Travare som töltar?

Sv: Travare som töltar?

IrpaSnirpa skrev:
Din ton antyder på att du är inne och snurrar i fel forum, eftersom jag tycker det är trist att upprepade gånger se dina inlägg som är negativa mot just den rasen vi diskuterar här så är jag verkligen omöjlig.

Sen att jag gärna pysslar med fullbloden i stallet visar ju hur mycket jag avskyr alla andra raser än islandshästar och att jag tycker att alla andra raser än islandshästen borde utrotas.

Och sen tror jag att du ännu en gång missminner dig och blandar ihop mig med någon annan islandshästmänniska eftersom detta var mitt första inlägg som tydligt visade att jag tröttnat på tjatet och hur trist det är med tölt och att det inte är något att bry sig om. Och ärligt talat, skaffa inte ett islandsföl. Du är så avigt inställd till islandshästen att det är bättre att du håller dig på dina höga hästar.

Mina höga hästar? En NORDSVENSK!! Herrejisses va pms man kan ha.
Sen köpte jag mig en större herre pga att jag vill satsa på
hoppningen. Jag har tidigare aldrig haft någon som du kallar HÖG häst.
Mustang och nordsvensk, är det höga hästar kanske?

Jag skaffar mig precis vilken ras jag vill.
Jag är inte avigt inställd till rasen, jag är avigt inställd till folket.
Många av er åtminstone. Och just du kanske tycker om andra raser också, det vet jag inte. Men det är bra isåfall.
Men det är många islandshästägare som anser att det är den enda riktigt hästen osv. Det har jag ju läst här ett antal gånger också.

Ojanemej. Utan att jag vill dra vidare på detta så kan man fråga sig vem som är pmskärring.

Du drar upp detta om Islandshästen varje gång, du har inget nytt att komma med, på samma sätt som jag drar dig över en kam drar du alla oss andra över en kam. Jag säger inte att Islandshästen är enda rasen, kan du läsa sarkasm och ironi så är ju det positivt, annars kanske du skall testa det. Mitt Urk i mitt första inlägg var av just denna anledningen, men jag skulle kanske skrivit "Oh No! Here we go again" men valde att fatta mig kort eftersom det var det enda jag hade att svara dig med.

Nordsvenskar är fina, så ja.. ha det, det räcker nu, vi har haft denna diskussionen förut, jag har flera gånger sagt att ALLA hästar OAVSETT ras är fina, att du drar upp det igen om våra små pälsbollar är en annan sak, försöker du skaffa dig en uppfattning som inte är bara en eller två/tre tjejer som inte accepterar andra hästar så kanske det går lättare. Detta är fortfaranade forumet för islandshästar, inte mustanger, nordsvenskar och andra raser.

(och ja, allt över 145 är högt för en person som dagligen rider på en häst på 128.)

Japp, och det var just det jag skrev om i mitt första inlägg innan någon började kappla om annat än det ;)

Oki. Jag tycker bara ni ska sluta bråkas. Båda två *viftar med pekfingret* Tänk på att det snart är jul :p

Trist att du är så otroligt avig mot oss "isis människor", men tänk på att de är ett tiotal aktiva här på buke, ute i vida världen är vi underbara :smirk:

Tkr om alla raser, tölt på travare lr isis, piaff på halvblod lr d-ponny. upp till var o en vad man väljer att rida..? :idea:

Huhu, ojj, ja tkr att en RIKTIGT flott tölt är jättebekväm att sitta i, inte alls skumpig som ni säger..
fast d beror väl på, alla är vi ju olika.. man har ju olika att jämföra med också..

Traven däremot är ja lite fundersam om.. Asså, visst en FLOTT TRAV med mkt aktion är ju såklart "skumpig" att sitta i.. Men å andra sidan; har du en häst med mer sträck o sväv än "lyft", så kan det vara riktigt bekvämt att sitta i, även om hästen fortfarande är flott..

asså ren tölt är väl bekväm att sitta i tycker jag iaf, sen så på min förra islandshäst som hade stor trav var jättesvår att sitta i tills jag riktigt "lärt mig" hans steg, men efter det var det inga problem iaf inte på volten...!!

Fast om hästen har mycker aktion så kan även tölten vara skumpig ibland, iaf i kort tempo. Ibland får min häst nå ryck och travar jätte fint med hur stort sväv som helst, då är det svårt att sitta ner :p, fast för det mesta har han en ganska markbunden trav men vi jobbar på det ;)

Är det säkert att den inte passade? ;D
Min travare passade hela tiden, jäklans kul att rida dressyr på. :):)

Det där med skumpig tölt är jag väl medveten om..

Jag red lektion för ett tag sedan, hon gick klockrent (gör hon iofs alltid men aldrig så samlat som hon gjorde då). Och har man rätt stora mjölkpatroner så skumpar dom loss som f*n. I otakt dessutom, det gör redigt ont.. ;) Så oavsett om man skumpar eller inte så är det något som skumpar och vissa saker gör mer ont än andra.. :angel:

myrkvan skrev:
Trist att du är så otroligt avig mot oss "isis människor", men tänk på att de är ett tiotal aktiva här på buke, ute i vida världen är vi underbara :smirk:

Tkr om alla raser, tölt på travare lr isis, piaff på halvblod lr d-ponny. upp till var o en vad man väljer att rida..? :idea:

Jag kan inte hjälpa det, jag har mött för många sådana människor som vart riktigt nedlåtande mot alla andra raser osv.
Klart jag vet att många av er är snälla och underbara människor också! Jag skulle bara behöva träffa fler som "Tkr om alla raser".
Jag har hört för många gånger att de kan bära 200 kg (jag vet, det är ju inte så) men ändå finns det de som fortf tror det :) Och de som säger att de är överlägsna alla raser i styrka snabbhet osv..
De har väl sina fördelar men det har ju andra raser också.
Min kompis trodde upp till 8e klass att hennes islandshäst häst va snabbare än tåg.. :) Just för att det va en sådan. Hehe.
Jaja.. iaf :crazy: :D

Så kul det var att titta på dessa filmerna!! riktigt häftigt! :bump:

/Emma

Lycanthrope skrev:
Bara tvungen :angel:

Enligt mycket forskning så hade ju inte alla raserna pass och tölt tidigare. De mindre och kompaktare "hårbollarna" hade det. Medan de ädlare inte hade det. Däremot fanns det ev en annan gångart, som dock inte någon ras har idag.
Återigen: det beror ju på VAD du menar med "tidigare". Nog långt tillbaka i tiden fanns inga "ädlare raser" i den bemärkelsen vi ser dem idag. Då var alla "hårbollar".
Lycanthrope skrev:
För att svara trådskaparen:
Jag va medryttare på ett varmblodssto som kunde tölta, inte mycket. Men då och då :) Det va inte det bekvämaste direkt.. Men bättre än hennes hemska galopp :o

Lär man inte travare något särskilt? Eller är det pass jag tänker på?
Låter som om du mest ridit passgång/grisepass som ju är betydligt mer obkvämt än tölt. Speciellt som man läser din sista mening så verkar du inte vara helt uppdaterad. Det finns många travare med passanlag och i USA har man (som någon redan nämnt) till och med speciella passlöp för travare.

Lycanthrope skrev:
Många av er åtminstone. Och just du kanske tycker om andra raser också, det vet jag inte. Men det är bra isåfall.
Jag tycker du verkar förvänta dig att alla som håller på med islandshästar är extremfanatiker som hatar alla andra raser. Jag har träffat rätt få såna faktiskt och härinne har jag bara sett ett fåtal.
Så; lika mycket "rasist" som du anklagar dem att vara; lika mycket "rasist" känner jag du är mot mig personligen OM du grupperar ihop mig med "folket".....

Och oavsett diskussionen om alla hästar haft tölt eller inte från början, om man tycker tölt är bekvämt eller inte så tycker jag att du bara kan "leva och låta leva". Ta det lugnt, tagga ner.

Vad gäller min inställning till andra raser mm så kan du hitta den i andra trådar (bla Islandhäst verses "vanlig häst").

Lycanthrope skrev:
Bara tvungen :angel:

Enligt mycket forskning så hade ju inte alla raserna pass och tölt tidigare. De mindre och kompaktare "hårbollarna" hade det. Medan de ädlare inte hade det. Däremot fanns det ev en annan gångart, som dock inte någon ras har idag.

Själv tycker jag inte att de där gångarterna är något att skryta med :) Min hästs trav är minst lika mjuk som tölt :)

För att svara trådskaparen:
Jag va medryttare på ett varmblodssto som kunde tölta, inte mycket. Men då och då :) Det va inte det bekvämaste direkt.. Men bättre än hennes hemska galopp :o

Lär man inte travare något särskilt? Eller är det pass jag tänker på?

Alla hästar härstammar från samma anfader och att den kunde tölta är nog lika säkert som att alla andra fyrfota vilda betesdjur kan det! Fåren hemma töltar och passar tex och de är korsning mufflon-gute. Särskilta den renrasiga gamla mufflontackan använder töt och pass och de som har mycket mufflon i sig. Dessutom har jag ridit de "ädlaste raserna" fullblod och arab. Det är ingen tvekan om att de också har anlagen för tölt. Det är inte alls svårt att få dem att tölta! Så jag undrar var du har din källa någonstans om forskningen du nämner??? Jag tror nämligen inte på den! Och inte begriper jag hur detta skulle kunna bevisas heller ellr vad det skulle finas för "sjätte gångart" som inte finns idag? Baskjiren sägs ha en sådan men den är enbart en oren tölt enligt de definitioner vi har på islandshästen där man pratar om ren fyrtakt (skritt och tölt), ren tvåtakt (trav och pass) samt ren tretakt (galopp). Eftersom hästen bara har fyra ben så kan det bara fins en takt kvar och det blir ren entakt, dvs jämfotahopp och den finns men räknas knappast som gångart! :D

Lycanthrope skrev:
Ja, min nordis e ju veeerkligen en trååkig "stor" häst. KNAPPAST!
Tänker dock inte fortsätta i den här diskussionen, för du är helt omöjlig. Ni är verkligen som en kult som vill hjärntvätta folk till att avguda islandshästar.

Och nej jag ser fortf inget fel i rasen, har ev blitt me islandsföl t våren. MEN det finns andra raser som är lika underbara.

Kan tala om att jag äger en nordis också och har ägt en tidigare samt en travnordis. Men de är mycket stelare i sina leder och kan aldrig bli så mjuk som en naturtöltande islandshäst. Men sedan kan du ju tycka att det är världens underbaraste ras för det. Låt så vara men sluta håna oss för att vi tycker att islandshästen är det! Smaken är som baken, delad, och det tycker jag du skall respektera! Jag tycker mina nordis varit mer trögtänkta, inte lika pålitliga i lynnet, mindre mjuka och rörliga, klumpigare, lättare i bakänden, surare osv. Allt det där som vanliga hästar är därför att man inte sållat lika hårt efter lynnet på dem som islänningarna gjort med islandshästen. Mina islandshästar skulle aldrig komma på tanken att hota mig när jag kommer med maten genom att lägga öronen bakåt eller att slå bakut mot mig. Man blir nästan farlig för sig själv när man är van vid islandshästarna och jag hatar att behöva passa mig för bakdelen på hästarna och jag avskyr när hästar lägger öronen bakåt mot människan, vilken situation det än är. Det islänningarna gjort är just att sådana hästar har hamnat på mackan. Tyvärr har man inte varit lika restriktiv inom andra raser och det märks tydligt!

Nu säger jag inte alla gör så, men det finns rätt så några % som gör det men det är ytterst sällsynt bland islandshästar. Och som de står de vilda hästarna nämre så är de precis som de vilda hästarna, i allmänhet smartare än andra raser, även om det visst finns andra smarta hästar också. Men genomsnittligt och procentuellt sett är jag övertygad om att islandshästen leder stort! Annars gillar jag nordisar också, speciellt travaren. Kallblodiga hästar inkl shettis och russ som har alla kallblodets karaktärer med tjock päls och hud tex, tycker jag att i genomsnitt är smartare än varmblodiga hästar. Undantag araben, som jag också har en del erfarenhet av och gillar!

Senast ändrad av en moderator:

Lycanthrope skrev:
Mina höga hästar? En NORDSVENSK!! Herrejisses va pms man kan ha.
Sen köpte jag mig en större herre pga att jag vill satsa på
hoppningen. Jag har tidigare aldrig haft någon som du kallar HÖG häst.
Mustang och nordsvensk, är det höga hästar kanske?

Men det är många islandshästägare som anser att det är den enda riktigt hästen osv. Det har jag ju läst här ett antal gånger också.

Det är vår favoritras, än sen?! Det här handlar om känslor och vad man tycker om och då finns inget rätt eller fel! Det handlar inte om att tävla om rätt eller fel eller vad hästarna kan. Med din attityd kan du nog stöta dig med de flesta som har en favoritras och inte vill ha något annat! Jag respekterar att andra har sina favoritraser och ser inget problem i att de tycker deras favoritras är världsbäst. För dem är den det och då skall de ha den rasen. För oss är det islandshästen och därför har vi valt den! Och vilka känslor vi har för vilka raser är inget som är rätt eller fel, eftersom det handlar om vad man tycker om! Dina diskussioner är lika löjliga som om det vore rätt eller fel vilken kille man älskade! Älska dina hästar hur mycket du vill men gör det då i rätt forum! Det här är ett forum för islandshästfrälsta och här ÄLSKAR VI ISLANDSHÄSTEN MER ÄN ALLA ANDRA RASER! Och så skall det vara! Man skall vara trogen sin kärlek!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka