Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
En trött och sliten tjej idag, har fått hjälp att ta mig ut i ca 50 minuter med hundarna utöver dom små rastningsrundorna jag själv skrapat ihop. Är så svag och efter minsta lilla ansträngning kraschar jag. Jag får panik över att när jag sprang 2 km och sen trimmade ena hunden igår så var det det enda utöver dom vanliga promenaderna som jag gjorde den dagen och ändå så blev jag helt slut och den tröttheten sitter kvar idag.

Det tog mig 1 timme att trimma hunden och 17 minuter att springa (börjar i lugnt tempo). Men allt omkring är stressande dessutom och så mycket, mycket intryck hela tiden och alla rutiner och ritualer som inte kommer naturligt, jag måste uppfinna hjulet varje dag. Och sånt som byta kläder, duscha, gå till gymmet dom 4 minutrarna det tar, hur jag ska trimma hunden på finaste sättet fast jag trimmat honom i 9 år osv osv

Så idag har det blivit annorlunda, nästan hel vila hela förmiddagen och sen en runda med en bekant med hundarna. Hade tänkt gymma torsdag eller fredag eller i helgen men avvaktar med att planera det för att se dagsformen.

Jag blir ledsen när 1 timme och 17 minuters aktivitet bränner ut mig, det är liksom en åttondel av vad andra arbetar och sen gör dom det här utöver jobbet och jag kan inte ens göra det som det enda jag gör:cry:
 
En trött och sliten tjej idag, har fått hjälp att ta mig ut i ca 50 minuter med hundarna utöver dom små rastningsrundorna jag själv skrapat ihop. Är så svag och efter minsta lilla ansträngning kraschar jag. Jag får panik över att när jag sprang 2 km och sen trimmade ena hunden igår så var det det enda utöver dom vanliga promenaderna som jag gjorde den dagen och ändå så blev jag helt slut och den tröttheten sitter kvar idag.

Det tog mig 1 timme att trimma hunden och 17 minuter att springa (börjar i lugnt tempo). Men allt omkring är stressande dessutom och så mycket, mycket intryck hela tiden och alla rutiner och ritualer som inte kommer naturligt, jag måste uppfinna hjulet varje dag. Och sånt som byta kläder, duscha, gå till gymmet dom 4 minutrarna det tar, hur jag ska trimma hunden på finaste sättet fast jag trimmat honom i 9 år osv osv

Så idag har det blivit annorlunda, nästan hel vila hela förmiddagen och sen en runda med en bekant med hundarna. Hade tänkt gymma torsdag eller fredag eller i helgen men avvaktar med att planera det för att se dagsformen.

Jag blir ledsen när 1 timme och 17 minuters aktivitet bränner ut mig, det är liksom en åttondel av vad andra arbetar och sen gör dom det här utöver jobbet och jag kan inte ens göra det som det enda jag gör:cry:
Visst är det utmattning du har, eller minns jag fel?
Jag fick lägga träningen på hyllan helt i våras när jag var mitt i utmattningen. Det tog alldeles för mycket energi för mig.
Allt handlade om att få batteriet att räcka till sånt som var ”basic”. Personlig hygien och mat, helt enkelt.
 
Har sprungit två varv på min backrunda. Eftersom jag var arg, ledsen och frustrerad efter jobbet var planen att kötta järnet. Men så blev det inte.
Det var isgata hela vägen runt. Nu hade jag mina Peregrine (terrängskor) på fötterna och de räckte åt för att springa lite försiktigare, men hade velat ha mina icebugs för att kunna köra på.
Avslutade med att svänga in på en stig i skogen och kom på 500m in att jag ju inte har ficklampa med mig. Det var lite mörkt :D men jag tuffade försiktigt på längs med stigen ca 1km till. Det är ganska befriande i bland att springa mitt i skogen i tystnad och mörker. Men jag är lite knasig (och har bra mörkerseende, samt har sprungit på stigen tusen gånger. Annars hade jag inte gjort det.)
 
Jag fick så bra svar här ang kost och protein så jag smyger in en fråga till 😁 Hur försiktiga är ni med styrketräning vid förkylning? Jag har varit krasslig i nästan en vecka nu. Värst fre-sön och sen sakta bättre. Nu snorar och hostar jag men mår bra i övrigt. Tänkte försöka träna i helgen - är det ok att göra även om hostan skulle vara kvar? Just hosta är ju något man kan dras med i evigheter och jag vill ju igång igen :p

Tillägg: Jag är ny inom styrketräning så det är väldigt lätta vikter och teknikputs som gäller fortsatt.
 
Jag fick så bra svar här ang kost och protein så jag smyger in en fråga till 😁 Hur försiktiga är ni med styrketräning vid förkylning? Jag har varit krasslig i nästan en vecka nu. Värst fre-sön och sen sakta bättre. Nu snorar och hostar jag men mår bra i övrigt. Tänkte försöka träna i helgen - är det ok att göra även om hostan skulle vara kvar? Just hosta är ju något man kan dras med i evigheter och jag vill ju igång igen :p

Tillägg: Jag är ny inom styrketräning så det är väldigt lätta vikter och teknikputs som gäller fortsatt.
Är du frisk i övrigt hade jag hade styrketränat, men väldigt lätt och lyssnat noga på kroppen under tiden. Ta träningen lite som den blir liksom - så det inte känns som ett nederlag att avbryta. Hellre avbryta innan man ens börjar känna något.
Jag springer även med hosta just för att man kan dras med den i evigheter, jag får lätt sån där rethosta som mer blir som "ticks" efter en förkylning. Just den sortens hosta är ju inte direkt farlig. Skillnad på hosta och hosta.:) Men då kortar jag ner rundorna avsevärt, går ganska mycket och avbryter så fort jag känner att något kanske möjligen är fel.

Det är en balansgång, och jag har lärt mig under många år hur min kropp känns när den är ok för att träna och när jag borde låta bli eller avbryta.
 
Liten träningsuppdatering från mig :)
Har otroligt mycket på jobbet så här års - och har sedan nyår bara haft målet att ta mig till träningen + utföra den de dagar det finns morgonpass på boxen + på söndagar (då jag gör lite vad jag känner för).
Det har hittills lyckats - inte skippat något pass pga "jobbstress".

I slutet av året var jag lite besviken över att jag inte nått alla mina träningsmål - och att det hade varit rätt tufft att nå de jag faktiskt lyckades med. Har struntat i träningsmål under januari och februari och "bara tränat".
Men i förra veckan (och i dag) så hände något: helt plötsligt utan att försöka, så började lite PR att trilla in.
De som satt så hårt inne i december har helt plötsligt passerats :banana::bump:
Striktpress: 42kg
Power Clean&Jerk: 47,5kg
Bänkpress: 2x 60kg
KB-snatch: 24kg

Vet inte riktigt vad det är som gjort att det har släppt, men lite löjligt glad har jag varit i dag iaf
🏋️‍♀️🏋️‍♂️
 
Känner mest "meh" efter dagens pass. Jag var inställd på att inte pressa mig lika hårt som vanligt eftersom jag känt mig lite småkrasslig sedan i söndags, men jag har ju så jädra svårt att känna mig nöjd när jag inte "får" köra ända in i kaklet så att säga. Det innebär ju naturligtvis att det är bra för mig att öva på att just hålla tillbaka lite och ändå hitta någon slags välbehagskänsla efteråt, men just idag kändes det svårt. Nåja, jag är i alla fall stolt över att jag lät den förnuftiga sidan styra och att jag slutade kämpa innan jag var helt körd.

Huvuddelen i dagens pass var alltså Death by Burpees, som går ut på att göra 1 burpee minut 1, 2 burpees minut 2, 3 st minut 3, osv... För varje minut gör man alltså fler burpees och får därmed mindre tid att vila innan det är dags för nästa omgång. När man inte längre kan göra den omgångens antal burpees (t.ex. 13 under minut 13) är man klar.

Den som skapar våra verkar alltså ha blivit besatt av pass som går ut på att tävla med sig själv och göra en sjuhelvetes massa burpees... Hoppas hen blir av med den besattheten snart :cautious:
 
Visst är det utmattning du har, eller minns jag fel?
Jag fick lägga träningen på hyllan helt i våras när jag var mitt i utmattningen. Det tog alldeles för mycket energi för mig.
Allt handlade om att få batteriet att räcka till sånt som var ”basic”. Personlig hygien och mat, helt enkelt.
Jo det stämmer att jag är i en svacka, är mitt i en ganska djup depression och min fysioterapeut har sagt att jag ska ta det lugnt och inte träna utan ta energin till det basala för att jag inte klarar ens det men jag fick för mig att jag var redo att börja träna igen och vi (jag och terapeuten) gav det ett försök på prov men resultatet är att jag kanske inte är redo än. Inte när jag är så trött och inte orkar något och tycker det är jobbigt med minsta lilla. Men man läser ju överallt om att motion ska ge bättre psykisk hälsa så jag ville prova och se. Och jag fick endorfiner och mådde bra efter träningen men det blev en sådan baksmälla nu idag dagen efter.

Vill orka med vardagen och ge hundarna fokus och orka gå med dom och ta hand om mig själv så det bästa är nog att inte träna torsdag och fredag den här veckan utan ge mig själv och hundarna ett lugnt slut på veckan. Har ändå saker jag måste göra som stressar enormt. Kanske ska sänka kraven lite just nu. Det var terapeutens råd och rekommendation också och jag litar på henne. Ska träna lite med unghunden med rallymoment och lära mig ackorden på piano så jag har något att pyssla med ifall jag blir rastlös.
 
Jag fick så bra svar här ang kost och protein så jag smyger in en fråga till 😁 Hur försiktiga är ni med styrketräning vid förkylning? Jag har varit krasslig i nästan en vecka nu. Värst fre-sön och sen sakta bättre. Nu snorar och hostar jag men mår bra i övrigt. Tänkte försöka träna i helgen - är det ok att göra även om hostan skulle vara kvar? Just hosta är ju något man kan dras med i evigheter och jag vill ju igång igen :p

Tillägg: Jag är ny inom styrketräning så det är väldigt lätta vikter och teknikputs som gäller fortsatt.
Jag avstår från all träning när jag har ont i halsen och/eller känner mig allmänpåverkad (typ när promenaden till jobbet känns ansträngande nog). När det släpper brukar jag vila en extra dag för säkerhets skull och sedan smyga igång lite försiktigt med lätt styrketräning där jag lyssnar extra mycket på kroppen och har noll prestationskrav. När sedan snuvan försvunnit brukar det kännas okej att lägga in lite mer tung/pulshöjande träning tycker jag.

Jag tycker absolut att det låter som att du skulle vara redo att dra igång igen i helgen, men ta det lugnt och lyssna på kroppen! Och försök att äta lite extra mycket i dagarna som kommer för att ge kroppen energi att slå bort viruset.
Liten träningsuppdatering från mig :)
Har otroligt mycket på jobbet så här års - och har sedan nyår bara haft målet att ta mig till träningen + utföra den de dagar det finns morgonpass på boxen + på söndagar (då jag gör lite vad jag känner för).
Det har hittills lyckats - inte skippat något pass pga "jobbstress".

I slutet av året var jag lite besviken över att jag inte nått alla mina träningsmål - och att det hade varit rätt tufft att nå de jag faktiskt lyckades med. Har struntat i träningsmål under januari och februari och "bara tränat".
Men i förra veckan (och i dag) så hände något: helt plötsligt utan att försöka, så började lite PR att trilla in.
De som satt så hårt inne i december har helt plötsligt passerats :banana::bump:
Striktpress: 42kg
Power Clean&Jerk: 47,5kg
Bänkpress: 2x 60kg
KB-snatch: 24kg

Vet inte riktigt vad det är som gjort att det har släppt, men lite löjligt glad har jag varit i dag iaf
🏋️‍♀️🏋️‍♂️
Åh vad härligt, starkt jobbat! Ibland får man de bästa resultaten efter en period av lite mindre prestationsinriktad träning tycker jag. Kul när man kan överraska sig själv! :D
 
Coolt! :bump: Jag har funderat länge på att lära mig handstands, men jag har en orimlig rädsla för att vara uppochner :o
Tack :D Ja det verkar vara många som tycker det är läskigt, jag tyckte själva momentet när man liksom slänger sig ner var läskigt till en början men nu vet jag att väggen är snäll och alltid tar emot mig, och att jag har styrka nog att hålla armarna raka :D Det var inte helt lätt mentalt i början.
 
Så himla coolt och starkt! :bow: Tänkte du fortsätta med crossfit nu efter kursen, eller hur känner du?
Tack :D Ja jag kommer att fortsätta, finns så mycket jag vill bli bättre på. Har ju ingen tävlingshund i agility längre så får lägga krutet på mig själv nu då nose worken inte är så fysikt ansträngande. Jag fick erbjudande igår om att få de 3 första månaderna billigare, ska se om jag kan skjuta upp det så jag kan få att det börjar när jag kommer hem från min kommande jobbresa.
 
Jag fick så bra svar här ang kost och protein så jag smyger in en fråga till 😁 Hur försiktiga är ni med styrketräning vid förkylning? Jag har varit krasslig i nästan en vecka nu. Värst fre-sön och sen sakta bättre. Nu snorar och hostar jag men mår bra i övrigt. Tänkte försöka träna i helgen - är det ok att göra även om hostan skulle vara kvar? Just hosta är ju något man kan dras med i evigheter och jag vill ju igång igen :p

Tillägg: Jag är ny inom styrketräning så det är väldigt lätta vikter och teknikputs som gäller fortsatt.
Om hostan inte är ny, dvs om den verkligen har pågått under en längre tid och om den inte verkar öka, så kan jag träna ändå. Men är den nyuppkommen så tränar jag inte utan avvaktar för att se hur det ska utveckla sig. Antingen vänder det eller så blir jag sjuk. Tränar heller inte om jag har halsont eller sjukdomskänsla. Träningen ger ändå inget om kroppen behöver kämpa mot sjukdom.

Igår hade jag tex en sådan situation. Jag var sååå sugen på att springa. Onsdagar är min bästa dag för det då jag inte har ngn tid att passa. Men jag hade hostat lite under natten och hostade till och från under dagen. Hade lite, lite snuva vissa stunder och lite svag sjukdomskänsla. Sammantaget var det rätt så diffust. Ville så himla gärna men ställde ändå in. Och det visade sig vara med rätta. Vaknade idag och är betydligt sämre än igår.

Vet av erfarenhet att tankar på ”när kan man eg träna” kommer när man precis börjat känna att det är ngt på gång. Inte efter att man har varit sjuk ett antal dagar. Men argument som att ”hosta ju kan pågå i evigheter”, lyfts ofta fram. Väntar man ngn dag så blir man oftast klok på om man är på väg att bli sjuk på riktigt eller om det bara var ngt flyktigt.
 
Är du frisk i övrigt hade jag hade styrketränat, men väldigt lätt och lyssnat noga på kroppen under tiden. Ta träningen lite som den blir liksom - så det inte känns som ett nederlag att avbryta. Hellre avbryta innan man ens börjar känna något.
Jag springer även med hosta just för att man kan dras med den i evigheter, jag får lätt sån där rethosta som mer blir som "ticks" efter en förkylning. Just den sortens hosta är ju inte direkt farlig. Skillnad på hosta och hosta.:) Men då kortar jag ner rundorna avsevärt, går ganska mycket och avbryter så fort jag känner att något kanske möjligen är fel.

Det är en balansgång, och jag har lärt mig under många år hur min kropp känns när den är ok för att träna och när jag borde låta bli eller avbryta.

Klokt råd! Blir jag inte sämre så tänker jag att jag testar. Kondition hade jag kanske inte tränat men styrka med lätta vikter i lågt tempo känns som om jag borde fixa.

Jag avstår från all träning när jag har ont i halsen och/eller känner mig allmänpåverkad (typ när promenaden till jobbet känns ansträngande nog). När det släpper brukar jag vila en extra dag för säkerhets skull och sedan smyga igång lite försiktigt med lätt styrketräning där jag lyssnar extra mycket på kroppen och har noll prestationskrav. När sedan snuvan försvunnit brukar det kännas okej att lägga in lite mer tung/pulshöjande träning tycker jag.

Jag tycker absolut att det låter som att du skulle vara redo att dra igång igen i helgen, men ta det lugnt och lyssna på kroppen! Och försök att äta lite extra mycket i dagarna som kommer för att ge kroppen energi att slå bort viruset.

Ja jag känner lite så också. Jag har inte tränat sen förra onsdagen så har ju vilat rätt rejält.

Om hostan inte är ny, dvs om den verkligen har pågått under en längre tid och om den inte verkar öka, så kan jag träna ändå. Men är den nyuppkommen så tränar jag inte utan avvaktar för att se hur det ska utveckla sig. Antingen vänder det eller så blir jag sjuk. Tränar heller inte om jag har halsont eller sjukdomskänsla. Träningen ger ändå inget om kroppen behöver kämpa mot sjukdom.

Igår hade jag tex en sådan situation. Jag var sååå sugen på att springa. Onsdagar är min bästa dag för det då jag inte har ngn tid att passa. Men jag hade hostat lite under natten och hostade till och från under dagen. Hade lite, lite snuva vissa stunder och lite svag sjukdomskänsla. Sammantaget var det rätt så diffust. Ville så himla gärna men ställde ändå in. Och det visade sig vara med rätta. Vaknade idag och är betydligt sämre än igår.

Vet av erfarenhet att tankar på ”när kan man eg träna” kommer när man precis börjat känna att det är ngt på gång. Inte efter att man har varit sjuk ett antal dagar. Men argument som att ”hosta ju kan pågå i evigheter”, lyfts ofta fram. Väntar man ngn dag så blir man oftast klok på om man är på väg att bli sjuk på riktigt eller om det bara var ngt flyktigt.

Klokt! Jag är lite tvärt om. Är bra på att dra i handbromsen tidigt men tycker det är svårt att avgöra vad som är "friskt nog" efter att det värsta lagt sig. Jag är väldigt grön och ovan med träning rent generellt och då blir ju det ännu svårare då jag inte vet hur jag reagerar. Men just den här hostan har jag haft i en vecka nu och kommer att ha vilat helt i 10 dagar när jag kör igång igen på lördag. Det borde gå tycker jag! Ska ta det lugnt och låna efter :)


Tack för alla Svar! :bow:
 
Klokt råd! Blir jag inte sämre så tänker jag att jag testar. Kondition hade jag kanske inte tränat men styrka med lätta vikter i lågt tempo känns som om jag borde fixa.



Ja jag känner lite så också. Jag har inte tränat sen förra onsdagen så har ju vilat rätt rejält.



Klokt! Jag är lite tvärt om. Är bra på att dra i handbromsen tidigt men tycker det är svårt att avgöra vad som är "friskt nog" efter att det värsta lagt sig. Jag är väldigt grön och ovan med träning rent generellt och då blir ju det ännu svårare då jag inte vet hur jag reagerar. Men just den här hostan har jag haft i en vecka nu och kommer att ha vilat helt i 10 dagar när jag kör igång igen på lördag. Det borde gå tycker jag! Ska ta det lugnt och låna efter :)


Tack för alla Svar! :bow:
Aha! När jag har varit sjuk tycker jag det är lättare. Då går jag på känslan. Känner jag mig frisk och stark/energifylld igen så drar jag igång träningen lite försiktigt. Detta oavsett om ngt symptom som tex lite hosta fortf hänger kvar. Pulsen säger mkt i de lägena. Är vilopulsen nere på normalt och jag inte får onormal pulshöjning vid rörelse så vet jag att jag är ok.
 
Dagens crossfit:
Warm up: AMRAP 8 min You do I do
20 deadlift (clean bar)
20 strict shoulder press (clean bar)
10 burpees

40 min
Team of 2, resting partner in weighted plank
100 deadlifts
100 DB/KB Push Press
100 Back Squat
100 DB/KB Hang snatch
100 Burpees
100 Thrusters

Nu är jag en liten våt fläck i min soffa 😅
 
Får väl kika in och säga att jag absolut var frisk nog för dagens pass. Kunde köra på fullt ut och mår helt ok :up:

Det är väldigt tillfredsställande att vara nybörjare med PT-hjälp, jag har på 10 pass kunnat dubblera (i vissa fall mer än så) vikterna i nästan alla övningar. Teknik och bättre kost ger snabba resultat. PTn menar att jag blivit starkare också men jag tror mest det är något han säger för att dämpa min självkritiskhet :p

Största målet framöver är att få upp styrkan i armarna. Jag är otränad i hela kroppen men armar och axlar är katastrofområden. Skulle göra uppkliv på låda med 20 kg stång över axlarna idag och fick ta hjälp för att alls få upp stången i axelhöjd :o
 
Det är väldigt tillfredsställande att vara nybörjare med PT-hjälp, jag har på 10 pass kunnat dubblera (i vissa fall mer än så) vikterna i nästan alla övningar. Teknik och bättre kost ger snabba resultat. PTn menar att jag blivit starkare också men jag tror mest det är något han säger för att dämpa min självkritiskhet :p

Det kallas för "newbie gains" och är väldigt trevligt. :D Och det är klart att du blivit starkare; lyfter man mer än innan så har man blivit starkare i någon del, tycker jag. :) Sen kan ökad styrka komma både från teknikförbättringar, nya nervbanor, bättre muskelaktivering, att man bygger starkare muskler och att man rent mentalt vågar och orkar mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 499
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp