Träning och hälsa del 12

Ni som kör marklyft och knäböj har ni börjat själv eller tagit hjälp från början?
Jag hade så gärna velat komma igång och testa.

Ni som kör marklyft och knäböj har ni börjat själv eller tagit hjälp från början?
Mestadels självlärd, bara börja testa på låga vikter! Läs på och kolla lite videos och se hur det känns! Jag fick lite hjälp när jag körde crossfit, då kunde coachen tipsa. Ffa bänkpressen skulle jag säga att jag lärde mig på crossfit-gymet, det var ett lyft som inte föll sig lika naturligt för mig (hade dock aldrig heller brytt mig om att försöka lära mig det heller).
Sen när man är igång ger det jättemycket att filma sig själv och se hur det ser ut 😊

Jag är självlärd!

Började på 30kg med de "stora" 5kg-vikterna (samma diameter som 30kg plattorna alltså).
Kollade mycket på teknikvideos, filmade mig själv osv. (Det var väldigt nyttigt!)

Sedan gick jag till PT nu för ett par månader sedan och fick reda på att jag haft för raka ben 😅
Så nu har jag större range of motion, det blev både jobbigare och lättare på samma gång.

Jag är självlärd!

Började på 30kg med de "stora" 5kg-vikterna (samma diameter som 30kg plattorna alltså).
Kollade mycket på teknikvideos, filmade mig själv osv. (Det var väldigt nyttigt!)

Sedan gick jag till PT nu för ett par månader sedan och fick reda på att jag haft för raka ben 😅
Så nu har jag större range of motion, det blev både jobbigare och lättare på samma gång.
20kg-plattorna* :idea:

Veckans tredje pass idag och det var så nice! 🙌🏼 Min axel känns tyvärr lite sådär så jag strök all överkroppsträning idag och ska backa bandet rejält med framför allt pressövningar så att kroppen hinner med.

Idag blev det marklyft enligt planen (3x12 reps) och sen helt och hållet freestyle! Rätt kul :D Benspark, liggande lårcurl och benpress. Sen provade jag trappmaskinen för första gången, körde 10 minuter. Jobbigt 😅 Slutligen 10 minuter intervaller på roddmaskin, 3x500 m med 1 min vila. Kände mig riktigt skönt genomtränad efteråt! 💪🏼🌟

PS. Om det finns fler Wicked-fans i tråden kan jag meddela att det funkar riktigt bra att köra intervaller till Defying gravity :D

Duktiga ni är hela högen!
Jag tyckte väl jag började komma igång lite i och med februaris hälsolotteri på jobbet. Meeen. Sen influensa 😆
Börjar känna mig bättre nu men ska ej bli kul att ta tag i träning igen 😅

Blev ett pass på gymet i torsdags. Kände mig ganska tom på energi, inget riktigt tryck i kroppen ens i början. Fick sen under em kväll lite allmän obehagskänsla i kroppen och började hosta så det fick sin förklaring. Vår 2-åring har varit sjuk hela veckan, troligtvis influensa här med.

Därmed ingen träning nu i helgen utan vi bara tar det lugnt.

På gymmet för första gången sen i söndags, pga rejäl nackspärr i måndags. Ben, skulle vara försiktig men det kändes bra och jag kände mig hyfsat stark, kul! Överkropp imorgon, åter igen ska jag bara försiktig för nackens skull. Sen hoppas jag är kroppen är med och jag får till 4-5 pass nästa vecka 💪🏻

Bra vecka trots att genomgången sjukdom gör sig lite påmind när pulsen ska upp. Fick ihop fem pass varav två renodlade marklyftspass. Känner verkligen att ju mer jag tränar ju mer taggad blir jag på ännu mer träning. Idag körde jag med miniband (helkropp) och känner att jag gladeligen kunnat gå ut i gymmet och kört ett litet kvällspass nu. Men får nog ändå bärga mig och ladda upp inför marklyftsmåndag.

Jag har haft en liten paus härifrån men tränar på som vanligt med lite extra fokus på Turf Games som nu bara är drygt 3 veckor bort :nailbiting: Men det känns faktiskt riktigt bra måste jag säga, jag ser mest fram emot det! Jag mötte upp resten av laget på gymmet i lördags och vi passade på att gå igenom de olika momenten, snackade lite strategi och körde igenom den del som känns klurigast (mest för att det är så himla många olika övningar och regler att hålla reda på) samt övade lite frivändningsteknik eftersom två av mina lagkompisar inte provat det lyftet förut. Egentligen innehåller tävlingen inga frivändningar som så, men däremot axelpress/push press där man börjar med stången på golvet och då underlättar det att ha något sånär koll på frivändningar. När vi gick igenom formatet upptäckte jag även att de gjort ett par mindre ändringar vilket innebär att två av de övningar jag såg minst fram emot har plockats bort, gud vad glad jag blev! Nu ser jag ännu mer fram emot det :D

Jag har haft en liten paus härifrån men tränar på som vanligt med lite extra fokus på Turf Games som nu bara är drygt 3 veckor bort :nailbiting: Men det känns faktiskt riktigt bra måste jag säga, jag ser mest fram emot det! Jag mötte upp resten av laget på gymmet i lördags och vi passade på att gå igenom de olika momenten, snackade lite strategi och körde igenom den del som känns klurigast (mest för att det är så himla många olika övningar och regler att hålla reda på) samt övade lite frivändningsteknik eftersom två av mina lagkompisar inte provat det lyftet förut. Egentligen innehåller tävlingen inga frivändningar som så, men däremot axelpress/push press där man börjar med stången på golvet och då underlättar det att ha något sånär koll på frivändningar. När vi gick igenom formatet upptäckte jag även att de gjort ett par mindre ändringar vilket innebär att två av de övningar jag såg minst fram emot har plockats bort, gud vad glad jag blev! Nu ser jag ännu mer fram emot det :D
Vilka två övningar plockade de bort? 😁

Vilka två övningar plockade de bort? 😁
Hela biten med plate ground to overhead är borta, och så får man 2 minuter extra på sig för shoulders to overhead istället. Sedan har de ändrat wall balls från vanliga till wall balls over bar, så man behöver alltså bara passa en wall ball fram och tillbaka över ett räcke och behöver inte ens bry sig om att gå ner i knäböj emellan eller någonting. Jag har haft lite svårt att få till rytmen och tekniken med 6 kg wall balls (med 5 kg går det däremot utmärkt 🙄) så jag blev extra glad över den delen! De har även bytt ut devil's press mot vanliga burpees men å andra sidan slängt in 10 extra burpees per person, så det är oklart om det är en bra grej eller ej 😅

Lite konstigt tycker jag dock att det är att de gör så många ändringar efter att allt publicerats, och det helt utan att säga något dessutom! Inga mail, inlägg på sociala medier eller någonting sådant. Jag kopierade liksom ner formatet från hemsidan i en anteckning på telefonen när det släpptes i slutet av januari och har helt utgått från det, så jag hade inte haft en aning om att de gjort ändringar ifall inte min träningskompis haft "liveversionen" uppe på sin telefon samtidigt! Kul att komma dit på dagen och behöva lära om och ställa om liksom, lite som om man skulle dyka upp på en dressyrtävling och inse att man pluggat in fel program :p

Rygg och biceps idag.
Skittrött och omotiverad innan, men det gick BRA! Blev en 6:a på 100kg idag med 🥳 känns skönt att det äntligen har lossnat i marklyften.

Min gymgubbe tror att jag har mitt årsmål (120kg) redan nu, men jag skyndar långsamt, vill gärna komma upp i 8-10 reps på 100 först!

Vann även 2 semlor i en utlottning på gymmet som belöning 😁
1000083854.webp

Dagens: Nästan två timmar på berget. Det har blåst mycket de senaste dygnen så stigarna var torra och fina. Mao lite snabbare cykling idag jämfört med sist. Så himla fint för både kropp och själ!

Screenshot_20250305_112428_Suunto.webp

Har hunnit med styrkepass både måndag och tisdag. Helgen bjuder på jobb så då tänker jag att lite extra fokus får läggas på kortare core-pass.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 531
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
73 788
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
67 205
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
79 867
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10