Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Svårt att hänga med i tråden nu när vi är så många :p Jag har brutit ihop lite idag men jag tror att det var nödvändigt. Tänker inte dra hela historien men i korthet typ såhär: Stress, prestationsbaserad självkänsla, höga krav, tänker för mycket, ja ni som hängt med ett tag känner ju igen mönstret :idea: Semestern ska nu ägnas åt att ha så lite krav som möjligt och göra sånt jag känner för bara. Jag vill bromsa innan jag kraschar. Den träning som blir får bli spontan.

Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? :angel: En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola

Lunch: Ceasarsallad/Kycklingsallad med pasta eller quinoa

Mellis: Frukt

Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado

Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)

Försöker bli bättre på att klämma in mer protein, eftersom jag styrketränar.
Jag tror att de flesta av oss "vanliga dödliga" äter en väldigt kolhydratrik kost faktiskt, vilket inte är ett dugg konstigt. Det är inte heller ett dugg dåligt för oss skulle jag säga, så länge man inte har specifika problem eller mål som skulle kunna hjälpas av mindre kolhydrater. Mina matdagar kan lätt se ut som ditt exempel!

Jag skulle dock gissa på att det är lite sisådär med protein-intaget hos många, jag själv tycker i alla fall att det är jättesvårt att få till. Den pågående protein-trenden med alla de produkter det innebär hjälper dock enormt! :)

Svårt att hänga med i tråden nu när vi är så många :p Jag har brutit ihop lite idag men jag tror att det var nödvändigt. Tänker inte dra hela historien men i korthet typ såhär: Stress, prestationsbaserad självkänsla, höga krav, tänker för mycket, ja ni som hängt med ett tag känner ju igen mönstret :idea: Semestern ska nu ägnas åt att ha så lite krav som möjligt och göra sånt jag känner för bara. Jag vill bromsa innan jag kraschar. Den träning som blir får bli spontan.
Ja visst är det svårt att hänga med?! Men kul med så mycket input från så många håll! :)

Usch, jag känner igen mig alltför väl i det där mönstret. Jag tror att vi (jag :angel:) har konstaterat förut att vi verkar vara ganska lika funtade på det mentala planet, tyvärr får jag väl ändå säga :p Hoppas att det känns bättre nu, det brukar göra det efter att man tilllåtit sig att bryta ihop lite tycker jag! Njut av semestern :heart

Nej, vändningen slutar när man står i rackposition (med skivstången vilandes på framsida axlar, och armbågarna framåt/uppvinklade för att låsa den där) efter att ha fångat och sträckt ut igen. Nästa moment är överstöt. (Hela kombon brukar bara kallas stöt på svenska, clean & jerk på engelska.)

Det @Trollunge visar är i mina ögon en vanlig vändning/clean. Möjligen att man lägger till sittvändning för att skilja det från styrkevändningar och de som vänder med utfallssteg istället för att fånga sittande.

("Fri" i frivändning är borttaget ur reglementet sedan länge, men av någon anledning är ordet kvar.)
Aha. Så experterna inom LesMills-konceptet (som t.ex. kört Bodypump i mer än 25 år) har fel alltså? Bra att veta.. lovar att lägga det på minnet under kvällens pass.

Ganska klassiskt bryt så där i början av semestern. Ta hand om dig så kommer energin tillbaka snart. :love:

Aha. Så experterna inom LesMills-konceptet (som t.ex. kört Bodypump i mer än 25 år) har fel alltså? Bra att veta.. lovar att lägga det på minnet under kvällens pass.

Experterna som sysslar med tyngdlyftning är rimligtvis de som bör ha tolkningsföreträde när det gäller tyngdlyftningsnomenklatur. Det är för jäkla synd om tex Les Mills som når ut till så många inte vet det och förmedlar fel. Googla utförande av övningarna så ser du :)

I bodypump (eller åtminstone när jag körde det för 10 år sedan) gör man hängande styrkevändningar med push-press om man ska använda de termer som resten av träningsvärlden gör.

Clean och (fri-)vändning är samma.

Men det där är väl lite tråkig attityd ändå? Varför så sarkastisk? "Jaha, det är inte alls vad jag har fått lära mig genom LesMills! Jag har kört mycket BodyPump och har inte alls den uppfattningen..." vore väl mycket trevligare att skriva, så kan ni fortsätta diskutera utan att någon behöver bli upprörd?

Edit: Såg nyss att @Sassy redan hunnit svara men låter det här stå kvar ändå. Det känns så trist om det skulle bli dålig stämning och ton i tråden tycker jag!

Igår var jag med på en löpargrupp. Var lite inställd på att inte kunna göra alla övningar, men det funkade rätt bra så länge jag lät bli att springa i nedförsbackar. Det var mycket teknikövningar med fokus på bålkontroll. Knepigt men nyttigt! Har träningsvärk på helt andra ställen än jag brukar så min teknik kan uppenbarligen förbättras en hel del.

Crossfitspråk är svårbegripligt tycker jag! /mvh hyfsad på engelska men kass på förkortningar
Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? :angel: En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola

Lunch: Ceasarsallad/Kycklingsallad med pasta eller quinoa

Mellis: Frukt

Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado

Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)

Försöker bli bättre på att klämma in mer protein, eftersom jag styrketränar.
Äter ungefär som du. Tycker det funkar bra för det jag vill göra, och pasta är gott:d Gissar att jag får i mig ungefär det jag behöver, kanske inte dagligen men om man kollar på veckan i helhet. Tror inte LCHF eller liknande skulle passa mig så bra, men det är bra att det finns flera olika sätt att äta på. Just nu sitter jag med en skål morotssoppa med ärtor och parmesanost. Knäckemacka till.

Ganska klassiskt bryt så där i början av semestern. Ta hand om dig så kommer energin tillbaka snart. :love:

Tack :heart Hoppas på det. Det har varit lite mycket nu och jag har en tendens att kräva 500 % av mig själv när 100 % hade varit fullt tillräckligt. Men nu ska jag ta till mig min kollegas sista ord innan jag gick på semester: "Chilla nu!" :D (Mitt svar: Jag ska chilla SOM FAN" :rofl:)

Men det där är väl lite tråkig attityd ändå? Varför så sarkastisk? "Jaha, det är inte alls vad jag har fått lära mig genom LesMills! Jag har kört mycket BodyPump och har inte alls den uppfattningen..." vore väl mycket trevligare att skriva, så kan ni fortsätta diskutera utan att någon behöver bli upprörd?

Edit: Såg nyss att @Sassy redan hunnit svara men låter det här stå kvar ändå. Det känns så trist om det skulle bli dålig stämning och ton i tråden tycker jag!

Håller med du. Strunt samma vad övningen kallas, kan jag tycka. Kan man med ord (och bild, om så krävs) förklara så att andra förstår är det väl gott så.

MVH fröken Goblin Squat. :D

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 864
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 856
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 856
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar