Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske :D Vad är det? Typ allt möjligt om jag fattat rätt? Löpning, styrka, smidighet typ.
Tyvärr finns det inget jag hatar mer än att träna i grupp (tack skolidrotten) :cautious: Men kanske möjligtvis börjar jag komma över det snart.
Ja, crossfit är ALLT. Styrka, kondition, uthållighet, smidighet, vad mer man kan träna upp. ”Constantly varied functional training”.

Jag avskyr gruppträning. Eller, att öht träna bland folk. Men crossfit är något annat. En gemenskap där alla är snälla och uppmuntrar varandra (läs: det är en kult). Sen finns det ju tyvärr mer elitistiska boxar som är fokuserade på tävling, men min box är helt fantastisk!
I onsdags var vi 7 st. Två 70+ män, en medelåldersman, 3 medelålderskvinnor och jag. Alla olika vältränade (ena 70+aren var mest vältränad :D, jag minst). Alla kör på sin nivå och utmanar sig själv, och sen får man high fives och positiva uppmuntringar av alla efteråt.

Bästa träningsformen jag provat :love:
 
Ja, crossfit är ALLT. Styrka, kondition, uthållighet, smidighet, vad mer man kan träna upp. ”Constantly varied functional training”.

Jag avskyr gruppträning. Eller, att öht träna bland folk. Men crossfit är något annat. En gemenskap där alla är snälla och uppmuntrar varandra (läs: det är en kult). Sen finns det ju tyvärr mer elitistiska boxar som är fokuserade på tävling, men min box är helt fantastisk!
I onsdags var vi 7 st. Två 70+ män, en medelåldersman, 3 medelålderskvinnor och jag. Alla olika vältränade (ena 70+aren var mest vältränad :D, jag minst). Alla kör på sin nivå och utmanar sig själv, och sen får man high fives och positiva uppmuntringar av alla efteråt.

Bästa träningsformen jag provat :love:
Det låter onekligen ganska peppigt :D kanske värt att testa ändå!
 
Det låter onekligen ganska peppigt :D kanske värt att testa ändå!
Det är superpeppigt! Våra coacher är dessutom jättebra och ödmjuka. Pushar (hårt!) men är måna om att man ska ha roligt och utmana sig på en bra nivå.
Sen finns det såklart dom är som megavältränade i vår box också. Men dom allra flesta har antingen blivit det genom crossfit (och därför är inspirerande och jättepeppiga) eller bara trevliga. ”Häftiga spännisar” sållas bort rätt fort för dom passar liksom inte in i kulturen/gemenskapen/kulten.
 
Blev ett bra pass ändå! Lite avslappnad uppvärmning och sen emom cykel (utan sadel)/KB snatch/ vila x 24 minuter. Försökte känna av första rundan hur mycket jag kunde ta i på cykel + hur många snatch som var rimligt att hålla hela WODen. Blev 18 snatch (9+9) på en minut. Varv 5 och 6 ville jag öka för hade mer kvar kände jag men var duktig och höll mig till 18. Varv 7 och 8 fick jag köra ”full send” så blev 23 och 23 då!

Ändå nöjd att jag lyckades pacea! Trodde det skulle vara hemskare att ta bort sadeln = tvingas stå hela tiden men det funkade faktiskt bra! Lite benmuskler verkar ändå finnas kvar.

Alltså, det syns inte på bilden tror jag men det droppade svett från mitt ansikte när jag var klar :D och min frisyr var helt crazy.

7BBE5B52-DFBB-48CE-B95D-D7F9070C2D27.webp


Sen var jag duktig och foamrollade lite + flossade fotlederna och höfterna. Skulle behöva hitta någon som kan flossa mina axlar också.. så svårt att göra det själv :(
 
Blev ett bra pass ändå! Lite avslappnad uppvärmning och sen emom cykel (utan sadel)/KB snatch/ vila x 24 minuter. Försökte känna av första rundan hur mycket jag kunde ta i på cykel + hur många snatch som var rimligt att hålla hela WODen. Blev 18 snatch (9+9) på en minut. Varv 5 och 6 ville jag öka för hade mer kvar kände jag men var duktig och höll mig till 18. Varv 7 och 8 fick jag köra ”full send” så blev 23 och 23 då!

Ändå nöjd att jag lyckades pacea! Trodde det skulle vara hemskare att ta bort sadeln = tvingas stå hela tiden men det funkade faktiskt bra! Lite benmuskler verkar ändå finnas kvar.

Alltså, det syns inte på bilden tror jag men det droppade svett från mitt ansikte när jag var klar :D och min frisyr var helt crazy.

Visa bifogad fil 45864

Sen var jag duktig och foamrollade lite + flossade fotlederna och höfterna. Skulle behöva hitta någon som kan flossa mina axlar också.. så svårt att göra det själv :(
Wow, det låter som ett brutalt pass! Måste bara fråga, vad är flossa? :o
 
Här passar jag kanske in :)
Var tvungen att kolla hur länge jag sprungit, tänkte att det nog var 5 år kanske men icke - Jag har sprungit sedan 2012! :eek: 8 år alltså. Skyndat långsamt och springer mest för att det är roligt och gör att jag mår bra.
Sprang min första halvmara i lördags :up: Sen var jag korkad nog att ta et1 10km backpass, och sen styrketräna med knäböj så nu är vänster baksida lår slitet på något sätt - blir vila i helgen.

Förutom att springa rider jag. Det har jag gjort i 22 år. Bra träning, kul, avslappnande, sprutar endorfiner ur öronen på mig vareviga gång även om det inte gått bra. Rider mest på ridskola men före detta medryttarhästens ägare har två hästar jag är välkommen att komma och rida när jag vill - så rider lite där också.

Styrketränar även numera. Hemma med kroppen, hantlar, eller band. Började seriöst med det för kanske ett år sedan. Innan det blev det bara sporadiskt, och jag lyckades aldrig få kontinuitet. Tröttnade dock på att vara svagast i världen och inte ens orka hälla ut vatten ur kastruller utan att få kämpa. Nu kan jag hälla vatten ur kastruller utan att det är minsta kämpigt :banana:. Ska fortsätta med styrketräningen dock - det har förbättrat både ridning och löpning avsevärt!
Kul! Jag har tänkt när jag läst dina inlägg i Vad gör vi-tråden att du borde ju vara med här också! :)
Blev ett bra pass ändå! Lite avslappnad uppvärmning och sen emom cykel (utan sadel)/KB snatch/ vila x 24 minuter. Försökte känna av första rundan hur mycket jag kunde ta i på cykel + hur många snatch som var rimligt att hålla hela WODen. Blev 18 snatch (9+9) på en minut. Varv 5 och 6 ville jag öka för hade mer kvar kände jag men var duktig och höll mig till 18. Varv 7 och 8 fick jag köra ”full send” så blev 23 och 23 då!

Ändå nöjd att jag lyckades pacea! Trodde det skulle vara hemskare att ta bort sadeln = tvingas stå hela tiden men det funkade faktiskt bra! Lite benmuskler verkar ändå finnas kvar.

Alltså, det syns inte på bilden tror jag men det droppade svett från mitt ansikte när jag var klar :D och min frisyr var helt crazy.

Visa bifogad fil 45864

Sen var jag duktig och foamrollade lite + flossade fotlederna och höfterna. Skulle behöva hitta någon som kan flossa mina axlar också.. så svårt att göra det själv :(
Bra jobbat! Men ja, hälften av utmaningen är ju verkligen att vara tillräckligt disciplinerad så att man inte bränner ut sig redan under runda tre, typ. Jag gillar sådana pass, men svettdropp är oundvikligt! :D
 
Bra jobbat! Men ja, hälften av utmaningen är ju verkligen att vara tillräckligt disciplinerad så att man inte bränner ut sig redan under runda tre, typ. Jag gillar sådana pass, men svettdropp är oundvikligt! :D

Tack! Ja och jag har så sjukt svårt för det så känner att det var den största vinsten idag :D
 
Wow, det låter som ett brutalt pass! Måste bara fråga, vad är flossa? :o
Flossning är att man har ett brett gummiband som kan lindar hårt runt en led för att strypa blodcirkulationen, sen flexar man leden maximalt under någon minut och sen släpper på bandet. Jag är inte helt insatt i hur det funkar rent vetenskapligt (min PT brukade utsätt mig för detta, sen har jag fortsatt själv) men det ökar iaf rörligheten i leden! Det är sjukt effektivt!
Bilden är en före- och efterbild från första gången jag fick fotlederna flossade. På bilden försöker jag alltså gå så djupt ner som möjligt i ett knäböj utan att släppa hälarna från golvet. GANSKA stor skillnad!

F424C792-F156-4C2E-89A8-D376B6310A61.png


Jag är väldigt stel i fotlederna, axlarna och bröstryggen. Fotlederna är bättre nu men axlarna är fortfarande under all kritik! Jag kan inte ligga på rygg på golvet, sträcka upp armarna över huvudet och lägga dom på golvet :angel: (dom stela axlarna syns även på bilden.Jag kan inte få upp armbågarna högre än så..)
 
Vill också ha en röv 😅 Jag har rejäla ben men annars lite dåligt med former. Platt röv och knappt några bröst så jag kanske får inse att det är så jag ska se ut 😂
Styrkelabbet och Styrkebyrån har ju skrivit ”rumpboken” ihop, kanske kan bara något när du kommit igång igen ;) Men sen ser vi ju alla olika ut också bara!

Alltså min ända har också blivit alldeles platt på senare år. Men jag hade inte aning om att det kan vara pga graviditet. Jag trodde det var resultat av allt stillasittande på jobbet. Men jag ska ta tag i det där ngn dag. Snart...
Ja man ser ju olika ut från början! Min har alltid varit hyfsat stor på alla ledder så jag blev så förvånad när jag tittade mig i spegeln och det var som en sömlös övergång mellan rygg och lår, rakt ner bara :D Spelar väl ingen roll egentligen men ovant!
Tydligen är det så! Har för mig att jag läst att det beror iaf delvis på att rumpmusklerna ofta blir väldigt inaktiva under graviditeten när man blir så framtung, många börjar svanka osv. För mig var det supertydlig skillnad före och efter graviditet, det tyckte även både mamma och maken, på en direkt fråga ska tilläggas ;)
Ja jag läste också att det beror på att rumpan blir väldigt inaktiv när bäckenet vinklas framåt pga tyngden från magen.
Och storleken på ens rumpa spelar ju verkligen ingen roll så, men aktiva sätesmuskler generellt finns det nog absolut en poäng att ha. Rumpan är väl ändå vår största muskel, är det inte så? 😁

Tre pass på gymet blev det ändå denna veckan trots att mannen är bortrest nu i helgen, svärmor passade knodden idag så jag fick komma iväg 😊 Har lite ont i min vänstra höft idag men det blir inte värre av att träna iaf utan det kändes bra! Har haft lite problem med den höften till och från i flera år nu så hoppas bara det går över denna gången med :angel: Knäböj 5x5, marklyft 10x5 och sen militärpress på slutet :up:
 
Styrkelabbet och Styrkebyrån har ju skrivit ”rumpboken” ihop, kanske kan bara något när du kommit igång igen ;) Men sen ser vi ju alla olika ut också bara!




Ja jag läste också att det beror på att rumpan blir väldigt inaktiv när bäckenet vinklas framåt pga tyngden från magen.
Och storleken på ens rumpa spelar ju verkligen ingen roll så, men aktiva sätesmuskler generellt finns det nog absolut en poäng att ha. Rumpan är väl ändå vår största muskel, är det inte så? 😁

Tre pass på gymet blev det ändå denna veckan trots att mannen är bortrest nu i helgen, svärmor passade knodden idag så jag fick komma iväg 😊 Har lite ont i min vänstra höft idag men det blir inte värre av att träna iaf utan det kändes bra! Har haft lite problem med den höften till och från i flera år nu så hoppas bara det går över denna gången med :angel: Knäböj 5x5, marklyft 10x5 och sen militärpress på slutet :up:

Ja den har jag sett! Men får se vad mycket energi jag orkar lägga ner på just att bygga röv. Är rätt nöjd med mig som jag är nu också så en rundare röv skulle bara vara en plus:D
 
I dag blev det lite promenadspringning. Har fortfarande ont i vänster baksida lår. 6 kilometer på 40 minuter ca. Sprang mest ganska platt i villaområde och tittade efter blommor och fåglar. Stannade lite här och där och stretchade baksida lår. Var mysigt :) men steeelt i vänster. Gick sedan i 15 minuter för att mjuka upp ännu mer.

Körde statisk mobilitet 20 minuter med fokus på baksida lår. Sen varm dusch. Nu jäklar känns det rätt bra i låret :up: hoppas den är helt återställd till i morgon.
 
I dag blev det lite promenadspringning. Har fortfarande ont i vänster baksida lår. 6 kilometer på 40 minuter ca. Sprang mest ganska platt i villaområde och tittade efter blommor och fåglar. Stannade lite här och där och stretchade baksida lår. Var mysigt :) men steeelt i vänster. Gick sedan i 15 minuter för att mjuka upp ännu mer.

Körde statisk mobilitet 20 minuter med fokus på baksida lår. Sen varm dusch. Nu jäklar känns det rätt bra i låret :up: hoppas den är helt återställd till i morgon.
Skönt att du verkar ha fått ordning på det och duktigt av dig att verkligen ta tag i problemet ordentligt! Just baksida lår är ju så väldigt besvärligt att ha ont i, men på samma gång rätt tacksamt eftersom det är hyfsat lätt att stretcha och mjuka upp. Tycker jag!
 
Skönt att du verkar ha fått ordning på det och duktigt av dig att verkligen ta tag i problemet ordentligt! Just baksida lår är ju så väldigt besvärligt att ha ont i, men på samma gång rätt tacksamt eftersom det är hyfsat lätt att stretcha och mjuka upp. Tycker jag!
Ja det gick nästan för lätt. Det här är första löparrelaterade "skadan" jag haft, och jag vill inte ha något uppehåll i min löpning nu. Jag har fått bra kontinuitet och sett stora förbättringar. Då är det bara att bromsa upp och fixa det som är fel med en gång :up:

Sen är jag ju hästmänniska och ser lite på min egen träning ungefär som jag skulle göra med en häst :D förutom då att hästen hade fått tusen gånger bättre mat än vad jag äter :o
 
Jag valde 20 minuter hemma-yoga över crossfit igår och känner mig idag helt återhämtad och redo för en ny träningsvecka. Det tror jag inte att jag hade gjort om jag tränat crossfit igår också, så det känns som att jag gjorde helt rätt val. "Tyvärr" ska jag baka semlor med en svensk kompis efter jobbet imorgon och hinner således inte träna då, men tisdag, onsdag och fredag tänkte jag köra crossfit i alla fall!

Sedan på lördag har jag anmält mig till något de kallar "Strength and Mobility Assessment Workshop" på crossfitgymmet. Det är två medlemmar som anordnar det, den ena jobbar som fysioterapeut för ett av rugbylagen här och den andra är PT + yogainstruktör. Såvitt jag har förstått kommer vi att vara där i 2,5 timmar och gå igenom varenda muskel och led i våra kroppar för att se var vi är ojämna, stela, eller på annat sett svaga - samt få hjälp med hur vi kan komma tillrätta med dessa problem.

Jag tycker att sådant är hur spännande som helst men är också lite nervös för alla "fel" de kommer att hitta på mig :nailbiting: Men det är nog hur nyttigt som helst för mig tror jag, eftersom jag ju har lite problem med smärta och grejer ibland, så det är bara att lämna egot utanför dörren och gå dit och lära mig en massa saker om mig själv! :D
 
Ja det gick nästan för lätt. Det här är första löparrelaterade "skadan" jag haft, och jag vill inte ha något uppehåll i min löpning nu. Jag har fått bra kontinuitet och sett stora förbättringar. Då är det bara att bromsa upp och fixa det som är fel med en gång :up:

Sen är jag ju hästmänniska och ser lite på min egen träning ungefär som jag skulle göra med en häst :D förutom då att hästen hade fått tusen gånger bättre mat än vad jag äter :o
Haha, jag tror att vi skulle må bra av att tänka på oss själva som hästar ibland faktiskt! :D
 
Sedan på lördag har jag anmält mig till något de kallar "Strength and Mobility Assessment Workshop" på crossfitgymmet. Det är två medlemmar som anordnar det, den ena jobbar som fysioterapeut för ett av rugbylagen här och den andra är PT + yogainstruktör. Såvitt jag har förstått kommer vi att vara där i 2,5 timmar och gå igenom varenda muskel och led i våra kroppar för att se var vi är ojämna, stela, eller på annat sett svaga - samt få hjälp med hur vi kan komma tillrätta med dessa problem.

Jag tycker att sådant är hur spännande som helst men är också lite nervös för alla "fel" de kommer att hitta på mig :nailbiting: Men det är nog hur nyttigt som helst för mig tror jag, eftersom jag ju har lite problem med smärta och grejer ibland, så det är bara att lämna egot utanför dörren och gå dit och lära mig en massa saker om mig själv! :D
Åh så nördigt och kul :D
 
Planen var gym igår men efter en ridtur och en liten stund i vedhögen skrek ryggen stopp! Blir så trött och frustrerad! Känns inte som det är muskulärt enbart. Ska faktiskt boka en läkartid och förhoppningsvis få allt kollat ordentligt. När jag går till läkare, då är det illa....

Idag blev det en skogspromenad med hund och shettis på lunchen. Typ det enda jag vill nu är att vara i skogen, antingen till fots eller på hästryggen. Ingen värre lust att träna hästar heller utan vill helst bara vara i skogen. Det är just nu mitt happy place när inte kroppen är medgörlig.
 
Efter ett par veckors helt vilande från träningen, säkert 6 veckor utan träning så kom jag igång idag igen. Börjar om lite från början för att inte bränna ut mig. Sprang 2 km och dessutom kommer jag ha promenerat minst 2,5 timmar idag. Trodde inte jag skulle ta mig ur sängen imorse men tvingade mig upp och ut och efter löpningen fick jag energi som dock började sina när jag satte mig ner.

Men nu ska jag ut med hundarna. Unghunden är en kruttunna av energi och behöver röra sig och få utlopp för den plus den mentala träningen. Det går liksom knappt att få den lilla galningen trött. Han är så intensiv. Gammelhunden hänger på och är så smidig så man märker knappt att man har honom med sig. Får kolla ibland så man har honom kvar i kopplet :angel:

Skönt iaf att vara igång med träningen igen, det känns väldigt bra. Inga smärtor och lite bättre mående överlag då jag inte klarat av något alls ett tag och träningen fått stryka på foten när jag fått prioritera all energi på det allra mest basala.

Tjejen i kassan i affären där jag handlar väldigt ofta frågade om jag tränar mycket, hon sa att jag ser ut som att jag gör det. Då är jag överviktig och totalt otränad men hon kanske ser på kläder och vad jag köper där men det var sååå roligt med den kommentaren :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 499
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp