Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Överkroppspass med svägerskan idag. Bänkpress, latsdrag och militärpress var huvudövningarna. Kunde göra flera stabila treor på 35 kg i militärpress, känns faktiskt som att 40 kg inte är så långt borta! Sedan körde vi en AMRAP (15 min) innehållande tre coreövningar, tre helkropps/konditionsövningar och tre överkroppsövningar med rätt tunga vikter. Avslutade med lite rörlighetsövningar. Himla bra pass, må jag säga!

I eftermiddag är tanken att jag ska springa lite, vi får se hur det blir med den saken. :p

Hoppar in här också har smyglläst innan.

jag har inte problem med vikten men vill bli starkare dock motarbetar kroppen mkig ganska mycket. Springa, powerwalks är uteslutet. Börjar få problem med benen men klarar mig ett bra tag till men kan inte börja springa/gå för fort då diabetesrelaterade följdsjukdomar sätter fart och jag vill inte operera.

Någon som har tips på bra app/träningspass man kan göra hemma? Jag är väldigt aktiv med promenader i normal takt, Ridning, husrenovering (ja det är jobbigare än man tror) mm men skulle behöva något mer för att orka.

Maten är ganska ok men feter att ha kommit tillbaks från semestern till jobbet och byxorna inte sitter uppe för att man gått ner insåg jag att jag måste äta bättre. Diabetesen har sedan länge tagit bort mina hungerskänslor så det är extremt lätt att hoppa över måltider och fortsätta ändå. Måste bli bättre Äta rätt - orka mer :)

Hoppar in här också har smyglläst innan.

jag har inte problem med vikten men vill bli starkare dock motarbetar kroppen mkig ganska mycket. Springa, powerwalks är uteslutet. Börjar få problem med benen men klarar mig ett bra tag till men kan inte börja springa/gå för fort då diabetesrelaterade följdsjukdomar sätter fart och jag vill inte operera.

Någon som har tips på bra app/träningspass man kan göra hemma? Jag är väldigt aktiv med promenader i normal takt, Ridning, husrenovering (ja det är jobbigare än man tror) mm men skulle behöva något mer för att orka.

Maten är ganska ok men feter att ha kommit tillbaks från semestern till jobbet och byxorna inte sitter uppe för att man gått ner insåg jag att jag måste äta bättre. Diabetesen har sedan länge tagit bort mina hungerskänslor så det är extremt lätt att hoppa över måltider och fortsätta ändå. Måste bli bättre Äta rätt - orka mer :)
Jag tycker att FitnessBlenders pass på YouTube är väldigt bra. Det är väldigt amerikanskt och jag håller väl inte riktigt med dem på alla plan, men det finns otroligt mycket att välja på och de pass jag provat har varit väldigt effektiva i alla fall!

FMTK ska ha en rätt bra app har jag hört, men den har jag inte provat själv.

Du kan också kika in på http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/, klicka i rutan för "kroppsbelastande" och få fram massor av övningar för olika muskelgrupper som kan göras hemma :)

Tagit första steget kontakta PTn på gymmet, nu ska vi bara försöka hitta en tid som passar :p
Dottern och jag har pratat om att ta grupp-PT pass tillsammans för att kunna sparka på varandra.
Mitt nya "matschema vardagar" verkar fungera bra, gått ner drygt ett kg första veckan :up:
Legat runt 1400-1500 kcal fördelat 5 % kh, 15 % protein och 80% fett
Den här veckan ska jag försöka klara mig utan att regga allt i Lifesum :nailbiting: :D
Mitt mål är att vara normalviktigt när jag fyller femtio i mars. Gick upp 15 extra överviktskilon under våren då jag var mm från en totalkollaps. Räckte ju inte med allt annat skit :cool:

Tagit första steget kontakta PTn på gymmet, nu ska vi bara försöka hitta en tid som passar :p
Dottern och jag har pratat om att ta grupp-PT pass tillsammans för att kunna sparka på varandra.
Mitt nya "matschema vardagar" verkar fungera bra, gått ner drygt ett kg första veckan :up:
Legat runt 1400-1500 kcal fördelat 5 % kh, 15 % protein och 80% fett
Den här veckan ska jag försöka klara mig utan att regga allt i Lifesum :nailbiting: :D
Mitt mål är att vara normalviktigt när jag fyller femtio i mars. Gick upp 15 extra överviktskilon under våren då jag var mm från en totalkollaps. Räckte ju inte med allt annat skit :cool:

Lycka till! :):bump:

Vi ska köra denna ikväll:

På tid
10 reps 60% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga
8 reps 70% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga
5 reps 80% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga

Ser fram emot det med blandade känslor... :yuck::nailbiting:

Lyfte och släpade en massa EU-pall i helgen, annars har det varit rätt lugnt på träningsdelen i helgen. Idag hade småbarnen förskola i 3 timmar (8.30 till 11.30). De ska gå 15 timmars verksamhet denna vecka då de anser att min minste är färdiginskolad och min skola börjar inte förrän på måndag. Men iaf, för mig är det hopplöst med 3 timmar per dag eftersom vi bor drygt 20 min från förskolan. Så idag gick jag och vår valp först en promenad i stan, lämnade sedan honom till sambon för att gå till gymmet. Tränade drygt 30 minuter då jag inte hann mer men hellre lite än inget. Körde bara överkropp eftersom jag har gått en hel del redan idag, och det känns träningsvärk redan nu :o Men i veckan blir det mer pass på förmiddagen :banana:

Vi ska köra denna ikväll:

På tid
10 reps 60% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga
8 reps 70% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga
5 reps 80% av 1RM Squatcleans
5 HSPU eller 10 pushups
30 DU eller 60 vanliga

Ser fram emot det med blandade känslor... :yuck::nailbiting:

Ser kul ut men kommer nog bli riktigt grisiga squat cleans på slutet känns det som :D

Detta ska vi köra idag tydligen:
A.
Complete as many rounds and reps as possible in 8 minutes of:
Row 350/250 meters
10 Front-Racked Alternating Reverse Lunges (135/95 lbs)
Rest 4 minutes, and then…
B.
5 Strict Supinated-Grip Pull-Ups
10 Box Jump-Overs
C.
12/8 Calories of Assault Bike
12 Push-Ups

Vet inte vad jag tycker om passet, ser inte ut som en given favorit men jobbigt kommer det ju definitivt bli :p

Ser kul ut men kommer nog bli riktigt grisiga squat cleans på slutet känns det som :D

Detta ska vi köra idag tydligen:
A.
Row 350/250 meters
10 Front-Racked Alternating Reverse Lunges (135/95 lbs)
B.
5 Strict Supinated-Grip Pull-Ups
10 Box Jump-Overs
C.
12/8 Calories of Assault Bike
12 Push-Ups

Vet inte vad jag tycker om passet, ser inte ut som en given favorit men jobbigt kommer det ju definitivt bli :p

Tjoho vilken svettfest du kommer få vara med om :yuck::D:wtf:

Lyckades simma i 30 minuter i morse.

Prövade tån så sprang på track 6.32km på 39.33. Usel tid men tån höll ihop, jag har varit så helt slut hela helgen och sover konstant (även idag) så vill inte ta ut mig för mycket. Det konstiga avståndet kommer av att jag ville springa tills uppdraget var slut på zombie run (annars hade jag stannat vid 5km).

Lämnar nog en 10km pavement till senare i veckan dock :)

Hur kommer det sig att allt crossfit-snack är på engelska @Trollunge / @BusBarro? Är det för att passen tas direkt från CrossFit Inc, eller är det svenska instruktörer som bygger ihop dem men låter bli att översätta? Nyfiken!

Fröken Frågvis här igen! Är det någon av er som räknar intag av protein, kolhydrater och fett? Hur mycket protein brukar ni satsa på i så fall?

Jag undrar därför att jag precis fått mina kost-rekommendationer från PT:n och det är en faslig massa protein inblandat, långt mer än 2 gram per kg kroppsvikt! Jag ska naturligtvis fråga honom om det när vi ses, men blev nyfiken på hur ni andra gör och ser på det.

Idag har vi röjt bland massa skräp nere vid pumphuset, SÅ skönt att bli av med massa grejer. Så i några timmar har jag burit, släpat, lyft och kastat grejer, dessutom i regnet, helkroppspass :D Sågat ner sly-träd har jag också gjort. Ska snart iväg till stallet och gå en promenad med hästen.

Fick brev idag om att min egenremiss till ÖNH är godkänd och att jag blir kallad inom två veckor, däremot börjar halsen bli bättre :idea: Nåja, får se hur det går med det.

Fröken Frågvis här igen! Är det någon av er som räknar intag av protein, kolhydrater och fett? Hur mycket protein brukar ni satsa på i så fall?

Jag undrar därför att jag precis fått mina kost-rekommendationer från PT:n och det är en faslig massa protein inblandat, långt mer än 2 gram per kg kroppsvikt! Jag ska naturligtvis fråga honom om det när vi ses, men blev nyfiken på hur ni andra gör och ser på det.

Jag skulle nog behöva men vet inte riktigt hur man gör.

Idag t.ex. muesli med mjölk, en yakult och ett glas med kokosvatten till frukost.
brunt ris med tempeh och okra till lunch. Mer muesli med mjölk till middag eftersom jag precis sprungit och inte klarade av ordentlig middag (det fanns typ bara prata tillgängligt och den är så oljig :yuck:)+ kan köpa en mat paj på Starbucks senare men nu är jag för trött så jag somnar nog istället.
Räknar man in cappuccino och kaffe? Hur mycket är en peanut buttercup värd? eller en liten påse med sockervadd (<- trötta jag borde äta min avokado istället)

Jag skulle nog behöva men vet inte riktigt hur man gör.

Idag t.ex. muesli med mjölk, en yakult och ett glas med kokosvatten till frukost.
brunt ris med tempeh och okra till lunch. Mer muesli med mjölk till middag eftersom jag precis sprungit och inte klarade av ordentlig middag (det fanns typ bara prata tillgängligt och den är så oljig :yuck:)+ kan köpa en mat paj på Starbucks senare men nu är jag för trött så jag somnar nog istället.
Räknar man in cappuccino och kaffe? Hur mycket är en peanut buttercup värd? eller en liten påse med sockervadd (<- trötta jag borde äta min avokado istället)
För att hålla koll använder jag appen MyFitnessPal, där kan man enkelt skriva in och/eller scanna olika varor och så finns deras näringsinnehåll (oftast) registrerat i databasen. Lifesum är en annan app för samma ändamål, men jag kan tänka mig att MyFitnessPal är snäppet bättre ifall man är utomlands.

Hur noggrann man vill vara är upp till var och en att bestämma, det beror väl mest på hur pass "hårda" och specifika mål du har helt enkelt samt hur du är som person. Jag personligen skriver inte alltid in varenda liten grej jag äter, då det känns som att jag lätt hamnar lite för nära gränsen till osunt (besatt) beteende då. Jag har inte heller något super-exakt mål med det hela, och kan skippa att logga helt några dagar här och där. Jag gör det liksom mer för att jag är intresserad, och för att det känns som en kul grej just nu när jag fått mitt rekommenderade intag noga uträknat för mig.

Men för andra människor med annorlunda mål och personligheter kan det säkert funka fint att logga precis allt, så det får man känna av lite själv tycker jag.

För att hålla koll använder jag appen MyFitnessPal, där kan man enkelt skriva in och/eller scanna olika varor och så finns deras näringsinnehåll (oftast) registrerat i databasen. Lifesum är en annan app för samma ändamål, men jag kan tänka mig att MyFitnessPal är snäppet bättre ifall man är utomlands.

Hur noggrann man vill vara är upp till var och en att bestämma, det beror väl mest på hur pass "hårda" och specifika mål du har helt enkelt samt hur du är som person. Jag personligen skriver inte alltid in varenda liten grej jag äter, då det känns som att jag lätt hamnar lite för nära gränsen till osunt (besatt) beteende då. Jag har inte heller något super-exakt mål med det hela, och kan skippa att logga helt några dagar här och där. Jag gör det liksom mer för att jag är intresserad, och för att det känns som en kul grej just nu när jag fått mitt rekommenderade intag noga uträknat för mig.

Men för andra människor med annorlunda mål och personligheter kan det säkert funka fint att logga precis allt, så det får man känna av lite själv tycker jag.

Det är nog mer att jag orolig att jag inte får i mig tillräckligt än något annat :) Så det kanske räcker med att räkna någon dag nu och då så att jag håller koll någorlunda.

Hur kommer det sig att allt crossfit-snack är på engelska @Trollunge / @BusBarro? Är det för att passen tas direkt från CrossFit Inc, eller är det svenska instruktörer som bygger ihop dem men låter bli att översätta? Nyfiken!

Jag ska inte säga till 100% men är nästan helt säker att det är så. Crossfit kommer från Usa och det översätts inte utan man behåller det på engelska för att ha en likvärdighet överallt. Skulle man börja översätta skulle det förvirra mer när atleterna kommer ut på tävlingar och liknande. :)

Tjoho vilken svettfest du kommer få vara med om :yuck::D:wtf:

Ok klar med passet! Det var kräksjobbigt :p Assaultbike var värst för kräkskänslan men fick också lite svimningskänning efter sista omgången boxjumps. Haha :D Men jag körde hårt, taggad efter att inte kunnat köra ordentligt på några veckor iom förkylning osv.

Min box tror jag tar dessa passen direkt från nån amerikansk crossfit-sida och bara inte översätter dem o sen tror jag alla blir så vana vid de engelska termerna att det bara blir förvirring om man översätter hälften/allt. Tror jag iaf!

Jag vet inte vad jag ligger på men det är inte 2 g protein/kg iaf! Loggade lite för nåt år sen o skulle gissa att jag ligger på kanske 1,2-1,4 g/kg. Kanske 1,6 en bra dag om jag tagit en extra proteinshake eller så. Är ju heltidsvegetarian och deltidsvegan med så det skulle vara väldigt svårt att komma upp i så mycket protein tror jag.. Tyckte det var svårt som köttätare! Skulle gärna logga igen och se men det är för jobbigt känns det som just nu :p
Vad ska du äta typ för att komma upp i så stora mängder?

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 864
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 854
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 856
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar