Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså... blir så less på min bihålor. Hoppas nån i tråden har erfarenhet av detta och varning för ev äckel...

Jag får alltid känningar i bihålorna på vintern, ffa om jag är det minsta förkyld. Med känningar menar jag då att jag låter burkig och kan eventuellt snora lite, men mest märker jag det om jag spolar med nässköljare. Är alltså inte förkyld, känner mig inte förkyld, nysig, hängig, trött etc. Bara burkig när jag pratar.
Fick denna burkighet för säkert 2v sedan i samband med att kylan slog till, utan andra symptom. I mitten på förra veckan blev det värre och jag kurerade mig hela helgen, covidtest negativt och ingen sjukdomskänsla, tycker burkigheten blivit bättre för varje dag och jag har spolat med koksalt, sprejat kortison och ätit Rinexin. Inget gulsnorande alls trots att jag spolat med koksalt och nässköljare. Igår kände jag mig så bra så jag skippade Rinexin. Har tom tränat måndag och tisdag. Jaha, idag var det gult igen. Känner mig lite trött men inte förkylningstrött utan snarare trött av att ha jobbat halvt ihjäl mig och sov dåligt i natt.

Hur mkt hänsyn ska man ta till detta? Hur gör ni med träning? Har dessutom vaccinationstid för covid imorgon för jag kände mig så bra, så vart ju lite sur nu att jag snorar gult igen då tiden för kostnadsfri avbokning precis gått ut :meh:

Jag är ganska sänkt men var på VC och lämnade prover igår, bland annat sänka och alla var normala så då fick jag tummen upp.

Min PT kör ”lugnare” då, mer rörlighet, balans och core.
 
Skriver inte så ofta längre men jag läser, och nu behöver jag gnälla lite hos likasinnade som förstår precis min frustration..

Är anmäld till två löparkalendrar nu varje dag fram till jul och har sett fram emot det SÅ mycket, det va skitkul förra året!
Men ne, jag som aldrig är sjuk kom hem med feber ikväll.. :( 2022 har mest varit ett skitår, tur det snart är slut!
 
Ska försöka ta mig iväg till gymmet idag för lite överkroppsträning och den träning för benen som funkar med tanke på foten. Ska nog gå lite senare idag och om ingen är i salen där man kan sätta på pass så kör jag nog skivstångspasset och modifierar det som inte går. Ska också testa lite vad jag får ont av i foten så jag har några konkreta saker att säga till sjukgymnasten men kommer såklart avbryta de övningar som jag får ont av omedelbart.
 
Alltså ja, jag tänker lite lika. Men så mkt nu under pandemin har ju gjort att man blir nojjig. Bla brukar jag ju spola med koksalt flera ggr per dag, men då låter man ju jättensorig flera timmar efteråt, och jag kan ju inte vara hemma från jobbet hela höst/vintern pga det så jag låter bli att spola med koksalt innan jobbet nu när jag börjar kl 7... Vill ju inte gå upp kl 3 liksom. Så då blir det bara på kvällen och jag tror det vore bra att kunna göra oftare. Menmen...
Jag har absolut inget att göra här i tråden ( :p ) men det är bra att torka näsan efter nässköljning så här: alla andetag ”från magen” (dvs magen rör sig ut på inandning och in på utandning)
1a) tio andetag stående med snabb kraftfull utandning passiv inandning
1b) håll för vä näsborre och gör tio till genom bara höger
1c) håll för hö näsborre och upprepa
2a-b-c) likadant men överkroppen hängande framåt med huvudet ner
3a-b-c) likadant men överkropp i 90 grader, bålen parallellt med golvet huvudet vrider till höger
4a-b-c) som 3 med huvudet vridet till vänster

Det kommer tömma bihålorna från ev vatten, vilket alltid strular till det för mig efter nässköljning framför allt den kalla säsongen. Men det låter ju som histaminreaktion också.
 
Tack för alla svar och tips ang mina bihåleproblem <3 Jag har bara inte haft tid och ro att svara vettigt i veckan. Mitt liv har kraschat lite i vanlig ordning och jag har fullt upp med att jobba 70 tim i veckan veckan samt försöka rodda i all skit på övrigt tid. Träna blev bara mån och tis, fick inte ihop schemat och mina bihålor sa ifrån dessutom så nu försöker jag att inte utmana ödet med dom för jag måste hålla mig frisk kommande vecka då jag ska rodda i allt jag inte hinner nu....(snälla skjut mig, det hade varit skönt)
 
Tredje passet den här veckan. Är dock trött och svag, så kör lite färre övningar och låga reps. Tänker att det är bättre än att ligga på soffan i alla fall. 🤷
 
Jag tänkte börja jogga. :wtf: :D
Hittade ett schema på viktväktarna när jag googlade som jag tror jag kommer orka följa. Är i den sämsta kondition jag någonsin varit men känner att jag har ork för det nu så vill ta tag i det.
Deras mål är att komma upp i 5 km på sex veckor, jag tänker att det är inte orimligt att det tar längre tid för mig när det kommer till jul och mellandagarna.
Det kommer vara olika intervaller för att blanda joggning och att powerwalk, jag ska ställa in olika timers så att när jag väl är ute så kan det bara rulla på.
Våndas redan för att frysa i början och sedan bli alldeles för varm i mina kläder, tycker sådant är skitsvårt att få rätt på och förstår inte riktigt hur andra gör. Tips?
 
Jag tänkte börja jogga. :wtf: :D
Hittade ett schema på viktväktarna när jag googlade som jag tror jag kommer orka följa. Är i den sämsta kondition jag någonsin varit men känner att jag har ork för det nu så vill ta tag i det.
Deras mål är att komma upp i 5 km på sex veckor, jag tänker att det är inte orimligt att det tar längre tid för mig när det kommer till jul och mellandagarna.
Det kommer vara olika intervaller för att blanda joggning och att powerwalk, jag ska ställa in olika timers så att när jag väl är ute så kan det bara rulla på.
Våndas redan för att frysa i början och sedan bli alldeles för varm i mina kläder, tycker sådant är skitsvårt att få rätt på och förstår inte riktigt hur andra gör. Tips?
Om du ska springa eller powerwalka ute när det är kallt ska du vara klädd så du fryser i början innan du kommer upp i puls. Det viktiga är att inte ha material som suger åt sig svett närmst kroppen för det kyler ner. Jag brukar köra med merionoull. Bomull funkar inte. Tänk även på underkläder och strumpor av ylle eller något syntetmaterial. Ha gärna lager så du kan ta av eller öppna om du skulle bli varm under tiden. Sen lär du dig vad som passar för dig och din aktivitetsnivå.
 
Jag har tränat på, haft lite känningar i axeln men inte jätteont. Har försökt slita på den lite lagom inför dagens besök hos fysio :p och nästa vecka börjar min kostrådgivning och PT-träning med min coach, är så himla taggad!

Idag blir det inget gym pga fysiobesöket men ska försöka ta mig ut på ett försiktigt löppass på lunchen, jag är ju världens sämsta löpare typ och får ofta problem med benhinnorna fortfarande men skulle vilja få in det en gång i veckan i alla fall. Egentligen hade jag velat få in det på söndagar men oftast är jag för kall efter en förmiddag i stallet att jag inte vill gå ut mer 🙈
 
Jag har tränat på, haft lite känningar i axeln men inte jätteont. Har försökt slita på den lite lagom inför dagens besök hos fysio :p och nästa vecka börjar min kostrådgivning och PT-träning med min coach, är så himla taggad!

Idag blir det inget gym pga fysiobesöket men ska försöka ta mig ut på ett försiktigt löppass på lunchen, jag är ju världens sämsta löpare typ och får ofta problem med benhinnorna fortfarande men skulle vilja få in det en gång i veckan i alla fall. Egentligen hade jag velat få in det på söndagar men oftast är jag för kall efter en förmiddag i stallet att jag inte vill gå ut mer 🙈
HAHAHA, vad ÄR det för rosa smiley? 😂
 
35F41822-E16F-48C3-95D1-187214F7EC73.png


Sjuk en vecka och 19 dagar sedan senaste markpasset ( :eek: ).
Blev ett ”lugnt” litet pass igår för att starta igång igen. Var sedan döende 😅
Ridning ikväll!
 
Dagens fysio tyckte inte att axeln är skräp och utom räddning 🥳 så jag har fått lite övningar jag ska göra. Glömde dock fråga om jag ska komma på återbesök?

Och jag tog mig ut på en liten löpning på lunchen, kändes galet segt i benen i början men blev bättre när jag kom igång. Har inte sprungit sen mitten av oktober så var ändå skönt att komma ut även om jag en stund funderade på om jag skulle ta en tupplur istället.
 
Jag var trött och grinig efter jobbet och hade just bestämt mig för att skippa träningen när maken sa att han skulle gå, och då kunde jag ju inte gärna stanna hemma... Tur var väl det, för i vanlig ordning var ett rejält träningspass precis vad som behövdes för att få mig på rätt köl igen :)

Först hade jag tänkt köra lugnt och spontant, bara sådant som kändes mysigt liksom, men sen fick jag syn på dagens crossfitpass och bestämde mig för att göra det istället. Det var, eh, allt annat än mysigt :yuck: 3 varv av 20 burpees + 21 dumbbell snatches + 12 dumbbell thrusters. Ingen vila (fast det fick det bli ändå emellanåt p.g.a svimningsrisk :p) Det låter kanske inte så mycket, men jösses vad flåsigt det blev! Och mina stackars axlar! Det var ett sådant där pass då jag under första varvet sa till mig själv att "det räcker kanske med ett varv idag", under varv 2 lät det "det räcker kanske med två varv idag" men när jag väl hade kommit så långt var det lika bra att kämpa sig igenom det där tredje varvet också ;)

Avslutningsvis gjorde jag 60+45+30 sekunder plankan samt lite rörlighetsövningar medan jag väntade på att maken skulle bli färdig. Skönt!
 
Är lite less på att jag hela tiden går runt och tycker att jag är sämst som inte är stark (och generellt jäkla värdelös).. Men var på gymmet precis och har för första gången provat på RDL's och tror nog att 5x40 (+ stången som väger 15-20kg) samt repetera 4 gånger nog är min startvikt. Hoppas verkligen inte det är allt för dåligt, men jag försöker övertala mig att det är okej att börja på 55-60kg.
Är dock fortfarande glad över att 110kg verkar vara min startvikt i benpressen!
 
Är lite less på att jag hela tiden går runt och tycker att jag är sämst som inte är stark (och generellt jäkla värdelös).. Men var på gymmet precis och har för första gången provat på RDL's och tror nog att 5x40 (+ stången som väger 15-20kg) samt repetera 4 gånger nog är min startvikt. Hoppas verkligen inte det är allt för dåligt, men jag försöker övertala mig att det är okej att börja på 55-60kg.
Är dock fortfarande glad över att 110kg verkar vara min startvikt i benpressen!

55-60kg och ju fucking mycket i RDL O_o
 
55-60kg och ju fucking mycket i RDL O_o
Det är nog jag som är så förvirrad över tre tusen miljoner uttryck för saker som typ är samma sak fast ändå inte (don't get me started on "air squats", haha!)...

För det var dessa jag gjorde (fast min teknik är mer ben än rygg tror jag, haha!)

Men när jag söker på YouTube överlag också RDL vara:

Alltså med "dumbells"

MVH, I'm so confused
 
Det är nog jag som är så förvirrad över tre tusen miljoner uttryck för saker som typ är samma sak fast ändå inte (don't get me started on "air squats", haha!)...

För det var dessa jag gjorde (fast min teknik är mer ben än rygg tror jag, haha!)

Men när jag söker på YouTube överlag också RDL vara:

Alltså med "dumbells"

MVH, I'm so confused

Tror det är samma, men en med skivstång och en med dumbells.... eller 😅

Tänker precis som man kan göra bänkpress med både skivstång och hantlar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 601
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp