Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Gahh min förkylning vägrar ge med sig och har nu övergått till hostan from hell :arghh: antar att det inte är så mycket mer att göra än vänta ut eländet :cautious::meh:
Längtar tills jag mår som folk igen och kan springa!!

Ridit ut en timme med mycket kondition för hästen idag på morgonen. Jobbar till nio ikväll (personalmöte, och det kan vi inte börja med förrän alla kunder har gått, sabla drygt) så fick bli lunch hemma innan och middag på donken. Helt enkelt en sån dag, matlagning står inte ens med på kartan halv tio ikväll efter mötet när jag börjar åtta imorgon.

Jag tänkte jag skulle gå på ett pass innan jobbet idag. Sen tänkte jag att jag hellre ville ha en lugn morgon så då tänkte jag att jag skulle gå på team-pass efter jobbet. Sen blev det strålande sol och 25 grader varmt så då åkte jag istället hem efter jobbet, hämtade upp sambo, bikini och kettlebells och åkte till stranden där vi körde en snabb 25-minuters kettlebell-"chipper" (chipper=många/alla reps av en övning innan man byter) enligt följande:

5 min löpning på stranden
100 kb marklyft 16 kg
80 air squat (tänkte göra goblet men kände av min höft för mkt för det)
60 kb svingar 16 kg
40 sit-ups
5 min löpning

Efter detta gick vi rakt ned i det blå blå vattnet med solen rakt i ögonen :love: Underbart! Bara att springa på stranden barfota i sanden med vinden i ryggen, alltså <3
Förlåt för töntig men tänkte faktiskt tom på det när jag sprang där, att en av grejerna jag älskar med träning är hur levande det får mig att känna mig. Hjärtat som bankar, lungor som får anstränga sig för att få luft, muskler som jobbar.. I feel ALIVE!

Puss o godnatt på er :D
Amen vilket underbart inlägg att läsa! Jag blev alldeles lycklig i själen jag också! :D

Ridit ut en timme med mycket kondition för hästen idag på morgonen. Jobbar till nio ikväll (personalmöte, och det kan vi inte börja med förrän alla kunder har gått, sabla drygt) så fick bli lunch hemma innan och middag på donken. Helt enkelt en sån dag, matlagning står inte ens med på kartan halv tio ikväll efter mötet när jag börjar åtta imorgon.
Det låter som helt rätt prioritering tycker jag! Härligt att det verkar funka att hålla igång med hästen så bra!

Jag har haft två ganska slöa och stressade dagar sedan träningen i söndags men tog tag i mig själv idag igen. Körde ett av passen ur PT-programmet som gick ut på superset av bänkpress & goblet squats (4-2-2 tempo), superset av latsdrag & bulgariska utfall med hantlar, superset av låg rodd & gående utfall, och så la jag till lite negativa pull ups på slutet. Avslutade med att köra 30kcal Ski Erg så fort jag kunde för att få upp flåset (igen).

Det var ganska tungt och omotiverat hela passet, men jag fick det i alla fall gjort! Hoppas att det känns lite lättare nästa gång.

Jag har för övrigt lyckats skapa mig två friktionsbrännmärken stora som tiokronor på nackkotorna efter att ha kört tunga höftlyft i söndags. Jag hade ingen aning om att de var där förrän sambon förskräckt frågade vad som har hänt med min nacke, han trodde att jag hade fått något läskigt eksem eller nått :laugh: Får börja träna i polotröja :angel:

Nu är anmälan till IronMan i Kalmar 2018 gjord :nailbiting::banana: träningsprogrammet börjar v40 men smygstartade med spinning igår :p

Shit, spännande! Det är ett triathlon va? Vilka sträckor? Har du gjort det förr?

--------------------

Okej så ett mål jag hade över sommaren var att klara 5 strikta chins. Jag låg ganska bra på det i slutet av juli men sen var inte träningsmängden i augusti vad jag hoppats på så kommer inte riktigt klara det. Testade idag och klarade näääästan precis 4. Typ 4 men en domare hade kanske inte helt godkänt den sista, den var definitivt på gränsen om jag verkligen kom över med hakan..:angel: Oh well! Målet ligger helt enkelt kvar, ska nog sätta lite mer fart på pull-ups-träningen igen, men fick ju lite ont i axlarna i augusti för jag hade övat för mycket så fick ju chilla lite ;)
Sen övade jag på ryck resten av tiden idag. Det var kul och fick ett pb på 30 kg :D, halva min kroppsvikt iaf! Gud vad svårt det är :p Sen skulle jag köra en snabb wod och få upp pulsen lite men alltså jag hade bara inte det i mig idag. Ont i vänstra höftböjaren dessutom, det vill inte riktigt ge med sig :cautious:
Imorgon tänkte jag gå på pass iaf, det har varit alldeles för lite av det på sistone men nu behöver jag peppen känner jag :bump:

Nu är jag halvvägs genom mitt springa-5 km-program, eller i mitt fall: springa-30-min-program. :D Jag håller inget 6 min-tempo, aldrig gjort och lär aldrig göra. :p Invigde pulsklockan idag och kan konstatera att jämfört med sist jag använde pulsklocka, som var en sisådär tre-fyra år sedan, så är tempot lägre och pulsen högre. :D Men det är himla skönt att vara igång med löpningen igen! Efter graviditeten så har jag känt mig alldeles för tung för att springa och det har tagit emot att ens försöka och jag har gett upp direkt. Sen började en av mina bästa vänner, som väger en bra bit över tresiffrigt, att jogga och bara ägde som fan, så då insåg jag att jag faktiskt inte hade några ursäkter. :up:

Imorgon blir det knäböj, lite rygg och lite armhävningar på gymmet, är det tänkt. :bump:

Måndag: Löpteknikgruppen. Det funkade hyfsat sist så det ska gå bra även nu tycker jag.
Tisdag: Vila
Onsdag: Rullskidor
Det gick bra med löpteknikträningen. Massa läskiga övningar som involverade häcklöpningshäckar:nailbiting: Vi sprang intervaller på slutet 7x80 sek.
Idag skulle jag ju åka rullskidor, men bestämde mig för att transportcykla till jobbet istället. Så himla fin morgon med soluppgång, hjortar och rävar längs älven:love: Knappt nån trafik heller.

En fråga! Tror det var @Tassetass som skrev om en övning en kunde göra på gymmet som bestod av benböj och kettlebellsvingar. Typ att man började med 10 benböj och 1 sving för att sen göra 9 benböj och 2 svingar osv. Kommer inte riktigt ihåg hur det var, har försökt söka men hittar ingenting.

En fråga! Tror det var @Tassetass som skrev om en övning en kunde göra på gymmet som bestod av benböj och kettlebellsvingar. Typ att man började med 10 benböj och 1 sving för att sen göra 9 benböj och 2 svingar osv. Kommer inte riktigt ihåg hur det var, har försökt söka men hittar ingenting.

Du kom ihåg helt rätt! :) 10-1, 9-2, 8-3 osv ner till 1-10 av KB-swing respektive nån form av knäböj (vi körde goblet squat). Jag hittade övningen under namnet Evil 55, men om det är något allmänt vedertaget namn vet jag inte.

Varsågod! Å kör lagom hårt. ;) Vi tyckte först att det kändes lite lätt att göra knäböjen med samma KB som vi svingade med, men ungefär halvvägs in så gick den känslan över. Bara som ett tips... :p

Bra tips! Jag är inte speciellt vältränad för tillfället heller, har haft ett längre träningsuppehåll. Var på iw idag och kände att jamen det här går ju easy peasy (5 min in) så jag körde på i första låtarna. Halvvägs igenom höll jag på att kräkas. :p Jag måste komma ihåg att det alltid är lätt i början, oavsett konditionsnivå. :D

Bra tips! Jag är inte speciellt vältränad för tillfället heller, har haft ett längre träningsuppehåll. Var på iw idag och kände att jamen det här går ju easy peasy (5 min in) så jag körde på i första låtarna. Halvvägs igenom höll jag på att kräkas. :p Jag måste komma ihåg att det alltid är lätt i början, oavsett konditionsnivå. :D

Been there, done that... :D

Bil:devil: gick sönder när jag skulle köra från jobbet. Fick sitta hos en kollega som bor i närheten tills föräldrarna kom. Min bror tittade på den och konstaterade att fanskapet (30 år gammal) kommer lämna oss. :cry: Verkstan (alltså mitt andra jobb) har redan flaggat för att det inte kommer gå att göra nått om han går sönder igen. Jag. Orkar. Inte. Det finns liksom inte utrymme för bilköp just nu, men jag kan inte åka kollektivt till butiken. :banghead:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 858
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter