Tränsbett ist. för stång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett ist. för stång?

I det kan man också väga in att nutidens ryttare allt som oftast rider en häst om dagen på hobbynivå och för skojs skull. Förr var det frågan om liv och död. Och man red nog som proffs betydligt mer och hade en annan ryttarkänsla tack vare det. Iom att hästen kunde vara det som räddade en eller tog livet av en i strid så krävde man betydligt mer lydnad än vad dagens ryttare gör. Då hade man alltså mer välskolade och lydiga hästar att sitta med den där stången på. Och kanske var det just därför man på en del behövde stång, för att inte riskera stryka med.
Att de stora mästarna säger att stången snudd på mer förstör om man rider blankt tycker jag säger en del om hur mkt det borde förstöda i min eller någon annan lika dödligs hand.

Riskerar man livet då man rider idag så bör man nog ta hjälp av tränare snarare än bett. ;)

Malinsky: Jag tror vi är något på spåret! Tror du vi kan skaka fram ett fiffigt namn och ta patent på konceptet med?;)

Att de stora mästarna säger att stången snudd på mer förstör om man rider blankt tycker jag säger en del om hur mkt det borde förstöda i min eller någon annan lika dödligs hand.

Riskerar man livet då man rider idag så bör man nog ta hjälp av tränare snarare än bett. ;)

Håller helt med dej!

(och hänger på ditt och malinskys koncept, dessutom:D Det kommer att revolutionera min ridning:devil:)

Klantskallar finns tyvärr inom alla inriktningar. Det kommer vi ju inte ifrån. En vettig tränare skulle aldrig förespråka det. (och en klok ryttare skulle inte göra det)

Jag skriver knappt alls här numera, men jag läser med jämna mellanrum och jag blir lika förvånad varje gång AR-ryttare kommenterar den i deras ögon inte alls så utspridda stånganvändningen. För själv har jag rört mig i AR-kretsar i flera år (och aktivt utövat det själv också) och jag har sett väldigt mycket sådant.

Min bakgrund är att jag från att ha ridit basic ridskole-tävlingsdressyr (det ska medges att lärarna knappast var de bästa, inget ont mot dem personligen men min bild av metoden kanske hade varit bättre om jag haft andra tränare) skolade om mig till mer alternativa inriktningar, halkade in på metod A ganska direkt men kände att jag denna gång ville göra ett medvetet val av ridstil och därför testa på det mesta innan jag kommer fram till var jag vill stanna. AR var metod B, mao det andra jag testade. Jag har varit praktikant hos en känd AR-frontfigur samt varit på kurser för fyra-fem andra, därmed Bent själv. Därefter testade jag metod C och D också innan jag konstaterade att metod A var det som kändes bäst och då gick jag tillbaka till det på heltid. Detta skriver jag för att ni ska veta att jag satt mig in i AR och inte bara tittat på någon enstaka helgkurs.

Min poäng är denna: jag har sett en sjujäkla massa stånganvänding på gröna hästar, med gröna ryttare också. Tränarna säljer stänger åt folk på den första kursen de går på. Sågar ner huvudet på hästen för att den "måste formges" etc etc. Nu får man ju inte nämna namn här, men dessa personer är samtliga väldigt respekterade i AR-världen, välkända riddare med många elever.

Jag är glad att ni som skriver här uppenbarligen har andra tränare och andra erfarenheter, men jag undrar ändå om ni verkligen tycker att dessa tränare, som förespråkar sjukt tidig stånganvändning, inte är "vettiga" och hör till kategorin "klantskallar" även fast de hör till de största inom AR?

Intressant att höra dina erfarenheter. Jag ser också mycket stånganvändning, även om jag väl är diskvalificerad från att yttra mig då jag inte räknas som AR-ryttare. Jag har också sett "gröna" elever och/eller "gröna" hästar använda stångbett under träning för en känd tränare. I alla fall finns denna tränare med på tränarlista bland andra "kändisar".
Det räcker för övrigt att se bilder och filmer där hästar kan vara väldigt gröna och inte alls hittat takt och balans än, MEN som ändå har stångbett i munnen. Och då undrar i alla fall jag vad stångbettet har där att göra, vad är syftet?

Det undrar jag också. Visst har jag träffat många "upplysta" AR-ryttare som är medvetna om farorna med stångbett, men så mycket av det jag sett handlar om folk som gjort övergången skogsmulle -> AR-ryttare och därmed inte har någon speciellt stor referensram vad gäller form och takt sedan tidigare. Vad de märker när de, på tränarens inrådan, hänger på stångbettet är att formen de vill ha (eller avslappningen, avslappning likställs rätt ofta med att huvudet och halsen sänks) kommer likt magi och därmed dras slutsatsen att hästen trivs på stångbett.

Once again - inget ont mot dessa människor personligen alls. Och jag har verkligen inte speciellt mycket meriter jag heller. Men jag märkte tydligt att stångbettet stjälpte mer än vad det hjälpte. Det kändes bra i början, men när jag senare gick en annan väg utan just det bettet fick jag så mycket mera nyanser i min ridning, samma hals- och huvudposition som jag eftersträvade tidigare men som ett kvitto och inte som en (rätt statisk) utgångsposition, och en mycket mer flexibel häst. Det krävdes mycket mer skolning av mig själv än vad stånginblandningen krävde, och jag var såååå nära att ge upp många gånger, men nu tre-fyra år senare är jag glad att jag fortsatte kämpa för nu märker jag en klar skillnad.

Därmed inte sagt att alla är som jag - jag tror helt säkert att många kan rida bra på stångbett, men min erfarenhet är att det görs för tidigt rent generellt och att det gör att man som ryttare inte blir lika tvungen att utveckla vissa färdigheter. Inget ont sagt om enskilda ryttare - det är tränarna jag sett som jag tycker brister i kunskap.

Jag har förstått att jag är totalt diskvalificerad från att uttala mej här, men....

Once again - inget ont mot dessa människor personligen alls. Och jag har verkligen inte speciellt mycket meriter jag heller. Men jag märkte tydligt att stångbettet stjälpte mer än vad det hjälpte. Det kändes bra i början, men när jag senare gick en annan väg utan just det bettet fick jag så mycket mera nyanser i min ridning, samma hals- och huvudposition som jag eftersträvade tidigare men som ett kvitto och inte som en (rätt statisk) utgångsposition, och en mycket mer flexibel häst. Det krävdes mycket mer skolning av mig själv än vad stånginblandningen krävde, och jag var såååå nära att ge upp många gånger, men nu tre-fyra år senare är jag glad att jag fortsatte kämpa för nu märker jag en klar skillnad.

Jag kan bara hålla med och säga:bow: till dej.

Just det där med att få huvud och halspositionen som ett kvitto istället, det är ju det många diskussioner har handlat om. Men det är så mycket svårare, för ryttaren, och jag vet det verkligen på den här hästen som är hetsig och helst vill gå med huvudet i vädret och sprätta runt. Jag har sannerligen fått inse att man inte kan rida trots många år i sadeln, särskilt när det kommer till hästar som är en utmaning. Men det finns ingen annan väg än att ta det från rätt utgångspuntker, hur svårt och krävande det än är.

Och jag ser motsvarigheten till det du skriver i gramananvändningen i VD som jag tycker har ökat, det ger samma känsla av "eftergift" i hästen och felaktiga form.

Ja man kan säga mycket om det här. Mycket värdefulla synpunkter från dej:bow:

Min poäng är denna: jag har sett en sjujäkla massa stånganvänding på gröna hästar, med gröna ryttare också. Tränarna säljer stänger åt folk på den första kursen de går på. Sågar ner huvudet på hästen för att den "måste formges" etc etc. Nu får man ju inte nämna namn här, men dessa personer är samtliga väldigt respekterade i AR-världen, välkända riddare med många elever.
Jag tvivlar inte på vad du säger, men faktum är att jag tycker det är bedrövligt. Vare sig det är AR-tränare eller vilken sorts tränare som helst. Ett stångbett ska inte användas av ryttare som inte kan hantera det och inte på en häst som inte är redo för det. Det vet alla som har kunskap om ridning och utrustning. Det du beskrivet låter fruktansvärt och jag är glad att jag aldrig sett detta. FY!!
Det jag protesterar emot är att ofta skrivs det här att stång och oerfarna ryttare är i princip regel inom AR och eftersom jag varit i AR-kretsar i 4,5 år nu och aldrig sett detta på några träningar, clinics eller kurser så kan det inte vara så. Det finns såklart avarter och dåliga tränare även inom AR, precis som det finns inom alla inriktningar.

Jag är glad att ni som skriver här uppenbarligen har andra tränare och andra erfarenheter, men jag undrar ändå om ni verkligen tycker att dessa tränare, som förespråkar sjukt tidig stånganvändning, inte är "vettiga" och hör till kategorin "klantskallar" fast de hör till de största inom AR?
[/QUOTE]
jag skulle vilja veta vilka dessa tränare är. Kan du inte skicka PM? Jag har varit på clinics och kurser för några av de mer framträdande AR-tränarna i sverige, men inte sett detta som sagt. (men det finns också många kända tränare jag inte sett/hört förstås) Det vore intressant att få veta vilka som har de här minst sagt konstiga undervisningsmetoderna.

Jag tycker inte du är diskvalificerad för att uttala dig. Varför skulle du vara det? Åsikter får alla ha.
Håller med dig i frågan om vad stången gör där på en häst som inte har varken takt eller balans. Det förstår inte jag heller. Sen ska man inte döma direkt för det kan vara någon specifik anledning till detta just då, men gäller knappast om det är något du sett ofta. Skulle vara intressant att få höra tränarens förklaring.

Jag tvivlar inte på vad du säger, men faktum är att jag tycker det är bedrövligt. Vare sig det är AR-tränare eller vilken sorts tränare som helst. Ett stångbett ska inte användas av ryttare som inte kan hantera det och inte på en häst som inte är redo för det. Det vet alla som har kunskap om ridning och utrustning. Det du beskrivet låter fruktansvärt och jag är glad att jag aldrig sett detta. FY!!

Här är vi helt överens!!

Men var går gränsen för när man är "klar" för stång?
Vad säger du tex om att mycket framträdande "mästare" ansåg att enbart stång var endast för de allra mest skickliga av de skickliga och krävde en träning och förfining som inte ens yrkesryttare på den tiden (1800-talet) hade möjlighet till? Därför skulle man när bridongen kommit för att stanna inte rida på enbart stång? (Stång kunde vara för äldre mästare som hade all tid i världen att förfina sin ridning och som dessutom inte hade annat alternativ än stång som bett? )
Tycker du att den synpunkten är överdriven?
(Jag har själv inte kunskap nog att uttala mej om det stämmer, så jag bara frågar)

Nu verkar du ju ha haft tur med tränare som är mer försiktiga med stången men alltså mera som principfråga då:idea:

Jag har förstått att jag är totalt diskvalificerad från att uttala mej här, men....
Nej, absolut inte. Alla får väl uttala sig.

Just det där med att få huvud och halspositionen som ett kvitto istället, det är ju det många diskussioner har handlat om.
Så vill nog de flesta ryttare ha det. Det är min upplevelse i alla fall. Det är inte så att man inom AR förespråkar att låsa fast hästens huvud i en position. (men det tror jag inte du menar heller, även om det lät så)
Men det är så mycket svårare, för ryttaren, och jag vet det verkligen på den här hästen som är hetsig och helst vill gå med huvudet i vädret och sprätta runt.
Det är rätt stor skillnad på att få hästen att sänka nacken jämfört med att låsa huvudet i en position. Då handlar det om två olika saker.
Jag har sannerligen fått inse att man inte kan rida trots många år i sadeln, särskilt när det kommer till hästar som är en utmaning. Men det finns ingen annan väg än att ta det från rätt utgångspuntker, hur svårt och krävande det än är.
Är inte det rätt självklart? Det gäller väl för alla ryttare oavsett vilken inrikning de tränar efter.
Och jag ser motsvarigheten till det du skriver i gramananvändningen i VD som jag tycker har ökat, det ger samma känsla av "eftergift" i hästen och felaktiga form.
Men graman och stångbett är svårt att jämföra. Om stången ger en gramaneffekt fungerar den inte på rätt sätt och ska inte användas tycker jag. Då är ekipaget inte redo för stång.

jag skulle vilja veta vilka dessa tränare är. Kan du inte skicka PM? Jag har varit på clinics och kurser för några av de mer framträdande AR-tränarna i sverige, men inte sett detta som sagt. (men det finns också många kända tränare jag inte sett/hört förstås) Det vore intressant att få veta vilka som har de här minst sagt konstiga undervisningsmetoderna.

Yes, skickar PM!

(Kul att höra att du verkar fördöma de metoderna oavsett hur "känd" personen som förespråkar dem är inom sin inriktning. Ofta verkar det snarare vara så att man är böjd att acceptera det en person säger trots att det verkar konstigt på basis av att denna är en auktoritet inom sitt område)

Tänk att många har sett samma sak- fast det förnekas rätt bra här:angel:

Jag ser inga AR-ryttare längre för att man har gått vidare till PK´s metod- skola munnen.

men... tyvärr inte bara det utan även drilla hästen med NH- det ingår o då behöver man ingen stång. Hästarna rids konstant på tygeln från dag 1 o när den slutligen travas( galoppen kommer ett decennium senare) får den inte trava såsom den gör bäst, utan ska travas kort- för att ryttaren tror att det är bärighet:mad:

Hur i hela friden ska hästen bli stark av att på sin höjd jogga förutom långsam skritt- ett steg idag o ett imorgon.:crazy:
Var finns kunskapen i hur man tränar upp en kropp?
Oavsett om det är människa eller häst.

Så vill nog de flesta ryttare ha det. Det är min upplevelse i alla fall. Det är inte så att man inom AR förespråkar att låsa fast hästens huvud i en position. (men det tror jag inte du menar heller, även om det lät så)

Nej det menade jag inte heller. Det har jag inte sett alls.

Men graman och stångbett är svårt att jämföra. Om stången ger en gramaneffekt fungerar den inte på rätt sätt och ska inte användas tycker jag. Då är ekipaget inte redo för stång.

Fast båda delarna fungerar ju med sin skärpa även om man inte "använder" den, hästen känner ju. Många rider ju med gramanen "hängande" och anser inte att den inverkar då, men tar man bort den så.....hästar är ju inte dumma:o

Så jag tycker man kan jämföra i alla fall. Menar med det INTE att man inom AR vill låsa fast huvudet på hästen, det har jag aldrig sett och skulle inte påstå.

Här är vi helt överens!!

Men var går gränsen för när man är "klar" för stång?
Ryttaren ska ha en stadig hand. Kunna använda stångtygeln när det behövs och bridongtygeln när det behövs. Veta hur stången fungerar i förhållande till hästen. Samma sak som när en tävlingsryttare är redo för att använda kandar tycker jag.
Vad säger du tex om att mycket framträdande "mästare" ansåg att enbart stång var endast för de allra mest skickliga av de skickliga och krävde en träning och förfining som inte ens yrkesryttare på den tiden (1800-talet) hade möjlighet till?
Där talar du om blank stång antar jag och det tycker jag inte man ska rida på förrän hästen är så utbildad att det går till största delen på sitsen och man nästan inte använder tygeln alls. (enbart för att länga överlinjen om det behövs) Desstom tycker jag inte man ska rida på blank stång mer än enstaka gånger. Det är inget man utbildar på utan mer visa upp det som är färdigt där och då. (min uppfattning alltså)
Därför skulle man när bridongen kommit för att stanna inte rida på enbart stång? (Stång kunde vara för äldre mästare som hade all tid i världen att förfina sin ridning och som dessutom inte hade annat alternativ än stång som bett? )
Tycker du att den synpunkten är överdriven?
Nej det tycker jag inte. Jag förespråkar stång med dubbla tyglar.

Nu verkar du ju ha haft tur med tränare som är mer försiktiga med stången men alltså mera som principfråga då:idea:
Jag diskuterar med mina tränare och vi kommer fram till saker. Mera oerfarna ryttare kanske går helt på tränarens åsikter? Det kan ju hänga ihop med att jag inte är så ung längre? :)
Jag vet inte hur ryttare med mindre förkunskaper uppfattar AR. Det kan ju vara väldigt annorlunda. Jag tror inte jag skulle haft så stort utbyte av det om jag inte haft mina kunskaper och erfarenheter med i bagaget. För mig blev det en utveckling av allt jag lärt mig innan, men hur hade det sett ut om jag inte haft mina kunskaper? Ingen aning.

Jag kan bara hålla med och säga:bow: till dej.

Just det där med att få huvud och halspositionen som ett kvitto istället, det är ju det många diskussioner har handlat om. Men det är så mycket svårare, för ryttaren, och jag vet det verkligen på den här hästen som är hetsig och helst vill gå med huvudet i vädret och sprätta runt. Jag har sannerligen fått inse att man inte kan rida trots många år i sadeln, särskilt när det kommer till hästar som är en utmaning. Men det finns ingen annan väg än att ta det från rätt utgångspuntker, hur svårt och krävande det än är.

Ja man kan säga mycket om det här. Mycket värdefulla synpunkter från dej:bow:

Oj, tack! :)

Jag har också erfarenheten "hetsig häst som vill springa ifrån och gå högt med huvudet" - det tog sååå länge, mycket längre än vad jag nånsin velat erkänna, innan jag slutade skämmas för att det var den formen han valde innan han kom till korrekt arbete. Jag var så påverkad av "hur folk kunde tycka att det såg ut" att jag påstod att jag fokuserade på att få honom att arbeta rätt, men egentligen var minst hälften av min fokus på huvudet. Speciellt eftersom jag visste att jag kunde få det att se sååå mycket bätte ut rent estetiskt om jag bara dammade av stången och hängde på den. Genast jag släppte den tanken - vilket tog år - och bara tänkte på att få honom att arbeta korrekt utan fokus på huvud och hals alls, så började han hitta "den snygga formen" själv, när allt annat stämde. Så ur det perspektivet kan jag förstå vad Djurjouren menar när hon skriver att stång är skitbra för att få folk att sluta tänka på huvud och hals så förbannat, men jag vill tillägga ett Yrrol-citat till detta: "Man KAN ju göra så, men det är ju inte rätt." ;)

Fast båda delarna fungerar ju med sin skärpa även om man inte "använder" den, hästen känner ju. Många rider ju med gramanen "hängande" och anser inte att den inverkar då, men tar man bort den så.....hästar är ju inte dumma:o
Ja jag menar mer att stångbett och graman inte inverkar likadant på hästen. Gramanen ger ju bara signal bakåt. Det gör inte ett stångbett.
Menar med det INTE att man inom AR vill låsa fast huvudet på hästen, det har jag aldrig sett och skulle inte påstå.
Nej det trodde jag inte heller. (även om det lät så i texten)
(snarare blir tyglarna för lösa ibland/för fritt)
Jag är förmodligen inget bra typexempel för AR-ryttare eftersom jag inte lagt all dressyrutbildning bakom mig. Det har jag förstått att många gjort när jag läst här på forumet. Jag kar kompletterat min dressyrutbildning istället och det verkar inte vara det vanligaste. Jag kanske hamnar någonstans mitt i mellan eller nåt?:D

Senast ändrad:

Oavsett om du rider med två tyglar kan du inte ställa med stång.

(
enbart för att länga överlinjen om det behövs)
:confused:
Det är bara att länga tygeln.

Enbart stång är endast brukligt om man vill rida på en hand då tygeltag mot halsen används som vändande.

Håller med igen:)

Ja, för min del var den här annorlunda än mina tidigare hästar på många sätt, och jag håller helt med om hur fokuserad man blir på huvudet och halsen:crazy: Fast man inte vill. Jag har insett att på den här hästen tappade jag mycket av det jag haft tidigare i ridnignen, balans och oberoende hand tex som jag hade jobbat mej till, men som i och med hennes explosivitet, hetsighet och envisa höga huvud, bla, blev jättesvårt att bibehålla:crazy: Eller ja, jag lyckades inte, utan det har tagit lång tid att hitta tillbaka någotsånär, (jag märkte det när jag red andra och insåg och fick kommentarer om att det såg så olika ut:o) men å andra sidan nu när formen kommer av arbetet i hela kroppen, så känns det dubbelt så bra, för det har inte kommit av sej själv utan jag har tvingats utveckla min ridning och det är jag tacksam för:bow:

Fst det är svårare att ställa även med rakt tränsbett, tycker jag? Det är väl nackdelen med just det bettet som annars är väldigt snällt:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar