Träning och hälsa del 12

Mina ben undrar vilken instans de ska höra av sig till för att klaga på behandlingen de behövt utstå de senaste 72 timmarna. Tydligen var det inte okej att först löpträna för första gången på länge (i lördags), sedan åka utförsåkning för första gången på länge (igår) och sedan köra ett tungt benpass (idag). Jag har i alla fall lovat dem att de ska få vila fram till onsdag kväll nu :D

Hoppar in i den här härliga pepptråden efter några års bortavaro. Jag hinner inte med någon regelrätt träning i dagsläget, men satsar på promenader minst två gånger per vecka och har påbörjat en armhävningsutmaning där man ska göra tio armhävningar om dagen första veckan, tjugo nästa o.s.v. Jag började i måndags men failade redan i går - jag kom på det efter att ha somnat medan jag nattade småttingarna, tänkte att jag ju såklart kan göra armhävningarna innan jag går och lägger mig igen på riktigt men glömde bort det igen och kom på det när jag lagt mig och var helt slut. Så det blev inga i går, men jag ska göra ett nytt försök i dag!

Utöver det försöker jag komma på ett sätt att dels komma iväg och simma på egen hand någon dag i veckan och dels komma iväg med äldsta barnet någon dag, men det är svårt att få in då simhallen har öppettider som inte riktigt passar.

IMG_6756.webp

Morgonens pass ✅ Så nöjd med att jag hittade den andra latsdragsmakinen för nu fick jag ju helt plötsligt kontakt med rätt muskler och då är latsdrag en av mina favoritövningar :love: Men programmet var lite väl optimistiskt att jag skulle göra set om 10 i bänkpressen, kämpade som bara den som det var nu :p

IMG_1913.webp

Äntligen blev veckans första pass av! Inte helt olikt varandra vi tränat nu på morgonen @Anna-Bella 😊👏

Hann inte med exakt allt, därav ”0” reps på några grejer. Vill inte radera de helt från passet pga vill ha med de nästa gång jag tar ”träna igen” 😊
Extra nöjd med 70 kg knäböj x 10 reps! Och 70 kg rumänska mark är det tyngsta jag kört 👍 Även uppe och nosar på 55 kg i latsdrag med omvänt grepp.

Hög ansträngningsnivå rakt igenom, det var jättejobbigt haha 😆 Nöjd med det!!

Jag ska yoga ikväll.

Så, nu har jag skrivit det där, så nu måste det bli av. Ryggen gör ont och kroppen känns lite stel och ledsen samtidigt som jag känner mig lite svajig mentalt, så det behövs verkligen. Lustigt att det för mig är typ dubbelt så svårt att få till ett yogapass som jag kan göra i vardagsrummet hemma utan att sticka näsan utanför dörren, som det är att ta mig iväg till ett tufft träningspass på gymmet 🤷‍♀️

Var schemalagd på friskvårdstimme så den delvis spenderades på gymmet. Inte speciellt många där så det var fritt fram att prova lite övningar i deras kabelmaskin. Absolut fler gånger!
En av fördelarna med mitt jobb är generöst friskvårdsbidrag som i princip betalade hela gymkortet och 1 timme friskvård varje vecka :D
70 kilo får man ta med en nypa salt för det är min uppskattade kroppsvikt.

Screenshot_20250129-163748.webp

Förkyld. Igen. Så denna veckan blir nog inte alls en lika härlig träningsvecka som förra. (Känns som att någon slagit mig med en spade i ansiktet.) Så himla tröttsamt, blir galen på dessa förskolevirus. Har iaf varit ute och cyklat med hunden en stund idag. Alltid något. (Men jag ville egentligen köra marklyft :cautious:. )

Jag ska yoga ikväll.

Så, nu har jag skrivit det där, så nu måste det bli av. Ryggen gör ont och kroppen känns lite stel och ledsen samtidigt som jag känner mig lite svajig mentalt, så det behövs verkligen. Lustigt att det för mig är typ dubbelt så svårt att få till ett yogapass som jag kan göra i vardagsrummet hemma utan att sticka näsan utanför dörren, som det är att ta mig iväg till ett tufft träningspass på gymmet 🤷‍♀️
✅

20250129_193618.webp

Inget jättebra pass tyvärr, jag testade ett av hennes äldre men tyckte inte riktigt att jag kom åt musklerna ordentligt eller fick ut så himla mycket av det. Kanske ska hålla mig till de 10-12 pass jag sparat ner sedan tidigare och som jag vet är bra... Men men, det blev i alla fall gjort och jag låg kvar och körde några av mina egna övningar efteråt för att komma åt de områden där jag kände mig mest stel!

Var ute och sprang 9 km i tisdags, så skönt när jag jobbar hemma att kunna ge sig ut innan det blir mörkt. Det hann såklart bli bäckmörkt innan jag kom hem men pannlampan var med och jag klappade händerna högt innan jag kom ner till bäcken där det händer att vildsvin befinner sig 😬

Igår hade jag självskyddsträning i 2 h på jobbet, lite mörbultad men det var riktigt roligt med både lite mysbrottning och högre belastning. Men herregud vilket underläge det ger att inte ha så mycket massa, när en tyngre kollega bara kan lägga sig ovanpå 😅

Jag skulle ha simmat igår men hade så fruktansvärt ont i nacke och axlar, tyvärr inte träningsvärk utan snarare skäll från kroppen att mockning är oergonomiskt. Så det fick bli vila. Men idag kändes det (peppar peppar) bättre så gick till gymmet som planerat.
IMG_6771.webp

Marklyft är ju the bane of my existence (tillsammans med knäböj men det låtsas jag ju bara att det inte existerar). Det är längst ner jag inte lyckas med ryggen på något sätt men upphöjda kändes ändå bra idag. Men får var 2-3 rep släppa stången och verkligen ”spänna om” kroppen för annars tappar jag formen. Men träning lär ju ge färdighet tänker jag!

Det blev ett roligt och lite annorlunda konditionspass igår som jag varmt kan rekommendera ifall det är någon som vill ha lite inspiration:

1: 3x3 minuter rodd. På de 3 minuterna skulle man hinna 4-500 meter och den tid som blev över fick man vila innan nästa 3 minuter påbörjades. Målet var att vara snabbare varje varv, så för mig innebar det att jag gjorde 450 meter på 2:15 första varvet, 2:07 nästa varv och 1:56 sista varvet.

2: 9 minuter cykling, lugnt tempo där målet var att hålla sig i pulszon 2 och/eller så att man kunde andas genom näsan.

3: 3x3 minuter stakmaskin med samma upplägg som i rodden.

4: 9 minuter löpning, lugnt tempo så att man kunde föra en konversation samtidigt och gärna även andas en del genom näsan.

Jag var ganska nervös inför löpningen och trodde verkligen att den skulle kännas svårast eftersom min kropp har en tendens att gå in i panik-mode när jag springer och pulsen skenar och andningen blir spänd och hej och hå vad jobbigt det är. Men det gick faktiskt jättebra! Förutom att jag hade galen mjölksyra i hela baksidan av benen från början till slut var det faktiskt nästan njutbart och jag klarade att springa alla minuterna utan problem :)

I skrivande stund laddar jag upp med kaffe och frukost inför styrkepass med fokus frivändning & stöt, och förutom att jag ska provrida två hästar imorgon blir det veckans sista träning :)

Det blev ett roligt och lite annorlunda konditionspass igår som jag varmt kan rekommendera ifall det är någon som vill ha lite inspiration:

1: 3x3 minuter rodd. På de 3 minuterna skulle man hinna 4-500 meter och den tid som blev över fick man vila innan nästa 3 minuter påbörjades. Målet var att vara snabbare varje varv, så för mig innebar det att jag gjorde 450 meter på 2:15 första varvet, 2:07 nästa varv och 1:56 sista varvet.

2: 9 minuter cykling, lugnt tempo där målet var att hålla sig i pulszon 2 och/eller så att man kunde andas genom näsan.

3: 3x3 minuter stakmaskin med samma upplägg som i rodden.

4: 9 minuter löpning, lugnt tempo så att man kunde föra en konversation samtidigt och gärna även andas en del genom näsan.

Jag var ganska nervös inför löpningen och trodde verkligen att den skulle kännas svårast eftersom min kropp har en tendens att gå in i panik-mode när jag springer och pulsen skenar och andningen blir spänd och hej och hå vad jobbigt det är. Men det gick faktiskt jättebra! Förutom att jag hade galen mjölksyra i hela baksidan av benen från början till slut var det faktiskt nästan njutbart och jag klarade att springa alla minuterna utan problem :)

I skrivande stund laddar jag upp med kaffe och frukost inför styrkepass med fokus frivändning & stöt, och förutom att jag ska provrida två hästar imorgon blir det veckans sista träning :)
Din träning låter så kul tycker jag! Är avundsjuk på ditt lilla gym och all tid du har till träning!

Har tankar om att börja med lite kondition i vår. Absolut inget avancerat men när det blivit ljusare kanske ett par pw/jogg/vecka och kanske något snabbt HIIT i slutet av ett av veckans styrketräningspass.

Så jag tar gärna lite inspo!

Din träning låter så kul tycker jag! Är avundsjuk på ditt lilla gym och all tid du har till träning!

Har tankar om att börja med lite kondition i vår. Absolut inget avancerat men när det blivit ljusare kanske ett par pw/jogg/vecka och kanske något snabbt HIIT i slutet av ett av veckans styrketräningspass.

Jag är ju HIIT-förespråkare. Tycker att löpning är ganska så trist men ett HIIT-pass på typ 20-30 minuter är bara skoj och känns effektivt. (Toppen x2 :up:.)

Körde min andra marklyftsomgång för i år. På slutet blev det två lyft med 75 kg, så ändå 5 kg mer än sist. Tänk att dessa små putte-vikter kan kännas så mycket! Var ganska så nära på att tappa greppet mitt sista lyft men hängde i ändå.
20250131_135732.webp

Den ÄR väldigt kul! Jag sa just till min man igår kväll att jag är så himla tacksam över att ha möjlighet att träna på det här viset, dels tidsmässigt och ekonomiskt men också att det råkar ligga ett så himla bra gym bara några kvarter hemifrån mig!

Fortsätter gärna dela med mig av passen så kan du plocka inspiration om/när du vill. Våra styrkepass avslutas nästan alltid med en kortare HIIT av något slag och det är verkligen toppen :)

Morgonens pass gick bra, men jag blev påmind om vilken färskvara det är det här med olympiska lyft. Har inte haft möjlighet att vara med på de passen på senaste och det kändes verkligen svårt i början, framförallt stöt. Ska försöka få in lite mer av den saken, även om jag så bara går dit själv och kör ett gäng reps med låg vikt bara för att bli van vid själva rörelsen liksom.

Sedan gjorde vi negativa pull ups och jag testade att lägga till vikt för första gången! Hade inte planerat det, men PT:n insisterade på att jag var redo och det gick mycket riktigt fint! Under sista omgången hörde jag mina träningskompisar tissla och tassla bakom mig och det visade sig att en av dem hade filmat eftersom hon ville visa mig hur stark min rygg ser ut :o Nöjer mig med att lägga in en screenshot här, det är så besvärligt att lägga upp videos. Jättekul att se resultat av träningen på det här sättet, även om jag ser att jag fortfarande har en tendens att "släppa" vänstersidan före högersidan.

VideoCapture_20250131-115716.webp

Morgonens pass gick bra, men jag blev påmind om vilken färskvara det är det här med olympiska lyft. Har inte haft möjlighet att vara med på de passen på senaste och det kändes verkligen svårt i början, framförallt stöt. Ska försöka få in lite mer av den saken, även om jag så bara går dit själv och kör ett gäng reps med låg vikt bara för att bli van vid själva rörelsen liksom.

Sedan gjorde vi negativa pull ups och jag testade att lägga till vikt för första gången! Hade inte planerat det, men PT:n insisterade på att jag var redo. Under sista omgången hörde jag mina träningskompisar tissla och tassla bakom mig och det visade sig att en av dem hade filmat eftersom hon ville visa mig hur stark min rygg ser ut :o Nöjer mig med att lägga in en screenshot här, det är så besvärligt att lägga upp videos. Jättekul att se resultat av träningen på det här sättet, även om jag ser att jag fortfarande har en tendens att "släppa" vänstersidan före högersidan.

Visa bifogad fil 161642
Såg bilden innan jag läste texten och tänkte jävlar vilken rygg :bow:

Sedan gjorde vi negativa pull ups och jag testade att lägga till vikt för första gången! Hade inte planerat det, men PT:n insisterade på att jag var redo. Under sista omgången hörde jag mina träningskompisar tissla och tassla bakom mig och det visade sig att en av dem hade filmat eftersom hon ville visa mig hur stark min rygg ser ut :o Nöjer mig med att lägga in en screenshot här, det är så besvärligt att lägga upp videos. Jättekul att se resultat av träningen på det här sättet, även om jag ser att jag fortfarande har en tendens att "släppa" vänstersidan före högersidan.

Visa bifogad fil 161642
Du ser sjukt stark ut!

Visa bifogad fil 161642

Jäklar vilken rygg du har! :eek: Att du är sjukt stark har dina inlägg visat länge men alltså ryggen :love:

Sedan gjorde vi negativa pull ups och jag testade att lägga till vikt för första gången! Hade inte planerat det, men PT:n insisterade på att jag var redo och det gick mycket riktigt fint! Under sista omgången hörde jag mina träningskompisar tissla och tassla bakom mig och det visade sig att en av dem hade filmat eftersom hon ville visa mig hur stark min rygg ser ut :o Nöjer mig med att lägga in en screenshot här, det är så besvärligt att lägga upp videos. Jättekul att se resultat av träningen på det här sättet, även om jag ser att jag fortfarande har en tendens att "släppa" vänstersidan före högersidan.

Visa bifogad fil 161642
Alltså 👏👏💪💪 vilken rygg!!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 523
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
73 714
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
66 991
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
79 845
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka