Tränsbett ist. för stång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett ist. för stång?

Tänk att många har sett samma sak- fast det förnekas rätt bra här:angel:
Nej det förnekas inte (inte av mig i alla fall) Det ni har sett har ni ju sett. Det jag förnekar är att det ser så ut överallt. Det låter ofta som ni menar att alla AR-ryttare gör så.
Jag ser inga AR-ryttare längre för att man har gått vidare till PK´s metod- skola munnen.
Jag vet i princip ingenting om PK och har inte gått över till någon metod han förespråkar, men ändå vill jag ha en häst som har en skolad mun. för mig betyder det att hästen svarar rätt på tygeltag/att kommunikationen fungerar. Vill inte du också det?
men... tyvärr inte bara det utan även drilla hästen med NH- det ingår o då behöver man ingen stång. Hästarna rids konstant på tygeln från dag 1 o när den slutligen travas( galoppen kommer ett decennium senare) får den inte trava såsom den gör bäst, utan ska travas kort- för att ryttaren tror att det är bärighet:mad:

Hur i hela friden ska hästen bli stark av att på sin höjd jogga förutom långsam skritt- ett steg idag o ett imorgon.:crazy:
Var finns kunskapen i hur man tränar upp en kropp?
Oavsett om det är människa eller häst.
:confused: Vem/vilka tränar så? Det förstår inte jag heller hur det ska kunna ge någonting. Låter som om det saknas mycket kunskap då.

Jag vet i princip ingenting om PK och har inte gått över till någon metod han förespråkar, men ändå vill jag ha en häst som har en skolad mun. för mig betyder det att hästen svarar rätt på tygeltag/att kommunikationen fungerar. Vill inte du också det?
.
Det handlar inte om att skola ngn mun. Då skulle vi även skola hundens hals- för att svara rätt på kopplet.

Det handlar om inlärning. inte vet jag ngn som stoppar upp endast munnen.

Det den behöver KUNNA är att minska stanna vid tryck i lan/ mungipa samt att ställa vid enbart tryck på ena sidan. det är då ställning i nacken man vill "åt"

Jo med bridongtygeln går det bra. Givetvis ihop med sitsen. Det blir samma sak som när man rider på ett odelat tränsbett.
Tygeln mot halsen fungerar vändande lika bra på tränsbett.
Nej det var svar på att du har två tyglar på stången.
Vem vänder med tygeln mot halsen?
Man har ytterskänkel, vikthjälper samt ledande- visande tygeltag.

Nej det var svar på att du har två tyglar på stången.
Ja två tyglar på stången är ju för att man använder de olika tyglarna till olika saker. Som vid ridning på kandar.
Vem vänder med tygeln mot halsen?
Många. för mig är tygeln mot halsen en del i vändningen.
Man har ytterskänkel, vikthjälper samt ledande- visande tygeltag.
Jag använder vikt och min kropp i vändningen. Ledande tygeltag funkar inte så bra med stångbett, men vända för ledande tygeltag gör jag oftast på unghästar/hästar som är gröna.

Det handlar inte om att skola ngn mun.
Det kanske det inte gör för dig. Jag tror de allra flesta ryttare vill ha en häst som är tillfreds med sitt bett, att kommunikationen fungerar och att hästen svarar på tygeltagen på önskvärt sätt. Vissa kallar det en skolad mun. Andra kallar det för någonting annat.
Då skulle vi även skola hundens hals- för att svara rätt på kopplet.
Hunden är troligen skolad i hur den ska på i koppel. Jag är inte ute efter att påverka hunden kropp när jag har honom i koppel så det bli inte samma sak för mig.
Det handlar om inlärning.
exakt! Inlärning=skolning.
Tror vi använder oss av olika uttryck bara.:)

För mig blir det knas att prata om att "skola munnen". Därför att det låter som om man fixerar sig vid munnen, när det för den unga hästen handlar om hela hjälpgivningen där att förstå tygeltag är bara en del av det hela. Om man kallar det "skola munnen" så tror jag att en del ryttare blir fixerade vid att mickla med munnen på hästen, när man istället behöver lära sig att rida mindre med handen och desto mer med säte+skänkel istället.

Jag tror de allra flesta ryttare vill ha en häst som är tillfreds med sitt bett, att kommunikationen fungerar och att hästen svarar på tygeltagen på önskvärt sätt.
Det kommer av tillvänjning o en bra hand o ett bett som inte sitter för lågt- som man propagerar för nuförtiden:crazy:

hästar lär sig oerhört fort om man låter den få ro. Inte meckla som Solis skrev. Det räcker. Tömkör ett par gånger o den förstår att den ska svänga eller stanna.

Ställa i nacken kommer senare- när man kan svänga hästen o har ridit på böjda spår- för ledande tygeltag o vändande hjälper.

Fast... i nya ridstilar törs man inte trava hästarna utan de ska drillas i det oändliga från marken o sen ska de kunna vända, flytta sig o rygga innan. NH-influerat.

Klart att det blir konflikter. en ung häst som inte förstår bjuder inte- vinglar- varav man bör trava o galoppera rakt fram först.

När du skriver unghästar. Vad menar du med det?

För mig blir det knas att prata om att "skola munnen". Därför att det låter som om man fixerar sig vid munnen, när det för den unga hästen handlar om hela hjälpgivningen där att förstå tygeltag är bara en del av det hela. Om man kallar det "skola munnen" så tror jag att en del ryttare blir fixerade vid att mickla med munnen på hästen, när man istället behöver lära sig att rida mindre med handen och desto mer med säte+skänkel istället.

Jag tror många menar samma sak, men använder olika uttryck helt enkelt. Det finns tyvärr gott om hästar som inte har en skolad mun. dvs de mickalar och krånglar med bettet så oavsett om ryttarens kropp är aldrig så bra med så går det inte att få en bra kommunikation eftersom hästen inte accepterar sitt bett. Kontakten bryts då. Men en skolad mun menar jag att hästen accepterar sitt bett, söker en lätt och mjuk kontakt vilket gör att kommunikationen kan fungera. Man kan lika gärna kalla det en "bra mun" en "fin mun" eller liknande.:)

Det kommer av tillvänjning o en bra hand o ett bett som inte sitter för lågt- som man propagerar för nuförtiden:crazy:
Ja plus att hästen lärs hur den ska svara på tygelthälperna. =inlärning=skolning. (ett bett ska självklart sitta där hästen har plats för det. Inte lågt så det slår i framtänderna och inte för högt så det tar i kindtänderna.)
hästar lär sig oerhört fort om man låter den få ro. Inte meckla som Solis skrev. Det räcker.
Den lär sig att acceptera bettet ja, men den ska också lära sig hur vi vill att den ska svara på tygelhjälperna. =inlärning =skolning.
Ställa i nacken kommer senare- när man kan svänga hästen o har ridit på böjda spår- för ledande tygeltag o vändande hjälper.
Ja. åter inlärning=skolning. Det är bara två olika ord för samma sak.

Fast... i nya ridstilar törs man inte trava hästarna utan de ska drillas i det oändliga från marken o sen ska de kunna vända, flytta sig o rygga innan. NH-influerat.
Finns säker de som gör så. Ingen jag gör själv.
Klart att det blir konflikter. en ung häst som inte förstår bjuder inte- vinglar- varav man bör trava o galoppera rakt fram först.
Unga hästar måste få gå framåt och hitta sin balans.
När du skriver unghästar. Vad menar du med det?
Unga hästar som är under inridning.

Det är ju ren o skär utbildning av hjärnan o hela hästen. Skolning av hästen.
Den lär sig att acceptera bettet ja, men den ska också lära sig hur vi vill att den ska svara på tygelhjälperna. =inlärning =skolning.
Men det var ju det jag skrev- att de lär sig fort. Senare vidareutbildar man den. Funkar den inte i munnen har man börjat i fel ände- i munnen. Allt är avkommigt i hur den jobbar bak. tillåter man den inte att göra det bra- måste man säkert meckla i munnen.

De behöver bara lära sig att våga söka kontakt med bettet utan att för den saken skull hänga.
Man börjar sällan med att vända hästen i munnen utan vikt o pet med spöt.

ditt svar till Solis. vem mecklar?
Låter som du menar hästen?

Jag tycker nog att ridbarhet är ett bättre begreppp. Jag kommer ihåg när min stora var 3. så styrbar trots sin storlek. Dock var det svårt att balansera på mitten av grusvägar hela tiden. Formen var då inte viktig- bara att den kunde gå rakt.

Jag tror många menar samma sak, men använder olika uttryck helt enkelt. Det finns tyvärr gott om hästar som inte har en skolad mun. dvs de mickalar och krånglar med bettet så oavsett om ryttarens kropp är aldrig så bra med så går det inte att få en bra kommunikation eftersom hästen inte accepterar sitt bett.

Fast när vi nu pratar unghästar (det gör i alla fall jag) så är de knappast "krångliga" i munnen från början. Det har i alla fall ingen av de unghästar varit som jag ridit. Den ev. besvärliga munnen kommer av dålig ridning. Och då är det fortfarande knas i mina ögon att kalla det "skola munnen", när det egentligen handlar om att "skola ryttaren" eller, ännu mer korrekt, "skola handen".

Men det var ju det jag skrev- att de lär sig fort. Senare vidareutbildar man den. Funkar den inte i munnen har man börjat i fel ände- i munnen. Allt är avkommigt i hur den jobbar bak. tillåter man den inte att göra det bra- måste man säkert meckla i munnen.
Nej nu pratar vi nog om olika saker. Jag pratar inte om att meckla i munnen på hästen. Jag pratar om att lära hästen hur vi vill att den ska svara på bettet/förhålla sig till bettet. Om hästen inte är det blir det omöjligt att skapa en bra kontakt. Jag håller med om att de lär sig fort. (om de får en ärlig chans)
Man börjar sällan med att vända hästen i munnen utan vikt o pet med spöt.
Nej, men det har vi heller inte pratat om. Uttrycket "skola munnen" försökte jag förklara. (och jag tror många menar samma sak men har olika uttryck för det)

ditt svar till Solis. vem mecklar?
Låter som du menar hästen?
Ja det menar jag. hästar som inte har en "skolad mun" krånglar ofta med bettet på olika sätt vilket omöjliggör en bra kommunikation.
Jag tycker nog att ridbarhet är ett bättre begreppp. Jag kommer ihåg när min stora var 3. så styrbar trots sin storlek. Dock var det svårt att balansera på mitten av grusvägar hela tiden. Formen var då inte viktig- bara att den kunde gå rakt.
Ja det är så man brukar börja med unga hästar. De måste kunna gå fram och få chansen att hitta en balans innan man kan göra så mycket mera. (men vad har det med uttrycket skola munnen att göra?)

Fast när vi nu pratar unghästar (det gör i alla fall jag) så är de knappast "krångliga" i munnen från början.
Nej det var inte unghästar jag menade när jag skrev det. Det var hästar i allmänhet som inte har en "skolad mun".
Det har i alla fall ingen av de unghästar varit som jag ridit. Den ev. besvärliga munnen kommer av dålig ridning. Och då är det fortfarande knas i mina ögon att kalla det "skola munnen", när det egentligen handlar om att "skola ryttaren" eller, ännu mer korrekt, "skola handen".[/QUOTE
Håller med dig. Det är klart att hela ekipaget ska skolas/utbildas, men att skola munnen är en del i det hela. Ofta märker jag hur det fokuserats mycket på ryttarens kropp, men de har glömt bort kontakten med hästens mun. Alla delar måste ju till för att det ska fungera och bli en helhet.
Tycker det är lite för ofta jag träffar en häst som inte har en riktigt bra mun.

Den ev. besvärliga munnen kommer av dålig ridning. Och då är det fortfarande knas i mina ögon att kalla det "skola munnen", när det egentligen handlar om att "skola ryttaren" eller, ännu mer korrekt, "skola handen".

haha!! Du tog orden ur fingrarna på mig!!! :bump:
Satt o läste tråden o tänkte precis att detta ska jag skriva, så läser jag lite till och så har du redan skrivit mina tankar!!! Såååå coolt sånt är tycker jag :bow: Nästan lite spooky oxå, när det är så exakt!

Ofta märker jag hur det fokuserats mycket på ryttarens kropp, men de har glömt bort kontakten med hästens mun. Alla delar måste ju till för att det ska fungera och bli en helhet.

Detta har inte jag träffat på. För i ryttarens kropp ingår händerna, och jag tycker att, i alla fall, utifrån de tränare jag rider för, det fokuseras på hela kroppen inkl. hand och kontakt med handen. Är axlarna spända så blir armen spänd och handen kan inte ha den mjuka kontakten med hästens mun.
Eller menar du att det finns tränare som stirrar sig blinda på var t.ex. skänkeln ligger och inte alls påpekar något annat?
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med att "tränare bara fokuserar på ryttarens kropp".

haha!! Du tog orden ur fingrarna på mig!!! :bump:
Satt o läste tråden o tänkte precis att detta ska jag skriva, så läser jag lite till och så har du redan skrivit mina tankar!!! Såååå coolt sånt är tycker jag :bow: Nästan lite spooky oxå, när det är så exakt!

Jag har inte hängt med riktigt och när jag läste ikapp kom jag till en punkt när jag också tänkte skriva exakt samma! :bow: till Solis alltså!

Det går aldrig att fixa till ryttarens händer enbart, och det är handen som avgör hur hästen är i munnen, att ägna sej för mycket åt sitsen och att det skulle göra munnen sämre var bland det mest motsägelsefulla jag har läst på länge:cool:

Munnen = handen, om inte hästen har munproblem, eller problem i kroppen som återspeglas i kontakten med handen, eller att den helt enkelt protesterar mot arbetet genom att backa av, men det är fortfarande helt ryttarrelaterat.

Att lära hästen följa hjälperna och även tygeln, ja, men det är ju inte så svårt, "skolningen" gäller ju helheten ihop, tycker jag.

Detta har inte jag träffat på.
Då har vi ju olika erfarenheter och då är det inte så konstigt att vi resonerar lite olika kring detta.
För i ryttarens kropp ingår händerna, och jag tycker att, i alla fall, utifrån de tränare jag rider för, det fokuseras på hela kroppen inkl. hand och kontakt med handen.
Ja de tränarna jag har med att göra har jag inget att säga om i fråga om detta. Det är ryttare jag möter som jag tänker på. De har fått lärs sig mycket om hur kroppen ska agera i sadeln, men inte alls händerna. Det är det jag reagerar på. Om ryttaren sitter rakt, är avspänd och följsam i större delen av kroppen, men handen inte är bra blir det heller ingen helhet. Sen finns vissa ryttare som har en bra, stabil, mjuk och lätt hand, men vars häst inte lärt sig hur den ska svara på handen. Då kommer de heller ingenstans. Jag ska villigt erkänna att jag fick en riktig aha upplevelse för ett antal år sedan. Jag var då inte bekant med uttrycket "skola munnen" och tyckte det lät rätt flummigt. Ville dock veta mera om det. När jag lade extra vikt vid hur hästen svarade på bettet/tygelhjälperna och sedan upplevde skillnaden, fick jag ett annat sätt att tänka runt detta. Hade jag inte upplevt det så hade inte det hänt.
Eller menar du att det finns tränare som stirrar sig blinda på var t.ex. skänkeln ligger och inte alls påpekar något annat?
Jag vet inte exakt hur deras tränare resonerar eftersom jag inte ser dem rida för dem. Jag ser bara deras elever rida och hur de missar handen eller framförallt hästens gensvar på den.
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med att "tränare bara fokuserar på ryttarens kropp".
Svårt att förklara, men när ryttare inte lär sig hur handen ska vara och hur hästen ska svara på tygelhjälper måste det finnas en brist på det i träningen. Ryttarna är väldigt medvetna om hur de olika tygeltagen ska tas, men de har ingen aning om hur de vill att hästen ska svara. Då blir det ju ingen tvåvägskommunikation utan bara från ryttare till häst, men inte tillbaka. Hästens gensvar/siglaner till ryttare är ju lika viktiga som ryttarens signaler till hästen om det ska kunna bli ett riktigt samspel. Det är självklart inte alla tränare det gäller, men det måste finnas rätt många eftersom detta är något som kan ses väldigt ofta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar