Travavel- hingstval 07?

Sv: Travavel- hingstval 07?

Tyckte att det började bli dags att ladda inför avelssäsongen -07. Vilka hingstfunderingar har ni?

Det blir listhingstar nästa år. Angus Hall till den ena och Self Possessed till den andra.

Varför? Får du inte fölungarna sålda, eller pga ngt helt annat?
Nåja, hoppas att du får möjlighet att fortsätta vid något annat tillfälle.
Vi bara utökar istället...

Jodå, jag har nog sålt fölen men jag vill dra ner på antalet...mitt hemmabygge ska jag ha kvar , gammelhingsten + kanske nån till...

den ena märren tycker jag sjäv är intressant med
bra stam och bra avkommor men det är hopplöst att sälja verkar det..

Funderar på att betäcka mitt sto, men hinner nog inte spara tillräckligt med pengar till 07.Men definitivt 08 ska hon bet.Gäller bara att klura ut med vad.Får lusläsa i trav & galopps vinternr var alla kommer stå osv..
Har sedan tidigare en egen uppfödning e.Gentle Star som är 3 i år.

Har en dam med Mycket skum stam (Rigmor Palema), ok som mor bättre som mormor verkar hon bli. Lågpulsare med en otrolig vilja och speed än i dag trots sin ålder. Vill ha en Muscles Yankee son till henne.

Inväntar vinternumret:bow: har ett Pine Chip-sto som är dräktig med Kadabra som ska betäckas, men har ganska dåligt med ideer just nu. Skulle va kul om man kunde få Viking Kronos men det är väl helt omöjligt. Sen har vi beslutat oss för att ge Pershing-stoet en sommar till att försöka ta sig. Enligt veterinären är chansen bara 10%, men jag hoppas hoppas hoppas hon tar sig, en gång bara, please. Nån som vet om Scarlett har bra fertillitet????

Lite intressant läsning i ämnet om någon missat det.... Givetvis från STC

Viking Kronos har utsetts till landets 16:e elithingst! Det skedde när avelsvärderingsnämnden lade ett 30-tal hingstar under luppen för avkommeprövning.
Viking Kronos sällar sig därmed till en skara med de allra främsta avelshingstarna i Sverige i modern tid. De är under en tjugoårsperiod där äldst går först: Tibur, Speedy Spin, Pershing, Quick Pay, Zoot Suit, Texas, Count's Pride, Smokin Yankee, Crowntron, Lindy's Crown, Sugarcane Hanover, Mack Lobell, Spotlite Lobell, Super Arnie och Alf Palema.

Avkommeprövning sker då hingsten har ett bedömningsbart antal avkommor. Minimiantalet ligger i många fall runt 20 - 25 avkommor fördelade på flera kullar. Hingstarna tilldelas en värdebokstav som anger nämndens bedömning av förärvningens kvalitet:

Elit = utomodrdentlig förärvning
A = mycket god förärvning
AB = god för ärvning
B = godtagbar förärvning
C = undemålig förärvning

Följande hingstar avkommeprövades:

Elit: Viking Kronos

AB: Gentle Star, Good as Gold, Pearsall Hanover, Running Sea, Tap In, Turbo Thrust.

B: Jobie Tempest, Silver Pine.

C: Activity, Armbro Kissed, Bussin Brian, Carmody Lobell, Comets Tail, Confident Victory, Dancer's Victory, David Raymond, Keep It In The Family, Meadowbranch Lucky, Tres Solide L.

Bordlades: Easy Lover, Starship Entrprise, The Bad Boy.

STC har i sitt utskick glömt Ride The Night som tilldelades bokstaven B.

*knapprån*

Läser att Olle Goop tar Makhtoub Jet ur träning för att sättas i avel nästa säsong. Borde inte han vara intressant som avelshingst med tanke på härstamningen, och till viss del på prestationerna även om han inte levererade som äldre?

Riktigt spännande häsrstammning. Kommer att bli mycket intressant att se vad han ger.

Den som känner sig hugad får gärna komma med hingstförslag till våra ston.
Vi har en bokning med ROL, som ska användas till Hillary Clinton eller Zelda.
Vi har 25% rabatt på betäckning med någon av Menhammars hingstar till Jalusie, eller eventuellt Hillary Clinton. Inte alls säkert att vi kommer att utnyttja rabatten dock.
Vi väntar på besked från Broline på om vi kommer att få sperma från Ken Warkentin till Hillary, och vad det i så fall skulle kosta.
Smaragd Broline ska ha en stor fransman.
Våra ston är alltså:
Zeldahttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=474976&lang=swe&breed=warm
Hillary Clintonhttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=hillary+clinton
Jalusiehttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=jalusie
Smaragd Brolinehttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=smaragd+broline
Hillary är 160cm, medelgrov. Smaragd är 156, lätt, och lämnar litet.
Zelda är stor (163) och grov, och ska ha en nätt amerikan. Jalusie hämtar vi hem i helgen, så jag återkommer med mer info om henne.
De tre förstnämnda är korrekta i benen.

Zelda skulle jag testa ihop med Chip Chip Hooray!:idea:

Instämmer :bow: Kanske kan bli ett alternativ för de som inte har så gott ställt?? För inte kan dom ta mer än 10-15 000kr för han?? :o

Tja! Vet en som köpt ett sto e. Buvetier d'Aunou-Quick Pay.

Hingsttips???:bump:

Tänkte på Spotlite där om priset funkar för h*n? Kolla Pulpa:D

Jag gillar samtliga de hingstarna, men är rädd att det kan ske en humörskonflikt med den kombinationen...
Quick Pay och Buvetier är ju ganska kända för att ge lite tuffa och "speciella" hästar. Spotlite kanske blir lite för mycket av det goda med den kombinationen?

Senast ändrad:

*KL*
Jag funderar som vanligt på Com Hector...långt mellan tanke och handling bara:angel: Nu har ännu en "människa" lovordat honom, så jag "ska bara" ta tag i bokningen:crazy:

Jaså, Chica, har du funderat på Com Hector. Det har jag med! Fick du mitt mejl? Erbjudandet står kvar:-)

*puttar* :angel:

Nu är det ju 2007 och hingstfunderingarna är väl i full fart kan jag tro?! Så det är väl dags att putta upp tråden lite? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 354
Senast: Habina
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 301
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
237
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈