Travare som töltar?

Sv: Travare som töltar?

Boj skrev:
Det du länkar till är inte varmblod, den ena är Saddlebred och den andra Tennessee Walking.;)

Eftersom h*N skrev: "det finns ju mer hästar som kan tölta som typ amarican saddlebredd eller vad dom heter. Dom är skitcoola, även om det ser sjukt ut.." ovan länkarna till bilderna, så är hon nog mycket medveten om det.. Liksom hallåå :p

Vilka läckerbitar!! skulle vara roligt att prova en Aegidienberger någon gång. Skimmeln du la in bild på såg också spännande ut. :) Snygga Islandshästar också. I synnerhet "brunskäcken med traven" :banana:

Vad kul att se :bow:
Jag har ingen koll på vilket som är pass/tölt, men töltade hästen i denna filme 2 ggr eller var en av den även pass?

måste fråga - vad är en Aegidienberger? Är det någon speciell ras eller... bara ett gårdsnamn? Hm. :confused:

Jag tittade inte hela men jag skulle tro att han bara visade hästen i tölt och inte pass.

Många travare har passanlag och med pass följer tölt. Jag har aldrig sett en töltande travare, men väl suttit på en som gärna gick i grisepass istället för trav. Hade jag då kunnat vad jag kan idag så kanske man hade kunnat få fram lite tölt istället!:)

ja man säger att alla raser för länge sedan hade tölt som man senare avlade bort... fast det e ju därför våra älsklingar är så speciell =) dom får skylla sig själva att dom avlade bort det, hehe.

Aegidienberger är en ras som sedan 1980-talet avlats fram i Tyskland, en korsning mellan islandshäst och Paso Peruano.

det visste jag inte! att alla raser haft tölt..varför avla bort en sån underbar gångart..:love:
men varför säjer de då att islandshästen har de där speciella.. 5 gångarter.. då måste ju alla andra hästar ha de med tycker jag..
fast det såg lite lustigt ut och inte lika bekvämt på den där filmen då hästen töltade..det känns väl ändå annorlunda än islandshäst:d ? man vill liksom inte dela med sig den gångarten till andra raser.. de e ju våra pållars fina egenskap som de kan springa runt och skryta sig med;) ;) ;)

nej hehe det sa jag inte heller, sökte på amarican saddlebredd då jag ville ha bilderna eftersom jag visste att dom kunde tölta och ävern på den hemsidan hittade jag walkinghorse :angel: ville bara visa att det inte var omöjligt för ett varmblod att tölta, eftersom att det finns fler raser som kan det :banana: :D

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte tyska och sökte på tölt +traber på google och då hittade jag den sidan

Tibra skrev:
det visste jag inte! att alla raser haft tölt..varför avla bort en sån underbar gångart..:love:
men varför säjer de då att islandshästen har de där speciella.. 5 gångarter.. då måste ju alla andra hästar ha de med tycker jag..
Eftersom man som sagt avlat bort det på andra raser, så, nej alla raser har inte tölt....:crazy:

Bara tvungen :angel:

Enligt mycket forskning så hade ju inte alla raserna pass och tölt tidigare. De mindre och kompaktare "hårbollarna" hade det. Medan de ädlare inte hade det. Däremot fanns det ev en annan gångart, som dock inte någon ras har idag.

Själv tycker jag inte att de där gångarterna är något att skryta med :) Min hästs trav är minst lika mjuk som tölt :)

För att svara trådskaparen:
Jag va medryttare på ett varmblodssto som kunde tölta, inte mycket. Men då och då :) Det va inte det bekvämaste direkt.. Men bättre än hennes hemska galopp :o

Lär man inte travare något särskilt? Eller är det pass jag tänker på?

På Globen Horseshow (2003?:smirk: ) så såg jag en hopphäst töltandes några steg :bump:

Själv tycker jag inte att de där gångarterna är något att skryta med Min hästs trav är minst lika mjuk som tölt

Kruxet är att en riktigt flott tölt är inte alls bekväm, detta gäller även traven. En häst med mycket sväv och rörelse är allt annat än bekväm att sitta på, de hästar som inte har så mycket rörelser eller inga alls faktiskt. Traven blir som mera mot fyrtaktig, ja de är bekväma att sitta på.

Boj skrev:
Kruxet är att en riktigt flott tölt är inte alls bekväm, detta gäller även traven. En häst med mycket sväv och rörelse är allt annat än bekväm att sitta på, de hästar som inte har så mycket rörelser eller inga alls faktiskt. Traven blir som mera mot fyrtaktig, ja de är bekväma att sitta på.

Ja det är nog sant. Min 4åriga stora, hans trav e hemsk, den är jättefin med flyt osv, men går inte att sitta ner. Men nordisens trav är sagolik.

Red en välutbildad islandshäst en gång som tog stora steg och det va inte bekvämt i tölt.. Medan en hel del andra har vart mjuka o sitta på, fast de har tagit kortare steg.

Urk..

Nåja..

Jag har ridit en varmblodsvalack som kunde tölta.. Inte lika långa och UNDERBARA sträckor som de söta hårbollarna jag ridit/rider nu.

Hellre en underbar tölt på en söt liten raggsocka än en mjuk trav på en tråkig "stor"häst.

Ja, min nordis e ju veeerkligen en trååkig "stor" häst. KNAPPAST!
Tänker dock inte fortsätta i den här diskussionen, för du är helt omöjlig. Ni är verkligen som en kult som vill hjärntvätta folk till att avguda islandshästar.

Och nej jag ser fortf inget fel i rasen, har ev blitt me islandsföl t våren. MEN det finns andra raser som är lika underbara.

Din ton antyder på att du är inne och snurrar i fel forum, eftersom jag tycker det är trist att upprepade gånger se dina inlägg som är negativa mot just den rasen vi diskuterar här så är jag verkligen omöjlig.

Sen att jag gärna pysslar med fullbloden i stallet visar ju hur mycket jag avskyr alla andra raser än islandshästar och att jag tycker att alla andra raser än islandshästen borde utrotas.

Och sen tror jag att du ännu en gång missminner dig och blandar ihop mig med någon annan islandshästmänniska eftersom detta var mitt första inlägg som tydligt visade att jag tröttnat på tjatet och hur trist det är med tölt och att det inte är något att bry sig om. Och ärligt talat, skaffa inte ett islandsföl. Du är så avigt inställd till islandshästen att det är bättre att du håller dig på dina höga hästar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka