Travare kan visst hoppa. Tävla med

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travare kan visst hoppa. Tävla med

Nemen.. Hoppar din häst exakt likadant hela tiden? Du har möjligtvis inte klippt ut från denna bild och förstorat och klistrat in där?:angel:

b9114f06.jpg

Absolut inte! Jag skulle väl aldrig!

DISKRIMINERING!! Bara för att hon är en nordsvensk :mad:

:rofl:

haha!! :rofl: håller med!!! vem som helst kan väl se att det är en fullkomligt äkta bild!!!!!:rofl:

Min foderpålle kan minsann hoppa (kallblodstravare) :love: han TRAVhoppar lätt 90cm, och har kapacitet för mer :D "GALOPPhoppar" 1m utan promblem, har tyvär inte hoppat högre pga åldern :)

Var du ironisk där, för att travhopp 90 och galopphoppa 1 m klarar vilken häst som helst, tillomed en ko.

*KL*

En liten kul lek/fundering mitt i allt skämtande :D

Scenariot är följande:

Du letar hopphäst att tävla 130 med.
Du hittar en häst på annons som ser fin ut på bilderna och den rör sig trevligt och hoppar bra. Den har meriter från 130-hoppningar och är perfekt i storlek och bra exteriör etc. Kort sagt, den ser ut att vara rena drömhästen - precis vad du letat efter.

Hästen är en varmblodig travare.
Vad gör du?

1. Du struntar i alltihop och letar vidare
2. Du blir nyfiken och provrider gärna för skojs skull, men skulle aldrig köpa en travare
3. Du åker ut och provrider och känns allt bra så köper du den
4. Som alt. 3 fast med restriktionen att den inte får kosta ens hälften så mkt som ett halvblod med samma kapacitet.

Och en följdfråga: Vad skulle du ge för hästen?

SÅ! Fantisera på nu! :bump:

(Nej, jag har inte alls tråkigt :angel: )

Senast ändrad av en moderator:

Scenariot är följande:

Du hittar en häst på annons som ser fin ut på bilderna och den rör sig trevligt och hoppar bra. Den har meriter från 130-hoppningar och är perfekt i storlek och bra exteriör etc. Kort sagt, den ser ut att vara rena drömhästen - precis vad du letat efter.

Vad gör du?

2. Du blir nyfiken och provrider gärna för skojs skull, men skulle aldrig köpa en travare
4. Som alt. 3 fast med restriktionen att den inte får kosta ens hälften så mkt som ett halvblod med samma kapacitet.

Om det stod i annonsen att hästen var varmblodig travare, skulle jag strunta i det:crazy: Men om jag ringde o pratade med ägernen o han/hon var seriös o trovärdig skulle jag nog åka ut o kolla på den. Men den skulle ju inte få kosta lika mkt som ett halvblod i samma ålder och utbildning. Sen är inte jag tillräckligt insatt i pris på stora hästar så jag kan ge ett prisförslag men iaf=)

Jag skulle säkert kunna betala 30-40 tusen egentligen.

MEN problemet för mig skulle snarare vara att få tillbaka samma pengar vid en ev försäljning. För många ser rött på travare, trots tävlingsmeriter i samma höjd som halvblod. :crazy:

Därför skulle jag inte kunna betala så mycket som jag kanske egentligen kunnat. Om nån förstår :idea:

Jag skulle säkert kunna betala 30-40 tusen egentligen.

MEN problemet för mig skulle snarare vara att få tillbaka samma pengar vid en ev försäljning. För många ser rött på travare, trots tävlingsmeriter i samma höjd som halvblod. :crazy:

Därför skulle jag inte kunna betala så mycket som jag kanske egentligen kunnat. Om nån förstår :idea:

förstår näästan va du menar... ;)
nädå men egenterligen är väl en travare som går 130 lika mycket värd som ett halvblod i samma utbildnings klass, men jag skulle inte betala lika mycket för travaren eftersom den förmodligen inte går att sälja för lika mycket sen.... :crazy: typ... :D
så alltså håller ja me dig.... :smirk:

Jag skulle inte ens tänka på att det var en varmblodstravare, skulle väl va lite synd eftersom man kan bli lite mobbad om man har en, men förutom det, vilket jag skulle strunta i så har jag inget problem med att det är just ett varmblod så länge den går bra :) Och inte gått i travet, så att den inte blivit allt för utsliten på banan.

Jag skulle nog inte betala lika mycket för den som för ett halvblod, pga. samma argument som tidigare, hur mycket arbete jag än lägger ner på den och hur bra den än går så höjs ju priset knappt någonting. Säg att vi har ett varmblod och ett halvblod, som uppfyllde din beskrivning, och de skulle ha exakt samma kapacitet osv, helt identiska. Så skulle jag ju inte få mer än kanske 25-30 tusen, kanske lite mer med mkt tur, medans ett halvblod på samma nivå skulle jag lätt få 60 000 och antagligen mycket mer för. Så jag skulle tyvärr inte betala lika mycket... :(

Ååh! :crazy: Herregud, det är väl ganska uppenbart att oddsen för att en toppstammad hoppavkomma ska gå stora klasser är betydligt större än för en häst som är framavlad för att trava så snabbt som möjligt, eller!? :confused: Men bara för det betyder det ju självklart inte att travare inte kan hoppa, men det är ju ytterst få som blir riktigt bra som hopphästar, ÄVEN OM DET FINNS DEM SOM BLIR DET. Men det är ju bara ett faktum att det är väldigt sällsynt. Det är väl mer orättvist mot rasen att säga att de är fantastiska hopphästar, varför alltid jämföra dem med raser framavlade för hoppning? Det är precis detsamma som att jag skulle dra ut ett halvblod på 170cm på travbanan och tro att den naturligt är lika bra som travarna. Och ja, det finns undantag, men de är få!

*KL*

Scenariot är följande:

Vad gör du?

Alternativ nummer 1...
Nä, är inte mke för travare :o

Varför är alla som har travare så fixerade vid höjden??
Det är ingen konst för en stor häst att ta sig över enstaka hinder på hög höjd, det som gör dom till bra hopphästar är hur bra teknik, "hopphuvud", vändbarhet m.m dom har!

Hellre hoppar jag en bana på 70 cm snyggt och prydligt än 120 cm dåligt ridet och slarvigt! :p

Och som Olympus skrev: Alla hästar kan hoppa 90-1 meter:
Har ni inte hört utrycket
"Till och med en gravid kossa kan ta sig över 1 meter" :rofl:

Ååh! :crazy: Herregud, det är väl ganska uppenbart att oddsen för att en toppstammad hoppavkomma ska gå stora klasser är betydligt större än för en häst som är framavlad för att trava så snabbt som möjligt, eller!? :confused: Men bara för det betyder det ju självklart inte att travare inte kan hoppa, men det är ju ytterst få som blir riktigt bra som hopphästar, ÄVEN OM DET FINNS DEM SOM BLIR DET. Men det är ju bara ett faktum att det är väldigt sällsynt. Det är väl mer orättvist mot rasen att säga att de är fantastiska hopphästar, varför alltid jämföra dem med raser framavlade för hoppning? Det är precis detsamma som att jag skulle dra ut ett halvblod på 170cm på travbanan och tro att den naturligt är lika bra som travarna. Och ja, det finns undantag, men de är få!

:bow: :bow: :bow:
Håller helt med! Det är ju klart att dom inte hoppar särskilt bra, de är ju inte avlade för det!

Tänk vad travgubbarna skulle skratta åt ett haalvblod på travbanan! :)

Var du ironisk där, för att travhopp 90 och galopphoppa 1 m klarar vilken häst som helst, tillomed en ko.

Nu skall du inte underskatta kossor!!

Jag bodde hos en kompis en sommar och vi (hela familjen och närmast sörjande) var tvungna att hjälpa till att flytta kor mellan olika beten.

En kossa som blev stressad och inklämd hoppade över en stenmur... säkert 120 hög dock ej så bred och ut i skogen. Vi försökte fånga henne i timmar. Satans buskossa... :D

*KL*

Scenariot är följande:

Vad gör du?

Jag skulle be dom skicka en film på den.

Om hästen har en bärig galopp som är lätt att korta och länga, enkel att rida på hinder och rädd om sig så skulle jag överväga att köpa den- men inte för mkt pengar. Anledningen är att det är svårt att sälja travare, skulle inte få mkt för den om jag sålde vidare.

Det e bara onödigt att löshoppa en häst som är van att hoppa under ryttare det förbättrar inte taktigen det kan försämra den :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka