Travavel- hingstval 07?

via

Trådstartare
Tyckte att det började bli dags att ladda inför avelssäsongen -07. Vilka hingstfunderingar har ni?

Sv: Travavel- hingstval 07?

Inga alls, ska ge mig med aveln :cry:
Ska sälja mina två, får se om man kan ta upp det nån annan gång nåt annat år

Varför? Får du inte fölungarna sålda, eller pga ngt helt annat?
Nåja, hoppas att du får möjlighet att fortsätta vid något annat tillfälle.
Vi bara utökar istället...

Inte en endaste fundering pga att vi har lånat ut märrn.
Har istället köpt ett årsföl,hingst e.Rite On Line:d

Kul! Vi har en Rite On Linare i år oxå, en dräktig med honom, och en bokning till nästa år...

Apropå att vi bara utökar.... Vårt nya sto är efter Express Ride, som ju är u: Flory Messenger. Är det någon som har någon bild på Flory Messenger? Passar också på att fråga igen om någon har bild på Nesmile?

Inga alls, jag har ju inget att avla på längre. :crazy: :(

Egentligen är det ju tävling jag håller på med så det är väl lika bra det. ;)

Jag har sålt min märr. Tappade lite motivationen med hästarna och håller på att dra ner. Det ska bara bli en kvar, en 1 1/2-åring, och får jag bra betalt nästa år så säljer jag kanske henne också.

Ska jag avla igen ska det var "top of the line", och den ekonomin har jag inte just nu så det får vänta. Men, jag har kvar ett mycket stort intresse för avel, och kommer att lägga mig i avelstrådarna i fortsättningen också. :D

Jag tror Rite on Lines populäritet kommer att falla, kanske inte som en sten, men skulle bli förvånad om han blir full 2007.

ROL blev fullbokad inför 2007 på två dagar.
Fortsätt gärna att lägga dig i.:D

Det har du ju iofs rätt i.
Vi hade bokat honom till i år, men fick inte sperma, sedan köpte vi en märr som var dräktig med honom, det är därför vi ändå väntar en ROL bäbis nästa år. Pga att vi blev utan sperma i år, är vi LOVADE sperma nästa år, därav den bokningen.

Så popularitet eller inte, så lär han väl få svårt att betjäna så många ston att han får full bok....

Tappade lite motivationen med hästarna och håller på att dra ner.

Vi med .

Har visserligen en bokning till ROL, men kommer troligen inte att betäcka någon alls nästa år.

När det gäller ROL tycker vi olika :p .

Jag tycker att han med råge håller måttet som avelshingst i den prisklass han ligger.
Han fick väl inte direkt "gräddan" av stona i början och ändå har han lyckats väl, men det beror kanske på vilka krav man ställer.
Vi nöjer oss med att ligga ett litet snäpp under eliten och tror att det måste finnas hästar i den prisklassen också.
Börjar man gallra så hårt att det enbart ska avlas på den yttersta eliten kommer det inte att finnas hästar till "vanligt" folk och då ligger nog travsporten risigt till i framtiden.
En rensning behövs säkert, men jag tror att man får gallra med måtta om bredden ska finnas kvar om några år.

Vill travfolket verkligen lägga ribban så högt att de små uppfödarna, ägarna och tränarna försvinner och kvar finns bara en liten penningstark "elitklick" ?
Jag tycker personligen att det vore väldigt tråkigt.

Får väl se vad som händer och sker och om motivationen skulle kunna tänkas komma tillbaka.

Tja! Vet en som köpt ett sto e. Buvetier d'Aunou-Quick Pay.

Hingsttips???:bump:

Tänkte på Spotlite där om priset funkar för h*n? Kolla Pulpa:D

Inga alls, ska ge mig med aveln :cry:
Ska sälja mina två, får se om man kan ta upp det nån annan gång nåt annat år

Fölmärren Windylane Hanover såldes för 600 000 dollar idag på Harrisburgauktionen. Hon är dräktig med Andover Hall.

Det går att få bra betalt för fölmärrarna...;)

Den som känner sig hugad får gärna komma med hingstförslag till våra ston.
Vi har en bokning med ROL, som ska användas till Hillary Clinton eller Zelda.
Vi har 25% rabatt på betäckning med någon av Menhammars hingstar till Jalusie, eller eventuellt Hillary Clinton. Inte alls säkert att vi kommer att utnyttja rabatten dock.
Vi väntar på besked från Broline på om vi kommer att få sperma från Ken Warkentin till Hillary, och vad det i så fall skulle kosta.
Smaragd Broline ska ha en stor fransman.
Våra ston är alltså:
Zeldahttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=474976&lang=swe&breed=warm
Hillary Clintonhttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=hillary+clinton
Jalusiehttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=jalusie
Smaragd Brolinehttp://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=smaragd+broline
Hillary är 160cm, medelgrov. Smaragd är 156, lätt, och lämnar litet.
Zelda är stor (163) och grov, och ska ha en nätt amerikan. Jalusie hämtar vi hem i helgen, så jag återkommer med mer info om henne.
De tre förstnämnda är korrekta i benen.

Jag har inte gjort någon egen värdering av ROL som avelshingst, utan bara en bedömning av hur markanden kommer att ställa sig till honom betäckningssäsongen 2007.

Håller med dig om att travsporten måste vara rädd om bredden, men var hittar man de hästägarna som har råd att hålla en medelmåttig häst i träning? :crazy:

Håller med dig om att travsporten måste vara rädd om bredden, men var hittar man de hästägarna som har råd att hålla en medelmåttig häst i träning? :crazy:

Nej , vem har som mål att föda upp medelmåttiga hästar ?
En stjärna är väl varje uppfödares mål oavsett plånbok :d

Skulle den trots allt visa sig vara en "medelmåtta" när den kommer ut på banan kanske den kan hamna hos en amatör där den kan vara till glädje och försörja sig. Kanske t.o.m. tjänar mer där än hos en stor dyr tränare :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är såklart ingen som avlar för att få fram en medelmåtta. :D

Jag tror nog jag ska förklara vad jag menar med medelmåtta, så vi inte missuppfattar varandra. En medelmåtta (för mig) är en häst som tävlar på, som tjänar mellan 50 000 och 100 000 per år, tjänar pengar nästan varje gång och vinner en eller två gånger per år. En sådan häst är oftast väldigt tacksamt att ha som amatör, men i proffsträning så blir det dyrt. Jag tycker en viktig del av travets framtid är att få dessa hästar, som ändå gör det hyggligt, att lyckas försörja sig bättre.

Blev ett sidospår, ursäkta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 354
Senast: Habina
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 301
Senast: Idaw83
·
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
237
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈