Våld mot kvinnor

alazzi

Trådstartare
Tyvärr på tyska men den är textad. Jag diskuterade detta med min dotter idag. Hon är så medveten om farorna.
 
Trycker du på det valda (Tyska) kan du välja Av/Tyska/Autogenererad översättning, där trycker du på Översätt automatiskt så kommer listan med språk
Ok, fick fram svensk text men det blev ändå inte bra.

Ämnet är viktigt, min syster har varit i två misshandelsförhållanden och jag är glad att hon överlevde fysiskt och inte blev ännu ett nummer i statistiken. Psykiskt tror jag aldrig hon läker efter vad hennes ex gjorde mot henne. Han sitter idag inne på livstid för mord.

Jag skänker pengar varje månad via en organisation för att stötta andra kvinnor som lever i misshandelsförhållanden.
 
Tyvärr på tyska men den är textad. Jag diskuterade detta med min dotter idag. Hon är så medveten om farorna.
Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute. Om en tjej inte vågar gå ut annat än med vakthund och pepparsprej, så låter det antingen som att hon bor i ett väldigt speciellt område, eller, mer troligt, att hon har lärt sig att det är livsfarligt att vara ute. Men det är det ju inte.
 
Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute.
Mäns våld överlag är självklart ett samhällsproblem, men det är konstigt att du minimerar mäns våld mot kvinnor eller överlag våld i nära relationer?! O_o

Mäns våld mot kvinnor är liksom inte samma sak som att slåss ute på stan mellan två jämlikar. Mäns våld mot kvinnor sker i hemmet, en plats som ska vara trygg för alla som bor där. Mäns våld mot kvinnor påverkar inte bara kvinnan utan även barnen är offer i det hela. Och inte bara barnen utan även anhöriga brukar hamna emellan eftersom våldet är systematiskt och dagligt, till skillnad från våld mellan män ute på stan som är mycket mer situationsbundet och tillfälligt.

Mäns våld mot kvinnor kostar det svenska samhället lite drygt 40 miljarder per år. Så hade män bara kunnat ge fan i att vara idioter hade skatten kunnat sänkas.
80BB16D1-226E-4E18-A279-FCD8C71D194E.webp
 

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: MiaMia
·
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 762
Senast: monster1
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 493
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp