Vad ska vi ha för bil?

MML

Trådstartare
Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större bil. Men vad vill vi ha för någon?

Vi behöver få plats med allra minst tre människor och fyra hundar, varav två små (under 10 kg) och två relativt stora (ca 30 kg). Dessutom behöver vi få plats med en rullstol. Helst av allt vill vi kunna ha med oss en extra människa också.

Jag har absolut noll koll när det kommer till större bilar, så alla tips om bilar med fler platser än fem är välkommet!

Självklart vill vi ha en bil som fungerar bra i svenska förhållanden, helst inte går sönder alldeles för ofta och/eller är allt för dyr att fixa, och som är trevlig att köra/åka i. Generellt gillar vi svenska och tyska bilar, men nu letar vi som sagt var i en ny (för oss) kategori av bilar, så då behöver vi kanske vidga vyerna lite?

Min uppfattning är att man har mycket att vinna för att förenkla livet och vardagen om man har en bil som inte bara preciiis rymmer det man behöver, med skohorn. Därför skulle jag själv, om jag hade era förutsättningar, titta på t ex VW Multivan och motsvarande - eller rent av ett snäpp större ändå.
Haken är att det afaik inte finns så väldigt mycket att välja på i det segmentet. Toyota har ProAce men där har jag hört litet blandade intryck om ffa motor. Och man kan förstås välja något amerikanskt, om man vill. Dock tycker jag att kvalitet och finish på amerikanska bilar ofta ligger nåt snäpp för lågt. Mercedes har några varianter i Vitofamiljen som kanske skulle kunna vara aktuella även om de (iofs liksom Multivan) är rätt högt prissatta. Nissan har Primastar i CrewVan-variant. Kanske, osäker. kan man få Renault Trafic som halvskåp. I storleken upp finns VW Crafter och Mercedes Sprinter som båda kan fås med baksäte och halvskåp, kanske någon av de mindre karossvarianterna skulle kunna funka.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 207
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 192
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 557
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka