Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glad Pinus spanar in mot Skälderviken och starten ca 50 km tidigare:

received_824310998902775.jpeg
 
Äh, blev bara 2 pass denna vecka. Visade sig att gymmet stängde en kvart innan jag slutade... hela helgen jobbar jag senare än de stänger. Surt.
 
Dagens överkroppspass blev såhär:
  • 500 m rodd
  • Flyes framåt + åt sidan 3*8
  • Snatches med hantlar 2*10 (planen var tre set men jag fick bryta eftersom armen protesterade för mycket)
  • Squeeze press 4*10
  • Renegade rows 2*10 (samma som ovan, fick skippa sista setet p.g.a ledsen arm)
  • Armhävningar på tå 3*6
  • Sit ups med 5 kg viktplatta 3*12
  • Fällkniven 3*12
  • Russian twist med 5 kg viktplatta 3*40
Min arm bråkar som ni ser fortfarande och jag börjar bli rätt otålig nu. Var på återbesök hos fysion i måndags och han sa att han såg "a few positives", men muskeln är fortfarande svullen, inflammerad och arg. Idag glömde jag dessutom det skydd jag fått och som jag ska ha när jag tränar, så det hjälpte ju inte direkt. Ja ja, jag har i alla fall inte ont när jag inte gör något med den och det krävs betydligt mer för att den ska göra ont nu än för en vecka sedan, då kunde jag inte ens lyfta en kopp kaffe utan att det gjorde ont, så det går ju på rätt håll. Bara väldigt långsamt 🙄
 
Mitt långlopp var i lördags! Herregud så roligt (och jobbigt!) det var!! Skrapade ihop nästan 55 kilometer och kom i mål på 8:31 timmar. Eliten, som sprang 100 miles, kom i mål på dryga 15 timmar - helt ofattbart!

Vädret var helt perfekt. Start i Ängelholm och så längs Skåneleden söderut mot Kullaberg. Vi gick ut riktigt lugnt i början, ett gäng på fyra personer, och de flöt på superbra till drygt tre mil in då en av våra vänner började tappa modet. Första delen är mycket flack och sedan kommer man till Mölle, och därifrån skulle vi upp på en rundslinga på Kullaberg. Vi höll ihop till den större vätskestationen i Mölle, men där bestämde sig två av fyra att gå de sista 20 kilometrarna på berget. Jag och syrrans kille tänkte att vi joggar väl på där det är möjligt, och så blev det. Vi hängde av de andra i Mölle och trampade på. Det var faktiskt ganska skönt att komma upp i lite varierande terräng efter så mycket flack löpning, kroppen behövde byta rörelsemönster. Det är så jäkla vackert där uppe?!

Humöret var på topp HELA vägen trots att kroppen gjorde rätt ont de sista två milen. Nånstans i mitten fick vi till slut tända våra pannlampor och jag kände mig toknöjd, älskar ju pannlampslöpning! På många ställen är det brutalt brant och vi gick i varje backe.

Väl tillbaka i Mölle för målgång var jag helt uppsluppen och glad trots att allt gjorde ont. Det finaste vara att de spelade Känn ingen sorg för mig Göteborg när vi sprang över mållinjen (vi är båda från Göteborg).

Superroligt lopp!! Tyvärr dök mitt löparknä upp igen som ett brev på posten efter ungefär 45 kilometer. Nu blir det trista rehabövningar och löpvila ett tag... men det var ändå värt det :D

Försökte lägga till bilder men får det inte att funka...

Grymt jobbat, en kollega va funktionär där!
Och jag bor bara 40min från Kullaberg och är där flera gånger om året, men löpträningen lägger jag på annat håll.. 😁 #skåneärinteplatt Haha! 😅
 
Nu vet jag att jag måste stärka bl a rumpa för att få ordning på löparknät en gång för alla. Har idag därför kört igång ett styrkeprogram som jag tänkt följa, "rumpbokens basprogram" :D

Kändes bra och jag märker hur den sista övningen VERKLIGEN behövs - jag blir helt slut...

Nånstans får man ju börja:
 

Bifogade filer

  • Rumpbokens basprogram_ Vecka 1, pass 1.jpg
    Rumpbokens basprogram_ Vecka 1, pass 1.jpg
    73,2 KB · Visningar: 33
Nu vet jag att jag måste stärka bl a rumpa för att få ordning på löparknät en gång för alla. Har idag därför kört igång ett styrkeprogram som jag tänkt följa, "rumpbokens basprogram" :D

Kändes bra och jag märker hur den sista övningen VERKLIGEN behövs - jag blir helt slut...

Nånstans får man ju börja:
Hihi, vilket roligt namn! Och ja, höftabduktion svider som utav rena 🤬 Det har jag också pysslat med idag, så jag har smärtan lite för färskt i minnet 😅
 
Idag var det tungt att ta sig iväg till gymmet, dagen har varit väldigt seg och jobbig och jag har haft huvudvärk sedan lunch. Som tur är hade jag redan bestämt med maken att vi skulle gå och träna efter jobbet, så då kunde jag ju inte gärna ställa in. Och som väntat blev både huvudvärken och humöret bättre av lite träning :) Dagens pass såg ut såhär:

  1. 10 min crosstrainer som uppvärmning, ökade motståndet tre nivåer varje minut
  2. Utfall med skivstång 3*8 per ben
  3. Thrusters 3*8
  4. Hip thrust 3*15 (i superset med övning 5)
  5. Liggande höftabduktion med 5 kg viktplatta 3*15 (i superset med övning 4)
  6. 15-9-3 reps av burpees + benböj
Det var första gången på väldigt många veckor som jag gjorde burpees, hade förträngt hur jobbigt det är. 🥵 Annars kändes det mesta lagom tungt och utmanande. Jag skulle ljuga om jag sa att kroppen känns pigg och fräsch, tvärtom så har känt mig lite sliten de senaste veckorna, men jag hoppas att det bara är en svacka och kör på enligt plan tillsvidare. Och ärligt talat, är det överhuvudtaget någon som känner sig på topp i mitten av november? :p
 
Har börjat mitt PT-program via jobbet idag med en intro-kickoff. Känns bra. känns mindre bra att denna vecka är skit träningsmässigt. Har jag tur hinner jag ett par imorrn, med dagens intro blir det totalt två pass. Suck. Beundar de som orkar och har tid att träna kontinuerligt samtidigt som de roddar heltidsjobb, skiftgång och kanske nån annan parameter såsom familj, socialt liv eller djur.
 
Gud vad jag älskar yoga, ändå. Efter en natt med usel sömn följt av en dag som var tung både arbetsmässigt och privat kändes en tur till gymmet helt fel, så jag planerade om och körde ett pass Yoga with Adriene här hemma istället. Det slår aldrig fel!

Är så glad att jag tog mig tid att upptäcka yogan ordentligt där under alla lockdowns när Covid härjade som mest. Det gör att den känns som en snäll och trygg kompis som jag alltid kan återkomma till när jag behöver, antingen för det mentala eller det fysiska (oftast en kombination av båda, som idag). Det är inte ofta det blir av, men jag mår lika bra varje gång jag tar mig tid. :heart
 
Gud vad jag älskar yoga, ändå. Efter en natt med usel sömn följt av en dag som var tung både arbetsmässigt och privat kändes en tur till gymmet helt fel, så jag planerade om och körde ett pass Yoga with Adriene här hemma istället. Det slår aldrig fel!

Är så glad att jag tog mig tid att upptäcka yogan ordentligt där under alla lockdowns när Covid härjade som mest. Det gör att den känns som en snäll och trygg kompis som jag alltid kan återkomma till när jag behöver, antingen för det mentala eller det fysiska (oftast en kombination av båda, som idag). Det är inte ofta det blir av, men jag mår lika bra varje gång jag tar mig tid. :heart

Älskar Adriene! Jag känner precis likadant som du, vad fint beskrivet "som en snäll och trygg kompis jag alltid kan återkomma till". I januari hakade jag på hennes yogautmaning för den månaden, det var så himla nyttigt. Nu kör jag mer sporadiskt men tänker precis som du att jag mår lika bra varje gång jag faktiskt tar mig tid. Heja yoga! :heart
 
Älskar Adriene! Jag känner precis likadant som du, vad fint beskrivet "som en snäll och trygg kompis jag alltid kan återkomma till". I januari hakade jag på hennes yogautmaning för den månaden, det var så himla nyttigt. Nu kör jag mer sporadiskt men tänker precis som du att jag mår lika bra varje gång jag faktiskt tar mig tid. Heja yoga! :heart
Verkligen! Jag gillar hennes pass, visst blir det lite flummigt ibland men överlag tycker jag att hon håller det på en väldigt bra och lättillgänglig nivå. Jag återkommer ofta till hennes ord i tanken, typ "find what feels good" och "let go of anything that doesn't serve you". Ibland är det precis vad jag behöver säga till mig själv 😊
 
Idag behövde jag träna effektivt eftersom jag har en massa andra saker att stå i, så det blev en date med monstertrappan vid parken. Jag sprang 1 km som uppvärmning och körde sedan de vanliga 4-3-2-1 rundorna med 1 minuts vila emellan, vilket gav totalt 1200 steg upp och ner och 42 intensiva minuter på klockan. När jag tittar på pulsgrafen ser jag att trots att det känns som att pulsen hinner återhämta sig mellan varven (förmodligen känns det så främst för att andningen lugnar sig) så ligger den stadigt runt 140-150 även när jag vilar och skjuter sen iväg till 170-175 när jag börjar springa igen. Intressant att det kan kännas så annorlunda, men det är väl så intervaller funkar antar jag!
 
Nähä, blev bar 1 pass denna vecka. Var helt sopslut efter jobbet idag, det var sent, jag hade tvättid, träningsvärk från gårdagen osv. Så det blev bara hundrundor totalt 90 min. Men som sagt... jag förstår inte hur folk får ihop sina liv med att träna regelbundet enligt en plan. Nu reser jag bort resten av veckan, dvs bara vardagsmotion.
 
Tror jag fått en muskelbristning i vaden.... Tips på hur jag kan läka det? Vill ju springa, men det går ju inte nu.... Borde kunna köra styrka av överkroppen iaf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 625
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 681
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp