Tränsbett ist. för stång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett ist. för stång?

Intressant, så har jag inte tänkt på det! :)

Placebo = inte "nu tror jag att jag blir bra", utan hos häst = "det här trivs jag bra med, nu mår jag bra" typ? :p

Ja, nåt sånt. Man har bland annat sett i studier hur hundar blivit bra i sina leder/mindre smärtande av overksamt pulver. Sen är ju också frågan hur mycket som ägarna överför på sina djur, om de är en del i behandlingen (som må vara verksam i sig själv, eller ej).

Det rätt så välkända att människor som ligger i sjukhussängar närmast fönstret och har utsikt mot grönska tillfrisknar snabbare än de som ligger längre in i rummet eller som ser ut mot betongvägg är ett bra exempel också. Det kan ju å ena sidan ses som placebo, men å andra sidan som minst sagt aktiv behandling. Så vad som är behandling varierar med hur man väljer att se på saken :)

Fast nu tycker jag vi nått höjden av flum ;)

ska vi alltså rekommendera våra hästägar vänner att whatever floats your boat works?
jag tycker hästvärlden som den ser ut i hobby sverige nuförtiden är tillräckligt okunnig för att dra in alternativ metoder enligt detta resonemang som en vettig metod i ekvationen som mycket onödig och väldigt vilseledande. En alltför stor del av dagens hästägare ser inte ens skogen för alla trän, och tar ut ET innan de tar ut veterinär. Det är ett stort problem, som blivit så konkret att det faktiskt bottnat i en ny lagstiftning just ang. detta, som trätt i kraft nu i år, just ang. både hovslageri och alternativ vård på häst, där hästägaren blir ansvarig. Jag tycker detta är viktigt att uppmärksamma och att framför allt alla bör vara väldigt medvetna om detta och orsaken till att det blivit lagstiftat.

***Knapplån***

Jag stänger tråden eftersom den spårat ur totalt.
Frågan i första inlägget var ju faktiskt denna:
Kan man använda vanligt tränsbett för att formge hästen istället för stång? eller "måste " man ha stång?

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar