Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridit ett litet pass idag, bara skritt och lite trav. Vill prova att se hur långt jag kan springa (pallar jag milen?), men tror inte mina knän vill det eftersom jag sprang igår. Borde nog låt dem chilla lite.

Kanske släpa mig till ett överkroppspass. Är trött och mör, men ledsen och vill åt endorfinerna 🙄 Nånting kravlöst kanske, peppa att springa imorgon.

I all välmening - du kanske behöver hitta ett sätt att hantera den känslan utan att behöva träna hårt? Det är ju inte riktigt sunt att behöva träna för att inte må dåligt. Kanske yoga eller något annat som inte sliter på kroppen vore något?

Styrketräning i fredags med lite coachning i knäböjsteknik av min styrkelyftarvän - fick beröm för att jag blivit så mkt stadigare. :) Enda lediga dagen förra veckan så kände att CNS var trött men väldigt skönt att träna.

Lite samma igår, trött i huvudet efter 65 h-arbetsvecka så fick lägga mig lite lägre i marklyften men kroppen kändes stark när den väl kom igång. :love:

Idag ledig från jobb, så skönt! Poledance-premiär ikväll och sedan styrkepass imorgon. Resten av veckan ska jag försöka få till nåt löppass eller två. :)

I all välmening - du kanske behöver hitta ett sätt att hantera den känslan utan att behöva träna hårt? Det är ju inte riktigt sunt att behöva träna för att inte må dåligt. Kanske yoga eller något annat som inte sliter på kroppen vore något?

Jo det stämmer ju helt, denna gång blev det filmkväll med kompis istället.
På så sätt glad att jag började träna långt innan den här känslomässiga krisen - det är inte något som har kommit till bara för att jag mår dåligt nu så att säga. Ska bara hålla det på en bra nivå och ta hand om mig med mat, sömn och vila också.

Mina lår är så trötta idag, fick massage med hästliniment imorse innan jobbet 😁

Körde ett eget pass på gymmet idag, värmde upp med lite blandat hopprep och axlar.

Därefter gjorde jag några få power cleans, bara med låg vikt för att utmana att komma ner i lite mer djup. Filmade några reps för att stämma av tekniken lite, det har ju tagit lite stopp för mig med mina cleans för att jag inte längre kan göra det bara på styra när det är tyngre utan måste jobba med att komma ner mer. Lita på att knäna håller, de har inte gjort ont en enda gång i cleans.

Fokus idag låg annars på floor press, har inte gjort det så många gånger innan så inte så mycket att jämföra med. Kändes bra! Stabilt, även om jag på slutet hade lagt på så att jag inte riktigt orkade 5 reps utan fick nöja mig med 3. Vill inte utmana för mycket och tappa den i ansiktet på mig själv.

Avslutade med 30-60-90-120 single unders och 12 ring rows mellan varje. Klarade min tänkta time cap även om benhinnorna gav lite känningar av allt hopprepshoppande.

Nämen jag vet inte hur jag tänkte, hur skulle jag kunnat få in ett pass hemmaträning idag?? Helt orimligt 😅 Alla morgonbestyren med barnen, förskolelämning, till affären en sväng och sen till stallet. Nu mellisgrejande och sen ska vi iväg och äta på restaurang hela familjen vid 17. Nåja, red en lång tur så lär känna av det imorgon i alla fall 😅

Jag har tränat för första gången sen i april-maj! Min hals har spökat sen dess, har fått en tid i slutet av september för att börja utreda det, men jag behöver verkligen komma igång och träna nu! Hoppar dock över allt pulshöjande och kör försiktig styrketräning. :) om jag inte dör av träningsvärk tänkte jag prova träna igen på torsdag och måndag. (Köpte en veckas prova på-kort)

Kan jag fråga om appar för att hålla koll på kost? Just nu är mitt problem att jag inte äter ordentligt. När jag har varit igång ordentligt med träning så lyckas jag definitivt inte 😳

Använde MyFitnessPall förut på inrådan av min tränare - men när jag la till den nu vet jag inte vad den håller på med för den tycker att mitt Max intag ska vara 1300 kalorier (vilket inte funkar alls för mig, eftersom jag behöver bygga muskler inte förlora vikt).

Jag vet att appen läser av min våg osv - men jag ville ha hjälp för att se till att jag faktiskt äter och äter rätt. Inte att jag äter mindre 😕

Kan jag fråga om appar för att hålla koll på kost? Just nu är mitt problem att jag inte äter ordentligt. När jag har varit igång ordentligt med träning så lyckas jag definitivt inte 😳

Använde MyFitnessPall förut på inrådan av min tränare - men när jag la till den nu vet jag inte vad den håller på med för den tycker att mitt Max intag ska vara 1300 kalorier (vilket inte funkar alls för mig, eftersom jag behöver bygga muskler inte förlora vikt).

Jag vet att appen läser av min våg osv - men jag ville ha hjälp för att se till att jag faktiskt äter och äter rätt. Inte att jag äter mindre 😕
Lifesum? :) gratisversionen räcker långt!

Hade tid hos min sköldkörtelläkare idag och har fått en rätt ovanlig uppmaning - sluta träna. Man tror inte det är sant i dessa tider när det ska tränas hit och dit och på alla möjliga sätt och vis och helst varje dag. Själv ska man sluta med det tydligen.
Jag har som sagt blivit sämre under sommaren, och provsvaren nu senast visade ju på en ganska konstant försämring över tid. Nu när jag fajtats på med kost- och livsstilsändringar i snart 2 år kan man ju bara konstatera att det inte är tillräckligt. Så nu blir det att testa en ny medicinering, vilket jag är positiv till. Kanske har jag chansen att få tillbaka lite hopp om livet.

Däremot ska jag motionera på en lugnare nivå. Promenader, ev de styrkepass jag gör hemma, och yoga om jag nu mäktar med att börja med det. Tveksamt. Men ingen löpning, skidåkning eller annat som jag gärna ägnar mig åt. Känns väl sisådär.
Anledningen till att jag inte ska träna kardio är att mina nivåer av främst T3 är för låga, det finns ingen energi, och det enda jag åstadkommer med konditionsträning är en stresspåfrestning på kroppen, belastning på binjurarna och en högre inflammation i kropp och sköldkörtel. Detta i sin tur gör att jag bara mår sämre och får fler symptom.
Tänkte ffa på dig @Lillefrun idag när jag pratade med min läkare om saken...

Hmm jag har alltid gillat Myfitnesspal, men 1300 låter ju jättemärkligt?
Kanske går att ställa in målen manuellt istället för att läsa av vågen? *spånar*

Hmm jag har alltid gillat Myfitnesspal, men 1300 låter ju jättemärkligt?
Kanske går att ställa in målen manuellt istället för att läsa av vågen? *spånar*
Jag försökte! Gick inte. Går det om man betalar? (vägrar betala om jag inte vet vad appen gör ordentligt!)

Jag är absolut inte överviktig! Så 1300 är super lågt. Och jag kommer inte upp i det ens den senaste veckan. :meh:

Jag försökte! Gick inte. Går det om man betalar? (vägrar betala om jag inte vet vad appen gör ordentligt!)

Jag är absolut inte överviktig! Så 1300 är super lågt. Och jag kommer inte upp i det ens den senaste veckan. :meh:
Neej skitkonstigt! Inte ska man behöva betala för det. Jag har iofs ställt in viktuppgång och där är den generös.

Vad störigt! Vet inte riktigt vad man kan ändra på heller. Kanske värt att testa lifesum om den är mer intuitiv?

C83A959F-78EB-4E0B-88D4-34522AF2F8B1.webp

Dagens!
Gött! Kul med pull-up maskin 🤩
Sen visste jag väl att det fanns en anledning att inte köra axelpress och bänkpress samma dag.. Men ändå!

Sen en 4km jogg hem till mamma, pace 8:00/km 😅 Lite trött i benen sen i förrgår va.

Cirkelträningen var brutal.
Så många reps du hinner i 2.5 min, sen 2.5 min annan övning/löpning/assault bike osv.
Jag är inte ett dugg explosiv eller snabb 😂 myrvikter, mjölksyran var brutal...

Tog en omväg hem och prommade 5 km också :)

Jag har fortfarande helt galet ont i låren sen i måndags. Trodde det skulle vara bättre idag när jag ändå både tränade och red igår men icke.

Hade inte möjlighet att vara med på någon crossfit idag pga bokade möten men har i alla fall ridit. Rida lätt kunde jag dock glömma, gjorde alldeles för ont. Hoppas innerligt det släppt tills imorgon för då är det thrusters som gäller 😵

Träningsvärken som är på väg... herregud, känner mig MOS. Tagit 2 treo i förebyggande syfte 😅
Dessutom fått ett brustet blodkärl i ena ögat, måste ha tagit i ordentligt.

Senast ändrad:
Första träningspasset efter semestern! Planen är att under fyra veckor träna två gånger i veckan för att fjärde veckan maxa och se vilka vikter jag har som utgångspunkt och sedan succesivt öka. Jag har kommit över mitt första mål med att gå på gymmet; vara bekväm och faktiskt inte sluta efter två veckor, så nu behöver jag lite mål och mening!

Körde bara maskiner, och vet inte riktigt vad allt heter men på ett ungefär:

- Bröstmuskler; 4x15-20kg (arm/bröst är verkligen min svagaste grej!)
- Sittande rodd; 5x35-40kg
- Överarm/bröst från snedden (bra förklaring va!); 4x5-10kg (satan i gatan vad det är tungt, du står med sidan mot maskinen, har armen framför bröstet och sedan drar du liksom ut armen i en halvcirkel)
- Sittande benpress; 5x90kg
- Baksida ben; 5x35-45kg

Träningsvärken som är på väg... herregud, känner mig MOS. Tagit 2 treo i förebyggande syfte 😅
Dessutom fått ett brustet blodkärl i ena ögat, måste ha tagit i ordentligt.
Jag räknar med att ta smärtlindring inför dressyrträningen ikväll också 😂 får planera för en lugnare helg sen och ge kroppen lite respit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 813
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 002
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 986
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 053
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar