Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Jag har varit iväg och ridit och hästen såg till att jag fick jobba riktigt ordentligt. Fy sjutton vad jobbigt det var, men härligt! Rumpa och lår gör fortfarande ooont sen i fredags och jag känner mig redan öm i andra muskler, så det blir intressant att se om jag kan ta mig ur sängen imorgon :p

Idag blev det visst dubbelpass. Men två ganska lågintensiva pass å andra sidan :) Först springa lite i skogen, mycket lugnt och med gåpauser. Ca 30 minuter spring men fyllde på med promenad efteråt så var väl ute i 1-1,5 timme nånting. Sen några timmar senare gick jag ut och lyfte lite grejer, det blev marklyft 5x5 med teknikfokus, militärpress 3x8 och frontböj 3x8. Överlag en ganska aktiv dag men bara hemma och utan måsten, så skönt :)

Här hostas det fortfarande… :mad: Dock nästan enbart vid temperaturskillnader, efter mat eller vid ansträngning så kan gå flera timmar utan att hosta nu. Fortsätter dock med bikarbonaten ett tag till (har för mig att det gått en vecka nu) iom att jag fortfarande hostar slem.
Trotsade hostan och sprang för första gången på länge :banana: Vi har en rätt så rak och fin backe i skogen i närheten av mig där jag planerar att köra intervaller i framtiden (beroende på var man väljer att starta och stoppa så är den mellan 70-100m lång). Tog två rundor idag (på raksträckan, 70m), första gången gick det hur lätt som helst tills jag hade ca 15 m kvar, då var det som att springa med dubbelhäftande tejp under fötterna. Andra rundan var seeeeg hela vägen upp, var som att springa in i en vägg när jag hade ca 10 m kvar så där tog det stopp… Efter detta tog jag och min vän ett varv till i skogen (promenad), och kan säga att det kändes ordentligt i benen när vi gick upp för backen en sista gång. Planen är att köra samma runda igen på tisdag och att då klara av att springa backen två gånger utan att stanna tidigare.

Igår blev det promenad i skogen med en annan vän, vi möttes vid tåget och tog långa vägen hem till mig. Var rätt skönt idag att ha gått backen igår så jag hade koll på hur underlaget var :)

Haft en hyfsad träningsvecka faktiskt.
Två spinningpass, ett löppass och så en timme innebandy på jobbet. Så. Kul!

Funderar på att skaffa mig ett par cykelskor, för fy sjutton vad det inte är gött att ha crossfitskorna på en spinning cykel :p

Imorn blir det träning på jobbet som en kollega ska hålla i. Lär bli jobbigt :p

Åh, en sådan där höst har jag/vi också! Jag insåg redan i slutet av augusti att jag inte skulle ha mer än typ tre-fyra tomma helger fram till jul, men det känns faktiskt inte så jobbigt som jag var rädd för. Kul att ha mycket att se fram emot! Och så uppskattar man de händelselösa helgerna så mycket mer :) Men lite för mycket är det, även för ett planeringsfreak som jag!

Mm min sambo är planeringsfreaket av oss två så jag skyller det mesta på honom faktiskt.. :angel:

Ni som använder olika appar/ för att hålla koll på mat/motion, vilka använder ni?

Själv har jag använt endomondo i flera år, är dock dålig på att komma ihåg att använda den då jag oftast har betydligt mindre batteri på mobilen än vad jag först trott :p Har även en Bellabeat leaf som kollar steg, sömn osv.

Matmässigt kollar jag ibland hur jag ligger till med hjälp av cronometer (på datorn, ej appen) och är väl rätt nöjd med det.

Åh vad kul att vara tillbaka på crossfiten :bump: Team-pass ikväll med massa styrkevändningar, pushpressar och burpees :up: Har tränat en del på styrkevändning senaste veckorna iom att jag inte kunnat knäböja, och det kändes idag faktiskt, tekniken känns ganska stabil och jag kan lägga på lite vikt och ändå behålla hastigheten :) Kul!

Så totalt slutar veckan på 7 pass / 5h 20 min träning. 4 kortare pass styrketräning på hotellgymet i Portugal, 1 högintensivt intervall-pass på löpbandet, 1 lugnt yogapass på balkongen och nu avslutningsvis då 1 pass crossfit.

@lethal_smile: jag loggar all träning på jogg.se. De har också en app som heter "svettig" tror jag men jag gillar själva hemsidan. Jag matar dock in allt för hand men loggar ju inte heller steg osv. Den är egentligen skapad för löpning men jag tycker den är överskådlig och bra för all typ av träning. Lätt att snabbt se hur mycket man tränat och vad de senaste veckorna och man kan kolla statistik för specifika månader/år ang vad man lagt mest tid på för träning osv.

Åh vad kul att vara tillbaka på crossfiten :bump: Team-pass ikväll med massa styrkevändningar, pushpressar och burpees :up: Har tränat en del på styrkevändning senaste veckorna iom att jag inte kunnat knäböja, och det kändes idag faktiskt, tekniken känns ganska stabil och jag kan lägga på lite vikt och ändå behålla hastigheten :) Kul!

Så totalt slutar veckan på 7 pass / 5h 20 min träning. 4 kortare pass styrketräning på hotellgymet i Portugal, 1 högintensivt intervall-pass på löpbandet, 1 lugnt yogapass på balkongen och nu avslutningsvis då 1 pass crossfit.

@lethal_smile: jag loggar all träning på jogg.se. De har också en app som heter "svettig" tror jag men jag gillar själva hemsidan. Jag matar dock in allt för hand men loggar ju inte heller steg osv. Den är egentligen skapad för löpning men jag tycker den är överskådlig och bra för all typ av träning. Lätt att snabbt se hur mycket man tränat och vad de senaste veckorna och man kan kolla statistik för specifika månader/år ang vad man lagt mest tid på för träning osv.

Sjukt bra träningsvecka för att va på semester hörru!! Själv är jag en sån jäkla latmask när jag är på semester :p

Sjukt bra träningsvecka för att va på semester hörru!! Själv är jag en sån jäkla latmask när jag är på semester :p

Ja det blev några pass ändå! Jag blir lätt lite rastlös av att vara stilla så jag har inte så svårt att motivera mig till att träna på semestern om semestern i övrigt är väldigt stilla (sola bada äta) :p Nu fanns det ju dessutom till och med ett gym att tillgå :up:

Sen skulle det ju vara lugnt även om man inte gjorde nånting just den veckan man är på semester, det är ju helheten som räknas :)

Körde ett pass hemma igår kväll. Triceps, militärpress, skivstångsrodd, enbensmarklyft med hantel, höftlyft med miniband och 20 armhävningar på tå.

Sammanfattar förra veckan med två vanliga promenader, två ridpass, tre styrkepass och tre dagars älgjakt med tillhörande promenader i skogen med packning och bössa. Så det har varit en aktiv vecka :) Riktigt rolig älgjakt :up:

Denna veckan är planen:

Mån: Ridning, ev promenad (vi hade tänkt åka på gymmet men såg att jag har styrelsemöte ikväll....)
Tis: Promenad, styrka
Ons: Promenad och ridning
Tors: Promenad, ridning, styrka
Fre: Promenad, ev styrka
Lör: Promenad, ridning
Sön: Ridlektion, styrka

Imorse tog ponny och jag en promenad på 40 minuter innan jag började jobba. Stora ponnyn är faktiskt riktigt rolig att gå med, för hon går på i ett raskt tempo och det blir verkligen "motion" för mig också. Lilleman går, av förklarliga skäl, mycket saktare, så där kan vi inte precis prata motion. ;) Har varit dålig på det här med promenader med henne när ridningen började funka efter flytten, men tänkte försöka ta en sån här runda en gång i veckan under vintern för relationens skull om inte annat.

Red ett pass i mörkret igår. Pannlampa och reflexer på :) Hunden sprang med så både hon, hästen och jag fick röra lite på oss.

I morse började jag och hunden dagen med en promenad i regnet och ikväll ska vi till gymmet. Frågade ungarna om dom ville med och träna och båda svarade "Jaaaa!" :p

Det var mycket riktigt svårt att ta sig upp ur sängen i går, men det gick! Idag känns det lite bättre, och det är "bara" ljumskarna, magmusklerna och framsida lår som gör ont. Det blir PT-pass efter jobbet och jag har bett om fokus överkropp och/eller kondition.

Det har känts lite kämpigt mentalt sedan några veckor tillbaka, med mycket otur och många småsaker som gått fel och blivit till stora problem (och har de inte varit stora problem så har min hjärna sett till att göra dem till det). Jag går liksom runt med en ständig stress inombords samtidigt som jag är så lättirriterad och instabil att det känns som att jag har PMS dygnet runt, och jag önskar att jag bara kunde pausa livet lite grann för en dag eller två. Men det går ju inte! Ska gå ner och köpa en burk D-vitamintillskott på lunchen då jag haft problem med humöret på hösten tidigare, och så hoppas jag att det hjälper. Funderar även på att ta en semesterdag nästa vecka bara för att kunna landa lite grann.

I morse började jag och hunden dagen med en promenad i regnet och ikväll ska vi till gymmet. Frågade ungarna om dom ville med och träna och båda svarade "Jaaaa!" :p
Haha, vad härligt! Jag önskar ibland att träning hade varit en mer naturlig del av min uppväxt. Hos mig var det mest att pappa löptränade en gång i veckan och vi andra red en gång i veckan som gällde, men det var ungefär det.

Haha, vad härligt! Jag önskar ibland att träning hade varit en mer naturlig del av min uppväxt. Hos mig var det mest att pappa löptränade en gång i veckan och vi andra red en gång i veckan som gällde, men det var ungefär det.

Kan skriva under på det. Jag har alltid haft ridningen och mina syskon spelade fotboll, men vuxna tränade inte i min värld när jag var liten.

Hur fördelar ni era måltider på en dag? Jag har ju varit rätt flexibel ända sen gymnasiet i och med att jag pluggade till 90% halvdagar när jag gick på campus och efter det helt på distans. Hemma har jag ätit frukost när jag vaknar (någon gång mellan åtta och nio), lunch (lättare mål, inte varm mat) runt tolv och sen riktig lagad mat vid fem. Det har stämt ganska bra med det jobbet som jag inte fick fortsätta på eftersom deras fasta lunch låg halv ett och jag hann hem till familjens vanliga middagstid vid fem.

Men butiken funkar sådär. Under sommaren har jag börjat elva, då har jag ridit direkt på morgonen, duschat och sen ätit frukost vid typ tio innan jag körde in. Vi har ett schema för när vi ska sitta i kassan som aldrig är samma från dag till dag så man vet aldrig när det blir (jag får nästan alltid tiderna någonstans runt 12-15 dock för att jag börjar sist), men med en senare frukost har det gått att vänta några timmar och äta på jobbet.

Nu börjar jag istället vid tolv. Äter i nuläget frukost först, rider sen, duschar och äter lunch innan jag kör till jobbet, alltså hemma. Det är lite i tidigaste laget när jag inte är hemma igen förrän halv sju, men att äta vid åtta (ish) och sen kanske inte kunna ta lunch förrän efter klockan tre på eftermiddagen känns inte heller hållbart.

Så. Hur gör ni? Har ni tips på enklare grejer som inte kräver mycket tid och framför allt ska ett barn i princip klara av att göra det, som man står sig på länge?

+ @Kiwifrukt Jag är heller inte uppväxt med tränande föräldrar. Vi har alltid varit aktiva med skog, jordbruk, djur, jakt och allt sånt men ingen av mina föräldrar tränade "på riktigt". Vi syskon har provat fotboll, pingis och sånt men jag och min ena syster fastnade för hästarna och jag har ridit i hela mitt liv. Min syster tappade intresset när hon började gymnasiet. De andra två är inte så sportiga av sig utan ena gillar datorer och den andra musik och foto.

Min man styrketränade mycket när vi träffades och var sjukt vältränad :angel: Sen flyttade han till mig och tog sig inte tiden att träna lika mycket så sen vi blev tillsammans för drygt 8 år sen så har han tränat sporadiskt men vill ta tag i det mer riktigt nu. Lite lättare att komma iväg när ungarna är lite större nu och det gymmet vi har här kan dom som sagt följa med till om vi inte tränar hemma när dom sover eller leker :)

Hur fördelar ni era måltider på en dag? Jag har ju varit rätt flexibel ända sen gymnasiet i och med att jag pluggade till 90% halvdagar när jag gick på campus och efter det helt på distans. Hemma har jag ätit frukost när jag vaknar (någon gång mellan åtta och nio), lunch (lättare mål, inte varm mat) runt tolv och sen riktig lagad mat vid fem. Det har stämt ganska bra med det jobbet som jag inte fick fortsätta på eftersom deras fasta lunch låg halv ett och jag hann hem till familjens vanliga middagstid vid fem.

Men butiken funkar sådär. Under sommaren har jag börjat elva, då har jag ridit direkt på morgonen, duschat och sen ätit frukost vid typ tio innan jag körde in. Vi har ett schema för när vi ska sitta i kassan som aldrig är samma från dag till dag så man vet aldrig när det blir (jag får nästan alltid tiderna någonstans runt 12-15 dock för att jag börjar sist), men med en senare frukost har det gått att vänta några timmar och äta på jobbet.

Nu börjar jag istället vid tolv. Äter i nuläget frukost först, rider sen, duschar och äter lunch innan jag kör till jobbet, alltså hemma. Det är lite i tidigaste laget när jag inte är hemma igen förrän halv sju, men att äta vid åtta (ish) och sen kanske inte kunna ta lunch förrän efter klockan tre på eftermiddagen känns inte heller hållbart.

Så. Hur gör ni? Har ni tips på enklare grejer som inte kräver mycket tid och framför allt ska ett barn i princip klara av att göra det, som man står sig på länge?

Har väl inga tips men kan säga hur jag har det. Vi försöker äta på ungefär samma tider för barnens skull. Känns viktigt att dom har med sig en bra matrutin från början.

Jag börjar jobba kl 8 och äter då frukost vid skrivbordet (kvarg med hemgjord granola och hallon, gröt eller smörgås). Sen brukar det bli en frukt på förmiddagen, lunch i form av matlåda från gårdagens middag vid 12, frukst/proteindrink/ett par knäckebröd som mellanmål runt 14-15 tiden, middag i form av lagad mat vid 17 tiden och sen kvällsmat på kvällen runt 21, när allt som ska göras är gjort, som brukar bli smörgås oftast eller en skål med flingor och fil. Ungarna lägger sig efter kl 19 så dom äter något litet till kvällsmat då.

Har väl inga tips men kan säga hur jag har det. Vi försöker äta på ungefär samma tider för barnens skull. Känns viktigt att dom har med sig en bra matrutin från början.

Jag börjar jobba kl 8 och äter då frukost vid skrivbordet (kvarg med hemgjord granola och hallon, gröt eller smörgås). Sen brukar det bli en frukt på förmiddagen, lunch i form av matlåda från gårdagens middag vid 12, frukst/proteindrink/ett par knäckebröd som mellanmål runt 14-15 tiden, middag i form av lagad mat vid 17 tiden och sen kvällsmat på kvällen runt 21, när allt som ska göras är gjort, som brukar bli smörgås oftast eller en skål med flingor och fil. Ungarna lägger sig efter kl 19 så dom äter något litet till kvällsmat då.

Jag har ju ingen annan att ta hänsyn till som man har om man har barn, men någon rutin kan nog vara bra oavsett. Hur smakar kvarg? Hur är konsistensen? Jag är livrädd för att det ska vara mer åt creme fraiche än yoghurt, men det kan absolut vara inbillning (jag har alltså inte testat). :angel:

Jag har ju ingen annan att ta hänsyn till som man har om man har barn, men någon rutin kan nog vara bra oavsett. Hur smakar kvarg? Hur är konsistensen? Jag är livrädd för att det ska vara mer åt creme fraiche än yoghurt, men det kan absolut vara inbillning (jag har alltså inte testat). :angel:

Den är ju lite strävare än vanlig yoghurt. Prova, en del tycker om det och en del inte. Finns massa olika smaker :) Jag kör på blåbär eller vanilj just nu :D

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 867
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 862
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 860
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar