Apropå Grit...undrar om de kan spärra mig från Grit på gymmet på obestämd tid så jag inte gör om det där med Bodyjam + GritS?? Jag är för gammal för sånt! Men för dum för att låta bli!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh det vill jag oxå! Du får ge en recension sen
Det är nog inte särskilt tufft egentligen om man inte är så sockerberoende som jag är (fast om man äter mycket hel- och halvfabrikat blir det nog en stor omställning). Men absolut, lite utmaning är det! Sambon är med på projektet men det var på mitt initiativ, jag är tveksam till om han kommer kunna motstå om han t.ex. blir bjuden på något på jobbet.
Blir spännande att höra för dig hur det går under din ketogena diet! Jag tämligen älskar mina kolhydrater (tack PCOS) så ett liv utan dem känns meningslöst för mig, till och med tre veckor Hur kommer typ en vanlig dag se ut för dig i matform? Har dålig uppfattning om hur mycket 50 gram kolhydrater är!
Snarare halv frivändning, Du flippar ju runt stången vid nyckelbenen och sätter dig i knäböj. Frivändning går upp mot taket
Japp, jag är helt inställd på att det kommer att bli tre mycket miserabla och jäkligt långa veckor! Jag är också en kolhydrats-junkie av stora mått men till skillnad från dig helt utan direkt anledning, så i mitt fall beror det mest på vanor. Jag har ätit mycket kolhydrater i hela mitt liv, så nu blir det intressant att se hur jag mår utan dem. Förmodligen inte särskilt braDet är nog inte särskilt tufft egentligen om man inte är så sockerberoende som jag är (fast om man äter mycket hel- och halvfabrikat blir det nog en stor omställning). Men absolut, lite utmaning är det! Sambon är med på projektet men det var på mitt initiativ, jag är tveksam till om han kommer kunna motstå om han t.ex. blir bjuden på något på jobbet.
Blir spännande att höra för dig hur det går under din ketogena diet! Jag tämligen älskar mina kolhydrater (tack PCOS) så ett liv utan dem känns meningslöst för mig, till och med tre veckor Hur kommer typ en vanlig dag se ut för dig i matform? Har dålig uppfattning om hur mycket 50 gram kolhydrater är!
Jag äter ju också ketogen-kost, LCHF med tillägg av bönor, vilket gjort att jag minskat ner ganska mycket på det animaliska proteinet och ändå behålla mättnaden.Japp, jag är helt inställd på att det kommer att bli tre mycket miserabla och jäkligt långa veckor! Jag är också en kolhydrats-junkie av stora mått men till skillnad från dig helt utan direkt anledning, så i mitt fall beror det mest på vanor. Jag har ätit mycket kolhydrater i hela mitt liv, så nu blir det intressant att se hur jag mår utan dem. Förmodligen inte särskilt bra
Matmässigt så finns det inte mycket som är helt kolhydratsfritt, vilket är anledningen till att jag strävar efter under 50 g per dag. Det går liksom inte att undvika kolhydrater helt, utan även saker som grönsaker och mjölk innehåller en del. Ska man köra en riktigt hard core variant av dieten kan man sträva efter under 20 g per dag, men det känns nästintill omöjligt tycker jag. På en vanlig diet äter man väl kanske i genomsnitt 200 gram kolhydrater per dag, så det ger en ganska bra uppfattning om hur pass stor nedskärning det handlar om.
Gör en spoiler av mina mer specifika mat-idéer då det blir så himla långt annars :
Jag kommer att fortsätta med smoothie till frukost, men göra den på mindre bär och yogurt och istället ha i saker som avokado, spenat, nötsmör och vassleprotein för att göra den mättande. Blir jag trött på smoothie kan jag äta t.ex. olika varianter på omelett, äggröra, eller pannkakor gjorda på nötmjöl och nötmjölk.
Lunchen kommer att bestå av olika sorters sallader; med tonfisk och ägg, med rökt lax, med kyckling osv. Lite fet yoghurt-baserad dressing går bra.
Till middag kan jag äta olika sorters protein med sallad och grädd-baserade såser, grytor med sallad, hamburgare utan bröd men med t.e.x ost och bacon, en del hemgjorda soppor, grönsaksbiffar, pizza med deg gjord på nötmjöl eller blomkål, osv.
Mellanmål blir mycket nötter, mandlar, ostkuber, nötsmör, kaffe med nötmjölk eller grädde, avocado, charkvaror, biltong/jerky osv. Blir jag supersugen på sött så går t.ex. ProPud och en del bars bra.
Det blir tyvärr rätt mycket fokus på kött och djur-protein vilket jag inte känner mig helt bekväm med, men många vegetariska/veganska alternativ innehåller ofta en del kolhydrater såvitt jag vet (rätta mig hemskt gärna om jag har fel!) vilket gör att det inte funkar.
Om du har Pcos så kan en krogen kost hjälpa dig massor läs om krogen kost o hormoner! Mig har den hjälpt massor, har endometrios men är helt fri från hormoner o värktabletter när jag äter ketogent
Ja, jag tror jag hört det förut faktiskt! Så skönt att du hittat något som hjälper din endometrios! För mig funkar mina p-piller jättebra och gör mig helt symtomfri, och jag tror helt ärligt jag skulle bli väldigt deppig om jag inte fick äta sånt jag tycker är gott. Jag älskar mat! Men jag ska komma ihåg detta om jag någon gång i framtiden skulle vara beredd att pröva
Intressant! Det gör alltså ingenting att de är kolhydratsrika? Jag är inte jätteförtjust i bönor, men någon gång ska jag väl lära migJag äter ju också ketogen-kost, LCHF med tillägg av bönor, vilket gjort att jag minskat ner ganska mycket på det animaliska proteinet och ändå behålla mättnaden.
Bönor innehåller mycket resistent stärkelse som inte höjer blodsockret, tvärtom så kan det hjälpa till sänka blodsockret, och därför stör det inte ketosen
Jag äter ett par msk bönor (kidney,svarta,kikärtor) + någon mjölksyrad grönsak till minst två måltider per dag
Nej för större delen är resistent stärkesle dvs bryts inte ner i magen och tunntarmen utan först i tjocktarmen där det blir smörsyra=mat till alla goda bakterier där.Intressant! Det gör alltså ingenting att de är kolhydratsrika? Jag är inte jätteförtjust i bönor, men någon gång ska jag väl lära mig
Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? En vanlig dag ser ungefär ut såhär:
Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola
Lunch: Ceasarsallad/Kycklingsallad med pasta eller quinoa
Mellis: Frukt
Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado
Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)
Försöker bli bättre på att klämma in mer protein, eftersom jag styrketränar.
Jag har räknat kalorier och intag av protein/kolhydrater/fett i 6 år, väger all min mat som jag äter mån-fre. Har aldrig mått så bra sen jag började med det, både fysiskt och psykiskt.
Jag tänker samma. Nu har jag förvisso främst räknat enbart kalorier de gånger jag hållt på, men även jag som aldrig någonsin i hela mitt liv ens haft tendenser till komplicerat förhållande till mat/vikt (på det sättet) kunde bli lite väl regelstyrd under längre perioder av strikt kaloriräkning. Det var lite wake-up-call när jag någon gång fick lite ångest över att jag åt en kexchoklad för mycket och spräckte den dagens budget med 250 kcal, minns att jag skrev om det här i tråden (5 år sedan nu!) och du var en av de som reagerade och uppmärksammade lite vilka osunda känslor jag uppenbarligen började utveckla kring det där kaloriräknandet Idag skulle jag inte tillåta mig själv att bli så strikt igen, lätt hänt att utveckla någon slags ätstörning eller tvångsmässighet (för min del var det mer känslan av att göra "fel" och gå utanför "reglerna" som var ångestbetingat, inte någon rädsla för att gå upp i vikt t.ex.). Så det känns som det kan slå fel på flera olika sätt.
Det går säkert bra för många, men långt ifrån alla.
Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? En vanlig dag ser ungefär ut såhär:
Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola
Lunch: Ceasarsallad/Kycklingsallad med pasta eller quinoa
Mellis: Frukt
Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado
Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)
Försöker bli bättre på att klämma in mer protein, eftersom jag styrketränar.