Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick inte speciellt mycket träningsvärk av tisdagens träning, så jag tog i lite hårdare idag! Ska träna nästa gång på måndag, så kommer förhoppningsvis hinna återhämta mig :D

Träningsvärk är ju inte = träningseffekt. Träningsvärk får man för att man gör ovana saker alt tröttar ut muskeln väldigt mkt. Om något så är ju målet att inte få så mycket träningsvärk för att kunna fortsätta öka träningsvolymen.

PT-pass i förrgår med min styrkelyftarvän, ett pass som jag nu kallar "pectoralis express" 😅 Bänkpress, smal bänkpress, axelpress, dips, bröstövning i cable crossen som jag knappt kan benämna + axelflies. Känns lite i pecsen och biceps men idag dags för nytt PT-pass!

PT-pass i förrgår med min styrkelyftarvän, ett pass som jag nu kallar "pectoralis express" 😅 Bänkpress, smal bänkpress, axelpress, dips, bröstövning i cable crossen som jag knappt kan benämna + axelflies. Känns lite i pecsen och biceps men idag dags för nytt PT-pass!
Jävlar vad fint!
Åh, saknar cable crossover, ska köra nästa gång. Varit sjukt upptagen station på senaste passen.

--
Tänkt hoppa in med inlägg om att jag aldrig från träningsvärk meneeeeh efter assisted pullups (-20kg) x30 i förrgår kan jag hälsa att det var en LÖGN. Bränner fint i latsen iaf :D

Min braiga känsla har hållt i sig, låren lite ömma idag men jag kan gå som en normal människa 😁 men det ändrar sig säkert efter passet idag, det står löpning bland annat och jag funderar på att tejpa upp och se hur det går. Annars får det bli rodden.

Jävlar vad fint!
Åh, saknar cable crossover, ska köra nästa gång. Varit sjukt upptagen station på senaste passen.

--
Tänkt hoppa in med inlägg om att jag aldrig från träningsvärk meneeeeh efter assisted pullups (-20kg) x30 i förrgår kan jag hälsa att det var en LÖGN. Bränner fint i latsen iaf :D

Så heter det absolut när jag googlar :D Tack!

Idag fokus baksida, dvs passet får heta hamstring express. 😅 Alltså jag ÄR verkligen för dålig på progression när jag kör själv. Vågar inte riktigt då men med sällskap så kan jag plötsligt ta mkt mer och det är LÄTT. Hipthrust 75 kg inga problem och till och med sugen på mer?! Konstigt.

Idag alltså hip thrust, straight leg raise (premiär för mig), leg abduction + adduction samt liggande lårcurl. Blev kär i mina egna glutéer. :love:

Träningsvärk är ju inte = träningseffekt. Träningsvärk får man för att man gör ovana saker alt tröttar ut muskeln väldigt mkt. Om något så är ju målet att inte få så mycket träningsvärk för att kunna fortsätta öka träningsvolymen.
Nej, absolut. Men jag har inte tränat sen i maj så musklerna är väldigt ovana att göra något :laugh: jag tog det väldigt försiktigt första träningen för att inte få någon brutal träningsvärk, vilket gick jättebra så jag tog i lite hårdare igår, men fortfarande väldigt försiktigt. :)

Idag fokus baksida, dvs passet får heta hamstring express. 😅 Alltså jag ÄR verkligen för dålig på progression när jag kör själv. Vågar inte riktigt då men med sällskap så kan jag plötsligt ta mkt mer och det är LÄTT. Hipthrust 75 kg inga problem och till och med sugen på mer?! Konstigt.

Idag alltså hip thrust, straight leg raise (premiär för mig), leg abduction + adduction samt liggande lårcurl. Blev kär i mina egna glutéer. :love:
Gruppträning, oavsett antal deltagare, är verkligen främjande för utvecklingen! Det slår allt! Det gäller bara att hitta rätt personer att träna med.

Har tränat idag och är så glad att jag kände mig stark och tillbaka i vanliga gängor igen. :) Allt gick bra, märkte att jag inte riktigt orkade vanliga antalet reps på två övningar men kroppen har inte varit helt hundra i veckan så jag är jättenöjd ändå, särskilt eftersom jag kunde köra på lite i konditionsövningarna idag med! :)💪💪

Var nog vettigt att byta ut gymmet mot promenader de sista två dagarna, kroppen har uppenbarligen fått den återhämtning den behövde. Känner mig också glad att jag har vett att lyssna på kroppen och inte bara köra på med huvudet i väggen och skita i kroppens signaler, det är något jag blivit mycket bättre på de sista åren. Så är riktigt nöjd både med dagens träningspass och med mig själv! :)

Har tränat idag och är så glad att jag kände mig stark och tillbaka i vanliga gängor igen. :) Allt gick bra, märkte att jag inte riktigt orkade vanliga antalet reps på två övningar men kroppen har inte varit helt hundra i veckan så jag är jättenöjd ändå, särskilt eftersom jag kunde köra på lite i konditionsövningarna idag med! :)💪💪

Var nog vettigt att byta ut gymmet mot promenader de sista två dagarna, kroppen har uppenbarligen fått den återhämtning den behövde. Känner mig också glad att jag har vett att lyssna på kroppen och inte bara köra på med huvudet i väggen och skita i kroppens signaler, det är något jag blivit mycket bättre på de sista åren. Så är riktigt nöjd både med dagens träningspass och med mig själv! :)
Härligt, grymt jobbat! Det är fasen inte alltid lätt att lyssna in kroppen.

Jag är himla nöjd med min träningsinsats idag, började med att välja air bike istället för rodden (istället för löpning då som det egentligen skulle varit). Tänkte att 10 cal x 2 ska ju inte behöva vara döden.

Sen hörrni, gjorde jag faktiskt ett litet löptest. Coach frågade mig vilken nivå men tyckte att jag var alldeles för ödmjuk så han peppade mig att steppa upp lite. Det var ju kul, för jag klarade till och med ett snäpp högre än han trodde 😁 så skönt med coach som vet när jag ska pusha mer än vad jag själv tror.

Tränade sen lite teknik i riggen, lite fortsättning från igår men i lite mer nästa steg. Kul att få lite fler bitar på plats!

Jag har gjort 3 pass sedan söndags, och hade tänkt träna igår men så blev det inte av olika anledningar. Så jag ska träna idag, men har ännu inte bestämt om jag ska hålla mig till schemat som säger kondition eller om jag ska styrketräna. Jag har min lilla trailrunda som jag springer/joggar som är cirka 1 km per varv, men den kräver att det inte är blött eller fuktig ute.

Samtidigt är den helt underbart jobbigt med sina upp- och nedsbackar, hålor, stenar, grenar och stundtals högt gräs :love:
Samtidigt är mannen hemma så jag kan prova att öka vikterna i bänkpressen, innan jag blev gravid så var maxrep 36,8 kg och nu ligger jag på 6 rep x 3 på 31,6 kg. Vilket innebär att mitt maxrep bör hamna i närheten som innan men jag behöver lite extra muskler om orken sviker :rofl:

JA! Jag provade att prova mitt maxrep på 36,8 kg i bänkpress och det gick såpass att jag kunde göra 1,5 två gånger. Jag var halvvägs upp på andra försöket så det är inte långt borta med fler repetitioner på den vikten :up:

Provade även att köra ett helt varv på 360 graders vandring i samma position som armhävningar. Fick flytta fötterna några gånger då det var tajt utrymme men ett helt varv blev det. Jag hittade den övningen för många år sen på Youtube och har sen dess varit en favorit.

Hmm tror mina jogging-ovana fötter är lite trötta. I hålfoten, men också särskilt på utsidan typ ovanför fotknölen?

Funderar på om fotledsstöd kan vara något. Inte så störande egentligen utom att jag får kramp ofta när jag sover när det är såhär. Provade att trä knästöden på fötterna en natt och det hjälpte lite, men inte optimal passform 😂

Har alltid mer eller mindre problem med kramp i fötterna så fotledsstöd kanske kan hjälpa överlag 🤔 //end svammel

Blir kanske bara ett träningspass den här veckan. Stukade foten igår, snark… såhär lite drygt ett dygn efteråt känns det dock rätt okej igen och jag kan gå normalt så länge jag har fotleden i neutralt läge. Men lite ömt och känsligt så jag får vara försiktig tills det har läkt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 813
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 000
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 053
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar