Träning och hälsa del 12

Jag hade planerat för frivändningspass i morse men vågade inte eftersom jag haft ont i halsen både måndag och tisdag :down: Jäkligt dålig timing, men ännu värre timing vore att bli sjuk lagom till skidsemestern på lördag så jag har varit duktig och vilat. Tacksamt nog verkar det ha hjälpt så jag hoppas kunna köra på med konditionspass imorgon kväll och överkroppspass på fredag som planerat, innan det blir skidåkning för hela slanten i 7 hela dagar från söndag och framåt :love:

Jag hade planerat för frivändningspass i morse men vågade inte eftersom jag haft ont i halsen både måndag och tisdag :down: Jäkligt dålig timing, men ännu värre timing vore att bli sjuk lagom till skidsemestern på lördag så jag har varit duktig och vilat. Tacksamt nog verkar det ha hjälpt så jag hoppas kunna köra på med konditionspass imorgon kväll och överkroppspass på fredag som planerat, innan det blir skidåkning för hela slanten i 7 hela dagar från söndag och framåt :love:
Häpp, halsontet kom tillbaka i morse så jag fegade ur och avbokade kvällens pass. Det känns otroligt jobbigt på många sätt, jag tycker liksom det är jobbigt att ställa in träningspass även i vanliga fall (vilket är något jag behöver jobba med, jag vet) men nu när jag dessutom nyligen har haft en ofrivillig vilovecka p.g.a sjukdom, snart ska tävla och dessutom ska hinna med en semester däremellan (tack och lov en aktiv sådan, men ändå) känns det verkligen piss och jag låter mig påverkas av det alldeles för mycket.
Har svårt att släppa tankarna på att jag kanske bara fånar mig, att jag kanske ställde in helt i onödan, hur detta kommer att påverka min form på tävlingen, att alla andra säkert tränar mycket mer än jag, att jag kanske inte kan känna mig nöjd med min insats på tävlingen för att det blev som det blev såhär veckorna före, och överlag känner jag mig bara bitter och stressad. Och det leder till att relationen till mat blir besvärlig, som leder till att relationen med min kropp blir besvärlig, och hej och hå vad bitter jag är ikväll! Jag inser nu när jag skrivit av mig att det är jättefånigt att låta en sådan här grej dra ner mig så mycket, egentligen är jag superpriviligerad och ska verkligen inte klaga och jag kommer evenuellt att ångra att jag postade det här inlägget, men ibland behöver man kräka ur sig lite helt enkelt. Sorry not sorry!

Häpp, halsontet kom tillbaka i morse så jag fegade ur och avbokade kvällens pass. Det känns otroligt jobbigt på många sätt, jag tycker liksom det är jobbigt att ställa in träningspass även i vanliga fall (vilket är något jag behöver jobba med, jag vet) men nu när jag dessutom nyligen har haft en ofrivillig vilovecka p.g.a sjukdom, snart ska tävla och dessutom ska hinna med en semester däremellan (tack och lov en aktiv sådan, men ändå) känns det verkligen piss och jag låter mig påverkas av det alldeles för mycket.
Har svårt att släppa tankarna på att jag kanske bara fånar mig, att jag kanske ställde in helt i onödan, hur detta kommer att påverka min form på tävlingen, att alla andra säkert tränar mycket mer än jag, att jag kanske inte kan känna mig nöjd med min insats på tävlingen för att det blev som det blev såhär veckorna före, och överlag känner jag mig bara bitter och stressad. Och det leder till att relationen till mat blir besvärlig, som leder till att relationen med min kropp blir besvärlig, och hej och hå vad bitter jag är ikväll! Jag inser nu när jag skrivit av mig att det är jättefånigt att låta en sådan här grej dra ner mig så mycket, egentligen är jag superpriviligerad och ska verkligen inte klaga och jag kommer evenuellt att ångra att jag postade det här inlägget, men ibland behöver man kräka ur sig lite helt enkelt. Sorry not sorry!
Sjukdomar kommer ofta och förstör tävlingsplanering. Då måste man påminna sig om att det är tråkigt men att det kommer fler tävlingar. Det är alltid helt rätt att ta det säkra före det osäkra. Och halsont ska man ha största respekt för. Så du gjorde helt rätt som ställde in. Om det påverkar formen så är det så. Men du kan likaväl ha tur att få en liten formtopp istället av att du fick lite extra vila. Oavsett så har du gjort helt rätt och det blir bra oavsett vilket. ❤️

Kan relatera, jag var gråtfärdig på gymmet i tisdags då ryggen sa ifrån ordentligt.. hela dagen var fruktansvärd. Som tur var blev ryggen snabbt bättre så jag kunde köra ett försiktigt benpass igår. Men jag var så bitter i tisdags..

Helt rätt att ställa in! Min bästa väns bror tränade trots att han inte var helt återställd från sin förkylning, drabbades av hjärtmuskelinflammation och gick tyvärr bort :(

Såg de två första avsnitten av dokumentären "De gränslösa" härom dagen. I det (andra avsnittet) reflekterar friåkaren Evelina Nilsson väldigt fint kring tävling, träning och prestation efter en ganska så ordentlig krasch. Kom att tänka på det apropå det som skrivs ovan.

Var rädda om er!

Senast ändrad:
Är inte så mycket gym these days, men fick iallafall till ett knäböjspass!
Oklart det här med att ta PR (sen diskbråcket) två dagar innan man ska vara i skidbacken igen, men men :rofl:

Men! 75kg x 5, när allt från 60kg kändes som "men det här kommer inte gå", så himla nöjd.
Dock tappat fruktansvärt mycket i bänken (iofs direkt efter knäböj, hela jag var död), men ska försöka fokusera på den i vår.
Tänker mig både skivstångsbänk och hantelbänk ett tag, en i varje överkroppspass.

IMG_8528.webp

Livet har varit helt uppochner senaste veckorna för mig. Mycket sjukdom och även ett dödsfall i familjen. Det har varit så mycket att jag faktiskt sjukskrev mig ett par dagar nu ons-tors. Träningen har faktiskt helt fått stå tillbaka.
Jag mår bättre idag, vissa saker har ordnat sig och jag har fått komma ikapp lite. Vi har ju själva varit sjuka med i influensa där vår två-åring hade feber i en vecka.

Jag ska jobba i helgen men sen är man plan att komma igång med gymet nästa vecka igen 💪

Jag har haft en jättebra träningsvecka, klämde till med 4 pass :) Ett av passen var visserligen ett inte så ansträngande pass för att vara försiktig med axeln, men utöver det har det varit bra träning. Ben i måndags, det lugna överkroppspasset i tisdags, marklyft och överkropp (drag, biceps) igår och idag ett freestylepass med kettlebells och konditionsmaskiner. Kul! Nu blir det träningsvila i helgen.

Kände mig riktigt stark idag. Ökade repsen på både 70 och 75 i mark. Bestämde mig för att lasta på 80 och se hur det blev (har ju gått en gång tidigare). Och det var väl tur att jag fick en film på det. Får jag presentera, dagens minst värdiga ögonblick när jag fick upp stången halvvägs för att en stund senare darrandes lägga ned den på låren, hålla där ett tag och sedan dyka efter den ned i golvet. Konstigt nog kändes hela proceduren mer kontrollerad idag än vad den gjorde när jag klarade 80 i förra veckan. Så jag tänker inte gräva ned mig i det. Här kommer en fail-bild, sånt får man bjuda på med 😆
VideoCapture_20250307-144338.webp

Tack för allt fint stöd hörni! Det kändes bättre när jag skrivit av mig lite här, och idag har jag lite mer distans till det och känner mest att "sånt är livet". Försöker också tänka att av de här fyra veckorna var detta den allra bästa veckan för mig att bli förkyld - nästa är det som sagt skidresa som gäller och sedan är det bara två veckor kvar till tävlingen och det hade absolut känts jobbigare att bli sjuk så pass nära inpå (förhoppningsvis kan jag undvika det också :nailbiting:). Förkylningen har i alla fall övergått till snuva idag vilket brukar vara det sista stadiet för mig så förhoppningsvis har jag återhämtat mig nästan helt lagom till första skiddagen på söndag :)

Klamrar mig också fast vid @Saigon s ord om att det lika gärna kan leda till en formtopp det här, det har ju faktiskt hänt mig förut att jag känt mig oväntat och ovanligt stark efter en sjukdomsperiod! :up: Och så får jag påminna mig om att jag egentligen inte tävlar mot någon eller något, rent teoretiskt gör jag ju det men både jag och resten av mina lagmedlemmar är verkligen bara med för att det är en kul grej! Vi vill väl helst inte komma sist, men det är väl typ där vi satt ribban :p

Hemma igen efter årets sista skidresa. 💔 Längtar så mycket till nästa säsong. Jag går alltid i skidskola och det är så kul att lära sig nya grejer vad man utvecklas av det. Har testat lite olika skidor nu så ska köpa mig ett par egna nu när säsongen lider mot sitt slut.

Idag är det vilodag så är det åter till gymmet i morgon.

I fredags körde jag spinning, första gången på flera månader, det var skitkul 😀 ska försöka lägga in ett pass kondition nu så jag är i fas när jag ska börja löpa igen!

I morse blev det ett benpass, gick riktigt bra, lyckades öka på nästan alla övningar.
Här är första setet raka mark på 65 kg, kunde öka till 70 kg sen :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 935
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 186
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 937
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 482
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka