Träningsfilosofi

Det är bara en sak som verkligen går mig på nerverna, när folk hittar på omskrivningar och bortförklaringar istället för att se klart på vad de gör. Jag orkar sällan le artigt igenom diskussioner där godis är belöning men klapp och uppmuntran är det inte ("men vill du vara en godisautomat eller?" :banghead:), där skrik och ryck är straff men vattensprut är det inte, osv. Klart som sjutton vi påverkar hundarna dit vi vill ha dem, och det är helt våra egna val hur vi gör det. Men man kan åtminstone ta sitt ansvar på så pass allvar att man inte sitter och hittar på försköningar och omskrivningar för vad man faktiskt håller på med.

Detta är något som stör mig något fruktansvärt också. CM är ju ett stort fan av sådana dumheter. Styr hjärnan när han fäster strypsnara och drar åt/rycker, "touchar" när han sparkar eller stöter hunden i sidan, lugnar hunden när han alfarullar och håller fast tills den inte vågar göra annat än ligga på sidan och flåsa. Men det är klart det är ju bra för tv om allt låter fint och som om dom i det vilda skulle göra liknande saker mot varandra. Så natuuuuuurligt. Kräks lite :wtf:

Den där kaxiga typen som har en "perfekt" hund och är övertygad om att det pga hens utomordentliga, förträffliga hundkunskaper (och naturliga ledaregenskaper :laugh:) har vi nog alla träffat på... Jag tror numer att det är helt omöjligt att nå fram till dem, de varken kan eller vill se att det skiljer sig åt mellan olika hundar. Kanske får de tänka om med nästa hund, men risken är ju att den helt enkelt inte passar in i deras mall och därför är defekt - avliva och skaffa en "normal" hund... Förr kunde jag försöka diskutera om drifter, flexibilitet osv, men numera.... Nä, för det mesta orkar jag faktiskt inte. (Däremot försöker jag fortfarande stötta någon som blir utsatt för "om du bara gör som jag så blir det ordning på din hund :grin:"-föreläsningen, risken är tyvärr rätt stor att någon som är osäker lyssnar på dumheterna. :banghead:)

Eller de som tror att de har den där perfekta hunden och det beror på deras förträffliga hundkunskaper och ledarskap :angel:
En del är totalt oförmögna att se subjektivt på sina hundar. Och sin hundträning.

Jag gillar dock inte ordet "straff". Ett straff ar, for mig i alla fall, nagot som kommer efter ett beteende for att verka negativt sa man inte gor om samma beteende igen. Som nar barnet far en "time out" och tanka over saker och ting ... Jag har mycket svart att se var "straff" skulle fungera bra i hund traning.

Daremot tror jag pa konsekvenser ... men de maste komma sa att hunden forstar att det AR en konsekvens av ett beteende. (tappar jag en stor sten pa foten gor det ont ... en konsekvens av att tappa stenen) For mig blir timingen helt enkelt for svar att fa till. Mandy skulle formodligen fatta konsekvensen aven om min timing var nagra secunder off ... men det finns inte en chans att Diva skulle gora det. Med Diva maste man vara 100% exact ON timing for att hon ska se sambandet. (Visst har jag sagt att hon ar min "Problem Child"? :p)

Darfor har jag lart mina hundar att om jag sager 'ah-ah', 'nope', eller liknande vill jag ha ogonkontakt och skakar jag da pa huvudet sa betyder det att "Vad du an tanker just nu ar det helt FEL, sa sluta med det". Om de inte slutar okade min rost i styrka samtidigt som den blir djupare. Jag har aldrig petat, dragit, eller slagit pa mina hundar i negativt syfte. Inte ens tagit tag i halsbandet for att fa bort dem (eller, jag har nog forsokt det men insag att det inte ar vagen att ga)

Jag har skarpa rottweilers med mycket hog "drive" ... det fungerar med dem. Alls. Det finns inte en chans att jag skulle vinna om jag hade fysiska "brottnings matcher" med mina rottisar ... jag maste anvanda mig av "mind games". Precis som jag gjorde med mina barn nar de vaxte upp. "Du vill gora som jag vill darfor att ..." Men att tvinga en 15 aring "for att jag sager det" gar inte.

Rosten och kroppssprak ar allt jag behover och ju mer sallan jag hojer rosten desto battre fungerar det nar jag verkligen behover gora det. Precis som i klassrummet.:angel:

Having said all that ... sedan kommer de tillfallen da man maste slacka branden (radda en stor "shop towel" fran att bli svald eller rakblads kammen fran att bli uppaten) och da galler det att fa uppmarksamheten och att de slutar, eller atminstone TANKER pa det ett par secunder och star STILL tills man kommer fram. (Det har ar allt lardommar jag fatt fran Diva. suck.) Jag kan inte tvinga Diva fysiskt ... Det finns inte en chans att jag kan ta nagot ur hennes mun som hon inte vill slappa till mig ... men jag KAN "over power" henne med kroppssprak och fa henne att vilja slappa ... trots allt.

Det handlar om ett mycket starkt och hotande kroppssprak, luta sig over, se arg ut, ha en mer hotande djup rost (dock lugn och inga skrik) ... nagot jag avskyr att gora, men jag har bestamt mig for att jag verkligen vill att hon ska overleva ett tag till och da har jag ibland inget val. Men som med allt annat ... det kan inte missbrukas for da forlorar det sin betydelse.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 398
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 296
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix