Träning och hälsa del 12

1000011622.webp

Kortare pass idag, blir ett på lördag också, så blir det tre pass i veckan. 😊 7 pass hittills i mars, blir en klart bättre träningsmånad än februari med totalt 8 pass 😅

Testade nytt skidområde idag, sjukt kul!
Väldigt öppet och svepande backar.
Hoppas komma dit igen nästa år :love:

Annars har jag inte hetsat så mycket (mot hur jag brukar 😅), men det blir ju många timmars rörelse per dag iaf. Mår så bra av det!

Ser mycket fram emot att ta upp löpningen igen också, när jag kommer hem.

Testade nytt skidområde idag, sjukt kul!
Väldigt öppet och svepande backar.
Hoppas komma dit igen nästa år :love:

Annars har jag inte hetsat så mycket (mot hur jag brukar 😅), men det blir ju många timmars rörelse per dag iaf. Mår så bra av det!

Ser mycket fram emot att ta upp löpningen igen också, när jag kommer hem.
Å, saknar skidåkningen. Tror att 2012 var senaste gången vi åkte om jag inte ska räkna någon liten tur i backen här hemma. Men nu "måste" ju sonen lära sig, så då är vi "tvungna" att ge oss iväg igen :p :banana:

Hade planerat veckans andra pass marklyft idag. Fick dock bli andra planer eftersom jag dygnat när jag kom hem från jobbet imorse, sov fyra timmar och sedan lite oväntat fick besök som precis åkte hem. Nu blir det strax kvällsmat. Får ta en mysig lördagkväll och låta kroppen vila och ladda upp inför imorgon istället. Hoppas på pigg och redo för nya tag då. Så sugen! Jag är helt chockad över vilken mer-känsla mina lyftpass genererar.

Gym igår! Kändes bra 👍

IMG_2186.webp

Jag håller på och planerar vårens träning just nu. Jag har valt att avsluta det programmet jag följt sen sep/okt. Planen framåt är två pass i veckan på gymet, i samma stil som under vintern med helkropp med underkroppsfokus men jag bygger två egna pass att alternera mellan. Väljer ut mina favorit-övningar i respektive kategori, lördagens pass ovan gav rejäl träningsvärk i rumpan och baksida lår 👍

Utöver gympassen tänker jag även två pass kondition ute. Ena gången lite längre promenad med mer och mer andel jogg efterhand och den andra gången något HIIT-pass. Lär ofta bli backintervaller pga hur vi bor 😆

@Mineur Om jag och min man skulle vilja testa köra ett Hyroxinspirerat pass på gymet. Har du något tips på enkelt upplägg? I en del av gymet finns en del med rigg, roddmaskin, assault bike, box och typ sandsäckar.
Bara om du har något kul på lager annars googlar jag 😄👍

Behöver nog många reps knäböj i kroppen, har alltid tyckt att det är en klurig övning.

Knäböj är skitsvårt tycker jag! Utan vikt inga problem, med - nej tack 😂

Hemsk jävla övning. För ett tag sen tänkte jag "nu SKA jag bli bra på knäböj". Efter några veckor tänkte jag "äsch man måste ju inte köra knäböj" och la ner projektet 🙈. Tycker egentligen att det är en övning jag borde vara bra på, har väldigt bra rörlighet och hyfsat starka lår men det hjälper tydligen inte 😅

Hemsk jävla övning. För ett tag sen tänkte jag "nu SKA jag bli bra på knäböj". Efter några veckor tänkte jag "äsch man måste ju inte köra knäböj" och la ner projektet 🙈. Tycker egentligen att det är en övning jag borde vara bra på, har väldigt bra rörlighet och hyfsat starka lår men det hjälper tydligen inte 😅

Nej, exakt samma här, slutade också med den 😂

Jag gör inte heller knäböj, dels har jag dålig rörlighet i fotlederna men har också väldigt långa lårben och det belastar ländryggen så mycket för mig. Så jag gör också annat 😁

32000 fallhöjdsmeter under skidveckan :love:

Nu hemma igen och har knäckt till handleden på något sätt, väldigt oklart hur. Vet att det hänt nån gång förut för några år sedan?

Så vet inte riktigt vad jag vågar göra med hantlar och stänger medan den är såhär. Men annars kanske det blir lite löpning den här veckan, och mycket ridning :)

Skönt att det inte bara är jag som har en beef med knäböj 😁 Vill ju kunna det men känns som framtida Anna-Bellas problem 🤷🏻‍♀️

IMG_7377.webp

Gymmet imorse. Det var tungt, jag är trött i kroppen nu och kommer nog få träningsvärk. Men det var väldigt skönt att vara där och känner mig väldigt nöjd nu!

3,5 km mixad pw/jogg i solen. Jag som precis kommit igång med konditionsträningen tycker det är lite stökigt med vad jag ska ha på mig. Idag hade jag både för lite och för mycket beroende på om jag var lite mer i lä: solen värmde bra, eller om jag hade mycket blåst på mig: iskallt. Jackan åkte på och av och på igen 😂 Och detta på endast 3 km haha. Men det var fint att komma ut iaf.

Imorgon tänkte jag åka till gymet innan jobbet och testa mitt egenkomponerade pass nr 2.

@Mineur Om jag och min man skulle vilja testa köra ett Hyroxinspirerat pass på gymet. Har du något tips på enkelt upplägg? I en del av gymet finns en del med rigg, roddmaskin, assault bike, box och typ sandsäckar.
Bara om du har något kul på lager annars googlar jag 😄👍
Har sparat ner tre stycken i min lilla träningsmapp, kan inte påstå att jag minns särskilt mycket av dem men jag måste ha gjort dem och tyckt om dem på något vis i alla fall eftersom jag bemödade mig med att spara dem :D

Pass 1:

2 rounds:
  • 0-4’ RUN 700m (together)
  • 4-8’ YGIG - SLED PUSH / PULL
  • 8-12’ YGIG - SKI / ROW
  • 12-16’ RUN 700m (together)
  • 16-20’ YGIG - SLED PUSH / PULL
  • 20-24’ YGIG - BURPEE / LUNGES
*In round 1 do the first list of exercises (SLED PUSH - SKI - SLED PUSH - BURPEE) and in round 2 do the second list of exercises (SLED PULL - ROW - SLED PULL - LUNGES)

Pass 2:
In pairs, split however you want:
  1. 4 min max kcal run
  2. 4 min max wall balls with 5 synchro burpees every 20 reps
  3. 4 min max kcal ski erg
  4. 4 min max thrusters with 8 synchro DB snatch every 20 reps
  5. 2 min rest
  6. 2 min max kcal run
  7. 2 min max wall balls with 5 synchro burpees every 20 reps
  8. 2 min max kcal ski erg
  9. 2 min max thrusters, perform 8 synchro DB snatch every 20 reps

Pass 3:

4 minutes per station, 1 min rest between each station:
  1. 400m run + max burpee box jumps in remaining time
  2. 400m run + max wall balls in remaining time
  3. 400m run + max distance row in remaining time
  4. 400m run + max distance ski erg in remaining time

Här pågår Projekt Vila efter en sjukt intensiv, men rolig, vecka förra veckan! Jag har ingen fancy klocka som kan mäta fallhöjdsmeter (tack för att du lärde mig ett nytt ord @Lightzone!) och sådär, men det har däremot mina vänner som jag åkte med och enligt dem snittade vi 7-8000 meter per dag och min egen pulsklocka registrerade totalt 1360 intensiva minuter för veckan 😅 De sista tre dagarna var det massor av nysnö vilket är underbart, men också väldigt jobbigt att åka i. Såhär såg jag ut efter att ha tagit mig ner för en opistad svart backe med typ 40-50 cm nysnö:

IMG-20250315-WA0019.webp

:D

Vilar idag och imorgon, sedan vankas det frivändningar på onsdag morgon, konditionspass på torsdag och överkroppspass på fredag. På lördag blir det träff med laget då vi ska köra igenom konditionsdelen av tävlingen samt lägga upp en strategi för den stora dagen :)

Här pågår Projekt Vila efter en sjukt intensiv, men rolig, vecka förra veckan! Jag har ingen fancy klocka som kan mäta fallhöjdsmeter (tack för att du lärde mig ett nytt ord @Lightzone!) och sådär, men det har däremot mina vänner som jag åkte med och enligt dem snittade vi 7-8000 meter per dag och min egen pulsklocka registrerade totalt 1360 intensiva minuter för veckan 😅 De sista tre dagarna var det massor av nysnö vilket är underbart, men också väldigt jobbigt att åka i. Såhär såg jag ut efter att ha tagit mig ner för en opistad svart backe med typ 40-50 cm nysnö:

Visa bifogad fil 164059

:D

Vilar idag och imorgon, sedan vankas det frivändningar på onsdag morgon, konditionspass på torsdag och överkroppspass på fredag. På lördag blir det träff med laget då vi ska köra igenom konditionsdelen av tävlingen samt lägga upp en strategi för den stora dagen :)
Verkar ha varit en helt fantastisk resa!!
Och TUNGT med opistat 🫠
Alperna vore ju en dröm att åka till någon gång :love:

Jag tackar SkiStar-appen som loggade alla lift-passeringar 😁

Simmat 800 meter idag, hade träningsvärk så passade perfekt. Blir dock galen på när folk inte håller sig till höger i bassängen utan lägger sig i ”vänsterfil”, det blir verkligen hopplöst att simma om (speciellt om de samtidigt ökar farten när man börjar simma om)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 531
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
73 788
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
67 205
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
79 867
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10