Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

När man gör en frivändning + sätter sig ner i en knäböj. :)

Som en styrkevändning och sen en frontböj, eller en djup vändning och en extra frontböj?

(Det första gör man ofta i tyngdlyftning, men jag har aldrig hört uttrycket squatclean förut. Ursäkta dumma frågor, jag försöker lära mig det stundtals förvirrande crossfitvokabuläret. Trodde många år av lyftande skulle göra det rätt ok att komma in i men uppfinningsrikedomen i uttryck är snudd på poetisk :idea:

Insåg när jag skrev detta att min sockerfria månad skulle kunna trigga lite regelstyrda tankar hos mig igen :D Får hålla koll på det, än så länge längtar jag inte efter nåt annat än att få äta socker igen även om suget börjar ebba ut så är livet tråkigare.

Idag har jag mätt och vägt mig, för att ha en utgångspunkt. Vill bli starkare och sundare i kroppen nu! Tyvärr kommer jag inte hinna börja träna förrän efter vi flyttat om ungefär en månad då pendlingen till jobbet kommer äta upp tiden. Ska satsa på promenader och lite hemma-yoga under tiden.

Nu ska jag steka ägg till frukost och sen pröva lite yoga på youtube av hon Sara som någon rekommanderade! :)

Insåg när jag skrev detta att min sockerfria månad skulle kunna trigga lite regelstyrda tankar hos mig igen :D Får hålla koll på det, än så länge längtar jag inte efter nåt annat än att få äta socker igen även om suget börjar ebba ut så är livet tråkigare.

Idag har jag mätt och vägt mig, för att ha en utgångspunkt. Vill bli starkare och sundare i kroppen nu! Tyvärr kommer jag inte hinna börja träna förrän efter vi flyttat om ungefär en månad då pendlingen till jobbet kommer äta upp tiden. Ska satsa på promenader och lite hemma-yoga under tiden.

Nu ska jag steka ägg till frukost och sen pröva lite yoga på youtube av hon Sara som någon rekommanderade! :)
Vad stark du är som håller igång! Jag ska prova att leva livet med en ketogen diet i tre veckor i september är det tänkt (enbart som ett experiment för att min sambo äter så och jag är nyfiken på hur det kommer att påverka mig), och sockret kommer definitivt att bli det svåraste att avstå! Vad för slags mat undviker du under denna månaden, och vad har du för eventuella substitut? :)

Vad stark du är som håller igång! Jag ska prova att leva livet med en ketogen diet i tre veckor i september är det tänkt (enbart som ett experiment för att min sambo äter så och jag är nyfiken på hur det kommer att påverka mig), och sockret kommer definitivt att bli det svåraste att avstå! Vad för slags mat undviker du under denna månaden, och vad har du för eventuella substitut? :)

Jag körde strikt lchf ca 3 veckor och inte bara sockersuget utan allt sug efter mat dog på någon dag. Har du tur går det lika lätt för dig :)

Jag bestämde igår kväll att jag skulle hänga med sambon till gymmet före jobbet idag, men jag vaknade för det första en kvart för sent och för det andra på helt fel sida. Jag kom så långt som att jag bytte om och stress-packade väskan, men halvvägs genom lunchförberedelserna insåg jag att det aldrig skulle bli ett bra pass med det stressade & dåliga humör jag var på. Jag hade heller inte någon som helst anledning att träna just denna morgonen, utan kan lika gärna göra det ikväll, imorgon bitti eller imorgon kväll. Så jag tog det (för mig) stora beslutet att stanna hemma, och så blir det träning efter jobbet istället.

Är mycket nöjd med mig själv och mitt beslut, för det hade verkligen bara blivit pannkaka av hela dagen om jag hade jäktat iväg! Mycket bättre att mjukstarta i soffan med mysfrukost när man vaknar på den sidan jag gjorde :)

Jag körde strikt lchf ca 3 veckor och inte bara sockersuget utan allt sug efter mat dog på någon dag. Har du tur går det lika lätt för dig :)
Oj! Ja så fort vet jag inte om jag vågar hoppas på att det går, suget kanske inte försvinner alls, men det ska onekligen bli intressant att se hur min kropp reagerar! :)

Jag som inte kan något om dieter, vad innebär en ketogen diet?

Oj! Ja så fort vet jag inte om jag vågar hoppas på att det går, suget kanske inte försvinner alls, men det ska onekligen bli intressant att se hur min kropp reagerar! :)

Vissa upplever ju att de får som influensa när de börjar lchf, så det kan verkligen slå åt båda håll!

Är det någon som har något bra/roligt förslag på hemma-träning med matta och boll?
Gärna en 5-10 minuters serie som man kan upprepa så många gånger man har tid?
Jag har jättedålig inspiration så det blir bara raska promenader annars.

Tack! :) Stort för mig även om jag inte kör fullt ut som vissa som begränsar även vetemjöl och så (jag äter alltså kolhydratsrika livsmedel som t.ex. pasta och även frukt trots att det är mycket socker i dem etc). Jag undviker i princip bara tillsatt socker (så det blir att lusläsa innehållsförteckningar eftersom socker går under typ tusen olika namn) - det svåraste hittills har varit buljongtärning/fonder för där hittar jag ingen sockerfri tyvärr. Och jag älskar att äta ute men det kan jag ju inte heller göra för ofta finns det lite socker i någon form i t.ex. såser eller så. Jag ersätter det goda jag brukar äta med typ smoothies på kokosmjölk, bananglass (ingen hit men gjorde tydligen på för omogna bananer) och frukt i alla former.

Eftersom jag bara utesluter socker går ju även lättsaltade chips och popcorn bra, men jag är inte lika förtjust i det som sötsaker ;)

Vad är ketogen diet för något? Är det när man äter ytterst få kolhydrater?

Jag som inte kan något om dieter, vad innebär en ketogen diet?
+ @cherie

Det är när man äter på ett sätt som syftar till att få kroppen att bränna fett som energi istället för kolhydrater. Man äter extremt lite kolhydrater (helst under 50 g per dag) och fokuserar istället på energi från fett & protein.

Jag är ingen stor förespråkare för det alls, och är inte ett dugg övertygad om att det är nyttigt i längden, men min sambo mår som sagt oerhört bra av att äta så och jag är nyfiken på om det kommer att ha samma effekt på mig. Förmodligen inte, eftersom vi alla fungerar olika, men jag gillar utmaningar :p Jag hade dock aldrig i hela mitt liv kommit på tanken att göra det själv, utan det är enbart pga att jag har en partner som redan lever så och har stenkoll på läget.

Mental förberedelse inför 35 dagar med MammaFitness PT-online. Och förhoppningsvis fler månader än så. Men det får inte bli för stort så jag börjar med en månad annars tappar jag sugen.

Tanken är att få styr på maten igen och bli starkare. Och i förlängningen visa barnet bättre vanor än vad vi har nu.

+ @cherie

Det är när man äter på ett sätt som syftar till att få kroppen att bränna fett som energi istället för kolhydrater. Man äter extremt lite kolhydrater (helst under 50 g per dag) och fokuserar istället på energi från fett & protein.

Jag är ingen stor förespråkare för det alls, och är inte ett dugg övertygad om att det är nyttigt i längden, men min sambo mår som sagt oerhört bra av att äta så och jag är nyfiken på om det kommer att ha samma effekt på mig. Förmodligen inte, eftersom vi alla fungerar olika, men jag gillar utmaningar :p Jag hade dock aldrig i hela mitt liv kommit på tanken att göra det själv, utan det är enbart pga att jag har en partner som redan lever så och har stenkoll på läget.

Så det är lite LCHF över det alltså? :) Spännande och höra sen hur du upplevde det! Jag har en konstig mage och har tänkt någon gång att prova att dra ner på kolhydrater och se om det är det som är problemet. Men det är som sagt svårt att göra sådana "stora" förändringar ensam när de andra tre sitter och äter allt möjligt :p

Jag har räknat kalorier och intag av protein/kolhydrater/fett i 6 år, väger all min mat som jag äter mån-fre. Har aldrig mått så bra sen jag började med det, både fysiskt och psykiskt.

Shit 6 år! Antar dock att du fått rutin på det så det inte är så jättejobbigt, men hur gör du om du äter ute eller blir bjuden på mat eller liknande?

Mental förberedelse inför 35 dagar med MammaFitness PT-online. Och förhoppningsvis fler månader än så. Men det får inte bli för stort så jag börjar med en månad annars tappar jag sugen.

Tanken är att få styr på maten igen och bli starkare. Och i förlängningen visa barnet bättre vanor än vad vi har nu.
Åh det vill jag oxå! Du får ge en recension sen:)

Tack! :) Stort för mig även om jag inte kör fullt ut som vissa som begränsar även vetemjöl och så (jag äter alltså kolhydratsrika livsmedel som t.ex. pasta och även frukt trots att det är mycket socker i dem etc). Jag undviker i princip bara tillsatt socker (så det blir att lusläsa innehållsförteckningar eftersom socker går under typ tusen olika namn) - det svåraste hittills har varit buljongtärning/fonder för där hittar jag ingen sockerfri tyvärr. Och jag älskar att äta ute men det kan jag ju inte heller göra för ofta finns det lite socker i någon form i t.ex. såser eller så. Jag ersätter det goda jag brukar äta med typ smoothies på kokosmjölk, bananglass (ingen hit men gjorde tydligen på för omogna bananer) och frukt i alla former.

Eftersom jag bara utesluter socker går ju även lättsaltade chips och popcorn bra, men jag är inte lika förtjust i det som sötsaker ;)

Vad är ketogen diet för något? Är det när man äter ytterst få kolhydrater?
Det låter tufft, men ändå härligt och fräscht på något vis! Och en sådan approach som du har är nog betydligt mer vettig och hållbar i längden tror jag :) Hur är det, gör du det tillsammans med din partner eller är det ditt projekt sas?

Så det är lite LCHF över det alltså? :) Spännande och höra sen hur du upplevde det! Jag har en konstig mage och har tänkt någon gång att prova att dra ner på kolhydrater och se om det är det som är problemet. Men det är som sagt svårt att göra sådana "stora" förändringar ensam när de andra tre sitter och äter allt möjligt :p
Ja, lite så! Jag är inte superinsatt i LCHF, men det är en sorts ketogen diet i alla fall! Och ja, det skulle vara fruktansvärt svårt att få till det om jag inte bodde med någon som lever på samma sätt. Min sambo har lyckats hålla i nästan hela året (med undantag för semestrar och speciella tillställningar) utan hjälp från någon (även om jag naturligtvis stöttat så gott jag kunnat), men det har inte varit lätt. Jag har definitivt inte samma viljestyrka utan behöver ha någon annan som håller igång mig :p

Som en styrkevändning och sen en frontböj, eller en djup vändning och en extra frontböj?

(Det första gör man ofta i tyngdlyftning, men jag har aldrig hört uttrycket squatclean förut. Ursäkta dumma frågor, jag försöker lära mig det stundtals förvirrande crossfitvokabuläret. Trodde många år av lyftande skulle göra det rätt ok att komma in i men uppfinningsrikedomen i uttryck är snudd på poetisk :idea:

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/335

Jag tror squatclean helt enkelt är en frivändning, eller?

Finns inga dumma frågor ;) Ja som en styrkevändning och sen frontböj, allt förutom överstöten :up:

Shit 6 år! Antar dock att du fått rutin på det så det inte är så jättejobbigt, men hur gör du om du äter ute eller blir bjuden på mat eller liknande?

I början var det jättejobbigt att tänka på allt hela tiden men som du skriver, det blir en rutin efter ett tag :)
Med risk för att låta tråkig men jag äter väldigt sällan ute och de gångerna jag följt med på ut på lunch har jag tagit med mig min matlåda.

På helgerna eller när jag har semester äter jag oftast fritt.

När man gör en frivändning + sätter sig ner i en knäböj. :)
Snarare halv frivändning, Du flippar ju runt stången vid nyckelbenen och sätter dig i knäböj. Frivändning går upp mot taket :)
(att göra Squatclean med hopp ut i knäböjs...det är förjävla jobbigt...och det hade jag förträngt tills jag körde Grit:en igår...)

Det låter tufft, men ändå härligt och fräscht på något vis! Och en sådan approach som du har är nog betydligt mer vettig och hållbar i längden tror jag :) Hur är det, gör du det tillsammans med din partner eller är det ditt projekt sas?

Det är nog inte särskilt tufft egentligen om man inte är så sockerberoende som jag är ;) (fast om man äter mycket hel- och halvfabrikat blir det nog en stor omställning). Men absolut, lite utmaning är det! Sambon är med på projektet men det var på mitt initiativ, jag är tveksam till om han kommer kunna motstå om han t.ex. blir bjuden på något på jobbet.

Blir spännande att höra för dig hur det går under din ketogena diet! Jag tämligen älskar mina kolhydrater (tack PCOS) så ett liv utan dem känns meningslöst för mig, till och med tre veckor :D Hur kommer typ en vanlig dag se ut för dig i matform? Har dålig uppfattning om hur mycket 50 gram kolhydrater är!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 864
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 855
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 856
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar