Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Apropå Grit...undrar om de kan spärra mig från Grit på gymmet på obestämd tid så jag inte gör om det där med Bodyjam + GritS?? Jag är för gammal för sånt! Men för dum för att låta bli! :laugh::banghead::arghh::cautious::yuck:

Det är nog inte särskilt tufft egentligen om man inte är så sockerberoende som jag är ;) (fast om man äter mycket hel- och halvfabrikat blir det nog en stor omställning). Men absolut, lite utmaning är det! Sambon är med på projektet men det var på mitt initiativ, jag är tveksam till om han kommer kunna motstå om han t.ex. blir bjuden på något på jobbet.

Blir spännande att höra för dig hur det går under din ketogena diet! Jag tämligen älskar mina kolhydrater (tack PCOS) så ett liv utan dem känns meningslöst för mig, till och med tre veckor :D Hur kommer typ en vanlig dag se ut för dig i matform? Har dålig uppfattning om hur mycket 50 gram kolhydrater är!

Om du har Pcos så kan en krogen kost hjälpa dig massor :) läs om krogen kost o hormoner! Mig har den hjälpt massor, har endometrios men är helt fri från hormoner o värktabletter när jag äter ketogent

Snarare halv frivändning, Du flippar ju runt stången vid nyckelbenen och sätter dig i knäböj. Frivändning går upp mot taket :)

Nej, vändningen slutar när man står i rackposition (med skivstången vilandes på framsida axlar, och armbågarna framåt/uppvinklade för att låsa den där) efter att ha fångat och sträckt ut igen. Nästa moment är överstöt. (Hela kombon brukar bara kallas stöt på svenska, clean & jerk på engelska.)

Det @Trollunge visar är i mina ögon en vanlig vändning/clean. Möjligen att man lägger till sittvändning för att skilja det från styrkevändningar och de som vänder med utfallssteg istället för att fånga sittande.

("Fri" i frivändning är borttaget ur reglementet sedan länge, men av någon anledning är ordet kvar.)

Testade att vara med på ett core-pass på jobbet i morse! Asbra och jobbigt, så det kommer nog ge effekt :D

Angående räkna kalorier m.m. så har jag gjort använt Lifesum under sommaren för att få lite koll på vad jag äter och gå ner några kilo i vikt. Jag väger emellertid inte maten utan uppskattar hur mycket det är. Kommer inte hålla på så här för alltid utan ville mest göra det en period för att få ett hum om hur och vad jag bör äta.

Det är nog inte särskilt tufft egentligen om man inte är så sockerberoende som jag är ;) (fast om man äter mycket hel- och halvfabrikat blir det nog en stor omställning). Men absolut, lite utmaning är det! Sambon är med på projektet men det var på mitt initiativ, jag är tveksam till om han kommer kunna motstå om han t.ex. blir bjuden på något på jobbet.

Blir spännande att höra för dig hur det går under din ketogena diet! Jag tämligen älskar mina kolhydrater (tack PCOS) så ett liv utan dem känns meningslöst för mig, till och med tre veckor :D Hur kommer typ en vanlig dag se ut för dig i matform? Har dålig uppfattning om hur mycket 50 gram kolhydrater är!
Japp, jag är helt inställd på att det kommer att bli tre mycket miserabla och jäkligt långa veckor! :nailbiting: Jag är också en kolhydrats-junkie av stora mått men till skillnad från dig helt utan direkt anledning, så i mitt fall beror det mest på vanor. Jag har ätit mycket kolhydrater i hela mitt liv, så nu blir det intressant att se hur jag mår utan dem. Förmodligen inte särskilt bra :p

Matmässigt så finns det inte mycket som är helt kolhydratsfritt, vilket är anledningen till att jag strävar efter under 50 g per dag. Det går liksom inte att undvika kolhydrater helt, utan även saker som grönsaker och mjölk innehåller en del. Ska man köra en riktigt hard core variant av dieten kan man sträva efter under 20 g per dag, men det känns nästintill omöjligt tycker jag. På en vanlig diet äter man väl kanske i genomsnitt 200 gram kolhydrater per dag, så det ger en ganska bra uppfattning om hur pass stor nedskärning det handlar om.

Gör en spoiler av mina mer specifika mat-idéer då det blir så himla långt annars :p :

Jag kommer att fortsätta med smoothie till frukost, men göra den på mindre bär och yogurt och istället ha i saker som avokado, spenat, nötsmör och vassleprotein för att göra den mättande. Blir jag trött på smoothie kan jag äta t.ex. olika varianter på omelett, äggröra, eller pannkakor gjorda på nötmjöl och nötmjölk.

Lunchen kommer att bestå av olika sorters sallader; med tonfisk och ägg, med rökt lax, med kyckling osv. Lite fet yoghurt-baserad dressing går bra.

Till middag kan jag äta olika sorters protein med sallad och grädd-baserade såser, grytor med sallad, hamburgare utan bröd men med t.e.x ost och bacon, en del hemgjorda soppor, grönsaksbiffar, pizza med deg gjord på nötmjöl eller blomkål, osv.

Mellanmål blir mycket nötter, mandlar, ostkuber, nötsmör, kaffe med nötmjölk eller grädde, avocado, charkvaror, biltong/jerky osv. Blir jag supersugen på sött så går t.ex. ProPud och en del bars bra.

Det blir tyvärr rätt mycket fokus på kött och djur-protein vilket jag inte känner mig helt bekväm med, men många vegetariska/veganska alternativ innehåller ofta en del kolhydrater såvitt jag vet (rätta mig hemskt gärna om jag har fel!) vilket gör att det inte funkar.

Japp, jag är helt inställd på att det kommer att bli tre mycket miserabla och jäkligt långa veckor! :nailbiting: Jag är också en kolhydrats-junkie av stora mått men till skillnad från dig helt utan direkt anledning, så i mitt fall beror det mest på vanor. Jag har ätit mycket kolhydrater i hela mitt liv, så nu blir det intressant att se hur jag mår utan dem. Förmodligen inte särskilt bra :p

Matmässigt så finns det inte mycket som är helt kolhydratsfritt, vilket är anledningen till att jag strävar efter under 50 g per dag. Det går liksom inte att undvika kolhydrater helt, utan även saker som grönsaker och mjölk innehåller en del. Ska man köra en riktigt hard core variant av dieten kan man sträva efter under 20 g per dag, men det känns nästintill omöjligt tycker jag. På en vanlig diet äter man väl kanske i genomsnitt 200 gram kolhydrater per dag, så det ger en ganska bra uppfattning om hur pass stor nedskärning det handlar om.

Gör en spoiler av mina mer specifika mat-idéer då det blir så himla långt annars :p :

Jag kommer att fortsätta med smoothie till frukost, men göra den på mindre bär och yogurt och istället ha i saker som avokado, spenat, nötsmör och vassleprotein för att göra den mättande. Blir jag trött på smoothie kan jag äta t.ex. olika varianter på omelett, äggröra, eller pannkakor gjorda på nötmjöl och nötmjölk.

Lunchen kommer att bestå av olika sorters sallader; med tonfisk och ägg, med rökt lax, med kyckling osv. Lite fet yoghurt-baserad dressing går bra.

Till middag kan jag äta olika sorters protein med sallad och grädd-baserade såser, grytor med sallad, hamburgare utan bröd men med t.e.x ost och bacon, en del hemgjorda soppor, grönsaksbiffar, pizza med deg gjord på nötmjöl eller blomkål, osv.

Mellanmål blir mycket nötter, mandlar, ostkuber, nötsmör, kaffe med nötmjölk eller grädde, avocado, charkvaror, biltong/jerky osv. Blir jag supersugen på sött så går t.ex. ProPud och en del bars bra.

Det blir tyvärr rätt mycket fokus på kött och djur-protein vilket jag inte känner mig helt bekväm med, men många vegetariska/veganska alternativ innehåller ofta en del kolhydrater såvitt jag vet (rätta mig hemskt gärna om jag har fel!) vilket gör att det inte funkar.
Jag äter ju också ketogen-kost, LCHF med tillägg av bönor, vilket gjort att jag minskat ner ganska mycket på det animaliska proteinet och ändå behålla mättnaden.
Bönor innehåller mycket resistent stärkelse som inte höjer blodsockret, tvärtom så kan det hjälpa till sänka blodsockret, och därför stör det inte ketosen
Jag äter ett par msk bönor (kidney,svarta,kikärtor) + någon mjölksyrad grönsak till minst två måltider per dag

Bra ridpass på lunchen med hästen :love: Hann även flytta runt hästarna och ge dom krubbmaten. Alla kan inte gå ihop just nu då stot brunstar och min ena tycker att hon är påsättningsbar då :meh:
Jag är som sagt själv med barn och djur så vill effektivisera allt så jag slipper stressa ikväll med träning, hästar, läggning av barn och jobb. Skönt att ha allt ute fixat så jag bara kan lägga dom och sen träna och fortsätta jobba lite :)

@Mineur Spännande! Låter som du har en stabil plan ändå, och med din kunniga pojkvän så kommer det nog gå toppen tror jag! Jag håller med om att det är lite problematiskt att det blir mycket animaliskt när man äter lågkolhydratskost, det är svårt om man försöker skära ner eller i princip inte äter kött (som jag) även om det säkert är helt möjligt. Lycka till! :D Du får berätta hur du mår sen!

Om du har Pcos så kan en krogen kost hjälpa dig massor :) läs om krogen kost o hormoner! Mig har den hjälpt massor, har endometrios men är helt fri från hormoner o värktabletter när jag äter ketogent

Ja, jag tror jag hört det förut faktiskt! Så skönt att du hittat något som hjälper din endometrios! För mig funkar mina p-piller jättebra och gör mig helt symtomfri, och jag tror helt ärligt jag skulle bli väldigt deppig om jag inte fick äta sånt jag tycker är gott. Jag älskar mat! Men jag ska komma ihåg detta om jag någon gång i framtiden skulle vara beredd att pröva :)

Ja, jag tror jag hört det förut faktiskt! Så skönt att du hittat något som hjälper din endometrios! För mig funkar mina p-piller jättebra och gör mig helt symtomfri, och jag tror helt ärligt jag skulle bli väldigt deppig om jag inte fick äta sånt jag tycker är gott. Jag älskar mat! Men jag ska komma ihåg detta om jag någon gång i framtiden skulle vara beredd att pröva :)

Absolut! Jag fuskar dock ibland utan problem men det går inte att äta dåligt i typ en vecka, då får jag ont! Sen vill inte jag stoppa i mig en massa hormoner, min kropp funkar inget bra utan jag blir deppig o självmordsbenägen haha

Senast ändrad:
Jag äter ju också ketogen-kost, LCHF med tillägg av bönor, vilket gjort att jag minskat ner ganska mycket på det animaliska proteinet och ändå behålla mättnaden.
Bönor innehåller mycket resistent stärkelse som inte höjer blodsockret, tvärtom så kan det hjälpa till sänka blodsockret, och därför stör det inte ketosen
Jag äter ett par msk bönor (kidney,svarta,kikärtor) + någon mjölksyrad grönsak till minst två måltider per dag
Intressant! Det gör alltså ingenting att de är kolhydratsrika? Jag är inte jätteförtjust i bönor, men någon gång ska jag väl lära mig :D

Intressant! Det gör alltså ingenting att de är kolhydratsrika? Jag är inte jätteförtjust i bönor, men någon gång ska jag väl lära mig :D
Nej för större delen är resistent stärkesle dvs bryts inte ner i magen och tunntarmen utan först i tjocktarmen där det blir smörsyra=mat till alla goda bakterier där.

Träningen gjord för dagen och har landat på jobbet för kvällen! Lyckades inte gå på något instruktörslett pass idag men körde själv innan jobbet :) Värmde upp med lite axelprehab (har ej ont i axlarna längre! :up: ) och chins och sen dagens WOD (workout of the day).

A.
Shoulder Press
Rest 2 minutes between each set.
Set 1 – 5 Reps
Set 2 – 3 Reps
Set 3 – 3 Reps
Set 4 – 2 Reps
Set 5 – 2 Reps
Set 6 – 1 Rep
Set 7 – 1 Rep
Set 8 – 1 Rep (Körde sista 1orna på 30 kg vilket är tangerat PB)

B.
Four rounds for time of:
40 Double-Unders
20 Wall Ball Shots
10 Toes to Bar

PB idag i antal obrutna DU, klarade 40 i sträck första rundan! Hur många jag klarade obrutet sista rundan är en annan historia :angel:

Avslutade sedan med stretch och lite gymnastik, övade bla på handstående vilket ändå gick ganska bra för att vara mig :)

Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? :angel: En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola

Lunch: Ceasarsallad/Kycklingsallad med pasta eller quinoa

Mellis: Frukt

Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado

Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)

Försöker bli bättre på att klämma in mer protein, eftersom jag styrketränar.

Blev 30min på gymet förut. Gick dit och hem, en promenad på cirka en kvart. Var bara jag och en till där så prövade lite nya maskiner. Riktigt roligt.

På vägen hem handlade jag. Väl hemma möttes jag av en tom lägenhet :banana:
Dammsög och torkade golvet.
Nu har jag nyss avnjutit en god middag. Sej med stekta grönsaker :love:

Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? :angel: En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola

Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado

Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)

Jag äter nog "mycket" (vet egentligen inte vad som räknas som mycket) kolhydrater. Äter inte kött/fisk och ganska lite mjölkprodukter och väldigt lite ägg. Standard-kvällsmaten och därmed också lunchlådan är olika typer av linsgryta med olika sorters ris. Frukost ofta havregrynsgröt med bär och nötter eller nu i sommar havre-yoghurt med frukt och müsli. Äter gärna stora mängder potatis med någon grönsaksbiff eller typ oumph eller liknande. Pasta och pastasås nån gång i veckan kanske. Mat :heart Älskar frukt med! Dricker kanske 4-5 proteinsmoothies/vecka när jag är igång och tränar bra. Mixar fryst banan, sojaproteinpulver med chokladsmak, havremjölk och lite jordnötssmör och kakao till en riktigt god grej :d

Jag har räknat kalorier och intag av protein/kolhydrater/fett i 6 år, väger all min mat som jag äter mån-fre. Har aldrig mått så bra sen jag började med det, både fysiskt och psykiskt.

Bra för dig :) Men för de allra flesta är det överkurs och riskerar att bidra till ångest och krångel kring mat och ätande. Absolut ska alla göra det de själva mår bäst av, men jag tycker det är synd att många får bilden av att man måste väga och räkna allt man äter för att vara hälsosam, det är helt enkelt inte sant.

Jag tänker samma. Nu har jag förvisso främst räknat enbart kalorier de gånger jag hållt på, men även jag som aldrig någonsin i hela mitt liv ens haft tendenser till komplicerat förhållande till mat/vikt (på det sättet) kunde bli lite väl regelstyrd under längre perioder av strikt kaloriräkning. Det var lite wake-up-call när jag någon gång fick lite ångest över att jag åt en kexchoklad för mycket och spräckte den dagens budget med 250 kcal, minns att jag skrev om det här i tråden (5 år sedan nu!) och du var en av de som reagerade och uppmärksammade lite vilka osunda känslor jag uppenbarligen började utveckla kring det där kaloriräknandet :) Idag skulle jag inte tillåta mig själv att bli så strikt igen, lätt hänt att utveckla någon slags ätstörning eller tvångsmässighet (för min del var det mer känslan av att göra "fel" och gå utanför "reglerna" som var ångestbetingat, inte någon rädsla för att gå upp i vikt t.ex.). Så det känns som det kan slå fel på flera olika sätt.

Det går säkert bra för många, men långt ifrån alla.

Jamen precis. Det finns redan så mycket regler och måsten och borden kring mat, typ vilka livsmedel som är "bra eller dåliga", "nyttiga eller onyttiga". Vad man borde äta för att vara hälsosam. Vad man inte kan äta för då går man upp i vikt (som att det vore världens undergång). Skam och skuldkänslor. Jämförelser. Förbud, får inte äta ditt eller datt. Och när man ätit ändå: misslyckad. "Kan inte ens hålla mig från att äta X, gud vad jag är dålig, ingen karaktär."

Jag är inte bättre än någon annan, jag har naturligtvis också såna tankar emellanåt. Mer förut än nu, jag försöker komma bort från det för det är så destruktivt.

Jag äter kolhydrater mest hela tiden, har ingen anledning att inte göra det. Kolhydrater är bra bränsle :) Tror dessutom att jag ska försöka öka på maten/kolhydraterna dagarna innan mens för jag tror att det kan hjälpa mig. I nuläget öser jag på med godis istället vilket min PMS gillar :angel: Men magen blir inte så glad så vanlig mat skulle vara bättre. Ska bara försöka komma ihåg det :p:idea:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 864
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 855
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 856
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar