Travare som töltar?

Sv: Travare som töltar?

Mósi skrev:
Vår nordis har en klockrent tölt... Det tog visserligen jäkligt lång tid innan vi fattade det. Hon går gärna när hon är trött i grisepass, men när hon är på hugget har hon en så j-vla fin tölt, med aktion och böljande bringa... Vi har alltid haft probelm med hennes trav. den har alltid varit väldigt fyr taktig och nästan omöjlig att rida lätt i.

Måste bara fråga om det är en "vanlig" nordis eller en "travarnordis"? Tycker det ser ut som om min "vanliga" nordis skulle kunna gå att lära tölta. Men helsike vilken trav hon har!

Många fler travare skulle säkert kunna tölta om det fanns en kunnig töltryttare som togs sig an dem! Jag tror att betydligt fler hästar går att lära tölta än som gör det men deras ryttare saknar kunskapen att plocka fram tölten och dessutom ofta även intresset. Det senare har jag svårt att förstå, i alla fall om man en gång provat rida en bra tölthäst för jag tycker klockren harmonisk och fulländad tölt i korrekt form är höjdpunkten i ridningen! :idea:

kryptisk skrev:
Vad fasen har den sista på framfötterna?:crazy:

De har vikter precis som vi med islänningarna har!! ;)
du vet bättre lyft och lättare för att hålla takten!!
kolla på travet och när det har flygande start (utan startbil) kan man faktist se att en del töltar eller går i passgång.

/Jenny

Jag har också haft en travare som töltade. 70% av världens alla hästraser har ju tölt så nej, det är inget som är unikt för islandshästen.:smirk:

Synd att tölten har avlats bort egentligen. Fast det gör ju islandshästen mer speciell.

Hambo skrev:
Jag tror att dom kallar det att hästarna "joggar"men det
är nog mer passgång än tölt !??
Hej från Hambo

DEt finns travare som tävlar i tölt,.. eller ?:d

/ Theree

Det har jag aldrig hört talas om :smirk:
Men det finns väl en till ras som kan tölta,
tyvärr så sviker mitt minne mej när jag funderar
vad rasen heter :D. Nån som kan?

Nej travare som tävlarr i tölt finns det väl knappast däremot är travare som tävlar i pass relativt vanligt i USA. Andra gångartshästar som har pass ,tölt eller tölt likanande gångartaer är förutom de i tråden redan nämnda Am. Saddlebreed och Tenesse Walking Horse, Missouri Foxtrotter (skritt med frambenen och trav med bakbenen), Paso Peruano och den närbesläktade Paso Fino samt den Brasilianska Mangalarga Machador. Pass och tölt ansågs inte "fiint" i det gamla Europa och avlades tyvärr bort men i det nya Amerika levde anlagen vidare i många raser och vidare avlades det på, så däför har idag Nord och Sydamerika fler gångartsraser att visa upp än Europa.

bonefish skrev:
Nej travare som tävlarr i tölt finns det väl knappast däremot är travare som tävlar i pass relativt vanligt i USA. Andra gångartshästar som har pass ,tölt eller tölt likanande gångartaer är förutom de i tråden redan nämnda Am. Saddlebreed och Tenesse Walking Horse, Missouri Foxtrotter (skritt med frambenen och trav med bakbenen), Paso Peruano och den närbesläktade Paso Fino samt den Brasilianska Mangalarga Machador. Pass och tölt ansågs inte "fiint" i det gamla Europa och avlades tyvärr bort men i det nya Amerika levde anlagen vidare i många raser och vidare avlades det på, så däför har idag Nord och Sydamerika fler gångartsraser att visa upp än Europa.

Travare som tävlar i pass :eek:?
Det var framförallt Saddlebreed jag tänkte på

Min travare töltar liksom flera andra travare jag sett/ridit. Ofta har de med fransk stam lättare för tölt och galopp medans de amerikanska har lättare för trav/pass.

Kan hålla med dig om att de flesta travarna som "töltar" eg passar, men de finns de - som min - som töltar, har suttit på honom i pass med, hör skillnad i hovslag och känner skillnad och den syns från marken. Men det måste vara rätt för att han ska tölta. Bäst töltar han när man rider barbacka. Näst bäst när man rider i dressyrsadel och jag töltar bara i skogen, inte i paddock/ridhus. Skiljer tölt från trav genom ett litet tygeltag eller en mag-halvhalt. Har tyvärr inga kort, men även islandsryttare har bekräftat att det är tölt.

Jojomen, i USA tävlar man i tölt på travare, givetvis ridande då! Bäst går travhästar med passtam som det ju också tävlas i men då med sulky! Och det är en riktigt spektakulär tölt. Stod ett helt reportage om det och var bilder på det i tidningen Hästfynd för ett par år sedan. Det är rätt stort i USA.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt varmblod är 5 gångare. Hon kan alltså ren skritt, trav, galopp, tölt och pass. hon gör varken grissepass eller slängtrav utan allt är klockrent. Hon är ett amerikanskt varmblod och jag läste häromdan i en tidning att de flesta amerikanska travarna kan tölta och passa eller har det i sig. sen så finns det ju vissa ryttare som anser att hästen går fel om den töltar eller passar och har däför valt att träna bort det. Men vill man ha en bra tölt eller pass så måste man ju träna upp den. Det räcker inte med att hästen "bara" har det i sig i vissa fall. I tidningen stod det även att i bl a. Tyskland så finns det klubbar för just töltande och passande travare och det hålls även mycket tävlingar. Det är just för travare och inte för några andra töltande eller passande raser som bl a tennesse Walking horse, american saddlebreed m.m.

så även våra travare är i vissa fall femgångare om man väljer att träna upp det.

Alltså alla hästar har ju en gång kunnat tölt och pass så dt är ju inte omöjligt

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka