Träning & Tävling 2010

Sv: Träning & Tävling 2010

Får se, jag var inte direkt överförtjust i varken anläggningen eller underlaget... Eller "parkeringen":crazy: Men vi får se, om inget annat dyker upp...

Elanor: Vi får börja träna med hästarna så fort du fått din "nya" :) Jag har tänkt att starta Hulda iaf då :laugh: Det blir min westerndebut så jag behöver all hjälp jag kan få!! :p

Western_wannabe: Nä, underlaget kan jag inte fatta att dom inte gör nåt åt. Jättestora stenar på hela banan, jag kommer aldrig att rida tex rreining på den banan iaf. blir nog lite w&t-klasser bara.
Tyckte annars att det var lite skönt oorganiserat ;) Hästar som stod innanför små snören i skogen och alla ryttare stog utanför öppningen så att man knappt kom in :laugh: Helt underbart när man är van vid drressyrvärlden där man inte ens får andas i närheten av hästarna :rofl:

Men va trist, håller tummarna att det blir bra snart med hästen din

kl
Kan ju uppdatera hur det går men Jack. Han sköter sig och tycker det är jättekul att bli riden, fortfarande lika balanserad och stabil och nu rider jag utan hjälp och allt är såååå spännande tycker han. 100% trafiksäker garanterat, för han reagerar inte på varken bilar, traktorer, eller motorcyklar osv han bara tuffar på.

Idag har jag köpt hans första Bosal så den ska jag börja rida med nästa vecka, just nu rider jag i Duallygrimma vilket funkar klockrent och han lyssnar bra till sitsen så jag tror och hoppas att jag reder ut det här tillsammans med honom. En clinic blir det i höst så jag lär mig rida honom korrekt i stopp osv

Senast ändrad av en moderator:

Idag har vet. varit här och det var goda nyheter om Silver!!! =)=) Fanns ingen ny skada på senan utan det är helt läkt! Sen är han nu ohalt fram och det vara bara en liten hovböld som antagligen kommer från ett stentramp så nu får jag sätta igång honom! =) Jippie!! På torsdag kommer hovslagaren och skor honom fram och sen ska jag börja skritta. :D:bump::banana:

*kl*

ÄNTLIGEN! Jag har hittat en engelsk sadel som passar min gråsäl:bump:

För er som inte vet det så har jag länge velat variera ridningen med lite hoppning. Delvis för att jag tycker det är en nyttig och varierad träningsform, även för en westernhäst, men framförallt för att jag tycker att det är så jäkla kul:D

Så idag blev det premiärtur i sadeln (tyvärr i regn:grin:) med ett par små skutt över hinder. Gick in för det så till den milda grad att jag klädde mig i ridbyxor:rofl: (fy vad obehagligt att rida i)!

Cuben skötte sig riktigt bra, men passade på att lägga in lite små bock-krumelurer, lite ovant med matte i engelsk sadel, och att hoppa... Efter ett bra tag i westernsadel sitter man riktigt ostadigt i en engelsk flatback, ostadigt och skitläskigt:eek:

DSC_0114.jpg

DSC_0121.jpg

Åh, kul! Hoppning är ju även bra för att stärka rygg och bakdel, en westerntränare rekommenderade mig att hoppa lite låga hinder med paintkorsningen jag hade för några år sedan.

kl

Min tävlingssäsong blev ju "förstörd" av att hästen är omöjlig att vaccinera... Jag hade tänkt komma iväg på tävling i juni eller juli, men nu hinner jag inte det eftersom hästen måste grundvaccineras. Han är enormt spruträdd, så jag måste kolla med kliniken om de har bättre möjlighet att få honom vaccinerad än distriktsveterinärerna.

Jag hade inte ridit på några veckor nu, men igår slog jag på några tappskor och idag red jag en sväng. Roffsen är ganska så pigg, men totalt otränad eftersom han inte blivit riden regelbundet på väldigt länge. Jag har nästan glömt hur man sätter igång en häst och hur man sedan finslipar alla kunskaper som man tappat... Skulle verkligen behöva en clinic, men nu är det sommar och jag har ändå inte råd...

Mitt mål är att jag ska komma ut å tävla min häst 1-3 gånger på träningstävling och/eller C-D, att hon aldrig mer får panik i transporten (har inte hänt mera efter i fjol våras) och att det ska gå skapligt i de ridgrenar jag startar i. Har redan varit på två - en täningstävling och en C-D, hon har varit hur lugn som helst i transporten, och det har gått skapligt. Vunnit nån klass, kommit tvåa, trea, femma å sånt där. Faktiskt fyra åxå tror jag. Sista tävlingen insåg jag att hon inte är nån pleasurehäst, inte mycket för WH och WR heller. Men reiningen är jag jättenöjd med. Så man kan väl säga att jag nått mina mål för den här säsongen. Fast då sätter man ju nya, vilket man förståss ska.

Varför kan jag inte kopiera och lägga in URLadress från FB? Krångligt system Buke har för att lägga foton...!

Har nog att göra med att FB är lösenskyddat. Är man inte medlem kan man inte se bilderna.

KL
Mitt mål (ja, det ha ju till och med en egen tråd) är nu att få till lite reining med ponnyn. Vi har skjutit alla tävlingar på framtiden, kanske till våren? Hans galopp går lite upp och ner, just nu är den ren och "hel" utan konstigheter. Får se hur det blir om jag pressar det lite.
Ett helt annat mål som vi faktiskt har uppnått: Numera kan vi gå på volt! Jag har tyckt det är så förbaskat tråkigt (det gör jag fortfarande) så jag har aldrig brytt mig om det. Nu har jag dock fått tummen ur och kan nu rida säkert två varv innan jag tröttnar (och hästen.. :angel:) med bra form och bra självbärighet! Inte illa va! :D

Äsch, nu förstår jag inte. Inte rider man väl på volt i reining? :D

Vi gjorde ett helt rent byte från höger till vänster galopp igår kväll! Hurra! Det var förmodligen en slump, men han bytte utan trav emellan. Från vänster till höger är svårare, speciellt för mig. Min vänstra höft vill inte alltid följa med som den ska, då blir det flängtrav och slänggalopp och ser inte alls trevligt ut. Men lilla ponny försöker i alla fall :)

*KL*

smyger in här igen...
blev ingen westerntest för mig under våren pga att livet krånglade nog ändå..

Men nu är jag sugen igen :), dock var det ont om E-tävlingar i närheten.. Men såg till min glädje att high chaparall hade med D-tävling 7-8 augusti, så ska kanske satsa på det??!!

Och jag vet jag har ställt 120 frågor på detta forum, men ändå har jag åter igen 120 frågor och säkert samma...

men spanjoren borde klara en trailbana, bara att backa i L, och att få honom att inte trampa sönder bommar
*letar bild*
31770_427530944433_582504433_5450806_6268791_n.jpg

hade vist ingen seriösare *letar*
jo dålig bild från film, han kan numera gå över bommar (skritt trav o galopp, kund ehan inte för ett år sen) vad brukar det inom western vara för avstånd mellan bommarna i respektive gångart?
http://joizmeds.mittspejs.se/P2756923

(är det galopp på Dnivån? i trail) annars kan nog även ponnyn klara det
för westerndomare/folk är inte så kinkiga om man är lite stor o hästen är lite liten, eller?
31770_427972194433_582504433_5463029_3104796_n.jpg

en väldigt orak sidepass. (det är faktiskt inet det lättaste att lära en het inhoppad turboponny (eller stor häst heller) att gå i sidled över bom, bommar ska hoppas över tycker de..
http://joizmeds.mittspejs.se/P2811797

i western riding var man ensam inne på banan va? (blandar ihop med pleasure)
ingår det rena galoppombyten där redan på D-nivån? hur många och vad mer i en D-klass?
*försökt hitta mönstrena på nätet men hittar inte, i vanlig dressyr kan man ju hitta programmen på nätet*

Min tävlingssäsong blev ju "förstörd" av att hästen är omöjlig att vaccinera... Jag hade tänkt komma iväg på tävling i juni eller juli, men nu hinner jag inte det eftersom hästen måste grundvaccineras. Han är enormt spruträdd, så jag måste kolla med kliniken om de har bättre möjlighet att få honom vaccinerad än distriktsveterinärerna.

hur gör ni när ni sprutar?
spruträdda hästar tycker jag det är bäst om man är 3st på, en fram som kliar i pannan/matar, en på motsatta sida hals som "klappar hårt" och veterinär som kliar samtidigt.

:)

Alltså, det har ju gått bra alla år tills den gången hästen skulle få en penicillininjektion och bara exploderade trots att han fått lugnande. Så vi har väl alltid gjort "som vanligt", nu vet jag dock inte hur vi ska lösa det... På kliniken brukar det ju dock finnas lite mer folk som kan hjälpa till, när vi har försökt hemma så har det ju bara varit jag och veterinären.

Fina bilder! :) Jag håller just på att hoppa in en av våra unghästar hemma, det är hur kul som helst! :D Alla mina hästar kommer att hoppas även om det bara är små hinder. Man får så mycket gratis! Träna svängar, framåtbjudning, att lyfta på fötterna och variation i ridningen.

Jag rider både i westernsadel och hopp el dress.sadel varje dag. Rätt bra att variera sig lite :laugh:

Tycker pållen din ser väldigt avslappnad och välmusklad ut! :laugh: Bra jobbat!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 775
Senast: hundtant
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18