Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså... blir så less på min bihålor. Hoppas nån i tråden har erfarenhet av detta och varning för ev äckel...

Jag får alltid känningar i bihålorna på vintern, ffa om jag är det minsta förkyld. Med känningar menar jag då att jag låter burkig och kan eventuellt snora lite, men mest märker jag det om jag spolar med nässköljare. Är alltså inte förkyld, känner mig inte förkyld, nysig, hängig, trött etc. Bara burkig när jag pratar.
Fick denna burkighet för säkert 2v sedan i samband med att kylan slog till, utan andra symptom. I mitten på förra veckan blev det värre och jag kurerade mig hela helgen, covidtest negativt och ingen sjukdomskänsla, tycker burkigheten blivit bättre för varje dag och jag har spolat med koksalt, sprejat kortison och ätit Rinexin. Inget gulsnorande alls trots att jag spolat med koksalt och nässköljare. Igår kände jag mig så bra så jag skippade Rinexin. Har tom tränat måndag och tisdag. Jaha, idag var det gult igen. Känner mig lite trött men inte förkylningstrött utan snarare trött av att ha jobbat halvt ihjäl mig och sov dåligt i natt.

Hur mkt hänsyn ska man ta till detta? Hur gör ni med träning? Har dessutom vaccinationstid för covid imorgon för jag kände mig så bra, så vart ju lite sur nu att jag snorar gult igen då tiden för kostnadsfri avbokning precis gått ut :meh:
 
Alltså... blir så less på min bihålor. Hoppas nån i tråden har erfarenhet av detta och varning för ev äckel...

Jag får alltid känningar i bihålorna på vintern, ffa om jag är det minsta förkyld. Med känningar menar jag då att jag låter burkig och kan eventuellt snora lite, men mest märker jag det om jag spolar med nässköljare. Är alltså inte förkyld, känner mig inte förkyld, nysig, hängig, trött etc. Bara burkig när jag pratar.
Fick denna burkighet för säkert 2v sedan i samband med att kylan slog till, utan andra symptom. I mitten på förra veckan blev det värre och jag kurerade mig hela helgen, covidtest negativt och ingen sjukdomskänsla, tycker burkigheten blivit bättre för varje dag och jag har spolat med koksalt, sprejat kortison och ätit Rinexin. Inget gulsnorande alls trots att jag spolat med koksalt och nässköljare. Igår kände jag mig så bra så jag skippade Rinexin. Har tom tränat måndag och tisdag. Jaha, idag var det gult igen. Känner mig lite trött men inte förkylningstrött utan snarare trött av att ha jobbat halvt ihjäl mig och sov dåligt i natt.

Hur mkt hänsyn ska man ta till detta? Hur gör ni med träning? Har dessutom vaccinationstid för covid imorgon för jag kände mig så bra, så vart ju lite sur nu att jag snorar gult igen då tiden för kostnadsfri avbokning precis gått ut :meh:
Alltså.. Kanske inte rätt råd men... Jag har också en del problem med bihålor vintertid. Har ju framförallt löptränat och kört på sålänge jag inte känt något i hals eller lungor. Tycker snarare att det hjälpt till att släppa på bihålorna lite (eller att det någon gång istället faktiskt brutit ut till en mer regelrätt bihåleinflammation som sen blivit bra liksom).
 
Idag var det löpintervallträning utomhus 3 grader och duggregn, måste säga jag är imponerad av mig själv som gav mig ut på det virtuella passet. (det är en livecoach som kör det via sprintcrowd men man kan vara var som helst när man är med)

Idag var det
1 min
1,5 min
2min
3min
3min
2min
1,5min
1min
Och såklart vila emellan intervallerna, men kom inte ihåg hur länge, var iaf 2 min mellan 3 minutersintervallerna

Kul med en stege att bygga upp och sen kunna försöka springa snabbare på slutet. Intervallträning är verkligen super, man blir snabbare på längre sträckor genom att springa snabbt kortare sträckor :)
 
Alltså... blir så less på min bihålor. Hoppas nån i tråden har erfarenhet av detta och varning för ev äckel...

Jag får alltid känningar i bihålorna på vintern, ffa om jag är det minsta förkyld. Med känningar menar jag då att jag låter burkig och kan eventuellt snora lite, men mest märker jag det om jag spolar med nässköljare. Är alltså inte förkyld, känner mig inte förkyld, nysig, hängig, trött etc. Bara burkig när jag pratar.
Fick denna burkighet för säkert 2v sedan i samband med att kylan slog till, utan andra symptom. I mitten på förra veckan blev det värre och jag kurerade mig hela helgen, covidtest negativt och ingen sjukdomskänsla, tycker burkigheten blivit bättre för varje dag och jag har spolat med koksalt, sprejat kortison och ätit Rinexin. Inget gulsnorande alls trots att jag spolat med koksalt och nässköljare. Igår kände jag mig så bra så jag skippade Rinexin. Har tom tränat måndag och tisdag. Jaha, idag var det gult igen. Känner mig lite trött men inte förkylningstrött utan snarare trött av att ha jobbat halvt ihjäl mig och sov dåligt i natt.

Hur mkt hänsyn ska man ta till detta? Hur gör ni med träning? Har dessutom vaccinationstid för covid imorgon för jag kände mig så bra, så vart ju lite sur nu att jag snorar gult igen då tiden för kostnadsfri avbokning precis gått ut :meh:
Har du testat med antihistamin och sett om det kanske hjälper? Sådan burkighet tycker jag att jag kan få vid allergisk reaktion och jag behöver då ta antihistamin två gånger per dag i ca en vecka innan det släpper.….
 
Alltså.. Kanske inte rätt råd men... Jag har också en del problem med bihålor vintertid. Har ju framförallt löptränat och kört på sålänge jag inte känt något i hals eller lungor. Tycker snarare att det hjälpt till att släppa på bihålorna lite (eller att det någon gång istället faktiskt brutit ut till en mer regelrätt bihåleinflammation som sen blivit bra liksom).

Alltså ja, jag tänker lite lika. Men så mkt nu under pandemin har ju gjort att man blir nojjig. Bla brukar jag ju spola med koksalt flera ggr per dag, men då låter man ju jättensorig flera timmar efteråt, och jag kan ju inte vara hemma från jobbet hela höst/vintern pga det så jag låter bli att spola med koksalt innan jobbet nu när jag börjar kl 7... Vill ju inte gå upp kl 3 liksom. Så då blir det bara på kvällen och jag tror det vore bra att kunna göra oftare. Menmen...
 
Har du testat med antihistamin och sett om det kanske hjälper? Sådan burkighet tycker jag att jag kan få vid allergisk reaktion och jag behöver då ta antihistamin två gånger per dag i ca en vecka innan det släpper.….

Ja, det var lite burkigt innan men brakade loss fullständigt efter en middag då jag fick ett vin jag inte tålde. Då hade jag ändå tagit både antihistamin, livostin nässprej + nasonex i förebyggande syfte... Antar att jag får leva med det. Kan ju inte äta sånt året runt, om inte annat så för att min läkare säger att det krockar med min andra sjukdom. Jag ska bara ta andra mediciner vid absolut behov.
 
Ja, det var lite burkigt innan men brakade loss fullständigt efter en middag då jag fick ett vin jag inte tålde. Då hade jag ändå tagit både antihistamin, livostin nässprej + nasonex i förebyggande syfte... Antar att jag får leva med det. Kan ju inte äta sånt året runt, om inte annat så för att min läkare säger att det krockar med min andra sjukdom. Jag ska bara ta andra mediciner vid absolut behov.
Låter precis som en histaminreaktion då ja, synd att det krockar med annan medicin!
 
Jag är i Sverige en sväng och kan därmed inte träna som vanligt, men tack vare min 150 pass-utmaning har jag hållit igång rätt bra ändå! Hade garanterat inte haft samma motivation utan den.

3 pass förra veckan, plus i genomsnitt 9000 steg per dag och totalt 4,5 mil transportcykling under veckans gång. Denna veckan har det hittills blivit ett löppass och ett pass på ett gymmet på byns hotell, där man kan köpa endagspass. Eftersom jag insett att jag fortfarande har tillgång till appen där crossfitpassen läggs ut snodde jag fräckt nog ett av deras pass :o

1a) 1 km löpning
1b) 500 m rodd

2) Pull ups (jag gjorde 1,5+1+1 med en minuts vila mellan varje set)

3) 5 varv av:
  • 12 marklyft
  • 9 hängande styrkevändning
  • 6 push press
Maxtid 12 minuter, idealtid 7-8 minuter. Jag blev klar på 9:07.

Sista delen var rejält tuff och det kändes som att det aldrig skulle ta slut. Är alldeles skakig i hela överkroppen nu! Irriterande nog var det min greppstyrka (eller snarare brist därpå) mer än något annat som satte stopp, jag var tvungen att släppa stången flera gånger under de sista två varven. Det var främst vänsterhanden som gav upp och jag gissar att det har med den inflammerade muskeln att göra eftersom det hänger ihop lite grann. Förutom det kändes armen dock bättre än på länge, så jag hoppas att jag snart är av med besvären helt.
 
Alltså... blir så less på min bihålor. Hoppas nån i tråden har erfarenhet av detta och varning för ev äckel...

Jag får alltid känningar i bihålorna på vintern, ffa om jag är det minsta förkyld. Med känningar menar jag då att jag låter burkig och kan eventuellt snora lite, men mest märker jag det om jag spolar med nässköljare. Är alltså inte förkyld, känner mig inte förkyld, nysig, hängig, trött etc. Bara burkig när jag pratar.
Fick denna burkighet för säkert 2v sedan i samband med att kylan slog till, utan andra symptom. I mitten på förra veckan blev det värre och jag kurerade mig hela helgen, covidtest negativt och ingen sjukdomskänsla, tycker burkigheten blivit bättre för varje dag och jag har spolat med koksalt, sprejat kortison och ätit Rinexin. Inget gulsnorande alls trots att jag spolat med koksalt och nässköljare. Igår kände jag mig så bra så jag skippade Rinexin. Har tom tränat måndag och tisdag. Jaha, idag var det gult igen. Känner mig lite trött men inte förkylningstrött utan snarare trött av att ha jobbat halvt ihjäl mig och sov dåligt i natt.

Hur mkt hänsyn ska man ta till detta? Hur gör ni med träning? Har dessutom vaccinationstid för covid imorgon för jag kände mig så bra, så vart ju lite sur nu att jag snorar gult igen då tiden för kostnadsfri avbokning precis gått ut :meh:
Det är väl bäst att kolla med läkare. Men jag har skador på mina luftrör efter lunginflammationer som gör att jag får mkt slem. Och det varierar i färg. Och ibland behöver jag antibiotika när jag får lungbakterier. Men inte någon gång får jag spring-förbud. Utan blir tvärtom uppmanad att springa/träna så mkt det går. Och jag tänker att det då kanske är samma även om slemmet yttrar sig i näsa så att säga. Men som sagt, bäst att kolla med läkare.
 
Tajmade min träningsfria vecka med en till då 🙄 två pass, lörd och sön, ridning på tisdagen och sen har jag varit sjuk.

Bah, saknar att träna!
Usch, hatar den här tiden på året då man mest bara är sjuk eller går runt och väntar på att bli det. Jag brukar alltid bli vrålförkyld kring första/andra advent men hittills har jag, peppar peppar, klarat mig. Krya på dig!
 
Jag är i Sverige en sväng och kan därmed inte träna som vanligt, men tack vare min 150 pass-utmaning har jag hållit igång rätt bra ändå! Hade garanterat inte haft samma motivation utan den.

3 pass förra veckan, plus i genomsnitt 9000 steg per dag och totalt 4,5 mil transportcykling under veckans gång. Denna veckan har det hittills blivit ett löppass och ett pass på ett gymmet på byns hotell, där man kan köpa endagspass. Eftersom jag insett att jag fortfarande har tillgång till appen där crossfitpassen läggs ut snodde jag fräckt nog ett av deras pass :o

1a) 1 km löpning
1b) 500 m rodd

2) Pull ups (jag gjorde 1,5+1+1 med en minuts vila mellan varje set)

3) 5 varv av:
  • 12 marklyft
  • 9 hängande styrkevändning
  • 6 push press
Maxtid 12 minuter, idealtid 7-8 minuter. Jag blev klar på 9:07.

Sista delen var rejält tuff och det kändes som att det aldrig skulle ta slut. Är alldeles skakig i hela överkroppen nu! Irriterande nog var det min greppstyrka (eller snarare brist därpå) mer än något annat som satte stopp, jag var tvungen att släppa stången flera gånger under de sista två varven. Det var främst vänsterhanden som gav upp och jag gissar att det har med den inflammerade muskeln att göra eftersom det hänger ihop lite grann. Förutom det kändes armen dock bättre än på länge, så jag hoppas att jag snart är av med besvären helt.
Vad är ”hängande styrkevändning”? Känns som jag borde klura ut det men lyckas inte 🙈
 
Jag är inne på 1,5 v med jäkla dryg förkylning. Men jag har inte haft feber och inte ont i halsen så det är iaf positivt. Men jag vill vara frisk NU så att jag kan springa lopp i helgen!
 
Igår körde vi en (anpassad) WOD från Masters WC. Japp, det var döden!

Kondition i form av rodd/airbike eller DU som det var på VM. Då var det 25 DU, jag körde på en nivå som var 7 och 5 cal rodd. Skalade också ner STO till 10 reps strikta pressar eftersom det annars är en typisk grej där jag drar upp skadan i axeln.

Så:
Kondition (7)
50 back squat
Kondition (5)
25 shoulder to over head

Kondition (7)
50 front squat
Kondition (5)
25 shoulder to over head

Kondition (7)
50 over head squat
Kondition (5)
25 shoulder to over head

Mina ben är helt slut idag kan jag lova!
 
Usch, hatar den här tiden på året då man mest bara är sjuk eller går runt och väntar på att bli det. Jag brukar alltid bli vrålförkyld kring första/andra advent men hittills har jag, peppar peppar, klarat mig. Krya på dig!
Verkligen!
Hoppas du slipper 😊

Är så ovan också, jag har ju pluggat massor och inte märkt av det på samma sätt som nu när jag är på kontor.

Men jag hoppas att jan-feb blir bra byggarmånader!
 
Hang power clean, alltså typ 3/4 av en frivändning :)
Ah, ja den engelska termen är jag mer bekant med!

(Jag körde ett test för ett tag sen med flera delar jag var sämre på, medan power cleans är en av mina starkaste. Gjorde totalt 64 hang power cleans (25 kg) på tre minuter. Har fortfarande ganska rediga blåmärken på låren från ”touch and go”, en jäkla tur att det inte är badsäsong 😂😂😂)
 
Suck känns som jag måste gå och kolla upp min fot hos sjukgymnast. Får ont under hälen varenda gång jag belastar nu och har också börjat få ont lite längre upp på utsidan av foten. Kanske hälsporre kanske något annat. Det som känns jobbigt är att det gör ont på utsidan av foten även i vila nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 614
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 680
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp