Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev 6 km på löpbandet. Har promenerat ännu lite mer och ska ut igen en sväng med hundarna nu innan middagen så kommer ha varit ute och tillryggalagt minst 2,5 mil idag, antagligen ännu mer. Så en ganska aktiv dag fast det har inte känts som det, har känts som en lugn dag men jag har svårt att varva ner nu efter träningen. Får liksom extra energi efter att jag tränat och vet inte vad jag ska göra när jag inte rör mig.
 
Benpass på gymmet blev min träning idag. Tog det fortsatt hyfsat lugnt för att ge kroppen en chans att vänja sig lite, men det kändes toppen alltihop! Tycker det är rätt tråkigt att träna själv, men också lite skönt meditativt på något sätt. Och nu är det mindre än en månad tills mitt crossfitmedlemskap börjar gälla igen! :)

Planen för veckan är att använda sambons gymkort tisdag + torsdag, och sedan hoppas jag komma ut till stallet för lite ridning under helgen. Kanske lägger jag till en kort löptur också under veckans gång, för att känna på flåset ordentligt.
 
Jag har inte tagit ett steg utanför lägenhetsdörren (eller jo, jag har varit ut i förrådet vägg i vägg :p) de senaste två dagarna (gött!) så imorrn ska det bli skönt att röra lite på sig.
Planen är promenad till o från jobbet(3,5+3,5=7 km) och ett 5 kms-pass på bandet :).
Sen antingen 2 löppass till under veckan eller också skidor och simning! Hoppas få till lite omväxling!
 
Hoppas komma igång med vanliga rutinerna med 3 gympass i veckan och 4 löppass (6-7 km). Har endast blivit 2 gym senaste veckan under julledigheten, löpning nästan varje dag dock.
Lär dock vara lite stökigt på gymmet i Januari pga alla nya nyårslöften. Brukar lugna ner sig ganska fort dock.
 
I ett anfall av hybris eller allmän galenskap anmälde jag mig till Göteborgsvarvet i höstas. :D (Jag hade precis överlevt mitt livs första millopp (är 58) ...:crazy: )

Och alltså jag springer ju, men inga 2,2 mil direkt. Vanlig träningsvecka springer jag en halvmil 2 ggr och gymtränar hemma 2 dagar + en jäkla massa promenader. Men nu måste jag försöka trappa upp träningen lite för annars kommer jag inte att orka. Testade att springa en mil och det gick bra. Testa sen att sprinfa 13 km och då var jag helt död i benen dagen efter.

Några bra tips på träningsupplägg för pigg tant? :D
 
I ett anfall av hybris eller allmän galenskap anmälde jag mig till Göteborgsvarvet i höstas. :D (Jag hade precis överlevt mitt livs första millopp (är 58) ...:crazy: )

Och alltså jag springer ju, men inga 2,2 mil direkt. Vanlig träningsvecka springer jag en halvmil 2 ggr och gymtränar hemma 2 dagar + en jäkla massa promenader. Men nu måste jag försöka trappa upp träningen lite för annars kommer jag inte att orka. Testade att springa en mil och det gick bra. Testa sen att sprinfa 13 km och då var jag helt död i benen dagen efter.

Några bra tips på träningsupplägg för pigg tant? :D
Åh vad häftigt! Jag är absolut ingen löpare så jag kan inte hjälpa, men det finns säkert flera andra i tråden som kan! :) Träningspodden har pratat en hel del om just upplägg inför maraton/halvmaraton i några avsnitt, och jag har också sett folk rekommendera podden Maratonlabbet.
 
Jag fortsätter med promenader och ridning några dagar till. Ryggen är bra typ varannan dag så det är lite tröttsamt. Ska ringa och få kiropraktortid.
Nyss varit ute på en timmes vovvepromenad :)
 
Det här var fruktansvärt. Verkligen fruktansvärt!

1AFF75B2-F6A6-4F0D-8346-FD56136B14F1.webp
 
I ett anfall av hybris eller allmän galenskap anmälde jag mig till Göteborgsvarvet i höstas. :D (Jag hade precis överlevt mitt livs första millopp (är 58) ...:crazy: )

Och alltså jag springer ju, men inga 2,2 mil direkt. Vanlig träningsvecka springer jag en halvmil 2 ggr och gymtränar hemma 2 dagar + en jäkla massa promenader. Men nu måste jag försöka trappa upp träningen lite för annars kommer jag inte att orka. Testade att springa en mil och det gick bra. Testa sen att sprinfa 13 km och då var jag helt död i benen dagen efter.

Några bra tips på träningsupplägg för pigg tant? :D
Låter jätte häftigt, åldern är inget hinder. Min extra mormor fyller 73 om en månad och hon tränar på gym och går på pass och simmar flera gånger i veckan och går långpromenader i skogen ännu ett par dagar till.
 
Hejsan hoppsan vad det är full rulle nu, 90 minuter promenad i skogen med mina föräldrar med klättring i små berg och kullar och över broar och växlande terräng så det tog mycket mer än en vanlig promenad. Nu hann jag bara hem för att lite snabbt slänga i mig lite att äta för nu ska jag iväg på nästa promenad med en kompis, lär bli ca 90 minuter till. Idag kan inte hundarna klaga på för lite motion iaf. Och inte jag heller. Ser fram emot styrketräningen imorgon eftermiddag. Hinner nog inte det idag, eller så får jag till det när hundarna sover sen för jag är i en fas med ständig energi just nu :p
 
Hejsan hoppsan vad det är full rulle nu, 90 minuter promenad i skogen med mina föräldrar med klättring i små berg och kullar och över broar och växlande terräng så det tog mycket mer än en vanlig promenad. Nu hann jag bara hem för att lite snabbt slänga i mig lite att äta för nu ska jag iväg på nästa promenad med en kompis, lär bli ca 90 minuter till. Idag kan inte hundarna klaga på för lite motion iaf. Och inte jag heller. Ser fram emot styrketräningen imorgon eftermiddag. Hinner nog inte det idag, eller så får jag till det när hundarna sover sen för jag är i en fas med ständig energi just nu :p
Sagt i all välmening, men... låter det inte lite väl mycket? Inte bara idag alltså.
 
Vad kul!! :banana: :bump: Har tyvärr varken erfarenhet eller tips att komma med. Att inte öka på för snabbt i distans kan jag dock påminna om.
 
Nu under julledigheten har jag gått på två PT-pass för att vässa tekniken i bänkpress, knäböj och marklyft. Det var mycket bra, känner verkligen att jag fått en nytändning! Har även fått några övningar runt om för att stärka där det behövs (speciellt när det gäller knäböj). Så har nu två pass att alternera :) Taggad på det nya året och kommande träning!
 
Löptur på 1 mil igår med lillkiddot i löpvagnen och idag en kortrunda på 4 km i mörkret! Innan rundan idag tog jag första promenaden med minstingen där han traskade själv på sina egna små vingliga ben :love::love: han gick ett varv runt kvarteret, dvs ca 600 m!:D (Han har gått ett tag inomhus men idag var premiär ute med skor på fötterna!:D ) en ganska bra runda för en sån liten människa tycker jag! Han måste brås på morsan:angel:;)
 
Får jag hoppa in här? 😄

Skulle behöva lite hjälp med att hålla mig accountable med träningen och pusha mig ur min alldeles för bekväma bekvämlighetszon. Börjar äntligen bli frisk från helvetesinfluensan (läkaren trodde först det var malaria 😂) så snart är det dags att börja jobba mot lite nya träningsmål. Tänkte mig något sånt här för 2020:

- Göra Adriene's nya yogaserie och därefter göra valfri yogavideo från henne varje dag
- Meditera varje morgon
- Bestiga Vihren
- Kunna göra x antal armhävningar och pullups i rad (vet inte hur många som är rimliga, några idéer?)
- Åka skidor 5-6 dagar i veckan under säsongen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
654
· Visningar
18 735
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 622
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 472
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 690
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp