Travare som töltar?

Sv: Travare som töltar?

Jag har både islänningar och andra raser. Jag kan inte säga att jag älskar islänningen mer än alla andra raser. På vissa verkar det då som att jag inte får va här då eller?!

Men jag älskar mina hästar mer än andras hästar.... Finns det forum för det med?

Senast ändrad av en moderator:

Björk skrev:
Jag tycker du verkar förvänta dig att alla som håller på med islandshästar är extremfanatiker som hatar alla andra raser. Jag har träffat rätt få såna faktiskt och härinne har jag bara sett ett fåtal.
Så; lika mycket "rasist" som du anklagar dem att vara; lika mycket "rasist" känner jag du är mot mig personligen OM du grupperar ihop mig med "folket".....

Och oavsett diskussionen om alla hästar haft tölt eller inte från början, om man tycker tölt är bekvämt eller inte så tycker jag att du bara kan "leva och låta leva". Ta det lugnt, tagga ner.

Vad gäller min inställning till andra raser mm så kan du hitta den i andra trådar (bla Islandhäst verses "vanlig häst").

Håller helt med dig. Jag fattar inte varför det här skall upp om och om igen. Leva och låta leva, japp, det tycker jag med. Varför lägga sig i om andra tycker att islandshästen överträffar andra raser? Det gör den antagligen därför att den uppfyller dessa människors behov! För den som har andra och vill hoppa högt, ja då gör den det inte. Men för oss som mer är ute efter en mjuk, töltande och lagom stor, stark och pigg kompis, så är den drömhästen nr 1! Därmed inte sagt att man inte gillar andra raser bara för att man har en favoritkompisras! Vad är det att bråka om??? Fattar nada av dessa ständiga hatyttringar mot islandshästfolk och hur hjärntvättade och korkade vi är! Är man hjärntvättad bara för att man väljer det man älskar mest??? Jösses! :crazy: Vad du än skriver så kan du inte ändra på mina känslor lika lite som du kan få din kompis att sluta älska killen du inte gillar! Hela resonemanget är så fruktansvärt barnsligt helt enkelt! Suck! Så snälla sluta nu med de här ständigt återkommande negativa inläggen! Det är så oerhört trist nämligen!

Björk skrev:
Speciellt som man läser din sista mening så verkar du inte vara helt uppdaterad. Det finns många travare med passanlag och i USA har man (som någon redan nämnt) till och med speciella passlöp för travare.

Det kan ju bero på att jag inte sysslar med trav? KANSKE?
Men det va d jag mena, för jag hade hört för länge sen att de fanns speciell passlöp.

sambaengi skrev:
Eftersom hästen bara har fyra ben så kan det bara fins en takt kvar och det blir ren entakt, dvs jämfotahopp och den finns men räknas knappast som gångart! :D

Men den där klassiska i tecknad film? Frambenen första samtidigt, sen bakbenen, äsch.. du vet nog vad jag menar :o :D

Jag håller självklart med dig om att man borde sålla hårdare inom andra raser också, framförallt halvblodsaveln där det finns helt sjuka individer, psykiskt då. Det hade ju gynnat alla.

Jag litar dock på alla mina hästar och de skulle aldrig göra något fall av utfall mot mig, och har aldrig gjort det. Jag tycker det finns trygga och självklart otrygga individer inom alla raser.
Sen tycker väl alla olika såklart.

Min nordis är mycket lätt i rumpan, men inget av det andra stämmer på henne eller de 7 nordisar jag haft innan. Det beror nog helt på vilka individer man träffar också.
En av dem va däremot trög som en flodhäst, och surare fick man leta läänge efter, men så är det ju inom alla raser.

Jag är säker på att islandshästar inte är smartare än andra hästar, däremot är jag övertygad om att de är smartare på andra sätt, just eftersom de är närmre det vilda. Så de är nog smarta på olika sätt.

Håller med om att kallblod kan tyckas intelligentare än varmblodshästar. Däremot är inte min någon travare, men hon är mycket intelligent och lyhörd. Jämfört med min hannoveranare som är smart, men lite korkad. Eller ganska :angel: fast han är ju baara 4, d kommer väl, kan ju hoppas :o :D

Jag menar inte att ni inte får ha eran favoritras, det är väl bra om man har det, själv har jag ingen sådan då jag inte funnit en hel ras som vart perfekt för mig, bara individer här o där. Men gillar ju klart kallblod mest av allt, ALLA kallblod.
Även om det inte låter så så menar jag att vissa (tydlgien inte så många här då, men jag har mött en del i verkliga livet) inte anser någon annan ras värd att ridas på, eller att de ens ska finnas. Tyvärr finns det såna människor. Men det finns det ju även inom .. hum.. tex halvblodsägare? Det finns ju de som anser att de är den enda dugliga rasen som är störst vackrast o bäst på allt! och det är ju synd att man då inte kan se andras hästar fördelar osv, för även om de inte är favoritrasen så finns det ju massor av hästar, och ingen är oduglig.

Lycanthrope skrev:
Håller med om att kallblod kan tyckas intelligentare än varmblodshästar. Däremot är inte min någon travare, men hon är mycket intelligent och lyhörd. Jämfört med min hannoveranare som är smart, men lite korkad. Eller ganska :angel: fast han är ju baara 4, d kommer väl, kan ju hoppas :o :D
Tack för ett bra, nyanserat inlägg! Och jag personligen är nog rätt enig med dig om att det väldigt mycket hänger på individer. Variationen mellan individer tycks mig större än variationen mellan raser. Jag har personligen ägt en ganska "korkad" islänning också (jag brukar säga att han nog egentligen trodde att han var fullblod... :d ;) ) Och skött ett halvblod som var hur trygg som helst som "skogsmulle".

Sen finns ju förstås vissa ganska typiska/generella drag inom alla raser, men individerna kan ibland "sticka iväg" åt oanade håll! :D

Björk skrev:
Tack för ett bra, nyanserat inlägg! Och jag personligen är nog rätt enig med dig om att det väldigt mycket hänger på individer. Variationen mellan individer tycks mig större än variationen mellan raser. Jag har personligen ägt en ganska "korkad" islänning också (jag brukar säga att han nog egentligen trodde att han var fullblod... :d ;) ) Och skött ett halvblod som var hur trygg som helst som "skogsmulle".

Sen finns ju förstås vissa ganska typiska/generella drag inom alla raser, men individerna kan ibland "sticka iväg" åt oanade håll! :D

Ja exakt! Det finns ju ofta drag inom en ras men vissa hästar förstår inte det :) Min nordsvensk, ja om man ska lyssna på att folk säger att de är lugna och stabila, det har hon aldrig hört!

Och Lantiru är lite pinsamt korkad ibland, fast tycker om honom ändå :o :D

Björk skrev:

Ja exakt! Det finns ju ofta drag inom en ras men vissa hästar förstår inte det :) Min nordsvensk, ja om man ska lyssna på att folk säger att de är lugna och stabila, det har hon aldrig hört!

Och Lantiru är lite pinsamt korkad ibland, fast tycker om honom ändå :o :D

Inte för att det har med tråden att göra.. Men när vi va ute och red igår, så tittade han på en vägskylt som det stog 50 på, o så titta han på den hela tiden, tills han gick in i den, dunka in i den med mulen, det tycker jag är ganska korkat :crazy: :angel:

IrpaSnirpa skrev:
Nae, tror jag behöver en egen burk ;) Köper du en till mig så köper jag en till dig :banana: :bump: :d

De hade nåt sånt där erbjudande här i affären.. 5 burkar eller nåt sånt, det kan vi ju dela på? Tänk va snälla vi blir sen! :banana:

MercedesBenz skrev:
Jag har både islänningar och andra raser. Jag kan inte säga att jag älskar islänningen mer än alla andra raser. På vissa verkar det då som att jag inte får va här då eller?!

Men jag älskar mina hästar mer än andras hästar.... Finns det forum för det med?

Klart du får! Du älskar ju islandshästar och rackar väl inte ner på dem som har islandshästen som favoritras, eller hur? Då är du klart välkommen! För den delen skriver ju naturligtvis vem som helst nästan vad som helst, inom vissa regler, men jag förstår inte varför man går in på ett forum för islandshästar och hånar folk som älskar rasen mer än andra raser?! Det känns för mig som om det vore ett behov av att tracka folk. Kan så vara att man irriterar sig på någon man känner som har islandshäst men varför skall man låta det gå ut över alla andra? Själv älskar jag dessutom fullblod tex och det är inte så att jag älskar alla islandshästar mer än alla andra hästar. Jag har mina favorithästar och det finns islandshästar jag inte tycker om och hästar av andra raser som jag tycker om. Men i stort så föredrar jag islandshästrasen. Jag älskar också mina hästar mer än andras och det har jag stridit mycket för att man skall få göra och att alla skall få hävda sin typ av häst både inom rasen islandshäst och inom andra raser!

Så missförstå mig inte. Jag bara reagerar på att man hackar på oss och tycker vi är hjärntvättade för att vi tycker våra hästar är bäst och älskar dem mest! Antagligen har vi valt dem just därför att vi älskar just dem, precis som när man väljer partner, konstigare än så är det inte. Och det är väl en himla tur att inte alla tycker om samma häst eller samma karl för då hade det ju blivit slagsmål om dem! :o

Lycanthrope skrev:
Men den där klassiska i tecknad film? Frambenen första samtidigt, sen bakbenen, äsch.. du vet nog vad jag menar :o :D

Jag håller självklart med dig om att man borde sålla hårdare inom andra raser också, framförallt halvblodsaveln där det finns helt sjuka individer, psykiskt då. Det hade ju gynnat alla.

Jag litar dock på alla mina hästar och de skulle aldrig göra något fall av utfall mot mig, och har aldrig gjort det. Jag tycker det finns trygga och självklart otrygga individer inom alla raser.
Sen tycker väl alla olika såklart.

Min nordis är mycket lätt i rumpan, men inget av det andra stämmer på henne eller de 7 nordisar jag haft innan. Det beror nog helt på vilka individer man träffar också.
En av dem va däremot trög som en flodhäst, och surare fick man leta läänge efter, men så är det ju inom alla raser.

Jag är säker på att islandshästar inte är smartare än andra hästar, däremot är jag övertygad om att de är smartare på andra sätt, just eftersom de är närmre det vilda. Så de är nog smarta på olika sätt.

Jag menar inte att ni inte får ha eran favoritras, det är väl bra om man har det, själv har jag ingen sådan då jag inte funnit en hel ras som vart perfekt för mig, bara individer här o där. Men gillar ju klart kallblod mest av allt, ALLA kallblod.
Även om det inte låter så så menar jag att vissa (tydlgien inte så många här då, men jag har mött en del i verkliga livet) inte anser någon annan ras värd att ridas på, eller att de ens ska finnas. Tyvärr finns det såna människor. Men det finns det ju även inom .. hum.. tex halvblodsägare? Det finns ju de som anser att de är den enda dugliga rasen som är störst vackrast o bäst på allt! och det är ju synd att man då inte kan se andras hästar fördelar osv, för även om de inte är favoritrasen så finns det ju massor av hästar, och ingen är oduglig.

Pust, vad skönt att läsa detta mycket förnuftiga och insiktsfulla inlägg från dig! Det gjorde mig faktiskt lättad och glad! Det är farligt med generaliseringar, speciellt när det gäller hur människor är. Jag för min del har upplevt det motsatta, dvs hur man kan bli hånad för att man älskar små islandshästar och det är då lätt att om man inte tänker efter först, racka ner på alla halvblodsryttare, speciellt när man för femtioelfte gången får höra samma goja. Så delvis förstår jag dig. Men om man då själv forstätter genom motangrepp så växer klyftan och man skapar fler fiender istället, folk som från början inte alls hade den uppfattningen men eftersom man beter sig negativt mot deras hästar så får de den uppfattningen och hakar på de som har samma hästras som de själva. Sedan är lägerupppdelningen ett faktum. Det kan ju vara så att de du har stött på själva blivit hånade för sina små islänningar och därför börjat gå i försvar och säga som de gör. Det är tyvärr inte helt ovanligt. Det är dumt av dem men är det sedan unga tonårstjejer det handlar om så har de ju inte så myckt livserfarenhet i bagaget och så mycket självkänsla att de bara kan stå emot och strunta i vad folk säger utan det blir lätt sådana här läger. Det är förlåtligt när det rör sig om tonåringar. Men det är bedrövligt när vuxna människor beter sig lika tanklöst!

Tack för ditt svår och God Jul o Gott Nytt År på dig! :)

Björk skrev:

Maken äger en islandsvalack som definitivt är betydligt osmartare än de andra och mina fullblod var definitivt smartare än vad han är! Jag tycker personligen att hästen är så osmart så jag retar mig på honom! Sedan har jag ett par som är så smarta så man nästan får huvudvärk när man skall försöka överlista dem. En är dessutom totalt självständig, har fullständigt egen vilja, känslig och lättskrämd samt mycket svårfångad om han inte själv vill, vilket han bara vill med enstaka utvalda personer och på sina egna villkor. Den valacken kan också gå mig på nerverna! Bäst gillar jag de smarta, samarbetsvilliga och godmodiga som faktiskt tycker om att umgås med människan och gudskelov är det bara dessa två valacker som är så jobbiga. Men jag kan inte låta bli att beundra den listige av dem, dels för att han är så smart, om än JOBBIG, dels för att han har otroliga gångarter! Båda dessa har mycket bra stam. Har bara en med bättre blup, 3-årig en hingst, och han är hur lätthanterlig som helst även om han visst är hingstig också. Sedan har vi det där med kemi också. Det är kanske som så att jag inte passar ihop med valacker... :confused:

Tack! För jag älskar mina varmblod minst lika mycket som mina islänningar som min blandras o shettis. Du ska veta vad det rackas ned på folk som inte har halvblod i vissa delar av landet....
:D

Lycanthrope skrev:
Jag kan inte hjälpa det, jag har mött för många sådana människor som vart riktigt nedlåtande mot alla andra raser osv.
Klart jag vet att många av er är snälla och underbara människor också! Jag skulle bara behöva träffa fler som "Tkr om alla raser".
Jag har hört för många gånger att de kan bära 200 kg (jag vet, det är ju inte så) men ändå finns det de som fortf tror det :) Och, men de som säger att de är överlägsna alla raser i styrka snabbhet osv..
De har väl sina fördelar men det har ju andra raser också.
Min kompis trodde upp till 8e klass att hennes islandshäst häst va snabbare än tåg.. :) Just för att det va en sådan. Hehe.
Jaja.. iaf :crazy: :D

Haha, men nu snackar vi serösa häst människor :d Haha.. Jo, klart man gillar Islandshästar - annars skulle man väll inte rida dem, men inte ska man klanka ner på andra raser, ja tkr om de flesta raser, allt fr Lusitanos till travare till falabellor. man behöver inte "ÄLSKA ISLANDSHÄSTAR MER ÄN ALLT ANNAT HÄR PÅ JORDEN" för att vara inne på detta forum, som ngn så vackert skrev här ovan.. Ja gillar dem, men de finns andra lika fina, men på andra sätt :)
jamenar, visst går inget upp mot en rejäl passråtta i en explosiv läggning på en raksträcka - men å andra sidan rider ja lika gärna kort galopp på ett bra halvblod ;) såm de är ju en smak sak

Oj.. denna tråd vart mer bråk och disskution om vilken ras som är bäst o.s.v
skulle aldrig ha startat den:smirk:
men nu när ni ändå är inne på det så kan jag ju säja att det hela handlar om "Åsikter och känslor"
alla människor tänker inte likadant, känner inte likadant, är inte likadana..alla har sina egna saker de tycker om och håller kärt..så är det bara.
Jag älskar islandshästen! den är så underbar! vad för ont finns i den?:love: skaffar jag egen häst i framtiden blir det utan tvekan en isis..
jag har ridit på så många andra raser, men jag trivs bara inte på deras ryggar.. för mig är det heller inte samma sak som att gosa med ett halvblod än med en islandshäst.. och så är det bara för MIG..och det är ju inte direkt något JAG kan rå för.. har man en favoritras.. ja men då är det bara så..
finns säkert många många som inte gillar just de där rultiga, luddiga hästarna me de korta benen och fluffiga manen, de kanske känner "shit nu släpar jag fötterna i marken"
alla har ju sina egna känslor och tankar..
det är självklart att man vill säja: ja men islandshästen (favoritrasen) är bäst och räkna upp allt som den har som inte de andra raserna har.. men för det menar man inte att man hatar och rackar ner de andra raserna..

Jag skulle gärna vilja räkna upp allt de bra inom Islandshästen..finns mycket det må ni tro hehe..någon skrev att Islandshästen var en snäll häst som inte trök öronen eller sparkades..har jag för mig.. där kan jag hålla med faktiskt.. jag har inte träffat ALLA islandshästar.. men otroligt MÅNGA! och aldrig har jag stött på, sett eller ens hört talas om att en sådan lurv har varit elak.. så de är nog väldigt sällsynt.. däremot så har jag träffat många sura andra raser men detta är inte för att racka ner dom! utan det är bara min fakta..ett halvblod som tryker bak öronen och visar tänderna.. kan ändå vara ens underbaraste bästa vän!! och det är ju klart.. det är ju samma sak med människor..inte är vi så snäll och glad jämt? bara för att jag är på dåligt humör en dag så menas det ju inte med att jag är en dålig och arg människa. så jag tror de flesta missuppfattar varandra:crazy:

och andra raser än islandshästar..
klart att de får finnas till! och det är bra att de finns!!
en islandshäst som polishäst?
Islandshäst i v75?
Islandshäst i krig? (vikingarna hade väl det men såna krig har vi inte nu)(dessutom menar ja inte att krig och hästar i krig är bra)
visst.. Islandshästen skulle väl kunna va med i allt detta.. men skulle den passa in?
dessutom är det bra att det finns så många olika raser, för alla kan ju inte gilla Islandssporten..och dessutom kan ju inte alla rida våra kära isisar:smirk: de e ju tur att alla inte ÄSLAKR dom..annars vore det inte finnas nån kvar åt oss:D

sen så får man ju tala om sina åsikter vad man tycker och tänker men vid vissa gränser:crazy:

och ta inte åt er vad alla skriver..varför ens ge dom uppmärksamhet om ni tycker de är "fjantiga och taskiga" skit i det och lev vidare med era kära :) disskutioner och bråk gör bara saken bättre..visst vill man försvara oj oj det är ja ju själv bra på.. men ja.. det är ju egentligen det rätta..

och de här med att andra raser kan tölta nu då..OKEJ.. jag har fattat och vet det nu :) rätt komiskt faktiskt för förr trodde jag det bara var den unika saddelbredden (eller hur de stavas) som kunde det (förutom isisen).. det tyckte jag var skitcollt ;) hehe men där försvann det coola tycket..för nu kan ju typ alla raser det i grund å botten:) men jag ser ändå som att tölten, det är och förblir Islandshästens gångart och vill man ha en häst som kan tölta tycker jag att isisen är en mycket passande och fin häst!:crazy:

och jag hoppas många håller med mej nu för det här var långt och krafttänkande att skriva hahaha!:D

vissa travare kan ju komma fram i tölt nått steg men det kan man nog inte kalla tölt direkt så

Vår nordis har en klockrent tölt... Det tog visserligen jäkligt lång tid innan vi fattade det. Hon går gärna när hon är trött i grisepass, men när hon är på hugget har hon en så j-vla fin tölt, med aktion och böljande bringa... Vi har alltid haft probelm med hennes trav. den har alltid varit väldigt fyr taktig och nästan omöjlig att rida lätt i.

OJ , hur fick ni till det? Eller har hon alltid haft det?
Häftigt iaf :D

som många sagt så är det ett ganska stort antal travare som har anlag för pass och tölt. dock kräver de ju ganska mycket träning för att tölten ska komma fram och min personliga uppfattning är att många travarägare tror att de töltar omkring när de i själva verket grisepassar (alternativt passblandad tölt). Har själv jobbat mycket med travare (samt har en egen, klockren tregångare :p ) och ridit en del islandshäst. har kännt på flera travare att tölten finns där lurandes, men har ej kunskap och tid att ta fram den så jag har låtit bli att försöka. red dock en häst som faktiskt töltade lite när hon blev stressad, har även testat takten på asfalt ;)
Filmen på den töltande travaren var jättehäftig, fint töltade den ju oxå! (ja, det var 2xtölt, ingen pass, även om galoppen såg ut som början till passläggning... :cool: ). fast jag var inte särskilt impad av själva hästen och ridningen...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka