Travare VS Galoppör

Bambilino

Trådstartare
Precis som rubriken säger;
Travare VS Galoppör?

Tänker lite i banorna att skaffa mig en "ordentlig" ridhäst. Har nu en nordis som hellst vill dra stockar i skogen istället för att rida som jag vill. Har även en ponny som är hemskt fin att rida, men gillar hoppning mycket bättre än dressyr. Tvärtemot mig alltså.:crazy:

Har kollat runt på annonser lite. Många varmblod alltså... gansk dyra med. Inget ont om dem alltså, men nu vill jag ha en häst som jag kan utvecklas med och kanske tävla med, främst i dressyr. Jag har själv haft en varmbloding, men jag vill faktiskt absolut inte ha en sådan igen. (Även om jag älskade honom över allt annat)

så nu till min fråga;
det finns även en massa galoppörer ute med. Har ingen erfarenhet av hur dessa är som omskolade ridhästar. Är de då som travhästarna? "Av på tre ställen i ryggen?" Måste visserligen ha ett bättre steg, eller? Kan man få lite kommentarer och jämförelser mellan dessa två helt olika raser, men med samma syfte; springa löp och vinna.

Sv: Travare VS Galoppör

Av dem oskolade galppörerna jag har sett så är det inte alls riktigt samma som en travhäst , bara att dem kan bli lite överheta ibland , men det går och tabort vad jag har hört :)

Ja det är en otrolig skillnad, engelska fullblod är en ridhästras också, till att börja med, det är inte varmblodiga travare. Travarna har enorma svårigheter fysiskt för att bli ridhästar, det har inte ett engelskt fullblod, som redan är bättre byggd för detta bla.

Dert finns mängder av trådar om att omskola resp ras så jag föreslår att du använder sökfunktionen:idea:

Jag hade en gammal galoppör som hade gått på banan. När jag tog honom så fick jag visserligen börja med att muskla om honom, och det tar ju sin lilla tid, men jag tävlade medelsvår i dressyr med honom. Ha hade ju sina dagar när han var lite uppjagad, men då red jag ut istället och lät honom galoppera i lungt tempo men ganska länge, så han fick jobba och få bort lite överskotts energi. Jag har utbildat både föredetta travare och galoppörer och jag föredrar galoppörer iom att dem har alla gångarter naturligt. Travare kan ju vara lite svårare att få att galoppera helt rent.

Tack för era svar!
Ja, gångarterna var en av sakerna jag tänkte på. Travhästen har ju inget steg direkt att komma med på dressyrbanan. men fullbloden har ju gången med sig mer. Men jag hade inte tänkt köpa en galoppör som nyss är tagen ur träning, utan mer en som är lite mer utbildad.
Men de borde väl ha samma "huvud" som travhästar har? tävlingsinstinkt och allt menar jag...

Egentligen har nog de flesta hästar nog med "tävlingsinstinkt" för de flesta hobbyryttare, hästar är ju nämligen flockdjur och "springer en - springer alla" gäller ju de flesta.

Men visst kan en del galopphästar vara lite taggade alldeles när de har kommit från banan, men det går över. Vissa är det inte alls. Inte ens som aktiva galopphästar, de kan skilja på vad de håller på med:bow: De kloka, bra hästarna.
Travare antar jag är samma sak.

Fast med de frågor du ställer skulle jag nästan istället rekommendera en trevlig välutbildad färdig ridhäst av någon ras.

finns massor med trådar om detta inne på galopp forumet, dvs vad det innebär att skaffa en galoppör som ridhäst. både för och nackdelar.

i jmf med travaren ridmässigt så är galoppören helt klart överägsen i fråga om utvecklingsmöjligheter som ridhäst inom dressyr, FT, och hoppning.

Vill du tävla dressyr, klättra i klasserna och inte lägga 3-4 år på omskolning/skolning först så ska du köpa en galoppör.
Travare kommer du förmodligen inte kunna klättra i dressyrklasser med öht.

... eller varför inte leta efter ett äldre hbl till exempel? som är grundutbildad, snäll och stabil? (eller någon annan, enbart riden häst)

Travare och galoppörer är ofta billigare än ex hbl. Men man KAN hitta guldkorn, som är ridna och trevliga och till bra pris. Kanske utan känd härstamning, som gått på ridskola en sväng etc.

Förstår inte varför man letar en "ordentlig" ridhäst bland travare och galoppörer?? Inget ont mot dem, de blir säkert jättetrevliga ridhästar efter gedigen träning, kanske ÅRATAL för att skola om dem.

Jag köpte en 10årig hblvalack som inte passade på ridskola. Supertrevlig på alla sätt å vis, genomsnäll men trivdes inte på storstall. Okända föräldrar.
17 000 kr.
Välriden men lite skänkeldöv. Efter 6 mån tränade vi byten, skolor mm. Inte ett dugg skänkeldöv.

Man vet aldrig riktigt vad man får när man köper en ny häst, särskilt en som inte är skolriden så mycket. Men jag har inte varit med om något fullblod som tagit flera år på sig att bli "ordentlig", om den har tränats regelbundet och målmedvetet. Eftersom fullbloden är byggda på ett helt annat sätt än varmblodstravarna och dessutom rids redan från början så behöver de inte flera år för att funka som ridhästar. Dessutom letar ju TS efter en häst som är lite utbildad redan.

Till TS: Jag är i och för sig lite jävig i sammanhanget, men i din sits hade jag köpt ett fullblod. Varmblodstravare är trevliga, jag har både ridit och kört flera, men fullbloden är en helt annan typ av häst och kommer generellt framåt i utbildningen fortare än travarna, av ovan nämnda orsaker. Det är väl inte för inte som fullbloden korsas med många andra raser för att ta fram bra ridhästar... ;)

Nu var det ju så att jag aldrig sa något om att köpa en helt oskolad galoppör. Flera annonser finns på utbildade f.d galoppörer. Min tanke gick direkt till omskolade travare. Vilket inte klingar så vackert i mina öron. Därav att denna tråd startades.

Anledningen till att jag inte vill ha en "äldre välutbildat halvblod" är för att jag tycker det är lite tråkigt...:angel: Låter som den redan är halvdöd...
Jag har ridit i typ 15 år och då få en häst som verkligen går som en klocka kanske är lite tråkigt. Min häst får gärna ligga mellan 5-13 år hellst ett sto... men kön spelar ingen roll....

Men de är så j*vla dyra!:eek: Jag menar inte att köpa en häst på grandprix-nivå, men jag vill att hästen ska kunna alla gångarter i olika tempo, sidvärtes rörelser osv. Grundutbildad alltså, allt över det är ett plus! resten kan vi ju jobba på tillsammans. Lite ska men väl få jobba också.;)

*skratt* Min ridskolehäst var allt annat än halvdöd ;) just därför den inte passade i ridskolans verksamhet. Snäll innebär inte detsamma som lat.

Att du ridit i 15 år säger mig absolut nada; 15 år för tränare på olika slags hästar eller 15 år hemma på gården på sin nsv och gamla goda ponny?
Att sätta sig på en galoppör om man bara ridit kallblod å vbl-travare är inte samma sak

Men det är mina högst personliga åsikter! No hard feelings ;) Kan bero på att man ser alldeles för många sitta på heta överladdade fullblod som håller på att stressa livet ur sig medan ryttaren suckar över att den är så omöjlig eller så tycker man att de heta fullblodslöparna är såååå häftiga och sååå cooola för att de är så heta. *morr*
Eller som kuskar runt på travare och aldrig får ordning på dem å klagar över att de inte kan galoppera.

Vill man tävla dressyr så tycker jag man letar en häst som är avlad och byggd för dressyr, inte för löp på banan. Finns ju alla möjliga personligheter inom alla raser, nerviga hbl eller stencoola fullblod.

:p okej, 15 år för tränare och ridskola.
Men nu de senaste tre, fyra åren har jag haft min underbara nordis och bara "lullat"runt med. Men nu vill jag verkligen ut och rida "på riktigt" igen, träna lite. Inte för att tävla, utan bara för att jag tycker det är så kul.
Jag älskar känslan när hästen gör allt för en på minsta möjliga vink:love: det saknar jag nu.

Därför var min avsikt med den här tråden inte vilken ras och utbildning jag BÖR välja på min blivande häst. Utan om en galoppör är lika bra p dressyr som en travare. Inte bara gångmässigt för det finns faktiskt varmblod med gång och fullblod utan. Utan snarare om de är lika stela, har svårt att få upp ryggen och ta med bakbenen. Just för att de är lärda att gå snabbt och fort i ett varv.

Å vad det gäller ridskolehästar skulle jag kunna tänka mig en sådan, om de är fräscha i benen.
Min kusin köpte en ridskoleponny i våras, den lataste av ALLA hästarna... Nu måste de byta ut honom för han är så pigg, glad och frammåt att den stackars tjejen är totalt livrädd för honom!
Så jag har ridit han åt dem. Det är därför mitt sug efter träningarna har kommit tillbaka igen...*suck*

Follbloden är kanonhästar verkligen! Pigga och känsliga! Ofta så är de också endel markridna även när de galopptränas och det är inte speciellt svårt att omskola dem och de har tre oftast bra gångarter! Tänk travare är dragdjur och galoppörer är riddjur så förstår du skillnaden.

Sen finns det många varmblod som blir kanonridhästar men det är otroligt mycket mer jobb med dem.

Att du ridit i 15 år säger mig absolut nada; 15 år för tränare på olika slags hästar eller 15 år hemma på gården på sin nsv och gamla goda ponny?
Att sätta sig på en galoppör om man bara ridit kallblod å vbl-travare är inte samma sak

Men det är mina högst personliga åsikter! No hard feelings ;) Kan bero på att man ser alldeles för många sitta på heta överladdade fullblod som håller på att stressa livet ur sig medan ryttaren suckar över att den är så omöjlig eller så tycker man att de heta fullblodslöparna är såååå häftiga och sååå cooola för att de är så heta. *morr*
Eller som kuskar runt på travare och aldrig får ordning på dem å klagar över att de inte kan galoppera.

Vill man tävla dressyr så tycker jag man letar en häst som är avlad och byggd för dressyr, inte för löp på banan. Finns ju alla möjliga personligheter inom alla raser, nerviga hbl eller stencoola fullblod.

Jag håller med dej om att det inte är bra om man skaffar fullblodshäst utan att ha någon vana vid rasen och vet hur stor skillnad det är mot tex tyngre raser, ja, även jämfört med många halvblod. Det kan bli totalt fel, i värsta fall.

Men är man en erfaren ryttare så kan man mycket väl leta dressyrhäst även bland fullblod det finns de som har mycket bra gång, och det har mycket av det man vill ha av en dressyrhäst, känslighet, kvickhet, rörlighet osv.

Ett fullblod tar inte flera år att omskola, det går inlärandemässigt mkt fort, det som tar tid och måste få ta lite tid är att bygga upp kroppen för vanlig ridning, så att inte rygg mm överbelastas för tidigt. Det är nog snarast så att dessa hästar tar skada av att de är så "lätta" att skola om att folk inte inser att de måste betraktas som unghästar i kroppen. Man sitter ner och rider runt runt på volt alldeles för tidigt tex innan hästen fått bygga upp muskler för det.

Fulllblod är de mest lättlärda hästar jag vet. Jag tycker alla andra raser är mer eller mindre "korkade" i jämförelse:o Det tar sån tid med andra raser att få dem att fatta(fulllbodskorsningar är självklart bättre, där finns lite hopp:angel:)
Det är som med hundar, har man haft en snabb, intelligent bordercollie så tycker man alla andra hundar är mer eller mindre begåvningshandikappade:rofl:

MEN det här gör att de inte är så lämpliga nybörjarhästar......de lär sig lika kvickt olater som det man vill lära dem........

Därför tycker jag också att ts ska söka en trevlig "färdig" häst istället. Kanske en bra fd ridskolehäst, som du föreslår.
Om det ska vara en fullblodshäst så ska den vara äldre, och ha varit ridhäst länge, möjligen i så fall.

Travare avråder jag helt ifrån. Det är inte ridhästar och ska endast ha ryttare som verkligen fattar detta och kan omskola dem skonsamt och ställa rimliga krav.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller helt med dig, men jag skrev inte allt ;)
eftersom ts inte verkade vara någon jätteerfaren ryttare utan letade en "ordentlig ridhäst" efter att ha lessnat på att rida sin NSV och haft en travare oxå så lät det inte alls speciellt sunt med en fd galoppör (!) att rida dressyr på.

Som du oxå skriver, det finns många härliga fullblod men det gäller att man som ryttare vet vad man sysslar med; alltför många är sönderstressade medan ryttarna tycker att det är ballt med en "het" häst (konstigt att många anser att en stressad häst är en het häst... jaja annan diskussion :p)

Till TS
Jo jag vet att du vill enbart diskutera travare eller galoppörer, men eftersom det är ett fritt forum får man uthärda att folk kommer med andra idéer oxå :)

Jag håller med dej och jag vill verkligen inte heller rekommendera galoppör från banan till oerfarna, det kan bli riktigt tokigt.:(

Håller med ang detta med "heta", det är ju något man får dem till om de är stressade, felaktigt ridna eller hanterade öht, som man som ryttare kan "skapa" och lättare på ett fulllbod än en nordsvensk tex.

Det värsta jag vet är de som härjar runt tex hoppbanonr på fullblod eller fullblodskorsningar (inte minst ponny) i livsfarligt tempo och hävdar att hästen är så "het":crazy: Då är den hästen hos fel ryttare, helt enkelt!

Och igen, ts: jag tycker också att du ska titta på andra hästar, precis som anni föreslår.

*kl*

Jag måste bara fråga! VART skriver Ts att hon ska ta travaren eller galoppören direkt från banan?

Det finns omskolade trevliga galoppörer för runt 30 000 kr. Det finns även "omskolade" travare för 15-20000 kr. Men jag tror i alla fall att Ts ska titta på galoppörer i denna frågeställning.

Hurvidare hon är en lämplig ägare till ett fullblod är inte upp till oss att avgöra faktiskt. Jag utgår också i från att Ts har tänkt att ta hjälp av tränare (minns inte om det nämts i tråden).

Men om du vill tävla dressyr Ts inom de närmaste året/åren så ska du nog inte köpa en travare. I övrigt är travare underbara och arbetsvilliga hästar precis som galoppörer men jag tror fullbloden har bättre gång för ditt syfte.

En galopphäst som redan är riktigt "omskolad" dvs utbildad är ridhäst. Och inte längre jättebillig. Ju mer välutbildad ju dyrare.

Jag utgår från vad ts skriver och bedömer då inte att hon heller ska ha en "snabbomskolad" galopphäst faktiskt, enbart utifrån vilka frågor hon ställer. Det verkar lämpligare med en riktigt grundutbildad häst och det handlar inte om 30.000 då. För den summan får du en häst som någon med i värsta fall tvivelaktiga kunskaper "omskolat". En sån skulle jag inte ens köpa själv, hellre en helt oubildad faktiskt.

Det jag rekommenderar är en väl grundutbildad ridhäst och ett fullblod som utbildats seriöst efter sin galoppkarriär kallar jag inte längre "galoppör" utan ridhäst, som vilken annan bra ridhäst som helst. En sån kan ts absolut köpa.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 890
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 789
Senast: Blåabär
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka