Sv: Tränsbett ist. för stång?
Skola munnen för mig =lära=utbilda hästen hur den ska svara på hjälperna. Det är många hästar som inte alls har detta klart för sig.
Håller helt med om det. Det är dock inte det jag pratar om.Det går aldrig att fixa till ryttarens händer enbart, och det är handen som avgör hur hästen är i munnen, att ägna sej för mycket åt sitsen och att det skulle göra munnen sämre var bland det mest motsägelsefulla jag har läst på länge
Skola munnen för mig =lära=utbilda hästen hur den ska svara på hjälperna. Det är många hästar som inte alls har detta klart för sig.
Håller med, men det är som sagt inte samma sak vi pratar om.Munnen = handen, om inte hästen har munproblem, eller problem i kroppen som återspeglas i kontakten med handen, eller att den helt enkelt protesterar mot arbetet genom att backa av, men det är fortfarande helt ryttarrelaterat.
Nej det är väl inte som sagt att det är svårt. Men det görs (ofta) inte. DET är problemet. Och då tycker jag det är viktigt för tränare att lägga mera fokus vid detta.Att lära hästen följa hjälperna och även tygeln, ja, men det är ju inte så svårt, "skolningen" gäller ju helheten ihop, tycker jag.