Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Idag är jag ledig, och passade på att rida ut en timme med ponny. Skulle kunna slå mig själv hårt i huvudet med en stekpanna just nu, jag vet hur dryg hon blir när hon står och ändå låter jag henne vila? :banghead:

Nu hade det i och för sig varit direkt olämpligt att ge sig ut i skogen med henne under jakten förra veckan, i alla fall de inledande dagarna, men det har blivit lite för mycket vila sista månaderna ändå när livet kommit emellan. Sablar vad tråkig hon var idag, såg spöken precis överallt, tre gånger slängde hon sig runt (nu stod det visserligen en gubbe gömd bakom ett uthus som jag inte såg men som hon säkert hörde, fick nästan lite dåligt samvete när jag upptäckte honom eftersom det faktiskt "fanns" något där då), och ja, det var länge sen vi hade en sån här härdsmälta. Jag försöker tänka på att för ett år sen var ett sånt här ridpass ett bra pass, så visst har det hänt mycket. Sista biten hem gick jag faktiskt till fots. Något började smälla på ordentligt i närheten av oss (lät inte som skott, utan mer någon slags maskin eller nått), hon var fortsatt orolig även när jag hoppade av, men kontaktbar. Det hade hon inte varit för ett år sen. Ibland behöver man tänka på vart man började.

Det var mycket riktigt svårt att ta sig upp ur sängen i går, men det gick! Idag känns det lite bättre, och det är "bara" ljumskarna, magmusklerna och framsida lår som gör ont. Det blir PT-pass efter jobbet och jag har bett om fokus överkropp och/eller kondition.

Det har känts lite kämpigt mentalt sedan några veckor tillbaka, med mycket otur och många småsaker som gått fel och blivit till stora problem (och har de inte varit stora problem så har min hjärna sett till att göra dem till det). Jag går liksom runt med en ständig stress inombords samtidigt som jag är så lättirriterad och instabil att det känns som att jag har PMS dygnet runt, och jag önskar att jag bara kunde pausa livet lite grann för en dag eller två. Men det går ju inte! Ska gå ner och köpa en burk D-vitamintillskott på lunchen då jag haft problem med humöret på hösten tidigare, och så hoppas jag att det hjälper. Funderar även på att ta en semesterdag nästa vecka bara för att kunna landa lite grann.

Igenkänning här. Har också börjat käka D-vitamin igen, inbillar mig i alla fall att det hjälper :p Hoppas du känner dig bättre snart!

Har varit iväg med jobbet i två dagar och känner mig rätt slut, framför allt i huvudet. Vi har väldiga problem i arbetsgruppen, vilket emellanåt resulterar i möten med ganska obehaglig stämning där hälften sitter tysta och lider medan de andra sitter med offerkoftan på och gapar om hur jävligt allting är, hur dåliga alla förändringar är, hur dålig chefen är och med ganska klara pikar om oss nyanställda. Det är faktiskt förjävligt. Idag ruttnade jag och sa ifrån, om än bara så lite, men fick naturligtvis konfronteras efteråt om att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag inte vet vad som har hänt innan.

Som tur är har jag backning från flera kollegor, alla mår ju dåligt av det här men vissa är mer konstruktiva än andra kan man lugnt säga. För egen del blir jag inte direkt sugen på att förlänga mitt vikariat om det ska vara såhär. Stressen minskar inte precis, om man säger så :meh:

Har varit iväg med jobbet i två dagar och känner mig rätt slut, framför allt i huvudet. Vi har väldiga problem i arbetsgruppen, vilket emellanåt resulterar i möten med ganska obehaglig stämning där hälften sitter tysta och lider medan de andra sitter med offerkoftan på och gapar om hur jävligt allting är, hur dåliga alla förändringar är, hur dålig chefen är och med ganska klara pikar om oss nyanställda. Det är faktiskt förjävligt. Idag ruttnade jag och sa ifrån, om än bara så lite, men fick naturligtvis konfronteras efteråt om att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag inte vet vad som har hänt innan.

Som tur är har jag backning från flera kollegor, alla mår ju dåligt av det här men vissa är mer konstruktiva än andra kan man lugnt säga. För egen del blir jag inte direkt sugen på att förlänga mitt vikariat om det ska vara såhär. Stressen minskar inte precis, om man säger så :meh:

Men fy så tråkigt att det inte är bra på jobbet :turd::down:

Igenkänning här. Har också börjat käka D-vitamin igen, inbillar mig i alla fall att det hjälper :p Hoppas du känner dig bättre snart!
Ja, jag tar gladeligen alla placeboeffekter i världen så länge det hjälper mig att hitta tillbaka till mitt goda humör igen! :)

Men jösses, vilken pestig arbetsplats det låter som! Det förra stället jag jobbade på var också fullt av drama, gnälliga människor och konfrontationer, och vad det tär på en alltså! Snacka om energibovar! Jag stod ut i nio månader, sedan var jag desperat efter något nytt. Så himla synd att det skulle bli så för dig, och att det är så på så många ställen! Hur ser arbetsmarknaden ut inom ditt område, skulle du kunna hitta något nytt tror du?

Hur fördelar ni era måltider på en dag?

Så. Hur gör ni? Har ni tips på enklare grejer som inte kräver mycket tid och framför allt ska ett barn i princip klara av att göra det, som man står sig på länge?
Jag kör just nu med IF 14:10, så fasta minst 14h/dag och sen ett "ätfönster" på 10h. I dagsläget ligger det fönstret lite senare än vad som kanske skulle vara optimalt, äter första målet (frukost/lunch) någon gång mellan 12 och 14. Sen kan det bli något mindre mellanmål innan middagen som är väldigt sen vid ca 21. Ser till att vara klar med maten senast 22, för då börjar fastan igen. Ska flytta lite på det så första målet hamnar vid 10 och jag ätit klart senast 20, förhoppningsvis gör det att jag kan komma i säng lite tidigare med ;) Att det blivit så sent som det är idag beror mest på att min dygnsrytm inte är som den ska efter semester och sjukdom.

Det har jag med! Har visserligen aldrig ätit det innan, men hoppas att det kan hjälpa lite mot trötthet och förkylningar under vinterhalvåret.

Idag vet ni, idag har den här lilla kroppen dragit upp 100 kg! Förvisso i höga marklyft (eller vad heter det? Stången i höjd med knäskålarna i alla fall), så inte hela vägen från marken, men ändå! Det känns sjukt coolt att lilla jag har plockat upp min kroppsvikt x 2 :D

I vanliga fall vill jag inte köra marklyft överhuvudtaget på grund av ryggproblem, men idag testade vi den högre varianten och började suuuperförsiktigt innan vi till slut landade på 100 kg. Tjoho!

I övrigt körde vi många nya roliga övningar - bland annat goblet squats där jag stod som på en liten ramp med tårna i marken. Det faktum att hälarna var upphöjda innebar att det tog på framsida lår mycket mer än i rumpan, vilket tydligen var poängen. Passet avslutades med Tabata-intervaller på assault bike och sen mådde jag illa :p

@FengurLaugar @Mineur Ja det är inte speciellt roligt. Imorgon blir det ett snack med chefen, har flaggat lite tidigare för att jag känner att min åsikt inte gills i gruppen men nu känns det ännu värre. Jobbigt när man säger vad man tycker istället för att snällt hålla käften :meh: Det är inte direkt lätt med nytt jobb, i alla fall om man som jag inte vill flytta... Håller ögonen öppna men har hittills inte hittat något att söka inom rätt arbetsområde och i rätt geografiskt läge. Vissa av mina kollegor gillar jag verkligen supermycket, så det skulle vara tråkigt att lämna dom :( Men ska det vara såhär så... :turd:

Efter en vecka med PMS + något slags virusskit är jag tillbaka på banan, back on track så att säga.
Vikten (som gick upp lite under mensveckan) är tillbaka där jag var förra onsdagen. Fredagens målvikt känns nog lite sådär, att hållbart gå ner 0,9 kg på två dagar. Njaa :cautious:
Träninspass i går, multicross stod på schemat. Första varvet 5 stationer, andra varvet 7, tredje varvet 9 och sista varvet 5 igen. Börjar få lite grepp om repen, även om det inte är min favvorit :yuck:.
Fick positiva vibbar från mina knän, tror collagen-tillskottet jag tar varje morgon har börjat ge effekt. Även fötterna känns bättre :up:.
Hela träningen har börjat ge oanad effekt, jag har helt plötsligt bättre balans.
Men jag märker hur jäkla ojämn styrka jag har i kroppen, vissa övningar är :wtf: andra :arghh: och vissa :angel:.
På torsdag blir det cirkelträning, är ju lite samma som multicrossen förutom att man istället kör i maskiner.

Ikväll är det marklyft :bump: Vildoag igår då jag fyllde år och först jobbade hela dagen och sen hade familjen på middag efter det men hade en jättefin födelsedag även utan träning ;) :D

Åt inte ens något onyttigt igår för jag bakade en nyttig glutenfri chokladkaka med banan och avokado som bas :p Den blev inte jättegod men ganska iaf, haha. Huvudrätten var iaf jättegod - veg lasagne med massa morötter, zucchini, svamp etc i tomatsås och en cashew-bechamel-historia + "vegansk parmesan" ie näringsjäst mixat med mandlar och kryddor :d :d

:bump::bump::bump: UTMANING! :bump::bump::bump:

Omvandla er träning till kronor, t.ex. 1/10/50 öre eller en krona per meter, kilometer, kilo eller vad ni ni tränar, och skänk till någon som behöver hjälp. :love:

Jag drog upp totalt 4 490 kg idag på gymmet så jag slängde iväg 500 kronor jämnt till Unicef.

22490108_1060353270773019_2787428606032476063_n.jpg

Idag var ponny tillbaks på min bana. 55 minuter ridning med betydligt bättre känsla idag. Lilleman hade bråkat med medryttarna igår, så det var nog något de reagerade på faktiskt. Nu är jag givetvis pissförkyld, men thats life.

Sådärja! Överlevde styrkelyftet idag med :D Alltså innan det börjar är jag alltid så jäkla taggad och ba "shit vad KUL det ska bli" o känner mig superstark osv. Sen när jag står där mot slutet av passet o stirrar på stången som börjar bli så jäkla tung så känner jag mig inte alls lika stark o det känns inte alls lika kul längre :cautious: :p
Men iaf! Värmde upp med massa rumpaktivering och övade på buktryck och sen pausmark. Sen körde vi:
6x3 på 60-70%
5x3 på 70-80%
3x3 på 80-85%
Körde mina sista två treor på 80 kg, kändes riktigt tungt näst sista setet men lite bättre allra sista setet :up:
Sen efter passet fick man om man ville/hann köra 3 varv av:
8 good mornings
8+8 bulgarian split squat
20 "snow angels" (skulderaktivering)

Och vet ni!? Jag gjorde VIKTADE chin-/pull-ups för första gången innan passet :eek: Inte mycket vikt men ändå!
Klarade 2+2 pull-ups (handflatorna mot mig) med 6 kg extra vikt och 2+1 chin-up (handflatorna från mig) med 4 kg extra :banana: :banana:
Klabbade ju inte med kedjor och grejer för så lite vikt heller utan hängde helt enkelt en kettlebell på ena foten :D

Hur fördelar ni era måltider på en dag? Jag har ju varit rätt flexibel ända sen gymnasiet i och med att jag pluggade till 90% halvdagar när jag gick på campus och efter det helt på distans. Hemma har jag ätit frukost när jag vaknar (någon gång mellan åtta och nio), lunch (lättare mål, inte varm mat) runt tolv och sen riktig lagad mat vid fem. Det har stämt ganska bra med det jobbet som jag inte fick fortsätta på eftersom deras fasta lunch låg halv ett och jag hann hem till familjens vanliga middagstid vid fem.

Men butiken funkar sådär. Under sommaren har jag börjat elva, då har jag ridit direkt på morgonen, duschat och sen ätit frukost vid typ tio innan jag körde in. Vi har ett schema för när vi ska sitta i kassan som aldrig är samma från dag till dag så man vet aldrig när det blir (jag får nästan alltid tiderna någonstans runt 12-15 dock för att jag börjar sist), men med en senare frukost har det gått att vänta några timmar och äta på jobbet.

Nu börjar jag istället vid tolv. Äter i nuläget frukost först, rider sen, duschar och äter lunch innan jag kör till jobbet, alltså hemma. Det är lite i tidigaste laget när jag inte är hemma igen förrän halv sju, men att äta vid åtta (ish) och sen kanske inte kunna ta lunch förrän efter klockan tre på eftermiddagen känns inte heller hållbart.

Så. Hur gör ni? Har ni tips på enklare grejer som inte kräver mycket tid och framför allt ska ett barn i princip klara av att göra det, som man står sig på länge?

De dagarna du börjar 12 och du är ute o rider osv på förmiddagen hade jag nog ätit två frukostar typ, en tidig och sen nånting precis innan jobbet och sen hade jag ätit ordentlig mat vid 15 när du kan ta rast och sen ordentlig mat igen vid 7-8 på kvällen :)

@FengurLaugar @Mineur Ja det är inte speciellt roligt. Imorgon blir det ett snack med chefen, har flaggat lite tidigare för att jag känner att min åsikt inte gills i gruppen men nu känns det ännu värre. Jobbigt när man säger vad man tycker istället för att snällt hålla käften :meh: Det är inte direkt lätt med nytt jobb, i alla fall om man som jag inte vill flytta... Håller ögonen öppna men har hittills inte hittat något att söka inom rätt arbetsområde och i rätt geografiskt läge. Vissa av mina kollegor gillar jag verkligen supermycket, så det skulle vara tråkigt att lämna dom :( Men ska det vara såhär så... :turd:

Hur gick det att snacka med chefen? Jobbigt att det finns så pass lite jobb att välja på, hur kommer det sig? För du pendlar ganska långt i nuläget också väl (1 timme enkel väg med bil?)? Annars dyker det ju säkert upp något förr eller senare men det tär på en med en massa konflikter och onödigt tjaffs :down:

Hur gick det att snacka med chefen? Jobbigt att det finns så pass lite jobb att välja på, hur kommer det sig? För du pendlar ganska långt i nuläget också väl (1 timme enkel väg med bil?)? Annars dyker det ju säkert upp något förr eller senare men det tär på en med en massa konflikter och onödigt tjaffs :down:

Det gick bra :) Hon sökte upp mig själv direkt på morgonen, hon såg ju i alla fall delar av det som hände igår. Det som känns bra är att de kollegor som är vettiga och sansade (vilket faktiskt är de flesta har det visat sig) verkligen sluter upp och talar om att de stöttar :heart Det är lite som att det peakar nu men förhoppningsvis blir det bättre framöver, mycket kommer fram i ljuset nu och chefen tar det verkligen på allvar.

Tja det är en ganska smal bransch. Sen så har det varit mer jobb tidigare i år känns det som, just nu är det väldig stiltje. Mm jag pendlar drygt 1 timme med bil enkel väg. Får vi ordning på gruppen kan jag tänka mig att stanna och det verkar finnas möjlighet till det, men vi får se hur det går.

Det gick bra :) Hon sökte upp mig själv direkt på morgonen, hon såg ju i alla fall delar av det som hände igår. Det som känns bra är att de kollegor som är vettiga och sansade (vilket faktiskt är de flesta har det visat sig) verkligen sluter upp och talar om att de stöttar :heart Det är lite som att det peakar nu men förhoppningsvis blir det bättre framöver, mycket kommer fram i ljuset nu och chefen tar det verkligen på allvar.

Tja det är en ganska smal bransch. Sen så har det varit mer jobb tidigare i år känns det som, just nu är det väldig stiltje. Mm jag pendlar drygt 1 timme med bil enkel väg. Får vi ordning på gruppen kan jag tänka mig att stanna och det verkar finnas möjlighet till det, men vi får se hur det går.

Ok men vad bra att du har en bra och stöttande chef, det är guld värt! Håller tummarna att det blir bättre :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 867
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 862
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 860
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar