Nej en uppfostran helt utan straff är nog ganska svår att få till, sedan får man kalla det vad man vill. Gud nåde den hund som snor mat på bordet t ex, där är jag absolut ute efter att hunden ska ändra sitt beteende i framtiden och agerar därefter. Jag har också använt antiskallhalsband på en hund, även där var syftet att straffa för att han skulle hålla tyst.
Det finns situationer eller hundar där vatten är lämpligt, men det får ju vara när hunden har gått så långt i sitt problembeteende att den inte går att nå med andra metoder. Jag gick en problemhundsutbildning för Jan Gyllensten (den där instruktörsvidareutbildningen han har) och där var vatten det absolut värsta vi utsatte hundarna för. Eller vi utsatte ingen hund för det, alla provhundarna svarade tillräckligt bra på andra metoder. Men vi fick lära oss på en "dummy" hur vi skulle göra. Så det är INTE en snäll metod bara för att vi inte tar i hundarna rent fysiskt! Men det finns ju grader där med. Ett sprut med en blomspruta gör nog varken till eller från på de flesta hundarna.
Jag är dock helt övertygad om att om vi människor tänker efter lite så kan vi enkelt överlista hunden och forma dess beteende som vi vill med nästan uteslutande belöningar. Hundar är ju fullblodsegoister och gör det de tjänar på, och detta kan vi utnyttja. Det som kan ställa till det är de starkaste drifterna som jaktlust och sexualitet (för att ta ett par exempel), där kan vi ibland behöva tala om vem som bestämmer. Men det kan göras på ett sätt som inte fördärvar relationen mellan hund och förare. I alla fall på de flesta hundar!
Sedan vill jag också tillägga att min första hund har gjort mig väldigt ödmjuk för att det kan vara ganska svårt att fostra hundar som normala metoder inte biter på. Jag stöter ibland på folk som inte förstår hur andra ska ha problem, dessa tror oftast att det är deras egna fantastiska ledaregenskaper som är orsaken till att deras hund är så lydig. Men tittar man på deras hundar så är det nästan alltid ängsliga hundar och/eller hundar med mycket låga drifter. Klart att de lyder, de har ingen anledning att göra annorlunda! Men har man haft en nära relation med en självständig hund eller en som har en eller flera mycket starka drifter så blir man lite mer tacksam för varje stund som hunden vill samma sak som jag vill
Alltså jag har egentligen inga invändningar emot att folk använder (genomtänkta!) straff i sin träning, jag själv
strävar efter att undvika det men det är ju mitt val - och jag skulle aldrig påstå att jag nått upp i några 100% heller.
Det är bara en sak som verkligen går mig på nerverna, när folk hittar på omskrivningar och bortförklaringar istället för att se klart på vad de gör. Jag orkar sällan le artigt igenom diskussioner där godis är belöning men klapp och uppmuntran är det inte ("men vill du vara en godisautomat eller?"
), där skrik och ryck är straff men vattensprut är det inte, osv. Klart som sjutton vi påverkar hundarna dit vi vill ha dem, och det är helt våra egna val hur vi gör det. Men man kan åtminstone ta sitt ansvar på så pass allvar att man inte sitter och hittar på försköningar och omskrivningar för vad man faktiskt håller på med.
(Återigen, pratar
inte om just dina ordval här, jag tar avstamp i din text för att gräva upp lite frustrationer tydligen.
)
Och visst är det så att olika hundar är olika lättränade! Det finns ju otaliga exempel på enormt trevliga, vältränade och arbetsvilliga hundar som hanterats med helt obegripligt dåliga metoder egentligen - och tvärtom, hundar som lagts ner timme efter slitsam timme på både planering och aktiv, genomtänkt träning, som fortfarande har långt till målet. Vissa drifter är svåra att nå, det bör man aldrig sticka under stol med. Och vissa hundar föds nästan "färdiga".
Den där kaxiga typen som har en "perfekt" hund och är övertygad om att det pga hens
utomordentliga,
förträffliga hundkunskaper (och naturliga ledaregenskaper
) har vi nog alla träffat på... Jag tror numer att det är helt omöjligt att nå fram till dem, de varken kan eller
vill se att det skiljer sig åt mellan olika hundar. Kanske får de tänka om med nästa hund, men risken är ju att den helt enkelt inte passar in i deras mall och därför är defekt - avliva och skaffa en "normal" hund... Förr kunde jag försöka diskutera om drifter, flexibilitet osv, men numera.... Nä, för det mesta orkar jag faktiskt inte. (Däremot försöker jag fortfarande stötta någon som blir utsatt för "om du bara gör som jag så blir det ordning på din hund
"-föreläsningen, risken är tyvärr rätt stor att någon som är osäker lyssnar på dumheterna.
)