Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Experterna som sysslar med tyngdlyftning är rimligtvis de som bör ha tolkningsföreträde när det gäller tyngdlyftningsnomenklatur. Det är för jäkla synd om tex Les Mills som når ut till så många inte vet det och förmedlar fel. Googla utförande av övningarna så ser du :)

I bodypump (eller åtminstone när jag körde det för 10 år sedan) gör man hängande styrkevändningar med push-press om man ska använda de termer som resten av träningsvärlden gör.

Clean och (fri-)vändning är samma.
Nej, clean och frivändning är fortfarande inte samma sak. Men push/powerpress finns också, ja.
Och jag tror fortfarande mer på de som har 25+ års erfarenhet (de är dessutom experter) och flertalet instruktörer utbildade under dem som har det som jobb, än någon som jag inte har koll på vem det är.
Där är och förblir vi olika.
Så vi kanske kan släppa det nu då, innan det blir tråkig stämning...?

Senast ändrad:
Vilken dag! :yuck: Inledde med fantastisk ljummen oboy till frukost efter att min bror använt micron igår på svagare effekt och jag var för morgontrött för att märka det. Fick något i ögat och smetade ut sminket så jag fick sitta på jobbet och se ut som om jag festat till halv fem på morgonen och gått direkt till jobbet. Hade ingenting att göra på jobbet. Kom hem och det fanns ingen mat (tycker det är så skönt annars de dagar jag slutar tidigt att det blir riktig mat). Vägrade kasta in kepsen och red ut en timme. 50 minuter av den tiden ösregnade det. Jag var blöt rätt igenom alla kläder och ponny var sur som en citron. Får väl ändå se det positiva i att jag tog mig ut alls.

Edit:
Jag hann inte omformulera till ett mer önskvärt svar men är väl medveten om att det ser tråkigare ut än jag menade det. Ber uppriktigt om ursäkt för det, även om skadan redan är skedd.
Vi kommer inte överens i frågan oavsett så vi kanske kan släppa det helt? :)
Jag tänker inte fortsätta med något här i alla fall, det lovar jag.
För jag vill mer än gärna vara kvar i tråden, och hoppas det är ok trots allt? :o

Senast ändrad:
Var helt jäkla död efter kaosdag på jobbet men ryckte upp mig och gav mig ut och körde 3 km intervallpass enligt min snajdiga träningsplan. Skönt efteråt och så nöjd att jag kom iväg. Matmässigt kass dag, blev bara macka och kvarg till middag :meh:

Edit:
Jag hann inte omformulera till ett mer önskvärt svar men är väl medveten om att det ser tråkigare ut än jag menade det. Ber uppriktigt om ursäkt för det, även om skadan redan är skedd.
Vi kommer inte överens i frågan oavsett så vi kanske kan släppa det helt? :)
Jag tänker inte fortsätta med något här i alla fall, det lovar jag.
För jag vill mer än gärna vara kvar i tråden, och hoppas det är ok trots allt? :o
Klart att det är okej! Vi skriver/säger alla saker som vi inte alltid menar eller ser hur de kan tolkas ibland, och du ska absolut inte känna att du inte är välkommen! Bra av dig att be om ursäkt tycker jag :)

Jamen precis. Det finns redan så mycket regler och måsten och borden kring mat, typ vilka livsmedel som är "bra eller dåliga", "nyttiga eller onyttiga". Vad man borde äta för att vara hälsosam. Vad man inte kan äta för då går man upp i vikt (som att det vore världens undergång). Skam och skuldkänslor. Jämförelser. Förbud, får inte äta ditt eller datt. Och när man ätit ändå: misslyckad. "Kan inte ens hålla mig från att äta X, gud vad jag är dålig, ingen karaktär."

Jag är inte bättre än någon annan, jag har naturligtvis också såna tankar emellanåt. Mer förut än nu, jag försöker komma bort från det för det är så destruktivt.

Precis. Läste nån lista i någon blaska på "mat dom du tror är nyttig men egentligen inte är det". Där var sallad med där det påstods att dressing och bröd är onyttigt, att en wrap ute kan innehålla 1000 kcal, att smoothies ute kan innehålla massa socker, att sushi innehåller socker osv. Herregud, hur mycket regler ska man pracka på folk egentligen? Klart en wrap ute KAN innehålla 1000 kcal men skulle gissa att de oftast ligger på hälften, och visst blir sallad inte lika nyttigt om du äter lika mycket bröd som sallad och dränker den i dressing. Men tror du sitter rätt säkert om du konsumerar ovan nämnda saker regelbundet :p Blir irriterad när man försöker skrämma upp folk som kanske inte har så bra koll, men försöker sitt bästa.

Vilken dag! :yuck: Inledde med fantastisk ljummen oboy till frukost efter att min bror använt micron igår på svagare effekt och jag var för morgontrött för att märka det. Fick något i ögat och smetade ut sminket så jag fick sitta på jobbet och se ut som om jag festat till halv fem på morgonen och gått direkt till jobbet. Hade ingenting att göra på jobbet. Kom hem och det fanns ingen mat (tycker det är så skönt annars de dagar jag slutar tidigt att det blir riktig mat). Vägrade kasta in kepsen och red ut en timme. 50 minuter av den tiden ösregnade det. Jag var blöt rätt igenom alla kläder och ponny var sur som en citron. Får väl ändå se det positiva i att jag tog mig ut alls.

Hatar sånna dagar :wtf: Men du tog dig ut! Plus att det alltid är mysigare att krypa upp i soffan efter en dusch när man gjort det :)

Hoppas på bättre flyt i morgon då!

Är det någon här inne som äter ganska kolhydratrik kost som jag? :angel: En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

Frukost: Fil med banan och müsli eller granola/Chocolate oats med banan, kanel och soyamjölk/Chiapudding med äpple/Yoghurtkvarg med banan och müsli eller granola

Lunch: Ceasarsallad/Kycklingsallad med pasta eller quinoa

Mellis: Frukt

Middag: Fil och flingor med knäckemacka/Äggmackor/Sushi/Grönsakscurry/Mackor med lax och avokado

Kvällsmål: Frukt eller lite fil/yoghurtkvarg (tränar sent så behöver något efter)

Försöker bli bättre på att klämma in mer protein, eftersom jag styrketränar.

Vi är ju alla väldigt olika (som tur är :) ) personligen jag skulle aldrig klara av den menyn av två orsaker
1. Jag skulle gå med ett konstant sockersug
2. Min vikt skulle fara i väg som en tre-stegsraket
Medans min sambo utan problem skulle fixa det (förutom att han skulle välja bort quinoa och kvarg :p)

Ny dag! Nu börjar jag crava lite socker plötsligt... Igår tänkte jag på pannkakor med hallonsylt till frukost idag (mmmmmmmm) :banghead:

Idag blir det powerwalk igen får vi se om jag hinner klämma in en yoga-stund ikväll också!

På tal om mat så var det tänkt tjockpannkaka med bacon i till middag idag. Men mina knäppa ungar talade om att dom inte tycker om det, vilket faktiskt är sant :meh: Så jag omprioriterade veckans matsedel och tog upp strömming istället så det får bli det och hemgjort potatismos idag :p

Idag är planen en liten ridtur på lunchen med unghästen och ikväll en skogstur med andra hästen ihop med kompisen och hennes ponny :) Beroende på vad sent det blir och vad trött jag är så kanske jag springer lite också. Maken kommer från Stockholm ikväll också så jag vill umgås med honom också.

Svettfest före jobbet! Det var en helt annan Mineur som vaknade i morse (på rätt klockslag dessutom), och jag formligen skuttade ur sängen och iväg till gymmet :D

Väl där var väl kanske viljan större än orken, och jag fick på slutet riktigt förhandla med mig själv för att ta mig igenom varje set... Men svettigt var det och jag fick till ett fint PB i latsdrag i alla fall, inte illa alls! :)

Svettfest före jobbet! Det var en helt annan Mineur som vaknade i morse (på rätt klockslag dessutom), och jag formligen skuttade ur sängen och iväg till gymmet :D

Väl där var väl kanske viljan större än orken, och jag fick på slutet riktigt förhandla med mig själv för att ta mig igenom varje set... Men svettigt var det och jag fick till ett fint PB i latsdrag i alla fall, inte illa alls! :)

Bra jobbat att orka upp och träna på morgonen! Jag önskar jag skulle orka det också. Går jag upp 15-20 min tidigare än jag gör vanligtvis så hinner jag :angel: Men jag är så sjukt morgontrött! Kravlar mig upp och går 20 min men hunden och fodrar hästar när det är den tiden på året, det är nog ansträngande. Någon gång har jag sprungit på morgonen och ibland rider jag tidigt så med lite mera vilja så skulle det ju gå. Bara svepa en proteindrink för att få i sig något och sen kötta 45 min....kanske ska prova nån dag :p

Bra jobbat att orka upp och träna på morgonen! Jag önskar jag skulle orka det också. Går jag upp 15-20 min tidigare än jag gör vanligtvis så hinner jag :angel: Men jag är så sjukt morgontrött! Kravlar mig upp och går 20 min men hunden och fodrar hästar när det är den tiden på året, det är nog ansträngande. Någon gång har jag sprungit på morgonen och ibland rider jag tidigt så med lite mera vilja så skulle det ju gå. Bara svepa en proteindrink för att få i sig något och sen kötta 45 min....kanske ska prova nån dag :p
Ja du, jag ska inte låtsas som att det är lätt! Idag var det det, men oftast ifrågasätter jag mitt beslut både en och två gånger när klockan ringer :p Det är dock härligt när man väl är igång tycker jag, och så är det skönt att kunna komma hem efter jobbet och känna att dagen är färdig liksom! :)

Jag hörde någonstans (var det kanske här? :o) om någon som sover i träningskläderna natten innan, så att det verkligen finns minimalt med ursäkter att låta bli morgonträningen :laugh: Har dock ej provat det själv!

Ja du, jag ska inte låtsas som att det är lätt! Idag var det det, men oftast ifrågasätter jag mitt beslut både en och två gånger när klockan ringer :p Det är dock härligt när man väl är igång tycker jag, och så är det skönt att kunna komma hem efter jobbet och känna att dagen är färdig liksom! :)

Jag hörde någonstans (var det kanske här? :o) om någon som sover i träningskläderna natten innan, så att det verkligen finns minimalt med ursäkter att låta bli morgonträningen :laugh: Har dock ej provat det själv!

Jag ångrar mig varje dag att jag ställt klockan drygt en timme före barnen ska väckas! Men jag vet ju vad skönt det att ha fått vara ute på en liten promenad och vakna till i lugn och ro. Det är ALLTID värt det men när klockan ringer och jag måste gå ur sängen för att stänga av den är det tungt, riktigt tungt. Det är lite handikappande att vara så morgontrött :meh: Men som du säger att det är skönt att ha det gjort stämmer verkligen! Jag utnyttjar ju ofta min lunchrast till att rida (älskar hemmakontor och fritt jobb) och då har jag kvällen till familjen, annat eller ingenting :)

Vilken tid går du upp?

Waah. Ont i halsen här idag och känner mig allmänt vissen. Får se om det släpper till nattens innebandy, annars får den vara idag helt enkelt. Hur tråkigt det än är. Blä.

Börjar dagen med hamburgarlunch. Typiskt dåligt för viktminskning. :p
Men - tänker käka blomkålssoppa till middag för att jämna ut lite :D

Waah. Ont i halsen här idag och känner mig allmänt vissen. Får se om det släpper till nattens innebandy, annars får den vara idag helt enkelt. Hur tråkigt det än är. Blä.

Börjar dagen med hamburgarlunch. Typiskt dåligt för viktminskning. :p
Men - tänker käka blomkålssoppa till middag för att jämna ut lite :D
Åh jag älskar blomkål! Har du nåt bra recept på blomkålssoppa?

Jag ångrar mig varje dag att jag ställt klockan drygt en timme före barnen ska väckas! Men jag vet ju vad skönt det att ha fått vara ute på en liten promenad och vakna till i lugn och ro. Det är ALLTID värt det men när klockan ringer och jag måste gå ur sängen för att stänga av den är det tungt, riktigt tungt. Det är lite handikappande att vara så morgontrött :meh: Men som du säger att det är skönt att ha det gjort stämmer verkligen! Jag utnyttjar ju ofta min lunchrast till att rida (älskar hemmakontor och fritt jobb) och då har jag kvällen till familjen, annat eller ingenting :)

Vilken tid går du upp?
Jag förstår att det är tungt! Jag är inte så morgontrött av mig och har aldrig varit, så något säger mig att du får kämpa lite mer än jag. Och så är det ju, inget passar alla! Skulle du känna att du ville prova ändå så är det bra att se till att allt verkligen är i ordning när du går och lägger dig, så att du bara kan gå raka vägen upp och inte hinner tänka efter så mycket. Jag brukar lägga fram träningskläderna bredvid sängen och skriva ihop träningspasset innan jag går och lägger mig, så kan jag koppla på autopiloten sedan bara.

Jag ska också poängtera att jag inte behöver gå upp förrän 6.30 ifall jag ska träna, så det är inte vråltidigt på något sätt. Förut var det 6.00, men sedan flyttade vi närmare gymmet och jag bytte jobb! :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 865
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 856
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 857
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar