Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag utmanade jag mig lite mer i simningen, efter att ha känt på det lite förra veckan. Jag har aldrig simmat i träningssyfte så jag har noll koll på vad jag gör och min teknik är garanterat urkass (tänkte som sagt ta tag i den saken efter jul), men så länge jag håller mig flytande och blir trött på rätt sätt tänker jag att det får duga för stunden :p

Idag hittade jag på ett litet intervallpass som gick ut på följande:

50 m som uppvärmning
*30s vila*
250 m
*60s vila*
175 m
*60s vila*
100 m
*60s vila*
50 m
*60s vila*
50 m

Det tog ungefär 25 minuter, jag blev ganska flåsig och känner mig trött i hela kroppen, så jag uppnådde ju mitt mål i alla fall! Tänker att jag kanske kan fortsätta bygga på det där passet och lägga in typ 150 m mellan 175 och 100 om ett par veckor, och sen kanske satsa på 200 m mellan 250 och 175 en vacker dag. Eller nått! Jag har som sagt inte en susning om vad jag sysslar med, så råkar det vara någon här som är haj på simträning så får ni gärna komma med input :)

Kändes himla lyxigt att lämna in baddräkten för tvätt efteråt och veta att den kommer att hänga där på min krok och vänta på mig nästa gång jag kommer :)
 
Jag har tränat lite utan uppdatering här men axeln började krångla igen, är på utredning hos vården med uppföljning i veckan, sen var jag på resa för att bli förkyld när jag kom hem.

Körde första riktiga passet igår och har så sjukt galen träningsvärk idag.

Istället för ett styrkeblock och ett pulsblock så var det ett längre upplägg:
3 varv av
8 tough ring rows
16 pistol squat to box
20 med ball sit ups (6 kg)
650 meter row
Time cap 20 minuter. Hade motigt som fasen i rodden som jag normalt sett brukar tycka om, men det är i linje med besvären jag haft på senare tid så. Jag klockade in på 19:38. Ändå nöjd.
 
Liv i tråden! Yay! :love:

Lördagens gym:
0B5E1AE2-191B-4460-A611-E7D58A7DCC03.jpeg


Tar mig uppåt! Idag är det dags för bänk och jag ska våga lägga på 10or omg. 40kg here I come.

Sprang även 8.8km i söndags, härlig runda men sjukt arga knän. Måste bygga upp dem mer..
 
Ska på step-up pass nu på eftermiddagen, är riktigt pepp! Dock lite nervös över att min vrist/fot inte ska hålla, men jag tänker att börjar det göra riktigt ont kan jag ju faktiskt bara gå därifrån. I värsta fall; halta tydligt och överdrivet :P
 
Jag har börjat gymma 2-3 gånger i veckan. Mest nöjd är jag över att jag har börjat kunna springa 2km på löpbandet, jag har länge dragits med astmaliknande symptom men verkar ha fått styr på det värsta nu (peppar peppar). Satsar på att jobba mig ner på ca 10-12 min för 2km innan jag ökar sträckan till 3.
Vi har 20 min som maxtid på bandet om det blir kö så tanken är att springa så långt jag kan på den tiden i framtiden. (Plus kunna få kondis nog att springa med hunden, men han har intervall tempo som enda växel😂)

I övrigt kör jag varierat för hela kroppen. försöker stärka upp mina svaga sidor och bli starkare helt enkelt.
 
Jag hade fortfarande brutal träningsvärk igår men tog mig ändå igenom passet på gymmet. Funderade dock på att avanmäla när jag såg att det var thrusters…

Men jag överlevde! Uppvärmingen var 2 min puls och sen ackumulera 30 front squat, 30 strikta pressar och 50 shoulder taps.

Sen körde vi ett djävulusiskt jobbigt block
4 varv av:
9 thrusters
20 cal rodd (alternativt cykel)
Vila 3 min

Rodden skulle också vara HÖG intensitet, jag brukar sikta på starkt drag och 27 strokes/min men hör var det liksom ösa på som gällde och jag låg runt 40. Galet jobbigt.

Avslutade med 8 min mage där man utan paus skiftade mellan hollow hold, viktad planka och arch body hold.
 
Jag fick till ett bra benpass på lunchen idag, så himla härligt att kunna lunchträna igen! Det var en av de främsta anledningarna att jag lämnade crossfit, att jag ville ha mer flexibilitet sett till när jag kan träna, och hittills har det varit precis så skönt som jag hade hoppats. Både idag och i fredags har jag tränat på tillfällen som inte hade varit möjliga om jag fortfarande förlitade mig på crossfitgymmet. En oväntad bonus är dessutom att det är väldigt skönt att slippa stressa till träningen. Nu sker allt på mina egna villkor liksom - på gott och ont!

Dagens pass:
  • 1 km löpning
  • Benpress 1*8 + 3*8 (har inte haft tillgång till en sån maskin på hur länge som helst, men den känns riktigt effektiv!)
  • Frontböj 1*8 + 3*8
  • Enbenta marklyft 3*8
  • Utfallssteg bakåt med skivstång 3*12
Jag hade egentligen planerat för en övning till, men jag fick bråttom till ett jobbmöte så det fick räcka där. Väldigt svettig och trött blev jag i alla fall och det svider redan oroväckande mycket i musklerna :nailbiting:
 
Börjar komma tillbaka till livet efter min hemska magsjuka. Inte varit på gymmet än men kunnat utöka mina promenader lite för varje dag. Rådet från läkaren var att skynda ganska långsamt eftersom jag i princip inte kunde behålla någon näring på fyra dygn. Så tänker jag lyssnar på det. Känns iallafall skönt att börja känna mig mer normal igen. :)
 
Mitt långlopp var i lördags! Herregud så roligt (och jobbigt!) det var!! Skrapade ihop nästan 55 kilometer och kom i mål på 8:31 timmar. Eliten, som sprang 100 miles, kom i mål på dryga 15 timmar - helt ofattbart!

Vädret var helt perfekt. Start i Ängelholm och så längs Skåneleden söderut mot Kullaberg. Vi gick ut riktigt lugnt i början, ett gäng på fyra personer, och de flöt på superbra till drygt tre mil in då en av våra vänner började tappa modet. Första delen är mycket flack och sedan kommer man till Mölle, och därifrån skulle vi upp på en rundslinga på Kullaberg. Vi höll ihop till den större vätskestationen i Mölle, men där bestämde sig två av fyra att gå de sista 20 kilometrarna på berget. Jag och syrrans kille tänkte att vi joggar väl på där det är möjligt, och så blev det. Vi hängde av de andra i Mölle och trampade på. Det var faktiskt ganska skönt att komma upp i lite varierande terräng efter så mycket flack löpning, kroppen behövde byta rörelsemönster. Det är så jäkla vackert där uppe?!

Humöret var på topp HELA vägen trots att kroppen gjorde rätt ont de sista två milen. Nånstans i mitten fick vi till slut tända våra pannlampor och jag kände mig toknöjd, älskar ju pannlampslöpning! På många ställen är det brutalt brant och vi gick i varje backe.

Väl tillbaka i Mölle för målgång var jag helt uppsluppen och glad trots att allt gjorde ont. Det finaste vara att de spelade Känn ingen sorg för mig Göteborg när vi sprang över mållinjen (vi är båda från Göteborg).

Superroligt lopp!! Tyvärr dök mitt löparknä upp igen som ett brev på posten efter ungefär 45 kilometer. Nu blir det trista rehabövningar och löpvila ett tag... men det var ändå värt det :D

Försökte lägga till bilder men får det inte att funka...
 
Mitt långlopp var i lördags! Herregud så roligt (och jobbigt!) det var!! Skrapade ihop nästan 55 kilometer och kom i mål på 8:31 timmar. Eliten, som sprang 100 miles, kom i mål på dryga 15 timmar - helt ofattbart!

Vädret var helt perfekt. Start i Ängelholm och så längs Skåneleden söderut mot Kullaberg. Vi gick ut riktigt lugnt i början, ett gäng på fyra personer, och de flöt på superbra till drygt tre mil in då en av våra vänner började tappa modet. Första delen är mycket flack och sedan kommer man till Mölle, och därifrån skulle vi upp på en rundslinga på Kullaberg. Vi höll ihop till den större vätskestationen i Mölle, men där bestämde sig två av fyra att gå de sista 20 kilometrarna på berget. Jag och syrrans kille tänkte att vi joggar väl på där det är möjligt, och så blev det. Vi hängde av de andra i Mölle och trampade på. Det var faktiskt ganska skönt att komma upp i lite varierande terräng efter så mycket flack löpning, kroppen behövde byta rörelsemönster. Det är så jäkla vackert där uppe?!

Humöret var på topp HELA vägen trots att kroppen gjorde rätt ont de sista två milen. Nånstans i mitten fick vi till slut tända våra pannlampor och jag kände mig toknöjd, älskar ju pannlampslöpning! På många ställen är det brutalt brant och vi gick i varje backe.

Väl tillbaka i Mölle för målgång var jag helt uppsluppen och glad trots att allt gjorde ont. Det finaste vara att de spelade Känn ingen sorg för mig Göteborg när vi sprang över mållinjen (vi är båda från Göteborg).

Superroligt lopp!! Tyvärr dök mitt löparknä upp igen som ett brev på posten efter ungefär 45 kilometer. Nu blir det trista rehabövningar och löpvila ett tag... men det var ändå värt det :D

Försökte lägga till bilder men får det inte att funka...
Sjukt imponerade!! BRA JOBBAT!
 
Mitt långlopp var i lördags! Herregud så roligt (och jobbigt!) det var!! Skrapade ihop nästan 55 kilometer och kom i mål på 8:31 timmar. Eliten, som sprang 100 miles, kom i mål på dryga 15 timmar - helt ofattbart!

Vädret var helt perfekt. Start i Ängelholm och så längs Skåneleden söderut mot Kullaberg. Vi gick ut riktigt lugnt i början, ett gäng på fyra personer, och de flöt på superbra till drygt tre mil in då en av våra vänner började tappa modet. Första delen är mycket flack och sedan kommer man till Mölle, och därifrån skulle vi upp på en rundslinga på Kullaberg. Vi höll ihop till den större vätskestationen i Mölle, men där bestämde sig två av fyra att gå de sista 20 kilometrarna på berget. Jag och syrrans kille tänkte att vi joggar väl på där det är möjligt, och så blev det. Vi hängde av de andra i Mölle och trampade på. Det var faktiskt ganska skönt att komma upp i lite varierande terräng efter så mycket flack löpning, kroppen behövde byta rörelsemönster. Det är så jäkla vackert där uppe?!

Humöret var på topp HELA vägen trots att kroppen gjorde rätt ont de sista två milen. Nånstans i mitten fick vi till slut tända våra pannlampor och jag kände mig toknöjd, älskar ju pannlampslöpning! På många ställen är det brutalt brant och vi gick i varje backe.

Väl tillbaka i Mölle för målgång var jag helt uppsluppen och glad trots att allt gjorde ont. Det finaste vara att de spelade Känn ingen sorg för mig Göteborg när vi sprang över mållinjen (vi är båda från Göteborg).

Superroligt lopp!! Tyvärr dök mitt löparknä upp igen som ett brev på posten efter ungefär 45 kilometer. Nu blir det trista rehabövningar och löpvila ett tag... men det var ändå värt det :D

Försökte lägga till bilder men får det inte att funka...
Fantastiskt! 🤩
 
Mitt långlopp var i lördags! Herregud så roligt (och jobbigt!) det var!! Skrapade ihop nästan 55 kilometer och kom i mål på 8:31 timmar. Eliten, som sprang 100 miles, kom i mål på dryga 15 timmar - helt ofattbart!

Vädret var helt perfekt. Start i Ängelholm och så längs Skåneleden söderut mot Kullaberg. Vi gick ut riktigt lugnt i början, ett gäng på fyra personer, och de flöt på superbra till drygt tre mil in då en av våra vänner började tappa modet. Första delen är mycket flack och sedan kommer man till Mölle, och därifrån skulle vi upp på en rundslinga på Kullaberg. Vi höll ihop till den större vätskestationen i Mölle, men där bestämde sig två av fyra att gå de sista 20 kilometrarna på berget. Jag och syrrans kille tänkte att vi joggar väl på där det är möjligt, och så blev det. Vi hängde av de andra i Mölle och trampade på. Det var faktiskt ganska skönt att komma upp i lite varierande terräng efter så mycket flack löpning, kroppen behövde byta rörelsemönster. Det är så jäkla vackert där uppe?!

Humöret var på topp HELA vägen trots att kroppen gjorde rätt ont de sista två milen. Nånstans i mitten fick vi till slut tända våra pannlampor och jag kände mig toknöjd, älskar ju pannlampslöpning! På många ställen är det brutalt brant och vi gick i varje backe.

Väl tillbaka i Mölle för målgång var jag helt uppsluppen och glad trots att allt gjorde ont. Det finaste vara att de spelade Känn ingen sorg för mig Göteborg när vi sprang över mållinjen (vi är båda från Göteborg).

Superroligt lopp!! Tyvärr dök mitt löparknä upp igen som ett brev på posten efter ungefär 45 kilometer. Nu blir det trista rehabövningar och löpvila ett tag... men det var ändå värt det :D

Försökte lägga till bilder men får det inte att funka...
Wow, vilken grej! Jag hatar att springa men till och med jag tyckte att det där lät ganska härligt! Hade varit jättekul att se bilder om du lyckas lösa det på något vis :)
 
När man sitter och knåpar ihop dagens överkroppspass och blir så inspirerad att man plötsligt sitter där med 12 övningar på listan 😅 Får nog skala av en del och spara till nästa gång...

Ikväll ska jag banne mig sätta mig och göra ett register över alla styrkeövingar jag lärt mig genom åren, sorterat efter muskelgrupp. Kan vara bra att ha ett litet bibliotek av övningar jag har stenkoll på som jag kan plocka från när jag planerar mina pass!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 625
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 681
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp