Sv: Tränsbett ist. för stång?
Jag förstår hur du menar det är inte det... jag tycker bara det är ett bakvänt tänk
När man skolar en travare så handlar det ju inte enbart om munnen utan om att skola om hela hästen. När hästen lärt sig gå undan för innerskänkel lär den sig samtidigt att ge efter på innertygel osv osv.. För mig är inte det att skola munnen utan man lär hästen att svara rätt på hjälpen som leder till att hästen ger efter i tex då munnen.
Där håller jag med dig. Det tar inte lång tid att skola hästens mun. Det har jag inte sagt något om. Det kan ta minutrar bara. Men det att man själv gör rätt är det jag kallar att skola hästen. För gör man rätt så svarar ju hästen på ett visst sätt. (Om den inte är felriden av satan, har fysiska eller psykiska problem av olika slag).
Men det är lättare för en oskolad ryttare att lära sig använda handen på en häst som redan är bra och svarar korrekt. Dessvärre så lär man ju in otrevlig respons rätt fort genom att göra fel. En travhäst som bara gått på banan tex har sällan lärt sig svara korrekt på tygeltag. Och det kan ta en helvetes tid att skola den munnen. För oavsett om jag rider med sitsen framför allt så vill jag ha en viss respons om jag rör tyglarna.
Jag förstår hur du menar det är inte det... jag tycker bara det är ett bakvänt tänk
När man skolar en travare så handlar det ju inte enbart om munnen utan om att skola om hela hästen. När hästen lärt sig gå undan för innerskänkel lär den sig samtidigt att ge efter på innertygel osv osv.. För mig är inte det att skola munnen utan man lär hästen att svara rätt på hjälpen som leder till att hästen ger efter i tex då munnen.