Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Ok klar med passet! Det var kräksjobbigt :p Assaultbike var värst för kräkskänslan men fick också lite svimningskänning efter sista omgången boxjumps. Haha :D Men jag körde hårt, taggad efter att inte kunnat köra ordentligt på några veckor iom förkylning osv.

Grymt bra ju!! ;):up: när kräkkänslan infinner sig vet man att man har köttat på rejält :yuck:

Vi körde passet jag skrev om tidigare idag och jag genomförde det på 7.43. Riktigt nöjd faktiskt! :up:

Körde även frontböj idag och det kändes jättebra. Jag har fått kämpa hårt med frontböjen då jag varit svag i bröstryggen och core partiet men nu så :bump: satte nytt PB på 75 kg i frontböjen! :D

https://www.instagram.com/p/BYECsXBl2Q1/

Nöjd med mig själv idag. Behövde hämta ut ett paket på affären innan de stängde, och blev jäkligt sen till stallet. Var nära att banga och bara ge vatten/titta till dem, men kände sen att nej, jag ska inte krascha planen första dagen på veckan. Så en timme ridning i alla tre gångarter blev det idag.

Angående diskussionen om att räkna intag av protein/kolhydrater/fett så måste jag bara inflika att jag generellt inte tycker att vanliga människor ska behöva bry sig om det. Mat ska inte behöva vara så komplicerat.

Absolut finns det lägen där det är motiverat. Men att hobbytränande vanliga personer ska sitta och räkna varenda gram mat man stoppar i sig, jag tycker ärligt talat inte det känns rimligt. Snarare som gjort för att skapa krångel med maten.

Grymt bra ju!! ;):up: när kräkkänslan infinner sig vet man att man har köttat på rejält :yuck:

Vi körde passet jag skrev om tidigare idag och jag genomförde det på 7.43. Riktigt nöjd faktiskt! :up:

Körde även frontböj idag och det kändes jättebra. Jag har fått kämpa hårt med frontböjen då jag varit svag i bröstryggen och core partiet men nu så :bump: satte nytt PB på 75 kg i frontböjen! :D

https://www.instagram.com/p/BYECsXBl2Q1/

Starkt!!

Angående diskussionen om att räkna intag av protein/kolhydrater/fett så måste jag bara inflika att jag generellt inte tycker att vanliga människor ska behöva bry sig om det. Mat ska inte behöva vara så komplicerat.

Absolut finns det lägen där det är motiverat. Men att hobbytränande vanliga personer ska sitta och räkna varenda gram mat man stoppar i sig, jag tycker ärligt talat inte det känns rimligt. Snarare som gjort för att skapa krångel med maten.

Bra inlägg! Lätt att drabbas av lite opti-noja ibland... Oftast i onödan skulle jag tro :angel:

Bebis har haft en period med mycket gnäll så jag har inte velat lämna sambon för att träna. Varit för stressad för kunna stå emot popcorn, chips och snabbmat. Sambon säger att han roddar bebis själv men mitt samvete säger att jag måste finnas till hands.

Imorgon ska han ta bebis och åka själv till far sin. Då ska jag passa på att gymma, städa och gå ner med överflödigt i förrådet. Och så ska jag handla nyttig mat :)

Precis så, bra sagt! Så länge man inte är intresserad eller upplever att man har stora problem med maten/vikten där räkning eventuellt kunde hjälpa, så finns det ingen anledning att krångla till det. Jag har räknat i perioder för att jag varit nyfiken och intresserad, men jag tror banne mig aldrig att jag lyckats äta precis så som jag "ska". Lika frisk och stark är jag för det! Något säger mig att det blir en väldigt kort date med appen denna gång - jag är redan frustrerad och less, även om jag lärt mig ett och annat :p

Första träningspasset genomfört efter 2 veckors sjuka :up: Jag måste ändå säga att jag är imponerad av hur väl formen håller sig om man sköter kosten och tar lite promenader under vilan. Lite hosta kvar, så jag tar det lugnt, men är såååå taggad på att toppa formen i höst :love:

Jag vet inte vad jag ligger på men det är inte 2 g protein/kg iaf! Loggade lite för nåt år sen o skulle gissa att jag ligger på kanske 1,2-1,4 g/kg. Kanske 1,6 en bra dag om jag tagit en extra proteinshake eller så. Är ju heltidsvegetarian och deltidsvegan med så det skulle vara väldigt svårt att komma upp i så mycket protein tror jag.. Tyckte det var svårt som köttätare! Skulle gärna logga igen och se men det är för jobbigt känns det som just nu :p
Vad ska du äta typ för att komma upp i så stora mängder?
Ja herregud, inte vet jag! Det enda jag vet är att det inte lär hända i alla fall, inte en chans i världen att jag anstränger mig för att komma upp i sådana obscena mängder. Det känns både onödigt och orimligt. Ska bli mycket intressant att höra vad PT:n har för belägg för att ge sådana skyhöga rekommendationer, och hur han tänker sig att det ska efterlevas! :cautious:

Precis så, bra sagt! Så länge man inte är intresserad eller upplever att man har stora problem med maten/vikten där räkning eventuellt kunde hjälpa, så finns det ingen anledning att krångla till det. Jag har räknat i perioder för att jag varit nyfiken och intresserad, men jag tror banne mig aldrig att jag lyckats äta precis så som jag "ska". Lika frisk och stark är jag för det! Något säger mig att det blir en väldigt kort date med appen denna gång - jag är redan frustrerad och less, även om jag lärt mig ett och annat :p

Precis, jag har ju problem med att jag är sjuk ofta och speciellt när träningen blir tyngre så undrar om det är att jag inte får i mig tillräckligt :) Äter ju primrose oil, omega 3 och multi vitamin tabletter också annars blir jag helt slut (och sjuk?) också (jag hade en riktigt bakterie infektion i tarmen för tre år sedan så det verkar fortfarande vara problem med att ta upp saker ordentligt och när jag är i fält finns det inte tillgänglighet för perfekt kost).

Jag håller helt med, detsamma gäller kalorier. Jag räknade kalorier under en period 2015 vilket har gjort att jag nu lärt mig på ett ungefär vad olika saker innehåller (och framför allt det jag äter mycket av). Vill man ha koll på kolhydrater/protein/fett så visst kan man räkna lite då och då, eller kolla upp det man äter mycket av så man får en uppskattning. Men jag tror inte det är sunt i längden. Jag har inte räknat något sedan 2015 och har bästa formen i mitt vuxna liv just nu. Framför allt är jag dessutom förbaskat mycket lyckligare och tycker att det här med träning och kost är mycket roligare när jag inte krånglar till det :p Men, alla är olika och det är nog bra att testa sig fram! Räkna kalorier fick mig att tappa 5 kg den hösten.

Kastade i mig en banan innan jamen p.g.a att matplanen sprack (den hann inte bli färdig i tid så jag hade inte hunnit äta utan att bokstavligt trycka ner allt på en gång och sen rusa typ) och tänkte att det blir ju ändå den dötråkiga releasen så jag behöver inte engagera mig nämnvärt (dessutom hade instruktörerna bytt dag...sånt stör mig) men så hade den instruktören sagt att "jag vågar väl inte annat än köra 63:an idag..."
Den där bananen hjälpte med andra ord inte nämnvärt. Speciellt inte när koreografierna faktiskt fungerade. Det hade jag definitivt inte räknat med. Alls.

Sen fick jag den inte så himla briljanta idén att köra ett GritS-pass (högintensiva styrkeintervaller med allt möjligt galenskap) som jag inte gjort på flera månader p.g.a skadat knä. På den överskottsenergin. Med energiska människor + en som liksom ger mig styrka av ren skadeglädje...när vi är på samma pass går det åt helvete för hn, och skitbra för mig :D

Därmellan hann jag klämma i mig nästan en hel proteinbar som jag fick införskaffa i all hast för att ens ha en chans att överleva.

Imorgon tänker jag mig ett Bodypump utan vikter, skivstång, knäböjs, armhävningar och utfall ( (vilket är exakt 47 av 55 minuter)...då kanske det går. :rofl::rofl:

Nu verkar aptiten slagit åt andra hållet.

Åt muesli med mjölk och gick och simmade. Direkt efter åt jag ris med dubbla (:angel: är det gott så är det) tempeh portioner och ett kokat ägg. Jag är fortfarande jätte hungrig :rofl: Kanelbullar it is :o

Klockan är bara 10 så det räknas som väl frukost nummer tre eller? :o:D

Käkade ohyggligt onyttig lunch igår (stor burgare med pommes och nån dressing som antagligen va typ 80 % smör :arghh: ). Fick asont i magen, klarar typ inte av onyttig mat längre nu när jag börjat äta lite nyttigare. :o Kände mig i alla fall tvungen att kompensera med ett löppass, så det blev ett pass från 10k trainer i mörkret igår kväll. Asjobbigt!!

Jag har räknat kalorier och intag av protein/kolhydrater/fett i 6 år, väger all min mat som jag äter mån-fre. Har aldrig mått så bra sen jag började med det, både fysiskt och psykiskt.

Vi ska köra denna ikväll:

På tid
10 reps 60% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga
8 reps 70% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga
5 reps 80% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga

Ser fram emot det med blandade känslor... :yuck::nailbiting:

Vad är squatclean? :confused:

Ingen morgonpromenad idag då maken åkte på kurs tidigt i morse så jag är själv med barnen. Men på lunchen idag SKA jag rida :p Ikväll efter jag lagt ungarna ska jag träna :banana:

Jag tänker samma. Nu har jag förvisso främst räknat enbart kalorier de gånger jag hållt på, men även jag som aldrig någonsin i hela mitt liv ens haft tendenser till komplicerat förhållande till mat/vikt (på det sättet) kunde bli lite väl regelstyrd under längre perioder av strikt kaloriräkning. Det var lite wake-up-call när jag någon gång fick lite ångest över att jag åt en kexchoklad för mycket och spräckte den dagens budget med 250 kcal, minns att jag skrev om det här i tråden (5 år sedan nu!) och du var en av de som reagerade och uppmärksammade lite vilka osunda känslor jag uppenbarligen började utveckla kring det där kaloriräknandet :) Idag skulle jag inte tillåta mig själv att bli så strikt igen, lätt hänt att utveckla någon slags ätstörning eller tvångsmässighet (för min del var det mer känslan av att göra "fel" och gå utanför "reglerna" som var ångestbetingat, inte någon rädsla för att gå upp i vikt t.ex.). Så det känns som det kan slå fel på flera olika sätt.

Det går säkert bra för många, men långt ifrån alla.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 864
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 854
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 856
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar