Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var ute och sprang med pappa nyss, 13 kilometer blev det och båda sega i kroppen och på ett nytt ställe så det blev ganska mycket att vi vimsade runt och typ ååååh kolla här har Nobel sprängt och haft nitroglycerin tillverkning vi läser på skylten!
:D mina favoritspringpass faktiskt, är som ett litet äventyr med noll krav men man får ändå träning.

Nu efteråt känns det lite som att jag kanske inte skulle kört så länge i alla fall dock:down: min mage är krånglig just nu och jag har svårt att få i mig mat. I går åt jag sammanlagt ett hårt bröd med smör, en halv dumpling, en näve popcorn, halv macka och två godisbitar. I morse innan springningen 1 macka och vatten.
Magen känns "sur" och är mätt konstant. Så himla irriterande för jag vill gärna försöka äta ganska bra i alla fall men det säger tvärstopp :(
 
Det blev Blåbärsloppet idag! Toppenfina förhållanden och jag är jättenöjd!
Men det var nog tur att jag inte åkte Tjejvasan :p. Det där med att ta det lugnt är inte min grej :angel:. Hade godis med mig som jag skulle stanna ofta och äta av... Jo, tjena ja^^. Men 9 km hoppas jag inte ska ge några bakslag nu efteråt iaf, jag håller tummarna för det!
Moffade i mig en stor bit prinsesstårta efteråt iaf, mål-tårta! :d👍
 

Bifogade filer

  • 20200229_150027.webp
    20200229_150027.webp
    357,9 KB · Visningar: 34
Det blev Blåbärsloppet idag! Toppenfina förhållanden och jag är jättenöjd!
Men det var nog tur att jag inte åkte Tjejvasan :p. Det där med att ta det lugnt är inte min grej :angel:. Hade godis med mig som jag skulle stanna ofta och äta av... Jo, tjena ja^^. Men 9 km hoppas jag inte ska ge några bakslag nu efteråt iaf, jag håller tummarna för det!
Moffade i mig en stor bit prinsesstårta efteråt iaf, mål-tårta! :d👍
Wow coolt! Grattis :up: Har aldrig åkt skidor men det verkar kul.
Gott med prinsesstårta :d:D
 
Jag fortsätter överösa tråden med nybörjarfrågor :D Hur håller ni koll på övningar, vikter, reps och sets? Jag har än så länge alltid haft ptn med mig och kunnat överlåta allt sånt till honom men ska börja köra själv snart och har inte en chans att hålla allt i huvudet. Många har små anteckningsblock med sig, min bror tipsade om en app. Jag ändrar ju så mycket i vikter etc fortfarande att det ser olika ut hela tiden. Hur gör ni?
 
Dagens crossfit:
Warm up: AMRAP 8 min You do I do
20 deadlift (clean bar)
20 strict shoulder press (clean bar)
10 burpees

40 min
Team of 2, resting partner in weighted plank
100 deadlifts
100 DB/KB Push Press
100 Back Squat
100 DB/KB Hang snatch
100 Burpees
100 Thrusters

Nu är jag en liten våt fläck i min soffa 😅
Min första reaktion: "Åh fy fasiken vad jobbigt!"

En halv sekund senare: "Fast... det ser rätt kul ut ändå! Hoppas de lägger in något liknande pass hos oss snart!"

:D

Var ute och sprang med pappa nyss, 13 kilometer blev det och båda sega i kroppen och på ett nytt ställe så det blev ganska mycket att vi vimsade runt och typ ååååh kolla här har Nobel sprängt och haft nitroglycerin tillverkning vi läser på skylten!
:D mina favoritspringpass faktiskt, är som ett litet äventyr med noll krav men man får ändå träning.

Nu efteråt känns det lite som att jag kanske inte skulle kört så länge i alla fall dock:down: min mage är krånglig just nu och jag har svårt att få i mig mat. I går åt jag sammanlagt ett hårt bröd med smör, en halv dumpling, en näve popcorn, halv macka och två godisbitar. I morse innan springningen 1 macka och vatten.
Magen känns "sur" och är mätt konstant. Så himla irriterande för jag vill gärna försöka äta ganska bra i alla fall men det säger tvärstopp :(
Usch då! Låter som att det vore schysst mot kroppen att ge den lite vila ett tag, tills magen bättrat sig och du kan börja fylla på med bränsle? Låter som ett roligt pass dock, kul att kunna springa med en familjemedlem sådär!
Det blev Blåbärsloppet idag! Toppenfina förhållanden och jag är jättenöjd!
Men det var nog tur att jag inte åkte Tjejvasan :p. Det där med att ta det lugnt är inte min grej :angel:. Hade godis med mig som jag skulle stanna ofta och äta av... Jo, tjena ja^^. Men 9 km hoppas jag inte ska ge några bakslag nu efteråt iaf, jag håller tummarna för det!
Moffade i mig en stor bit prinsesstårta efteråt iaf, mål-tårta! :d👍
Åh vad roligt att du fick åka ett lopp i alla fall! Grattis! Nu blev jag brutalt sugen på prinsesstårta... :cautious:

Jag fortsätter överösa tråden med nybörjarfrågor :D Hur håller ni koll på övningar, vikter, reps och sets? Jag har än så länge alltid haft ptn med mig och kunnat överlåta allt sånt till honom men ska börja köra själv snart och har inte en chans att hålla allt i huvudet. Många har små anteckningsblock med sig, min bror tipsade om en app. Jag ändrar ju så mycket i vikter etc fortfarande att det ser olika ut hela tiden. Hur gör ni?
Jag skriver ner det i anteckningarna på mobilen. Där har jag min plan med vilka övningar jag ska göra, hur många sets och reps, och ungefär vilken vikt jag tror är rimlig. Efter avslutad övning korrigerar jag beroende på hur många sets/reps/kilo jag klarade av till slut och sedan går jag tillbaka till den anteckningen nästa gång jag ska göra ett liknande pass för att ha ett hum om hur jag ligger till. Men det finns säkert betydligt mer sofistikerade sätt att göra det på :D
 
Det blev lite "upp som en sol och ner som en pannkaka" över crossfit-clinicen jag var på igår. Jag drog till ryggen under övning nr 2 och fick avbryta där :down: Sjukt frustrerande eftersom jag verkligen inte gjorde något tungt, ovant eller på annat sätt triggande för ryggen!

Det hjälpte förmodligen inte att jag dövade smärtan med Ipren igår kväll för att kunna gå på min kompis 30-årsfest som jag sett fram emot i en månad, och idag känns hela ryggen som en enda ond, stel klump. Fick be sambon om hjälp för att komma upp ur sängen och få på mig byxor och stumpor eftersom jag inte kan böja mig fram mer än ett par centimeter... Men jag tror att det bara är en lättare sträckning (som i sin tur lett till att musklerna krampat ihop lite) och har ju min beskärda del av erfarenhet när det gäller att hantera onda ryggar, så jag hoppas att en dag med värmedyna och Ipren blandat med lugna promenader ska hjälpa.

Men ja, jag fick ju i alla fall bekräftat att jag har en hel del problem med min kropp som jag bör jobba på :banghead:
 
Det blev lite "upp som en sol och ner som en pannkaka" över crossfit-clinicen jag var på igår. Jag drog till ryggen under övning nr 2 och fick avbryta där :down: Sjukt frustrerande eftersom jag verkligen inte gjorde något tungt, ovant eller på annat sätt triggande för ryggen!

Det hjälpte förmodligen inte att jag dövade smärtan med Ipren igår kväll för att kunna gå på min kompis 30-årsfest som jag sett fram emot i en månad, och idag känns hela ryggen som en enda ond, stel klump. Fick be sambon om hjälp för att komma upp ur sängen och få på mig byxor och stumpor eftersom jag inte kan böja mig fram mer än ett par centimeter... Men jag tror att det bara är en lättare sträckning (som i sin tur lett till att musklerna krampat ihop lite) och har ju min beskärda del av erfarenhet när det gäller att hantera onda ryggar, så jag hoppas att en dag med värmedyna och Ipren blandat med lugna promenader ska hjälpa.

Men ja, jag fick ju i alla fall bekräftat att jag har en hel del problem med min kropp som jag bör jobba på :banghead:
Nämen vad fy vad tråkigt! Hoppas verkligen den blir bättre fort ❤️


Jag fortsätter överösa tråden med nybörjarfrågor :D Hur håller ni koll på övningar, vikter, reps och sets? Jag har än så länge alltid haft ptn med mig och kunnat överlåta allt sånt till honom men ska börja köra själv snart och har inte en chans att hålla allt i huvudet. Många har små anteckningsblock med sig, min bror tipsade om en app. Jag ändrar ju så mycket i vikter etc fortfarande att det ser olika ut hela tiden. Hur gör ni?
Styrkelabbet-appen! Väldigt smidig och användarvänlig 👍👍
 
Jag har precis kört klart mot andra gympass för denna veckan (blir bara två). Har nog inte skrivit det men har bestämt mig för att köra tre maxningspass där jag testar mitt 1 rm i marklyft, knäböj och bänkpress. Sedan tar mitt Friskis-kort slut på tisdag och det börjar bli dags för crossfit!!
Iaf maxade i bänkpress i veckan och tog 40 kg som mest. Kanske hade klarat lite till men är ändå liiiite försiktig när jag är ensam o maxar i bänkpress... :p
Idag testade jag marklyft och jobbad upp till en riktigt tung 1:a på 75 kg, nöjd! 👍
 
@Mineur Gud så trist med ryggen! :( Hoppas att det släpper snart. Tack för tips med anteckningar i telefon. Känner att jag måste prova mig fram för att se vad som känns bäst.

@Trollunge Satan vilka starka max-resultat!! :bow: Nu har jag något att sikta mot ;) Och tack för app-tips. Tror min pt nämnde den också så ska ladda ner den och kika runt.

@strawberrysylt Grattis till avklarat lopp! :bump:
 
Här är det också lite toppar och dalar. Marklyften som varit en av mina starka övningar fungerade inte alls idag. Tog 12 reps på 45 kg i första setet. Ökad till 50 och då tog det tvärstopp på andra repetitionen. Tillbaka till 45 men klarade inte mer än 6+5 i de två kvarvarande seten. Fick testa med både bälte, utan skor och med "grepp-hjälp" men nä det ville inte. Troligen en kombo av tufft benpass igår, dålig mat (mensvärk och noll apitit) och lite mentalt backlash då 50 inte funkade.

Resten av passet var armar och axlar. Mina svagaste muskelgrupper så vi kör fortsatt mycket teknikfokus och vi experimenterar med övningar hit och dit. Fick äntligen till känslan i flyers (maskin) och även rodden (maskin) börjar kännas bättre.
 
Jag fortsätter överösa tråden med nybörjarfrågor :D Hur håller ni koll på övningar, vikter, reps och sets? Jag har än så länge alltid haft ptn med mig och kunnat överlåta allt sånt till honom men ska börja köra själv snart och har inte en chans att hålla allt i huvudet. Många har små anteckningsblock med sig, min bror tipsade om en app. Jag ändrar ju så mycket i vikter etc fortfarande att det ser olika ut hela tiden. Hur gör ni?
Tidigare hade jag ett excel-ark som jag planerade träningen i, men nu när jag inte styrketränar lika mycket har jag gått över till anteckningsblock.
Det blev lite "upp som en sol och ner som en pannkaka" över crossfit-clinicen jag var på igår. Jag drog till ryggen under övning nr 2 och fick avbryta där :down: Sjukt frustrerande eftersom jag verkligen inte gjorde något tungt, ovant eller på annat sätt triggande för ryggen!

Det hjälpte förmodligen inte att jag dövade smärtan med Ipren igår kväll för att kunna gå på min kompis 30-årsfest som jag sett fram emot i en månad, och idag känns hela ryggen som en enda ond, stel klump. Fick be sambon om hjälp för att komma upp ur sängen och få på mig byxor och stumpor eftersom jag inte kan böja mig fram mer än ett par centimeter... Men jag tror att det bara är en lättare sträckning (som i sin tur lett till att musklerna krampat ihop lite) och har ju min beskärda del av erfarenhet när det gäller att hantera onda ryggar, så jag hoppas att en dag med värmedyna och Ipren blandat med lugna promenader ska hjälpa.

Men ja, jag fick ju i alla fall bekräftat att jag har en hel del problem med min kropp som jag bör jobba på :banghead:
Men vad tråkigt :( hoppas att det går över fort!
Jag har precis kört klart mot andra gympass för denna veckan (blir bara två). Har nog inte skrivit det men har bestämt mig för att köra tre maxningspass där jag testar mitt 1 rm i marklyft, knäböj och bänkpress. Sedan tar mitt Friskis-kort slut på tisdag och det börjar bli dags för crossfit!!
Iaf maxade i bänkpress i veckan och tog 40 kg som mest. Kanske hade klarat lite till men är ändå liiiite försiktig när jag är ensam o maxar i bänkpress... :p
Idag testade jag marklyft och jobbad upp till en riktigt tung 1:a på 75 kg, nöjd! 👍
Ooh, vad kul! Maxningspass är mina favoritpass :D
 
Jag har inte uppdaterat här så mycket på senaste, men det känns inte som att jag har något nytt att komma med :o Jag yogar, mediterar och åker skidor som vanligt.

Februari har varit min första månad med en månadstracker för mina aktiviteter, så det har varit nyttigt och kul att se svart på vitt hur mina vanor ser ut. Det blev meditation alla dagar förutom en och yoga alla dagar förutom två. Styrketräning 12 dagar och skidåkning 10 dagar. Väldigt nöjd särskilt med tanke på att jag stukade knäet i början av månaden :bump:

Idag har jag tagit en aktiv vilodag med bara yoga och meditation. Känner mig lite trött i musklerna så jag ska försöka ladda upp mig inför nästa vecka för då kommer en kompis och hälsar på och vill åka massa skidor :p
 
Min mage har varit lite bättre i dag. I stället för kort springrunda eller styrketräning bestämde jag mig för promenad. Promenerade 1 timme till ett köpcentrum, vimsade runt där, och gick sedan en omväg hemåt. Det blev ungefär 3 timmars promenad ute i tråkvädret, regn och gråtrist.
Hittade tussilago på hemvägen :love:

Dessutom klarar jag veckans "mål" med tränings/aktivitetsklockan.:up: Det trodde jag inte när jag låg hemma matförgiftad måndag (7% aktivitet på klockan) och jobbade hemma tisdagen (18% på klockan). Mitt mål är att få 100% på veckan, men jag behöver inte ha 100% varje dag. 100% är ungefär 12 000 steg/ 3 timmar promenad.
 
Tidigare hade jag ett excel-ark som jag planerade träningen i, men nu när jag inte styrketränar lika mycket har jag gått över till anteckningsblock.

Excel var ambitiöst! Jag gillar tanken på att ha en fysisk träningsdagbok så jag ska nog testa med ett anteckningsblock framöver. Tack för tips!
 
Min första reaktion: "Åh fy fasiken vad jobbigt!"

En halv sekund senare: "Fast... det ser rätt kul ut ändå! Hoppas de lägger in något liknande pass hos oss snart!"

:D
hahahah du har helt rätt, lyckades dock lasta på för mycket på marklyften (men tog av 10 kg så fort jag märkte att jag tappade tekniken) så har lite ont i ländryggen idag. Men det går nog att vila bort. Hoppas du får något liknande snart, minus ryggont såklart :D
 
Det blev lite "upp som en sol och ner som en pannkaka" över crossfit-clinicen jag var på igår. Jag drog till ryggen under övning nr 2 och fick avbryta där :down: Sjukt frustrerande eftersom jag verkligen inte gjorde något tungt, ovant eller på annat sätt triggande för ryggen!

Det hjälpte förmodligen inte att jag dövade smärtan med Ipren igår kväll för att kunna gå på min kompis 30-årsfest som jag sett fram emot i en månad, och idag känns hela ryggen som en enda ond, stel klump. Fick be sambon om hjälp för att komma upp ur sängen och få på mig byxor och stumpor eftersom jag inte kan böja mig fram mer än ett par centimeter... Men jag tror att det bara är en lättare sträckning (som i sin tur lett till att musklerna krampat ihop lite) och har ju min beskärda del av erfarenhet när det gäller att hantera onda ryggar, så jag hoppas att en dag med värmedyna och Ipren blandat med lugna promenader ska hjälpa.

Men ja, jag fick ju i alla fall bekräftat att jag har en hel del problem med min kropp som jag bör jobba på :banghead:
Usch då hoppas det blir bra snabbt!
 
Efter en veckas vila är jag i princip hostfri och känslan av att ha en kudde i huvudet har lättat. Imorgon ska jag känna på lite lätta vikter och jag ska ge mig minst en vecka eller tio dagar innan jag kör fullt ut. Det är envisa infektioner som går nu...
 
Jag tampas ju också med en förkylning och inte sprungit sen i måndags. Imorse och under dagen har jag känt mig så gott som frisk men nu på kvällen känner jag av ett svagt halsont igen. Wtf?! Trodde ju det var över för denna gången. Men får se hur det är imorgon. Har jag tur kanske det går över igen.
 
Jag tampas ju också med en förkylning och inte sprungit sen i måndags. Imorse och under dagen har jag känt mig så gott som frisk men nu på kvällen känner jag av ett svagt halsont igen. Wtf?! Trodde ju det var över för denna gången. Men får se hur det är imorgon. Har jag tur kanske det går över igen.

Visst blir man trött på skiten?! :arghh::arghh::arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 499
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp