Travsele v.s andra selar

arna

Trådstartare
Min svägerska har travshettisar och tycker att en travsele duger bra att ha att lära sig med, är det någon som tycker något annat?? (Ska köpa en rockard)
Jämfört med andra selar är de ju förhållandevis billiga.
Har en haflinger som är inkörd,vet dock ej vad för slags sele hon är van vid. Är det stor skillnad för hästen med olika selar?
Hjälp! :confused:

Jag tycker att travsele är OK för körning på väg med lätt rockard.

Ska man köra "off road" elelr dra något tyngre så tycker jag att man hellre ska ha en riktig körsele.

Oftast följer det bara med en tunn brösta när man köper trav sele och att dra en rockard med den kan nog vara obekvämt för hästen.En rockard väger ju mer än en sulky plus att det går både upp och ner när man kör på vägar och så. Finns breda träningsbröstor att köpa. Jag har en travsele till min shettis som jag har en bred brösta för stor häst på. Den sitter direkt i draglinorna och jag tycker den funkar kanon. Har en lok och en vanlig bröst sele åxå men är inte lika nöjda med dem. Om man kör tyngre är ju lokan bäst men ska det gå undan lite tycker jag den bara blir klumpig. Lite fart måste det ju va :angel:

om du ska köra rokard med travsele så se till att du har
en lång brösta i sånafall.... :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka