Travare VS Galoppör

Sv: Travare VS Galoppör

Om ts prompt måste ha en galoppör så varsågod :) Jag tycker bara att man ska vidga sina vyer i hästletandet och inte haka upp sig på en specifik ras.
Varför just travare och galoppör? För att de är billigare? då tycker jag man har fel syfte. För ofta kräver de mer av sin ryttare men hamnar ofta hos de ryttare som inte kan så mkt just för att de är billiga. "vemsomhelst" kan köpa en fd löphäst. (därför alla ovan nämnda flängridna fullblod och felridna travare)

Men om man verkligen går in med öppet sinne så kan man hitta mycket trevliga hästar för runt 30 000, inte bara fullblod.
Många köpe ex travare bara för att de är billiga och tycker därför att de är såååå bra, å sen är man ändå inte ryttare nog att reda ut det hela.

Fullblod, hbl, angloaraber, hannoveraner, holsteiner, korsningar - finns hur mkt som helst att välja och vraka mellan så mitt tips till TS är att leta en HÄST och inte bara stirra sig blind på löparna pga priset och att de verkar häftiga och ha fördomar mot att "alla hbl är halvdöda"

Senast ändrad av en moderator:

det enda folk säger är väl att det finns mycket att tänka på runt fullbloden och om man varit van vid en nordsvensk, som till exempel antagligen haft bra hovar utan tappskor och problem, är lättfödd och stabil i humöret, samt aldrig reagerat på ngt enstaka litet sår den skaffat sig, så kan det bli en chock och mycket tungt att stå med ett fullblod, som har flera såna aspekter man behöver vara förberedd och inställd på som nybliven ägare till en sån - likaså hålla utkik efter och vara vaksam på vid köp.

jag är fullblodsägare och jag tycker helt klart att det är betydligt mer "meck och pyssel" runt ett sådant i fråga om ovan aspekter. står man uppstallad ute i skogen med en hovslagare som är van att åka dit en gång var 8:e vecka punkt slut, så kan det tex bli mycket obehagligt och krångligt och besvärligt bara en sån enkel sak som sko och hovvård. Det är såna småsaker som avgör om ens vardag med hästen blir det man tänkt sig, dvs roligt och med en häst som är igång och går att rida på helt okomplicerat. till exempel.

Senast ändrad:

Jag utgår från vad ts skriver och bedömer då inte att hon heller ska ha en "snabbomskolad" galopphäst faktiskt, enbart utifrån vilka frågor hon ställer.

precis! du skrev det mkt bättre än mig!

*kl*

Jag har inte sagt att hon ska ha en snabbomskolad galoppör. Jag tänkte galoppör=fullblod. Alltså Ts funderar på varmblodstravare eller fullblod. INte vet jag hur bra fullbloden som säljs för 30 000 är omskolade/utbildad men ska man tro endel annonser jag sett så ska de åtminstone vara utbildade LB/LB. Om det räcker för Ts vet inte jag.

Vad det gäller skillnad fullblod och Nordsvensk utgick jag ifrån att Ts var insatt i att fullblod har sämre hovkvalite osv.

Huvudfrågan var om hon skulle välja en omskolad galoppör eller en omskolad travare för att ha som ridhäst och tävla dressyr. Men visst jag tycker inte heller att man ska titta på ras utan man bör titta på individ i sin prisklass istället.

Travare är trevliga hästar, arbetssamma och roliga. Sedan att de inte är lämpliga till alla det kan jag helt hålla med om.

Jag utgår istället från att TS INTE känner till fullbloden så väl utifrån de frågor som ställts i tråden, så jag tycker definitivt att sido-aspekterna dvs inte bara ridningen är värd att nämna.

precis.. känns som att ts är rätt så grön, utifrån det h*n skriver. Inte alls illa menat, h*n kan vara en duktig ryttare ändå, men frågan är om h*n är medveten om VAD ett fullblod egentligen innebär, det känns inte så. Mest som att h*n tycker att de är billiga, har bättre gång än travarna och att de är mer spännande är halvdöda halvblod .

Visst kan man feltolka texter men nu är vi ju några stycken som fått samma uppfattning.

Jag har läst tråden igen och ser nu hur ni tänker. I mina ögon är iofs inte fullblod så himla billiga. Att de har bättre gång än ridtravare kan vi vara ganska överrens om tycker jag.

Jag är inte heller något fan av halvblod men nog måste det finnas andra trevliga hästar av andra raser i den prisklassen då?

Vi kan ju också vara överrens om att ska hon tävla dressyr (i lite högre klasser) så bör hon i alla fall inte köpa en ridtravare kanske.

*raderat* såg ditt sista inlägg:D

Senast ändrad av en moderator:

*skratt*

Vi är nog rätt överens nu om hur uppfattningen blivit ;)

Jag är heller inget fan av halvblod men äger likförbannat en treåring, hbl och VALACK dessutom!! (jag som BARA skulle ha ett sto :D)
Han är jättekänslig, laddad i ridningen, extremt samarbetsvillig men supercool att hantera. hehe... så det kan gå!

(och NEJ, ingen travare... inget ont om dem men de hamnar allt för ofta i fel händer och de FLESTA får aldrig en fin galopp. Så DÄR är ju fullbloden mer "begåvade" även om jag tror att fullblodens nerv istället kan sätta käppar i hjulen lika som travarens icke befintliga galopp)

*skratt*

(och NEJ, ingen travare... inget ont om dem men de hamnar allt för ofta i fel händer och de FLESTA får aldrig en fin galopp. Så DÄR är ju fullbloden mer "begåvade" även om jag tror att fullblodens nerv istället kan sätta käppar i hjulen lika som travarens icke befintliga galopp)

:mad: Travare som är såååå trevliga och kan bliiiii hur bra som helst faktiskt och bli en grand prix häst om man bara vill. :D

Nä men jag som själv har travare och vid senaste köpet aktivt valde en sådan för att jag gillar rasen tycker förståss att de är super. Men man får inte tro att man kan bli Grand prix mästare.

HUrvida fullblod passar inom dressyr är jag osäker på men många blir trevliga hopphästar i alla fall. Men det var inte det Ts ville ju.

Ursäkta en lite urspårning!

:mad: Travare som är såååå trevliga och kan bliiiii hur bra som helst faktiskt och bli en grand prix häst om man bara vill. :D

Nä men jag som själv har travare och vid senaste köpet aktivt valde en sådan för att jag gillar rasen tycker förståss att de är super. Men man får inte tro att man kan bli Grand prix mästare.

HUrvida fullblod passar inom dressyr är jag osäker på men många blir trevliga hopphästar i alla fall. Men det var inte det Ts ville ju.

Ursäkta en lite urspårning!

Jodå, fullblod kan bli dressyrhästar, oftast inte på GP-nivå även om såna exempel finns. Dels har de inte den trav som krävs idag, oftast, men många har faktiskt också mycket bra trav, men då kommer känsligheten in och det är inte lätt att rida en så känslig häst som det ändå är, man vill nog helst ha något mer "förlåtande" mot ryttarfel:crazy:

*KL*

Min åsikt så att jmf travare med löpfullblod är som att jämföra volvo och ferrari.

De förstnämnda är avlade för trav, och att dra vagn. De sistnämnda för att galoppera och bära ryttare.

Ett fbl är en ridhäst, helt enkelt. En travare kan bli det, med mkt jobb. För mig är valet extremt lätt. Vill jag ha en ridhäst - så en fd löphäst. Vill jag ha en körhäst, eller något att 'lufsa i skogen med' - ja då skulle jag kunna tänka mig en travare.

Jag har haft bådadera, både fd travare och fd löphäst. De är som natt och dag, både gångartsmässigt, kapacitetsmässigt etc. Visst får man lägga tid på fbl i fråga om utbildning etc, men man måste inte börja med regelrätt omskolning såtillvida att man måste lära dem galoppera, att ha ryttare på ryggen etc.

Ett år efter vardera häst gått av banan är fbl eoner före, rent generellt (det finns snudd på helt talanglösa fbl, och väldigt talangfulla travare, men generellt)

Letar man upp ett fbl med bra gång har man massvis gratis med. Min herre kommer sopa hem dressyrpoäng bara på gången, dvs massor gratis där jmf med travare. Förutom att det är enklare och behagligare att rida en som rör sig bra.

Ang tävlingsinstinkt etc, så visst har de det. Samtidigt så har jag haft renavlade ridhästar som aldrig sett en löpbana i sitt liv, som haft mer tävlingsinstinkt, mer turbo och så vidare än fd löpfullblod. Det är i mångt och mycket individuellt. Där kan du se lite ang varför de togs av banan. För långsamt, ingen större lust att springa ikapp etc, eller pga åldersskäl?

Min nuvarande löpte framgångsrikt i många år. Haft honom sen nov 07. I juni var vi på FTläger, och där så hade vi bland annat tempoträning. Stort fält vi följde kanten på, i frisk galopp. Första gångerna hästar framför och bakom, han mitt i. Visst han låg på, men inte värre än en 'normal, framåt häst'. Andra gången låg vi först, han låg på som innan men helt kontrollerbart. Tills hjonet bakom oss red upp i svansen. DÄR gick hans gräns och vips så la ha in överväxel och turbo och allt möjligt och stack för mig. För släppa förbi tänkte han inte.

Jag värmde honom flera ggr med en tjej med en ponny, travade i bredd på grusvägarna. Han var taggad, men lyssnade. Så de behöver inte vara 'tävlingsidioter' ens om de gjort en lång karriär på banan. För även på banan handlar det om att lyssna på jockeyn. Hästen som exploderar ur startboxen och springer för allt vad tygen håller för att komma först, den brukar inte ha mkt kvar att ge på upploppet och falla igenom. (Samma sak gäller för travet). Utan de ska ju ha viljan att ge det där extra, att vara först i mål, men måste kunna lyssna på jockey/kusk med, och inte koppla i turbon förrän det ombedes.

Ja där sa du något viktigt, även i löp måste hästar lyda:cool:

Man ska kunna (och kan) galoppera i bra tempo med sällskap på åkrar även på aktiva löphästar. Jag gör det ofta.

Och där är en annan skillnad. Fullblod är vana vid ridning, de är känsliga i munnen, medan travare ofta körts uppkäkade och fått lära sig att ligga på rejält på bettet, och inte vana vid ridning, dvs kan bli svåra att få stopp på ibland:(

Jo, det glömmer nog många dock, och ser det som att löphästar under löper 'springer de fortaste de kan' och jockyn sitter på mer som dekoration. Fast så är det ju inte, eller ska inte vara. Sen kan ju vissa vara betydligt mer svåra att hålla än andra, finns ju en del intressant betsling med ursprung inom galopp. Nortonbett och annat 'mysigt'.. =/

Dock så kan ju de som kan sitt jobb göra bedömning 'kass jockey' och ta över, vilket kan ge intressanta effekter. T ex som då när röda racern pep iväg med mig på kursen. Men han är känslig för 'omridningar' generellt, jag höll på att få KRUPP när jag hoppade i ponnygrupp, de där små ponnybarnen fräste ju runt kors och tvärs och red om och förbi lite hipp som happ. Jag sätter det iofs på kontot 'bra träning, välkommen till en normalkaotisk framridningsbana lilla gubben', men han blev väldigt taggad ffa i börja av att bli omriden. Däremot ha hästar före/efter inga problem, om de håller sig efter då :devil:

Sen, jag undviker 'breddgalopp' med alla hästar med mkt motor/turbo faktiskt. Onödig provokation i min värld, och har samma synsätt med 'rena ridhästar med mkt motor'. Gärna galoppa på led, och ska kunna gå i ALLA positioner, först/sist/mitt i, men undviker breddgalopp då det är så lätt att man triggar igång. Och de SKA lyda då med. Men om de inte gör det/tar över, så är det en onödig skaderisk. Så hellre på led.

Sen, mest till TS, min herre kan gå formligen i spinn på nya, stora ytor med andra hästar som 'galopperar kors och tvärs', han kan fara som ett litet popcorn hit och dit och vara mer i luften än på marken, inte svår att hålla, men blir väldigt explosiv och högoktanig och stressad. Antagligen för att minnen från fornstora dagar väcks, och hans referens till vad många hästar och stora ytor innebär är just galoppen. Brukar inte ta honom sådär extremt mkt tid att lugna sig dock, och sen kan han stå på lös tygel och studera när de andra galoppar/hoppar etc. Och för varje träning går det bättre, för för varje träning har han ännu en referens till 'hoppträning' och inte 'löp' =)

(Så vi har säkert tagit fem steg bakåt nu iom träningsuppehållet, inte tränat sen i juni.. hoho.. då var det på ny plats med nya hästar dock och han var stencool från scratch för första ggn, det är en annan fördel med blodingarna. De lär sig snabbt =))

Men mycket av det du beskriver gäller ju många hästar av alla möjliga raser, det har nog mer med deras flockinstinkter att göra, som jag skrev i nåt tidigare inlägg, att de blir bekymrade om andra hästar springer och vill springa också, osv. Jag vet många som är så utan att ha sett en galoppbana på vykort ens, jag tror du skrev nåt åt det hållet också tidigare, att de flesta hästar kan hetsa upp sej på gärden, eller i andra såna situationer :idea:

Kanske att galopphästar t o m är lättare för de är vana att kontrolleras även i hög fart, vilket kanske inte andra hästar är alltid?

Jo precis det jag menade ju =) Att jag haft ridhästar som aldrig ens sett en löpbana, som varit mer lättriggade och haft mer tävlingsinstinkt än fd galoppörer. Och att jag inte med någon häst, dvs även 'rena ridhästar som aldrig sett en bana' undviker att galoppera i bredd, just för det triggar tävlingsinstinkten - oavsett häst alltså. Visst, en seg tjuren ferdinande - absolut, kanske kan få den att vakna :devil: Men inte med en häst med mkt egen motor. Oavsett ras och tidigare anv område.

Sen precis som du säger, en 'vanlig ridhäst' som inte är van att galoppera ute med andra hästar, vilket inte är direkt ovanligt då husse/matte ofta brukar undvika det, den är dock oftast betydligt besvärligare att galoppera även 'på led' än en fd löphäst. Så i vissa fall är ju löphästarna lättare att ha att göra med till och med, även om folk inte tror det.

Sen gäller det att tänka lite extra med löpisarna. En ridhäst är mer accepterande mot t ex om matte är lite harig och sitter med handbroms i. En löphäst säger du ju 'snart, snart' till i större utsträckning så, och vissa tar helt sonika över om inte snart kommer någon gång, och andra hästar går om/drar ifrån.

Sen, jag undviker 'breddgalopp' med alla hästar med mkt motor/turbo faktiskt. Onödig provokation i min värld, och har samma synsätt med 'rena ridhästar med mkt motor'. Gärna galoppa på led, och ska kunna gå i ALLA positioner, först/sist/mitt i, men undviker breddgalopp då det är så lätt att man triggar igång. Och de SKA lyda då med. Men om de inte gör det/tar över, så är det en onödig skaderisk. Så hellre på led.

fast just löphästarna rids och tränas väldigt mycket i arbete i bredd, och ofta är de då rätt lugna med den situationen, då det är sällan vardagsträningen handlar om att löpa för fulla muggar. Min erfarenhet av fullbloden är att de oftast är lugnare i bredd med annan häst än före eller efter.

fast just löphästarna rids och tränas väldigt mycket i arbete i bredd, och ofta är de då rätt lugna med den situationen, då det är sällan vardagsträningen handlar om att löpa för fulla muggar. Min erfarenhet av fullbloden är att de oftast är lugnare i bredd med annan häst än före eller efter.

Min är tvärtom, men det är säkert individuellt även det, som allt annat =)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 890
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 789
Senast: Blåabär
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka