Travare VS Galoppör

Sv: Travare VS Galoppör

Ja din kanske är ett undantag. som sagt, de flesta är mkt vana vid att jobbas i bredd, och det handlar då inte om att löpa fortare eller ikapp med varandra, det ingår inte i vardagsträningen varenda dag.

Iofs inte bara röde herrn jag grundade det på, men han är 'värst' i det fallet, antagligen för han har svårt för omridningar (och i viss mån även möten).

Men de är ju som sagt individer med, och det är fullt möjligt jag stött på de där 'uddaindividerna', precis som du säger så cantras de ju i bredd redan från späd ålder på träning.

Jag håller helt med dig, men jag skrev inte allt ;)
eftersom ts inte verkade vara någon jätteerfaren ryttare

Ursäkta, men du börjar gå mot personangrepp.
Exakt VAD säger dig att jag inte är en så "jätteerfaren ryttare"?!
Jag frågade helt sonika om galopphästar går att rida dressyr på, utan att alla kan se att han är fd galoppör. En travhäst som rids i dressyr kommer ändå alltid se ut som en travhäst.

Senast ändrad:

Inte läst hela tråden, men jag har en gammal galoppör och min nästa häst kommer också bli ett fullblod, kloka, lättlärda och snabbtänkta.

vist kan hon komma upp i varv men de räcker med att man själv tar ett djup andetag så har hon oxå varvat ner. Rider man ut i grupp föredrar hon att gå sist, och kan gärna fortsätta skritta på lång tygel medans de andra drar iväg.

De galopptränare jag haft kontakt med ser gärna att sina löpare blir bra ridhästar efteråt. Många rider vanlig engelskridning och åker till ridhus på vintrarna för att rida dressyr, hoppar dem precis som vanliga halvblod och en del går även på fälttävlansbanor!

Jag köpte min för 2 år sen, had eingen rolig start på livet som ridhäst, hamnade som 3åring hos en som trodde hon skulle gå 0.90 - 1.00m hoppning på 6 månader, direkt från banan. Och gick sen med föl. Jag köpte henne för hon var söt :o och efter 6 månader gick hon i stadig form i alla gångarter, börja få lite shvung i traven, gjord eöppna och sluta i alla gångarter och galoppombyten.

Men hon är speciell, det tog ett tag att lära känna henne och ridningen är annorlunda.

Men det är så härligt att rida på en häst som reagerar på minsta lilla gram i sitsen och från att rida i full galopp kunna bara knipa om med låren och säga trava så travar hästen och i nästa sekund skrittar lungt på lång tygel medans halvbloden som är med är mer uppe i luften och helt uppskruvade i flera dagar efteråt ;)

TILL ALLA:

Tack för era svar och synpunkter, men ett stort missförstånd har skett!

Jag har absolut inte stirrat mig blind på travare eller galopphästar! Jag tittar på alla ridhästar. Men många annonser finns på fd galoppörer som är utbildade och tävlas osv.

Jag är inte helt frälst och att jag MÅSTE ha ett fullblod, det var mer för att få igång en diskussion om skillnader och liknelser vad det gäller de två raserna.

vad det gäller min NSV har hon och jag utbildat oss inom westernridning, men då jag är född i en dressyrsadel längtar jag tillbaka dit. Men hon är alldeles för tung och klumpig för att följa med mig dit:cry:

Som ni skriver tycker ni att ni är speciella på nåt sätt. "titta på mig jag har ett fullblod" som att det skulle vara en prestige i att omskola och rida dem. Men det finns faktiskt många andra raser och individer som kan vara minst lika heta, farliga och allt vad ni nu skriver.

Att de sedan är mera lyhörda för skänkel är ju bara en fördel inom dressyren, likaså för handen. Vilket passar mig utmärkt. Har en ponny hemma som jag rider och utbildar. Han är, som någon uttryckte sig, som ett popcorn;)

Men nu börjar han varva ner och komma till ro, en helt annan ponny än den jag fick hem för två år sedan. Kan lugnt gå i galopp medan de andra hästarna i gänget sticker kors och tvärs. Allt handlar om träning och vana.

Som ni skriver tycker ni att ni är speciella på nåt sätt. "titta på mig jag har ett fullblod" som att det skulle vara en prestige i att omskola och rida dem. Men det finns faktiskt många andra raser och individer som kan vara minst lika heta, farliga och allt vad ni nu skriver.

Att de sedan är mera lyhörda för skänkel är ju bara en fördel inom dressyren, likaså för handen. Vilket passar mig utmärkt. Har en ponny hemma som jag rider och utbildar. Han är, som någon uttryckte sig, som ett popcorn;)

Jag tror du har missförstått vad alla skrev:confused:
Det var bara goda råd utifrån vad du frågade och det du skrev om dina erfarenheter.
Av det du skriver framgår inte hur gammal du är men du låter mkt ung och då behöver du mycket hjälp av vuxna om du ska skola om travare eller galopphäst. Men det kanske du har? Du har nog lärt dej massor du kan ha nytta av på din nordis och ponnyn också.
Det är bra att du tittar på många sorters hästar.Känslig för skänkeln kan alla hästar bli, det är upp till ryttaren.

din text. Dina ordval. Dina åsikter.

Men som sagt. Allt kan misstolkas i en text.

Du är trött på att lulla runt på en nsv och letar en ordentlig ridhäst men tittar på travare och galoppörer - en erfaren ryttare som vill något brukar ofta hoppa över dessa annonser. Travare - tja det säger sig själv och fullblod - visst finns det de som går fint, men de kräver verkligen sin ryttare/ägare. Om man suttit på ponny och nsv och är riktigt erfaren så skulle man inte leta ett fullblod eftersom man insett att man inte har det minsta erfarenhet av sådana nerviga, heta och ibland stressade djur.
En erfaren ryttare som ridit nsv och ponny de senaste åren letar nog mer en häst med kanske liiiite mer nerv och temp. än en NSV men inser för sitt eget bästa att en fd galoppör kanske inte är det bästa valet.

Men som sagt. Jag och fler här inne kanske missuppfattat dig helt. Vi (jag iaf) ville bara få dig att tänka till lite, att ett fullblod kanske inte är den ORDENTLIGA RIDHÄST du söker!

Jag frågade helt sonika om galopphästar går att rida dressyr på, utan att alla kan se att han är fd galoppör. En travhäst som rids i dressyr kommer ändå alltid se ut som en travhäst.

Vad spelar det för roll vad andra tycker?

Jag har inte skrivit någonstans att jag har kollat på travare.
Men om du tittar alla annonser så fins det måååånga travare där. Vissa ligger på väldigt mycket mer pengar än jag trodde man någonsin skulle kunna ta ut för ett varmblod som ridhäst.

Att du tror att jag ska köpa en galoppör från banan och börja tävla eller ett varmblod, är enbart något som du tagit lösryckt från ditt eget huvud. Du har gjort något som hjärnan är väldigt bra på, speciellt om viss fakta inte finns, fictionerat ihop resten. Fyllt i hål av egna erfarenher osv.

Men jag kommer aldrig tävla, jag vill träna för min egen skull. jag har inga ambitioner att tävla hela Sverige runt. Men bara för den sakens skull kanske man vill ha en bra häst som man kan utvecklas med. Och vem vet, en dag kanske man ger sig ut på banan?

Anledningen till att jag skrev det här är att jag hittade EN annons som jag blev ganksa nyfiken på. En utbildad galoppör, det var flera år sedan den gick löp. Men mina tankar gick då direkt till varmblodingarna som omskolats(eftersom jag har mer erfarenhet av dem);
de kan ha väldigt svårt att ta med trampet i bakdelen och även för höger galopp.

("tittar på" i mitt inlägg menade jag som att du "tittar på dessa annonser" med just dessa nämnda raser. )

Och var skriver jag att du ska ta en häst från banan?!?! jag skriver ju fullblod...

i första inlägget skriver du att du vill tävla dressyr och att du sett en MASSA annonser med fd galoppörer.:)

Tror inte du kommer närmare än så här i detta forum. Enda chansen att veta om dessa fd galoppörer är något för dig är ju att provrida dem.
Men som vi alla sagt här, tänk på att det kan vara mer jobb med ett fullblod än med någon annan ras. Inte bara ridmässigt utan hantering, hovar, foder, hull, stress/nerver etc.

Om du nu ska köpa ett utbildat fullblod så tror jag nog att den kan gå i höger galopp - annars är den ju inte utbildad. Du säger emot dig själv.

En "ordentlig ridhäst" låter inte som ett hetsigt fullblod i mina öron.
Du skriver att du lullat runt i skogen sista åren och ridit ponny. Och vill nu börja träna och tävla dressyr. Då låter fullblod inte heller som en bra lösning.
Du pratar om rena gångarter och bra tramp och känslighet - då kanske inte heller ett fullblod är bästa lösningen!

Om du ser det ur andras ögon så ser du kanske att du låter rätt grön! Du kan mkt väl vara jätteerfaren av heta temperamentsfulla hästar, men det ser inte så ut inte så när man LÄSER.

Ursäkta, men du börjar gå mot personangrepp.
Exakt VAD säger dig att jag inte är en så "jätteerfaren ryttare"?!

men snälla. köp den ras du vill ha och va stolt. Skit i vad alla andra tycker och hur hästen ser ut. Bättre du köper ett halvblod då om du är så rädd för vad alla ska tycka när du rider dressyr :confused:

Jag håller bara på med travare, så jag kan väl egentligen inte yttra mig om galoppörer, men jag tror (efter andras utsagor) att galoppören är hetsigare och stirrigare. Travare har ju oftast ett helt fantastiskt psyke, men är ändå framåt. Och travare går utmärkt att ha som ridhästar, du får ju leta efter en som är byggd som en ridhäst, den har ju bättre förutsättningar för ridning, och travare har jag haft flera stycken som har blivit fantastiska ridhästar, personligen tycker jag oftats att travare passar bättre till dressyr än hoppning, speciellt om de gått på travet (förslitningar i framknän), med det finns många travare som hoppar jätte fint också.

Hur som helst, så tycker jag att du ska ta god tid på dig och se till flera raser än bara travare och galoppörer, man kan faktiskt hitta guldkorn emellanåt.

Fördelen med att köpa en galoppör är ju att gångarterna "sitter rätt" från början, vilket kan vara en fördel om man är intresserad av att tävla t.ex.
Eller är allmänt ointresserad av att finslipa just gångarterna i ett par år innan man kan börja tävla... ;)

Men jag tycker faktiskt att travarna är generellt trevligare hästar, så jag hade nog valt en travare ändå. Men så är jag ju nästan intresserad av just det där finslipandet, och mindre (= inte alls) av att prestera på tävling.

Annars är det nog samma sak i början, att lära hästen att tagga ner osv.

Har bara läst första inlägget, men, om du vill skaffa dig en ordentlig ridhäst som du säger, köp en nåt slags halvblod? Travare är inte ordentliga ridhästar, galoppörer tycker jag inte heller är riktiga ridhästar. Är de redan omskolade så visst kan man ha mkt kul, men ska du verkligen ha en ridhäst så köp en sån. En travare kommer aldrig ha samma förutsättningar inom ridning som ett halvblod. Sen beror det helt på om du vill tävla och så.

Senast ändrad:

Varför är det så mycket mer pyssel med ett fullblod än andra raser?
Gäller det alla slags fullblod/araber?

Skulle jag välja mellan dessa raser skulle jag välja ett fullblod. Att fullblod ska vara så hetsiga och stirriga tycker jag är en klar överdrift. En vän till mig som älskar fullblod talade frankt om att de är mindre fjantiga än halvblod och efter att ridet ut med henna, när hon ridet några olika fullblod, fick jag ändra min attityd och erkänna att hon hade rätt.

Ett tips jag fått av min vän, som har arbetat mycket med fullblod, är att fullblod ofta "springer" för att komma undan att arbeta (jobbigt att gå i form). När de springer får man då som ryttare inte bli hängande i tyglarna, för då är man inne i en ond cirkel. Det gäller att komma till ridning, för när hästen börjar gå i form så försvinner springet.

Viktigt, som alltid vid köp av häst, är att provrida och känna att det stämmer. Om jag förstått det rätt är målet att ha en häst du kan utveckla dig tillsammans med.

En sak jag inte förstått dock är hur du kan tycka att det är tråkigt att en häst kan mycket. Finns inget man lär sig så mycket på som en duktig häst. En riktig läromästare gör rätt när ryttaren gör rätt och det är inte lätt ;) Sen kommer ju utmaningn att utveckla sig förbi vad hästen redan kan!

Varför är det så mycket mer pyssel med ett fullblod än andra raser?
Gäller det alla slags fullblod/araber?

det har ju redan beskrivits rätt uförligt i tråden. foder, hovar, sår osv.
nej jag tycker inte araberna faller i den kategorin, som de engelska fullbloden ofta gör.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 890
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 789
Senast: Blåabär
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka