Kan inte påstå att jag har någon speciell "filosofi". Sunt förnuft brukar räcka utan att man ska hålla på och säga att man följer en filosofi. Tycker det är självklart att man strävar efter att belöna istället för att bestraffa. Tyvärr märker jag ofta att folk ibland har en tendens att dra ett likhetstecken mellan korrigering och straff och att det på något sätt skulle vara skadligt för hunden att höra ett nej. I min värld är korrigering ett förtydligande, som att säga "gör inte så utan såhär". Ett straff är en direkt respons på ett beteende som hunden upplever som negativt, t.ex. hunden snor en strumpa och husse/matte springer efter och slår till hunden. I den situationen blir det obehagligt för hunden. En korrigering i samma situation hade i min värld varit att man säger nej när man ser hunden ta strumpan, man tar strumpan ifrån hunden, berömmer när den släpper strumpan och ger hunden ett annat föremål som den får lov att leka med. Då säger man "vi leker inte med strumpor, utan med våra leksaker, duktig du var som lämnade strumpan", till skillnad från straffmetoden där hunden lär sig att om jag gör fel så blir det obehagligt, men den lär sig aldrig något alternativ till det oönskade beteendet. Straff-metoden skapar lätt en rysk roulette känsla där hunden inte riktigt vet om ett visst beteende kommer trigga en obehaglig reaktion från föraren. I det läget får man lätt en rädd hund som inte vågar göra något alls till slut av rädsla för att bli straffad.
Det är ett populärt tankesätt att man ska ignorera dåligt beteende och belöna bra beteende, vilket jag håller med om till viss del. Dock är det i min värld väldigt situationsbaserat och ibland går det helt enkelt inte att ignorera ett oönskat beteende utan man måste gå in och bryta och tala om för hunden att detta är inte okej, så gör man inte. Om min hund hoppar upp med framtassarna på matbordet för att han vill ha maten, inte tusan sitter jag där och ignorerar hunden medan han slafsar i sig min middag utan då korrigerar jag beteendet och föser ned hunden på golvet, när han väl är på golvet får han beröm. Nu är detta ett exempel på en, i min värld, ganska självklar situation, andra situationer är betydligt luddigare.