Tränsbett ist. för stång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett ist. för stång?

Jag har sett rena nybörjare inom AR rida på kandar med skarp stång.
Klantskallar finns tyvärr inom alla inriktningar. Det kommer vi ju inte ifrån. En vettig tränare skulle aldrig förespråka det. (och en klok ryttare skulle inte göra det)
Kapsonen ersätter inte tränsbettet eftersom man vill att hästen ska kunna få ett litet stöd på tränsbettet.
Det vill inte alla.
Först när hästen är starkare o högre utbildad o formen är högre gör stången ngn nytta.
Japp. Det var ju precis det jag skrev.

Den ska inte behöva stöd längre, men med kandaret har man möjligheten att kunna rida bara på bridongen om hästen finner det bäst
. Ja den möjligheten har man med stång och dubbla tyglar också.

Att rida på en stång med stöd är förkastligt.
Ja absolut. Ingen ryttare som är tillräckligt duktig för att rida med stång försöker rida på stång med stöd. Då har man missat hela vitsen med stångbettet och hur det fungerar. (och ska inte använda det)

Har sett flera här som ser ut att rida just så o ngn har kedjan hårt spänd- skänkeln ger iofs ingen hävstång mer
Felaktigheter förekommer ju lite överallt. Visst. Hoppas de får hjälp att rätta till bristerna bara. Kan inte minnas att jag sett det här, men jag har inte sett alla bilder heller. Önskar fler hade tillgång till bättre tränare. Det verkar brista där en del.(eller är det viljan hos ryttare som saknas?)

Allt som funkar är rätt tycker jag. jag skrev bara den vanliga tanken med kapson +stång.

tränsbett och kapson blir lite tokigt i kombination för när man har stång+kapson så ersätter kapsonen tränsbettet. Kortfattat kan man säga att man länger överlinjen med stångtygeln och ställer osv med kapsonen.

Så jag kan med gott samvete använda kapsonen istället för tränsbettet med andra ord?

Tja, bara i bildtråden finns det t ex cirka åtta ekipage, och om jag inte ser helt fel så är du och din häst ett av dem. Och då har jag bara räknat dem som rider på blank stång.

Ja, precis. Detta ger mig mitt skrivbordsperspektiv.
När jag började "nosa" på AR så trodde jag att stångbettet var första investering. :o inte för att jag ville utan för att det var intrycket jag fick. Sen insåg jag.

Men det florerar ju hemskt mycket bilder/filmer på ryttare med stång.
MÅNGA av de är naturligtvis där de ska vara utbildningsmässigt och använder därför stång.
En annan sån här sak som påverkar mitt SKRIVBORDSPERSPEKTIV (kan inte nog många gånger påpeka detta..) är försäljningen av AR-utrustning.
Vackra träns - och stångbett i en uppsjö.
Jag får liksom intrycket att försäljningen av stångbett är som försäljningen av vattenmelon på sommaren... typ.

Det jag menar är att stången i sig inte kan verka i första steget utan kraften från kedjan.

Många med mig har spännt kedjan för lite varav den går igenom. Man måste dra lite i bridongen för att se hur mkt kedjan ska spännas. Det blir skillnad när briongen inte hindrar stången. Sen kan man köpa en stång med välvd port för att undvika trauma eller så rider man inte med den alls;)

Klantskallar finns tyvärr inom alla inriktningar. Det kommer vi ju inte ifrån. En vettig tränare skulle aldrig förespråka det. (och en klok ryttare skulle inte göra det)
Det vill inte alla.
Japp. Det var ju precis det jag skrev.

. Ja den möjligheten har man med stång och dubbla tyglar också.

Ja absolut. Ingen ryttare som är tillräckligt duktig för att rida med stång försöker rida på stång med stöd. Då har man missat hela vitsen med stångbettet och hur det fungerar. (och ska inte använda det)

Felaktigheter förekommer ju lite överallt. Visst. Hoppas de får hjälp att rätta till bristerna bara. Kan inte minnas att jag sett det här, men jag har inte sett alla bilder heller. Önskar fler hade tillgång till bättre tränare. Det verkar brista där en del.(eller är det viljan hos ryttare som saknas?)
Du o jag har inte samma syn på vad som är välutbildat.

när man inte vill tillåta att den outbildade hästen ska få ett litet stöd o hjälp med att inte trilla framlänges, så måste den balansera upp sig till det sämre- korta steget o ofta bli markbunden.

som du vet har hästen minst 60% av sin vikt på framdelen o mer med ryttare på. Om ryttaren dessutom strävar efter en låg form som varken ryttaren eller hästen klarar av blir det än värre.

Hellre en fri form då!

Det stora felet är väl att man låter hästen börja hänga på bettet- för att man inte känner vad som brister i bakbensaktiveringen o/ eller att man är statisk i handen. Då ligger "felet" hos hästen o ryttaren sätter på en stång- voila

Senast ändrad:

Du o jag har inte samma syn på vad som är välutbildat.
fast det tror jag vi har. (om jag går till tidigare trådar)
när man inte vill tillåta att den outbildade hästen ska få ett litet stöd o hjälp med att inte trilla framlänges, så måste den balansera upp sig till det sämre- korta steget o ofta bli markbunden.
Det beror på vilken väg man går i hästens utbildning. Man kan lära en häst balansera upp sig utan att ta stöd i ryttarens hand.
som du vet har hästen minst 60% av sin vikt på framdelen o mer med ryttare på. Om ryttaren dessutom strävar efter en låg form som varken ryttaren eller hästen klarar av blir det än värre.
Men om man strävar efter en "remontform" som givetvis ryttaren klarar av blir det bra. (jag utgår inte från okunniga ryttare för jag tycker inte de ska utbilda unghästar alls)
Erfaren ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på erfaren häst. Så vill jag ha det.

Det stora felet är väl att man låter hästen börja hänga på bettet- för att man inte känner vad som brister i bakbensaktiveringen o/ eller att man är statisk i handen. Då ligger "felet" hos hästen o ryttaren sätter på en stång- voila
Håller med. Inte bra. Det är ju ett ryttarfel. Sånt borde en bra tränare förhindra.
Tycker fortfarande inte att någon häst ska ridas på stångbett om den inte är redor för det. Detsamma gäller för ryttaren.

Jag rider också på vanligt bett+ kapson på min polle.
Han funkar jätte bra på det.
Anledningen till att jag har båda är för att han är/var VÄLDIGT känslig i munnen när jag började arbeta med honom som unghäst. Reste sig och gick över när jag tömkörde honom osv.
När jag började med arbetet vid hand så fixade jag en kapson. Det funkade super och han kom till ro. Men när jag sen skulle börja rida (rida ut) på kapsonen så blev han lite för stark att ha på bara den, därför fick jag ha bettet också.
Bettet accepterar han bra nu, och tanken är ju att han ska kunna gå på bara bett (får ju inte tävla på kapsonen), men jag trivs själv med att rida på båda så därför har vi det så ;)

Allt som funkar är rätt tycker jag. jag skrev bara den vanliga tanken med kapson +stång.

Ok:-)

I övrigt håller jag med om att allt som funkar är bra:-)

/Lavinia, som nog kommer dröja många år innan hon köper en stång, jag är helt enkelt inte bra nog!

Touche och jag skämmes lite

Jag ser ofta saker från två håll, så här kommer två svar som jag upplever lika allmängiltiga

Hur ska man egentligen vara för att vara accepterad och respekterad i diskussionerna?
Tillräckligt skräckinjagande är jag rädd :o

Hur ska man egentligen vara för att vara accepterad och respekterad i diskussionerna?
Genuin - att man skriver utifrån sin kompetens och med en ärlighet i att inte försöka utge sig för att vara något man inte är
.............................................

Sedan är folk olika, jag respekterar en massa människor här, som andra inte respekterar. Och andra sidan tappar jag respekt för människor som tror sig uppenbart vara förmer än alla andra
Respekt är svårt

Men jag borde egentligen hålla tyst helt och hållet då jag inte har tid att engagera mig på riktigt i det här

Senast ändrad:

***Knapplån***

Skärpning! Tråden handlar om vilket bett man bör använda när man grundutbildar en häst.
Nu har jag rensat bort X antal otrevliga inlägg.
Ert tjafs kan ni kanske vara vänliga och sköta via PM och inte i tråden?

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

jag tycker nog att det är nedvärderande mot en del inlägg som du tog bort att benämna dem tjaffs

talar givetvis inte om mina egna

Nu glömde du nog en lagom självironisk smiley, tror jag.... :)

MÅNGA av de är naturligtvis där de ska vara utbildningsmässigt och använder därför stång.
En annan sån här sak som påverkar mitt SKRIVBORDSPERSPEKTIV (kan inte nog många gånger påpeka detta..) är försäljningen av AR-utrustning.
Jag får liksom intrycket att försäljningen av stångbett är som försäljningen av vattenmelon på sommaren... typ.

Jag håller med och det är väl det som ger mitt intryck också, eftersom jag inte rider enligt AR så kan jag bara gå på vad man ser och då är intrycket att stång verkar vara standard.

Stång och lång tygel till det.

T o m på unghästar och med rena nybörjare (eeu inte min)

Men läser man på dressyr i perioder så vill var och varannan börja rida på kandar och det blir lite samma sak tycker jag, kandar fast varken häst eller ryttare är redo för det. Och vissa hävdar att deras hästar måste ridas på stång eller går mycket "bättre" på det.:cool:

Det diskuteras snygga kandar och verkar köpas för att man ska ha OS-kandar typ;)

Jag har också satt på kandar utan att det egentligen alls var vettigt, (men bara då och då visserligen), nu skulle jag kunna rida på det, men jag gör det inte eftersom det inte finns något skäl för det för mej. Tränsbettet funkar bra.

Så jag vill för rättvisan säga att jag reagerar lika mycket på dressyrforumet över all kandaranvändning i onödan som stånganvändning här, eller att man påstår att hästen inte funkar på annat:cool: DÅ behöver man verkligen tänka över sin ridning.
Nån sa t o m nånstans att hästen inte orkade hålla upp sitt huvud utan stången:eek:

Så jag vill för rättvisan säga att jag reagerar lika mycket på dressyrforumet över all kandaranvändning i onödan som stånganvändning här, eller att man påstår att hästen inte funkar på annat:cool: DÅ behöver man verkligen tänka över sin ridning.
Nån sa t o m nånstans att hästen inte orkade hålla upp sitt huvud utan stången:eek:
:bow: Håller verkligen med.
Jag håller fortfarande fast vid att både häst och ryttare ska vara redo för stång/kandar innan det används.
Grundutbildningen vill inte jag göra på ett stångbett utan på ett vanligt tränsbett. Även om jag ofta använder stångbett nu när jag rider så använder jag ju tränsbett emellanåt också.
Stångbettet kan vara ett finstämt verktyg att kommunicera med, men det kan också vara ett skarpt redskap som är rent skadligt om det används felaktigt.

:rofl: Jag skulle nog snarare köpa en skittung stång så hästen INTE orkar hålla upp huvudet och går i en lägre form :idea:

KL

Tror också att det är för många som börjar stoppa in olika saker i munnen på hästarna alldeles för tidigt. För att det "ska" vara, för att det ser häftigt ut - för att de inte vet bättre.

Likväl som att rida på kandar när man har noll koll.

En sån tung sak skulle jag vilja ha! Jag svär just nu över min egen dumhet varje gång jag rider gammelhästen. Jag har gett honom semester i sommar. För det får jag en häst som både är svag, lite stel och allmänt olydig. Dessutom var han på vakt a la bete och flyktdjur väldigt länge.

Jag skulle vilja ha en tuuung stång som gör att han släpper ner halsen just nu. Vad skönt det vore för mig. Då slapp jag rida. :P
Han kan tom få ha stödhjul fram runt bettet om jag bara slipper rida så förbannat som jag måste nu. Med de stödhjulen så kanske det inte gör så mkt om inte hans arsle är med. :P

TS: Ha det bett som passar hästen. Jag har tränsbett på flera av de jag rider. Det tycker jag man bör ha på de hästar som inte är färdiga i formen. Det är många som slänger in stång för tidigt och tappar framåtsökningen och får hästar som aldrig riktigt kommer fram till handen. Grundridningen tycker jag man bör ta på tränsbett. Och ryttarskolning lika så.

Ja, precis. Detta ger mig mitt skrivbordsperspektiv.
När jag började "nosa" på AR så trodde jag att stångbettet var första investering. :o inte för att jag ville utan för att det var intrycket jag fick. Sen insåg jag.

Det jag så objektivt jag kan upplever, är att yep, det känns mer eller mindre som "standard" med stång (menar inte blank stång utan stång öht) inom AR. Men inte som "standard" till helt gröna ekipage och ffa inte unghästar. Att det förekommer även för gröna ekipage är ju en sak, men det skulle bli för generaliserat att säga att alla inklusive gröna ryttare rider med stång.
OM tränaren är duktig och hästen trivs med bettlösningen så ser jag det som ett mindre problem inom AR än om det skulle bli trend för varje dressyrryttare att börja med stång. För att man har en väldigt specifik användning av stången som ska inverka tillräckligt lite för att förhoppningsvis inte göra någon "skada" eller skapa onödigt mycket obehag - jämfört med samma händer på ett tränsbett. En lös stång i oskolade händer som bara ska inverka vid tillfällen man mjukt ber om längning av överlinjen/förhållningar, ser jag t ex som mindre illa än ett tränsbett som rids på med ordentligt kontakt och stöd av obalanserad ryttare. Även om inget av det är optimalt.

Det enda jag menar med det är att som outsider och som lärd att stångbettet är tabu om man inte är superryttare så är det säkert svårt att förstå. Är man insatt och rör sig inom seriösa kretsar där eleverna får bra hjälp, så ser man det sällan som ett problem. Knappast för att man blundar för verkligheten utan för att det verkligen inte är någon skarp inverkan eller konstant inverkan det är frågan om, defenitivt inte skarpare eller hårdare än man lätt kan få till med på ett tränsbett i fel händer.

En teori om varför man som nybörjare upplever det som standard kan ju vara för att på kurser brukar det vara en blandad kompott i nivå på ekipagen, men sällan en majoritet av nybörjare. För att det i regel finns etablerade träningsgrupper där tränaren håller koll på att ryttaren förstår hur utrustningen ska användas (tillräckligt bra för att kunna klassas som "fungerande") även om det säkert finns undantag.
Hursomhelst så skulle varje nybörjare börja med att dra på stång och inte få guidning i hur den ska användas, då skulle jag se det som ett problem.
Men ganska svårangripligt eftersom man som nybörjare lätt får felaktiga uppfattningar OM man inte har en tränare som guidar rätt!

Det enda jag menar med det är att som outsider och som lärd att stångbettet är tabu om man inte är superryttare så är det säkert svårt att förstå.

Ja mycket. Särskilt när det förespråkas av folk som inte har minsta koll, medan t o m de gamla mästarna redan på 1800- talet frångick detta med enbart stång med hänvisning till att det är oerhört svårt och få har tid och talang för att bli tillräckligt skickliga:o När man infört bridongen såg man ingen anledning att enbart rida på stång.....

Så ja, mycket svårt att förstå att dagens ryttare är så oerhört mycket skickligare, ja. T o m nybörjarna och hobbyryttarna:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar