gissar att andrahandsförgiftning nog inte slog ut särskilt stor population i så fall.
 
Alla ni som är emot råttgift kan ärligt talat dra dit pepparn växer. Jag tänker då inte husera några råttor. De betalar ingen hyra här utan förstör mitt hus helt utan anledning. Aldrig i livet att jag kommer acceptera någonting annat än död åt alla. Deras misstag var att flytta in hos mig. Flytta ut eller dö! Jag har ingen pardon med stora råttor inne i mitt hus!!
 
Olagliga råttgift eller sådana som bara tillåts till utbildad personal/med tillstånd lär vara begränsade av en anledning. Jag lider hellre några månader längre och provar andra alternativ i väntan på att få hjälp än åstakommer stor skada på miljö, vilt eller annat.

En bekant till mig anlitade terriers (jag vet inte om det är lagligt i Svea med råtthundar?) när hon hade råttor i fågelbruket och det var långt mer effektivt än något annat hon provat. Skadar ingen annan heller.
 
Olagliga råttgift eller sådana som bara tillåts till utbildad personal/med tillstånd lär vara begränsade av en anledning. Jag lider hellre några månader längre och provar andra alternativ i väntan på att få hjälp än åstakommer stor skada på miljö, vilt eller annat.

En bekant till mig anlitade terriers (jag vet inte om det är lagligt i Svea med råtthundar?) när hon hade råttor i fågelbruket och det var långt mer effektivt än något annat hon provat. Skadar ingen annan heller.
Det är eller var i alla fall tillåtet, nackdelen är att hundar kan få leptospiros av råttor o ovacc så dör dom, just nu är det 4 hundar i göteborg som dött senaste tiden ,dock förtäljer inte historian om dom var som min råttdödare eller om dom druckit förorenat vatten (mao med råttpiss i)
 
Alla ni som är emot råttgift kan ärligt talat dra dit pepparn växer. Jag tänker då inte husera några råttor. De betalar ingen hyra här utan förstör mitt hus helt utan anledning. Aldrig i livet att jag kommer acceptera någonting annat än död åt alla. Deras misstag var att flytta in hos mig. Flytta ut eller dö! Jag har ingen pardon med stora råttor inne i mitt hus!!
Så det är Anticimex som gäller, hoppas jag du menar.
...eller tänker du fortsätta med olagligheter och utsätta din granne för risk för att bli av med mycket stödpengar?
...eller tänker du importera illegalt och kanske få dyra havregryn färgade med blå karamellfärg - utan en endaste gnutta gift i?

Lugna dig och tänk efter. ...och sluta be folk som är rädda för gift dra dit pepparn växer. Inte så snyggt.
 
Jag har tagit hjälp av Anticimex en vinter, en granne hade matat småfåglar tills en koloni etablerat sig. Huset var säkrat, annars hade Anticimex hjälpt till att sätta råttsäkra galler där det behövdes.

Dom körde med fällor på gården, jag körde med katt och äckligt nog vattenfälla (hästarnas vattenbalja) 🤢.

Det funkade.
 
Alltså hus brinner ner med både människor och djur inne och pga att råttor gnagt i ledningarna. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om hundarna brann inne för att jag vurmade råttorna.
 
Det är eller var i alla fall tillåtet, nackdelen är att hundar kan få leptospiros av råttor o ovacc så dör dom, just nu är det 4 hundar i göteborg som dött senaste tiden ,dock förtäljer inte historian om dom var som min råttdödare eller om dom druckit förorenat vatten (mao med råttpiss i)
Fattar inte att det fortfarande finns folk som inte vaccinerar sina hundar mot leptospiros. Hur vågar man låta bli?
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 179
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 209
Senast: Sesca
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 034
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp