Travare kan visst hoppa. Tävla med

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travare kan visst hoppa. Tävla med

Asså MIIIN travare har jag precis fått av min mamma. Han gick på Solvalla tills han var femton, men nu är han VÄRLDENS bästa ridhäst! Jag och min kompis har ridit honom i fem månader nu, och han hoppar lätt 130-hinder! Löshoppas på 150!

ALLA SOM SÄGER ATT TRAVARE INTE KAN HOPPA ÄR DUMMA *ledsen gubbe*

UUUUUUUUUUUTTJATAT. :smirk:

Asså MIIIN travare har jag precis fått av min mamma. Han gick på Solvalla tills han var femton, men nu är han VÄRLDENS bästa ridhäst! Jag och min kompis har ridit honom i fem månader nu, och han hoppar lätt 130-hinder! Löshoppas på 150!

ALLA SOM SÄGER ATT TRAVARE INTE KAN HOPPA ÄR DUMMA *ledsen gubbe*

UUUUUUUUUUUTTJATAT. :smirk:

:rofl: :rofl: :rofl:

Asså, jag tycker om varmblodiga travare och jag vet att det finns jättemånga som är fina inom hoppningen, men att ljuga och bre på gör ju bara så att det blir värre och att folk tycker att alla med varmblodigare travare är myttomaner. Och om du nu talar sanning bor du inte hoppa med en häst på den höjden i löshoppning bara för att den kan, det sliter bara otroligt mycket i onödan, och jag skulle inte hoppa 150cm heller om inte hästen är riktigt bra förberedd på det med markarbete och med bra muskulatur och starka ben.
Kan dock nämna att jag vet många som har varmblod som har blivit riktigt fina hopphästar, och som hoppar 130 med lätthet, och då menar jag lätthet, som i luftigt utan att ta i särskilt mycket.

Men de tränar i huvudsak dressyr och markarbete för att få hästen bra där och få fram bra galopp osv. Några av dem är riktigt fina där med. Men de hästarna har både bra exteriör och riktigt duktiga ryttare (plus hästarna oftast inte har gått alls länge i travet, om de har gått alls). Och sen hoppar de ju inte väldigt ofta på den höjden utan tränar mest på låga höjder för att inte slita på hästen, det är ju inte höjden som är det viktigaste utan vägen mellan hindrena. Och de är riktigt fina där med vissa av dem, så det är klart att det finns varmblod som kan både hoppa högt och gå bra mellan hindrena, men de är och rätt tränade. Och den jag syftar mest på har inte ens startat sin än utan vill att den ska vara redo och inte bara kasta sig ut på banan och hoppas att det går vägen.
Plus att hästen i fråga är rätt ung, 6 år. Tror mycket på dem. Riktigt fint ekipage, hoppas att vi får se dem på tävlingsbanorna i framtiden.

Vill inte att folk tror att jag är en: "Hej jag har ett 15årigt varmblod som just kom från banan och jag har precis ridit in honom och vi hoppar väl sådär 180 ibland om vi känner för det, men jag tycker inte att det är någon sport så vi rider mest i skogen."-männsika, för det är jag verkligen inte, finns varmblod som inte exteriört klarar av hoppning, men jag är verkligen inte en sån person som diskriminerar dem. Vissa kan bli superfina tävlingshästar som man kan ha riktigt kul med och komma en bra bit på, inget snack om saken, men det är absolut inte alla (som i alla andra raser med för den delen) som klarar det. Det krävs mycket arbete och såklart talang hos både häst och ryttare och en bra ridhäst exteriör.

Hoppas att jag inte gjorde någon arg. Har absolut inget emot att folk tävlar sina varmblod, men gör det inte förens ni är beredda för det. Det är ju inte så kul om alla varmblodsryttare får dåligt rykte bara för att vissa ger sig ut på banorna alldeles för tidigt utan att ha skolan sin häst ordentligt först.

Mvh Micke :)

Asså, jag tycker om varmblodiga travare och jag vet att det finns jättemånga som är fina inom hoppningen, men att ljuga och bre på gör ju bara så att det blir värre och att folk tycker att alla med varmblodigare travare är myttomaner. Och om du nu talar sanning bor du inte hoppa med en häst på den höjden i löshoppning bara för att den kan, det sliter bara otroligt mycket i onödan, och jag skulle inte hoppa 150cm heller om inte hästen är riktigt bra förberedd på det med markarbete och med bra muskulatur och starka ben.
Kan dock nämna att jag vet många som har varmblod som har blivit riktigt fina hopphästar, och som hoppar 130 med lätthet, och då menar jag lätthet, som i luftigt utan att ta i särskilt mycket.

Men de tränar i huvudsak dressyr och markarbete för att få hästen bra där och få fram bra galopp osv. Några av dem är riktigt fina där med. Men de hästarna har både bra exteriör och riktigt duktiga ryttare (plus hästarna oftast inte har gått alls länge i travet, om de har gått alls). Och sen hoppar de ju inte väldigt ofta på den höjden utan tränar mest på låga höjder för att inte slita på hästen, det är ju inte höjden som är det viktigaste utan vägen mellan hindrena. Och de är riktigt fina där med vissa av dem, så det är klart att det finns varmblod som kan både hoppa högt och gå bra mellan hindrena, men de är och rätt tränade. Och den jag syftar mest på har inte ens startat sin än utan vill att den ska vara redo och inte bara kasta sig ut på banan och hoppas att det går vägen.
Plus att hästen i fråga är rätt ung, 6 år. Tror mycket på dem. Riktigt fint ekipage, hoppas att vi får se dem på tävlingsbanorna i framtiden.

Vill inte att folk tror att jag är en: "Hej jag har ett 15årigt varmblod som just kom från banan och jag har precis ridit in honom och vi hoppar väl sådär 180 ibland om vi känner för det, men jag tycker inte att det är någon sport så vi rider mest i skogen."-männsika, för det är jag verkligen inte, finns varmblod som inte exteriört klarar av hoppning, men jag är verkligen inte en sån person som diskriminerar dem. Vissa kan bli superfina tävlingshästar som man kan ha riktigt kul med och komma en bra bit på, inget snack om saken, men det är absolut inte alla (som i alla andra raser med för den delen) som klarar det. Det krävs mycket arbete och såklart talang hos både häst och ryttare och en bra ridhäst exteriör.

Hoppas att jag inte gjorde någon arg. Har absolut inget emot att folk tävlar sina varmblod, men gör det inte förens ni är beredda för det. Det är ju inte så kul om alla varmblodsryttare får dåligt rykte bara för att vissa ger sig ut på banorna alldeles för tidigt utan att ha skolan sin häst ordentligt först.

:bow: :bow:

TACK för det inlägget! :bow: :bow: :bow:
(och en extra ":bow:" till sista stycket.)

WEEAZEL!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
(blir så långt om man citerar ;) )

Fy vad jag är trött på alla dessa trådar! Var är diskussionsunderlaget? Om du nu känner något oövervinnerligt behov att skapa en sån här tråd kan du väl åtminstone ha vänligheten att respektera forumindelningarna och lägga den på Gnägg eller hoppgnägg så att vi som är intresserade av tävlingsgrenen hoppning slipper få det forumet nedskräpat med sån här skit. :mad:

En gång hoppade min grannes 26 åriga korsningsmärr 190 när hon blev lämnad ensam i hagen...

Vad en häst kan kravla sig över för några enkelhinder med eller utan ryttare är rätt ointressant, det är inte det som gör dem till hopphästar.

För min del får alla träna på vilka hästar de vill, men jag tycker att det är synd att deras ryttare har sådana mindrevärdskomplex att de måste hoppa så obefogat högt på en häst som inte är tränad för det. Det är så man får sin häst skadad eller bränd.

Jag håller såå bara med Helle87!

Min bruksnordsvensk blir så diskriminerad men hon kan faktiskt hoppa 2 meter med ryttare! Vi tävlar faktiskt på 160 hinder så det så!
Så ni som säger att kallblod och travare inte kan hoppa kan gå och bada i flottyrsmet! :mad: :mad:

Kolla bara va! Så kan ni hålla tyst sen med era fördomar! :mad:
Vaniut.jpg

Förlåt.. jag kunde inte hålla mig.. :o

Jag har haft henne i några månader och hon ligger strax över 160 -170 när vi löshoppar henne. och vissa varmvlod är framavlade för hoppning. de finns vissa

Ja varmblod är ju avlade för hoppning.
Men inte varmblodiga travare, som någon redan påpekat.
Jasså, finns det? Berätta vilka varmblodiga travare som är avlade till hoppning. Är din det då eller? :rofl:

Jag blir så trött på alla som sitter här och skriver att varmblod och kallblod inte kan hoppa. Snälla de kan dom visste lika bra som halvblod. Jag har själv ett varmblod som hoppar jätte bra i 100- 120. hon har kapacitet för mer. Med rätt träning kan alla hästar hoppa. vad e de för diskreminering ni kör med sluta med de

Min foderpålle kan minsann hoppa (kallblodstravare) :love: han TRAVhoppar lätt 90cm, och har kapacitet för mer :D "GALOPPhoppar" 1m utan promblem, har tyvär inte hoppat högre pga åldern :)

Alla hästar blir väl vad man gör dom till. Sen så kanske vissa har bättre förutsättnigar än andra om man tänker kroppsmässigt.

Ser inte hästen lite inklippt ut? Eller bilden kanske bara är suddig?:crazy:

Men åh... Såg du inte att hon SKÄMTADE!? :rofl:

Hon driver ju med trådskaparen... ;)

Alla hästar blir väl vad man gör dom till. Sen så kanske vissa har bättre förutsättnigar än andra om man tänker kroppsmässigt.

Ser inte hästen lite inklippt ut? Eller bilden kanske bara är suddig?:crazy:

Det är en rätt ironiskt bild lilla du ;)
Bison fattade det direkt :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka