Tränsbett ist. för stång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett ist. för stång?

Fast nog handrider de betydligt mindre än gemene man o är mkt mkt snabbare o ser till att motorn är på o ger den bättre balans.
De tar "igenom" o sen är det nog. Inget mothållande fram som stoppar upp bak.

Att den är "lös" i nacken spelar ingen större roll om den är stel i hela övriga kroppen.

För att den ska kunna jobba genom kroppen på max måste den vara fri från handen.

Att den är "lös" i nacken spelar ingen större roll om den är stel i hela övriga kroppen.

Om hästen är lös i nacken så är det helt omöjligt för den att vara stel i hela övriga kroppen. Skulle den vara det så är den inte lös i nacken. Det kan jag sätta flera miljarder på ;)

Jag förstår att man vill komma till mindre kontakt. Men med glapp i tygeln blir det oftast hackiga rörelser och svårighet att kontrollera styrkan i dem för gemene man. Dessutom så blir det att man får gå in oftare och det blir en brysk upplevelse att gå från inget till kontakt/inverkan till inget igen fort. Att istället rida på tränsbett med kontakt och sedan minimal hjälp till kontakt tycker jag ger ett jämnare och trevligare informationsflöde till hästen.
Ja det du beskrev tror jag inte är vad något strävar efter. Inte jag i alla fall. Jag vill ha en lätt kontakt för ett som du skriver, jämnt och trevligt informationsflöde mellan mig och hästen. (inte bara till hästen)
Dessutom går det inte att få upp manken med glapp tygel. Jag har aldrig sett det. Men jag vill gärna bli överbevisad. Så den som kan visa film på det är guld värd. Släng gärna in en!
Men hur många vill rida på glappande tyglar? Visst händer det ibland, men det är ju inte målet utan när det blir fel. hur mycket kontakt man har varierar för mig beroende på hur långt hästen kommit och hur hästen är förstås, men kontakt vill jag ha hela tiden. Inte bara ibland. Sen är ju kontakt möjligt även på en väldigt lös tygel, men så skicklig är inte jag. (men jag hoppas kunna komma dit)

Om hästen är lös i nacken så är det helt omöjligt för den att vara stel i hela övriga kroppen. Skulle den vara det så är den inte lös i nacken. Det kan jag sätta flera miljarder på ;)

Monopolpengar? ;)

Det behöver inte vara hela övriga kroppen heller: stel någonstans ==> nog fasiken märks det i nacke och mun :devil:

= Och då går det inte att lossa nacken. Det är det jag tror Fio menar. Man måste rida hela hästen för att kunna lossa där.

Det som för mig är glapp tygel är det vissa kanske skulle kalla hängande tygel.
Det ser jag hemskt gärna en film på en häst som kommit upp ur manken med hängande tyglar. Och inte bara då att man kan släppa dem lite. För det ska man ju kunna.
Men jag vet faktiskt heller inte om jag sett så många hästar på blankstång som kommit upp ur manken. Jag har nog kanske bara sett mina tränares hästar lyckas gå så ett helt ridpass på blank stång. De rids dock inte på blank stång annt än för ryttarens nöje vid någon uppvisning eller så. Det är dock ryttare och häst som rider GP. Och ryttare och häst som nått capriole tex och har elever som rider OS.
Om man med den kunskapen inte rider blankt så upplever iaf jag att inte jag borde kunna fixa det. För det säger nog sig självt att de rider så in i helvetes mycket bättre än mig.

Jag menar att är nacken lös är hela hästen lös och att det inte finns något som är lös nacke men stel häst.

Det ser jag hemskt gärna en film på en häst som kommit upp ur manken med hängande tyglar. Och inte bara då att man kan släppa dem lite. För det ska man ju kunna.
Det skulle jag också gärna se. Tror det är väldigt få ryttare som klarar det.
Men jag vet faktiskt heller inte om jag sett så många hästar på blankstång som kommit upp ur manken. Jag har nog kanske bara sett mina tränares hästar lyckas gå så ett helt ridpass på blank stång. De rids dock inte på blank stång annt än för ryttarens nöje vid någon uppvisning eller så. Det är dock ryttare och häst som rider GP. Och ryttare och häst som nått capriole tex och har elever som rider OS.
Om man med den kunskapen inte rider blankt så upplever iaf jag att inte jag borde kunna fixa det. För det säger nog sig självt att de rider så in i helvetes mycket bättre än mig.
Pratar vi ridning på blank stång nu?
OK. Hängde inte riktigt med där. Ridning på blank stång är för mig något som man gör sällan precis som du säger. Jag tycker man kan göra det för njuta av det stadie man är i sas, men inte för att utbilda. Det är mycket som ska stämma och finnas på plats för att blank stång ska funka.
Jag får gå tillbaka i tråden och läsa igen för jag har helt missat att diskussionen gått över till användande av blank stång)

När det handlar om "skola munnen" så tycker jag i alla fall du förklarade det ypperligt tidigare i tråden. :)

Enligt Feldenkrais fungerar det så. Lös i nacken = mjuk och lös i bäckenet. Och det funkar så på hästar också, om jag förstått/sett rätt.

Axel> jag tror också att riktigt duktiga ryttare har mängder med andra finkalibrerade redskap i sina atletkroppar än vad de flesta hobbyryttare har. Så även om de kanske använder handen, gör de det på rätt sätt, i rätt sekund och med åtföljande korrekta hjälper. Inte som när en annan klant sitter i sadeln... :o (Och med "en annan" menar jag givetvis mig själv!)

Jag menar att är nacken lös är hela hästen lös och att det inte finns något som är lös nacke men stel häst.

Jag har nog aldrig känt en helt lös nacke, mer än avknäppt.:o

Jag skiner nog i nacken sålänge den är rätt bra under o bakom sadeln:cool:

Nu funderar jag bara vidare så mest KL egentligen

Tungan och käken hänger väl nära ihop med nacken. Precis som på människor. Och sen påverkar det resten av kroppen.
Det finns en bra anledning till att det sägs att man ska le när man tävlar dressyr:) Slappnar man av i ansiktet så slappnar man av mera i kroppen. Man kan inte vara avspänd i ansiktet och munnen utan att vara det i kroppen (just då i alla fall)
Vi kan styra det viljemässigt genom att le avspänt, eller sjunga eller nåt för att försöka påverka oss själva. Masserar vi nacken så sprider sej den avspändheten i kroppen. Men den fösvinner så fort vi spänner oss igen pga obalans mm.

Hästar reagerar på det vi gör, så att först via bettet försöka få avspänning i munnen, käken, nacken och hela kroppen, blir ju svårt om inte ryttaren är väldigt väldigt skicklig och lyckas att även rida hästen till att behålla det direkt, annars är det ju borta direkt ryttaren börjar rida. Och ÄR ryttaren så skicklig tror jag inte att den behöver stå och mickla med att lösgöra via bettet, då kommer det ändå och ev sätt att lösgöra nacken hänger ihop med helheten.

Enligt Feldenkrais fungerar det så. Lös i nacken = mjuk och lös i bäckenet. Och det funkar så på hästar också, om jag förstått/sett rätt.

Inte bara enligt feldenkrais, vill jag lägga till bara!:) Och nacken, käken munnen hänger ihop:idea: Jag vet inte riktigt hur nära, om det är helt eller om något av det styr mera, men tror det hänger nära ihop:confused:

Nej, du har förstås rätt. Självklart inte bara enligt Feldenkrais! Alexandertekniken bygger ju t ex helt och hållet på nacken, som jag förstått det. Även den kraniosakrala terapin (heter det så?) bygger på det, väl? Och mycket annat! :laugh:

Nej, du har förstås rätt. Självklart inte bara enligt Feldenkrais! Alexandertekniken bygger ju t ex helt och hållet på nacken, som jag förstått det.

Jag vet inte, för Alexandertekniken fick jag lära mej att de första idéerna till profylax kom ifrån och där talar man mera om käken o munnen har jag för mej? Men som sagt, jag tror det hänger nära samman och munnen är det vi kan styra lättast själva!

Även den kraniosakrala terapin (heter det så?) bygger på det, väl? Och mycket annat! :laugh:

Ja jag tror det, det används ju på hästar också, ser ut som om dom drar hästen i öronen nästan, bland annat...Jag känner ett par personer vars hästar har behandlats så och de säger att de känner stor skillnad efter, trots att man nästan inte gör någonting.:confused:

Men å andra sidan, om vi masserar nacken så känner vi ju hur det löses upp spänningar i hela kroppen, på oss också.

Så visst kan man påverka den vägen, inte tal om annat. Men jag tror att för att en häst ska kunna arbeta också samtidigt i (anspännning i avspänningen) så måste det komma igenom kroppen och igenom lösgjordhet i kroppen, sen att man kan förstärka det via bettet, om man är skicklig tror jag nog. Lite åt det hållet gör vi väl med små kramningar, osv, fast på en annan nivå än de skickliga. Det är ju så otroligt viktigt vad man gör då, så lätt att bara störa istället.....

Lite halvt knapplån till diskussionen om nacken som den ter sig just nu.

det är ju ett etablerat faktum att har hästen spänningar i nacken så transplanerar sig dessa till munnen. Just spänning men även ren låsning i nacken, ger både mun problem och allmän stelhet som givetvis transplaneterar sig till resten av kroppen.

just därför är det väl dock ännu mera viktigt att kreti och pleti inte sitter och skolar vare sig mun eller nacke, utan att man isåfall vet vad man pysslar med om man anser att problemet är så isolerat att det sitter där. Gör det inte det, så är det ju som Fio säger, att är hästen loss i resten av kroppen, så trillar även både nacke och mun "på plats".

Men som sagt, en hel massa variabler är ju med i ekvationen. Därav kanske också min något avoga inställning till begreppet att "skola munnen" som om det vore isolerat från resten av hästen. (och - gudbevars: ryttaren :cool:)

Så visst kan man påverka den vägen, inte tal om annat. Men jag tror att för att en häst ska kunna arbeta också samtidigt i (anspännning i avspänningen) så måste det komma igenom kroppen och igenom lösgjordhet i kroppen, sen att man kan förstärka det via bettet, om man är skicklig tror jag nog. Lite åt det hållet gör vi väl med små kramningar, osv, fast på en annan nivå än de skickliga. Det är ju så otroligt viktigt vad man gör då, så lätt att bara störa istället.....

Ja naturligtvis måste hästen hänga med i hela kroppen! Allt är ju en helhet och skall tas i etapper, annars blir det ju för mkt.

Du kan ju ta loss nacken bara genom på marken men sen när hästen är i rörelse så kommer ju hästens spänning,snedhet osv att transplanteras fram i nacken/mun som visar sig som ett slags motstånd så då måste du ju rida lösgörande, sen kommer samma sak när du kopplar ihop hästen mer dvs samlar mer och mer , det görs ju att kraven på eftergiften i nacken måste bli större och till slut kan man ha den igenom i GP form.. men det är ju ett ständigt arbete.. det räcker ju att hästen vilat så måste man börja om även om det naturligtvis inte är från början.

Därför rider ju många dressyrryttare i 3 steg... dag 1 lösgörande, dag 2 kopplar man ihop /samling , dag 3 rider man rörelser.

Ja naturligtvis måste hästen hänga med i hela kroppen! Allt är ju en helhet och skall tas i etapper, annars blir det ju för mkt.

Du kan ju ta loss nacken bara genom på marken men sen när hästen är i rörelse så kommer ju hästens spänning,snedhet osv att transplanteras fram i nacken/mun som visar sig som ett slags motstånd så då måste du ju rida lösgörande, sen kommer samma sak när du kopplar ihop hästen mer dvs samlar mer och mer , det görs ju att kraven på eftergiften i nacken måste bli större och till slut kan man ha den igenom i GP form.. men det är ju ett ständigt arbete.. det räcker ju att hästen vilat så måste man börja om även om det naturligtvis inte är från början.

Ja precis, det är därför det verkar så onödigt att börja i den änden, av just den anledningen.

En människa kan ju utnyttja det man vet tankemässigt och påverka sej själv, mer eller mindre till att spänna av men det gör ju inte hästen utan den kommer att påverkas av precis det vi gör just då, inget annat, s a s.

Därför rider ju många dressyrryttare i 3 steg... dag 1 lösgörande, dag 2 kopplar man ihop /samling , dag 3 rider man rörelser.

Ja och t o m elitryttare kan ju rida steg 1 flera dagar vid behov om en häst vilat en vecka tex, innan de går vidare, (vilket är precis sånt som vi mindre framstående märkligt nog gång på gång tror att vi kan hoppa över:confused: )

Det ju alltid så att det man gjorde idag har man med sej imorgon....

Nej, du har förstås rätt. Självklart inte bara enligt Feldenkrais! Alexandertekniken bygger ju t ex helt och hållet på nacken, som jag förstått det. Även den kraniosakrala terapin (heter det så?) bygger på det, väl? Och mycket annat! :laugh:

Fast kraniosakralterapi bygger ju på att allt hör ihop med allt, mer eller mindre! ;)
Att nacke och käke hör ihop är ju en sak, ganska självklart iom tuggmekaniken som utgår ifrån att käkar (mao även käkleden)/C1/C2 samverkar. Men sen finns det många fler kopplingar och relationer till varandra, ex. stark koppling mellan käkled/höftled, och som sagt mycket genom nervkopplingar och överhuvudtaget att kroppen fungerar som en helhet.
Skulle man utgå ifrån kraniosakralterapin skulle man mao lika gärnakunna komma fram till att gombenet hämmar underkäken som hämmar C1/C2, som hämmar även baktill genom kopplingarna -alltså, hästen påverkades negativt av bettet som tryckte för mycket upp i gommen, därför fick den svårare även baktill för att hamna i en sund ridform. (Som ett ändå inte alltför långsökt exempel om man ska försöka dra en parallell till ridning, men normalt sett skulle det vara ett äldre problem, dvs inte att det bett den har just för stunden skapar obehag utan om den gått så en längre tid.)

Senast ändrad:

Jag håller helt med. Att börja framifrån är inget jag kan göra. Jag har fullt upp med en massa annat ändå. :laugh: Och kommer nog att ha det resten av livet med tanke på hur lite tid och pengar jag kan lägga ner på ridning jämfört med den danska prinsessan t ex. ;)

Men jag tror att det finns de ryttare som utan problem kan göra saker framifrån och bak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar