Tramp-piaff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tramp-piaff

Fast när man läser här så undrar man vem som har kommit på allsköns rehabmetoder.
Det är uppenbart att man hittar på eget o i ett stadie kanske tycker att man utvecklas... tills det tar stopp.

Hästar gör som regel inte mer än vad man begär av dem.

Det viktigaste är trots allt att de bjuder o att man ser till att de gör så.

Då löser sig det mesta. att de villigt springer framåt utan inblandning av andra hjälper- som dålig kontakt. ABC En sak i taget.

Vad krävs för att en häst ska trampa?
Jo att man samtidigt stoppar upp den. DJ häst tänkte då bakåt vilket inte är ett dugg konstigt. de blir förvirrade. -Vad vill du egentligen:confused:

en häst som inte bjuder o då ofta heller inte "tar" bromsen är det bara att särskilja på hjälperna tills det fungerar o även hela tiden senare.

gas- lättlätt i handen- beröm. Sakta av- kort förhållning- ptrro.

du kan som novali skrev, aldrig får man de aktiva bakbenen som ska böjas om hästen inte redan innan villigt trampar på. Så dags att fösöka få dem aktiva när man har bromsat upp:crazy: too late.

Därför blir det tramp med raka bakben o oengagerat med en ledsen häst. inte sällan är hästarna helt muskelfattiga i bakkärran som ska utföra dessa konster.

Det här är ju dina erfarenheter och vi har inte alla samma. Det är bara tråkigt att vissa redan verkar ha bestämt sig för vad som är bra och vad som är dåligt, vad som funkar och vad som inte funkar. Och det är klart, har man bara erfarit "ett" sätt och stöter på något som i ens ögon totalt strider emot det så är det klart att man blir skeptisk. Men man kan själv bestämma hur man reagerar på saker och försöka förstå istället för att hävda gång på gång att det är "påhitt och av ondo". Det är ju lite tjatigt att det ständigt blir diskussioner om rätt och fel i stället för om själva ämnet.

Det finns fler och fler fysioterapeuter som rekommenderar denna typ av träning och eftersom det lyckats så bra ur många avseenden så är veterinärkåren intresserad.
Tyvärr finns ingen avhandling än, det kommer att ta ett par år innan den kan publiceras, men det kommer en!
Hoppas att ni kan ta till er den då och inte avfärdar den som strunt bara för att ni bestämt er för det. Det finns mycket kunskap där ute, bara man är öppen, ödmjuk och intresserad så kan man lära sig något nytt varje dag :)

Jag är väldigt intresserad av just det här med trampet, då jag sett det användas på unga hästar av portugisiska tränare. Inget tvång och ingen stress, bara mjuk gymnastik, inget överdrivet el. forcerat alls. Det jag såg var att hästarna bl.a utvecklade bättre takt, kanske för att de blev gymnastiserade i länden och fick kontakt med sin bakdel, jag vet inte. Men intressant är det iaf tycker jag! Så snälla Djurjouren, fortsätt uppdatera oss!

Visste väl att du förespråkade den metoden.

Återigen. att skritta hästen i många månader eller år är inget som vet-världen behöver ta till sig. alla vet att farten dödar o i synnerhet om man rider felaktigt eller om hästen har kroppsliga aber.

Vanlig motionsridning ger sällan skador för att man skrittar mesta delen av tiden.

att tramp skulle ingå när den inte får ngn större muskelmassa av att skritta -r ganska befängt.

man kan lära sig rida istället för att utsätta hästen för det allra mest ansträngande o som de sällan förstår vitsen med.

Varför har man så stort intresse av att kunna hävda att man kan piaffera när man sen inte kan rida en god trav/ galoppsluta eller annat som är lättare... för hästen.

Jag fattar inte varför det är så viktigt????

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt varför du skriver detta till mig. jag håller med dig i vad du skriver.
Men viktigt att man anpassar träningen efter hästen. Det är en ledstjärna för mig och det är lika viktigt att hästen är med psykiskt som fysiskt. (inga "ledsna" hästar) Det finns många vägar som leder framåt och man ska inte fastna i ett tänk eller en metod. Då tar det förr eller senare stopp. Man blir begränsad. (fast jag upptäckte ju inte hur begränsad jag var tidigare förrän jag fick världen vidgad. Då insåg jag hur begränsad jag varit. Den hade jag faktiskt ingen känsla av alls tidigare.) Olika träningssätt fungerar på olika hästar. (men grunderna måste såklart finnas)
Fast det där med rehabmetoder var jag inte riktigt med på. Om man ska rehabilitera en häst och inte är tillräckligt säker och trygg i det själv tar man väl hjälp? Menar du att TS hittar på en egen metod eller? Jag uppfattar det inte så, men det är lätt att uppfatta olika förstås.

Senast ändrad:

Jag har skrivit till smurfen..

för mig blir det väldigt tydligt att om man kan trampa sin häst eller om man kallar det för piaff, så är det ett mått på kunskap o då status- fast man knappt kan galoppera.
Obefintlig register.

Senast ändrad:

Jag har skrivit till smurfen..

för mig blir det väldigt tydligt att om man kan trampa sin häst eller om man kallar det för piaff, så är det ett mått på kunskap o då status- fast man knappt kan galoppera.
Obefintlig register.

Oj, ursäkta. Jag tyckte det var till mig. Fel av mig. (sitter på jobbet. lite stressad)
Men vad menar du med att piaff eller tramp skulle vara ett mått på status? Det fattar inte jag.:crazy: Det låter helsnurrigt.

Det märker man ju på diskussionerna här o även IRL.

Man VET exakt hur en piaff ska se ut, men har inte kännt det.

Du o många fler ursäktar er lite med- att vi har inte kommit dit ännu.

ingen annan rörelse tar sånt anspråk- för att man traditionellt sätt inte ska rida det förrän hästen är väldigt stark o rätt utbildad. få förunnat.

Med denna metod kommer man dit utan att kunna rida hästen särskilt väl för övrigt.

det borde vara högre status att kunna rida en bra ökad trav eller kunna göra ett flott byte i språnget- som hästen har nytta av att kunna även ute i skogen.

I VD dressyr kommer få dit, men kan rida jäkligt bra för övrigt.

Inte ens Briar fick piaffera så mkt som han ville- även om han kunde det väl- för hållbarheten o glädjen.

För att diskussionen inte nödvändigtvis behöver röra sig om en specifik häst, utan om tankar runt övningen.

Man VET exakt hur en piaff ska se ut, men har inte kännt det.

Du o många fler ursäktar er lite med- att vi har inte kommit dit ännu.
Nu blandar du nog ihop saker och ting. ja, min nuvarande häst är vi inte vid någon piaff än. Men varför skulle jag aldrig känt en riktig piaff för det? Vad har de sakerna med varandra att göra. Om jag inte hade ridit en bra piaff på andra hästar skulle jag inte uttala mig om piaffen öht.
Med denna metod kommer man dit utan att kunna rida hästen särskilt väl för övrigt.
Men om man inte rider och tränar sin häst väl kommer man aldrig till en bra piaff.
det borde vara högre status att kunna rida en bra ökad trav eller kunna göra ett flott byte i språnget- som hästen har nytta av att kunna även ute i skogen.
vad har status med detta att göra? Jag förstår inte varför du pratar om status. Pratar vi inte ridning här? (vilket inte har ett barr med status att göra för mig)
I VD dressyr kommer få dit, men kan rida jäkligt bra för övrigt.
Vad man än kallar sin ridning så kan man komma dit om man rider bra och tränar klokt och genomtänkt. (sen får folk kalla sin ridning vad de vill för mig. Så länge det är bra ridning tycker jag om det.
Inte ens Briar fick piaffera så mkt som han ville- även om han kunde det väl- för hållbarheten o glädjen.
nej, klok och genomtänkt träning ska det vara. Hästen kan ju inte ha en träningsplan. Det får ryttaren sköta om.

Det beror väl också på hästen. Du kan ju inte tvinga hästen till att göra något, man måste ju börja där man är liksom. Samarbetet är för mig alltid viktigast.

Det är stor skillnad på att sätta en häst i tramp och att låta den trampa.

Skulle det alltså vara OK att trampa en häst som inte går fram?

Och vad menar du skillnaden är i sista meningen?

Ja du får ursäkta men jag är ju så korkad att jag läser det som står i tråden o tolkar det sen som om det är hur just denna häst kravlar sig ur nåt slags tramp som det gällde...

Fast Ingela, din häst är gammal som gatan och enligt dina tidigare redogörelser har den varit full fart och fläkt i samband med uteridning i yngre dar. så låt oss hålla oss till andemeningen av diskussionen so far shall we? : ) ska alla börja dra sina egna enstaka personliga erfarenheter blir det rätt så jobbigt och inte särskilt verklighetsförankrat annat än utifrån individ nivå.

KL
jag upprepar det jag skrivit i kommentar tidigare:
Jag är förvånad, att forumet som främjar "dressyren för hästen" så starkt förespråkar ridning av denna sorten på en häst eller hästar som samtidigt redovisas icke ha grunderna eller förutsättningarna för den övning som man väljer att ta till, enligt både fysiologi lära och utbildnings skalor av varje de sort. Hur stämmer detta in på den ideologin? Ni tycker er se ett kvitto: hästen är ambitiös, försöker, och levererar till viss del. so what? vart tog grundkännedomen om hästarnas natur vägen i det hela? dvs grundkännedomen att de är djur som vill vara till lags - no matter what, och som levererar och försöker efter bästa förmåga så länge de ngnsin kan. särskilt om de har en någorlunda human hanterare som inte låser dem via våld eller mkt hårt bruk. Har de en sådan någorlunda human hanterare som istället ber och hanterar kravet lite mer humant, så försöker de in i det sista! denna egenskap är mkt djupt rotad i djuret häst, både i dess natur som flockdjur och vilja att höra till en gemenskap, och kombinerat med dess ännu starkare natur: ett flockdjur som in i det sista agerar normalt och döljer krämpor,problem eller svagheter i sin fysik.

jag tycker det är riktigt ledsamt att läsa trådens senaste sidor med argument för att allt så länge hästen ser glad ut och agerar utan problem, är bra och främjande. Tänk till ang. detta nästa gång ni har synpunkter på dressyr tävlings ridning, för av vad jag läst de senaste sidorna så påstår jag att ödmjukheten runt hästens begränsningar och de krav man bör ställa på den, är långtmer ödmjuka på de flesta håll än vad jag läser i denna tråden, från folk som dessutom brukar flagga med det just motsatta!

Senast ändrad:

jag tycker det är riktigt ledsamt att läsa trådens senaste sidor med argument för att allt så länge hästen ser glad ut och agerar utan problem, är bra och främjande. Tänk till ang. detta nästa gång ni har synpunkter på dressyr tävlings ridning, för av vad jag läst de senaste sidorna så påstår jag att ödmjukheten runt hästens begränsningar och de krav man bör ställa på den, är långtmer ödmjuka på de flesta håll än vad jag läser i denna tråden, från folk som dessutom brukar flagga med det just motsatta!

:bow::bow:

Jag är väldigt intresserad av just det här med trampet, då jag sett det användas på unga hästar av portugisiska tränare. Inget tvång och ingen stress, bara mjuk gymnastik, inget överdrivet el. forcerat alls. Det jag såg var att hästarna bl.a utvecklade bättre takt, kanske för att de blev gymnastiserade i länden och fick kontakt med sin bakdel, jag vet inte.

Nu vet inte jag vad du menar med en ung häst men för mig är det 3-5 år. Jag vet inte heller var du har sett portugisiska tränare använda sig av tramp på unga hästar. Det jag har sett i Portugal stämmer inte alls överens med detta. Hästarna är väl befästa i sin grundform och ridna i minst tre år innan man börjar att träna dem i att trampa. Ifrån marken. Hästar som inte orkar bära sig blir stressade av en sån här övning och det blir ingen positiv gymnastik av det. Att de skulle få en bättre takt i sina gångarter för att man trampar dem låter väldigt konstigt. Det brukar väl vara tvärtom? Man ser till att ha en bra takt i hästen innan man börjar att trampa dem? Var har du sett det här?

Jag är förvånad, att forumet som främjar "dressyren för hästen" så starkt förespråkar ridning av denna sorten på en häst eller hästar som samtidigt redovisas icke ha grunderna eller förutsättningarna för den övning som man väljer att ta till, enligt både fysiologi lära och utbildnings skalor av varje de sort. Hur stämmer detta in på den ideologin? Ni tycker er se ett kvitto: hästen är ambitiös, försöker, och levererar till viss del. so what? vart tog grundkännedomen om hästarnas natur vägen i det hela? dvs grundkännedomen att de är djur som vill vara till lags - no matter what, och som levererar och försöker efter bästa förmåga så länge de ngnsin kan. särskilt om de har en någorlunda human hanterare som inte låser dem via våld eller mkt hårt bruk. Har de en sådan någorlunda human hanterare som istället ber och hanterar kravet lite mer humant, så försöker de in i det sista! denna egenskap är mkt djupt rotad i djuret häst, både i dess natur som flockdjur och vilja att höra till en gemenskap, och kombinerat med dess ännu starkare natur: ett flockdjur som in i det sista agerar normalt och döljer krämpor,problem eller svagheter i sin fysik.

Nu svarar jag både som "vanlig användare" och som moderator.

"Vanlig användare":
Jag instämmer tillfullo. Hästar är så otroligt lojala och ställer upp för oss, trots sina begränsningar och krämpor. Vi måste respektera dem som de magnifika, fantastiska djur de är! Jag personligen skulle akta mig för att experimentera med en sjuk häst, men därmed är det inte detsamma som att jag förkastar TS:s tillvägagångssätt - jag känner vare sig henne eller hästen och har inte tillräckligt med vetskap om det enskilda fallet till att kunna uttala mig.

Moderator:
Ett litet påpekande, bara. Detta forum heter Klassisk Ridkonst och är inte enbart för anhängare av Akademisk Ridkonst. För jag antar att det är den senare kategorin du syftar på när du skriver "dressyren för hästen"?
Det finns många andra ridstilar som platsar på KR.

Senast ändrad:

Visste väl att du förespråkade den metoden.

Återigen. att skritta hästen i många månader eller år är inget som vet-världen behöver ta till sig. alla vet att farten dödar o i synnerhet om man rider felaktigt eller om hästen har kroppsliga aber.

Vanlig motionsridning ger sällan skador för att man skrittar mesta delen av tiden.

att tramp skulle ingå när den inte får ngn större muskelmassa av att skritta -r ganska befängt.

man kan lära sig rida istället för att utsätta hästen för det allra mest ansträngande o som de sällan förstår vitsen med.

Varför har man så stort intresse av att kunna hävda att man kan piaffera när man sen inte kan rida en god trav/ galoppsluta eller annat som är lättare... för hästen.

Jag fattar inte varför det är så viktigt????

Oj, vilka slutsatser du drar, humoristiskt!

Det är inte ett dugg viktigt att kunna piaffera och det är heller inte vad det handlar om utan tramp ur gymnastiserande syfte.

Kan inte du berätta för mig vad en häst förstår och vad den inte förstår?

Och du fortsätter att hävda att det skulle vara svårt för hästen att utföra något som är helt naturligt för den - det måste bero på att du missuppfattat. För dessa hästar har det varit lättare att trampa än att trava taktmässigt, efter en tid med bl.a trampjobb har de dock blivit mer taktmässiga - detta finner JAG intressant!
Och därför vill jag gärna höra om andras erfarenheter.

Fast Ingela, din häst är gammal som gatan och enligt dina tidigare redogörelser har den varit full fart och fläkt i samband med uteridning i yngre dar. så låt oss hålla oss till andemeningen av diskussionen so far shall we? : ) ska alla börja dra sina egna enstaka personliga erfarenheter blir det rätt så jobbigt och inte särskilt verklighetsförankrat annat än utifrån individ nivå.

Tack för påpekandet, du har helt rätt och jag ber om ursäkt att jag förstörde trådens andemening. Jag hoppas att även Axel godtar min ursäkt.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Jag hade heller inte sett det förut, men i stället för att skrika: Stopp ni gör fel, återgå genast till utbildningsskalan! Så har jag ställt frågor och försökt förstå.
Jag kan inte säga om det är bra eller dåligt, jag vet bara vad jag sett.
Och eftersom det verkade ge önskat resultat så blev jag intresserad av HUR det fungerar.

Det görs från marken.

Oj, vilka slutsatser du drar, humoristiskt!

Det är inte ett dugg viktigt att kunna piaffera och det är heller inte vad det handlar om utan tramp ur gymnastiserande syfte.

Kan inte du berätta för mig vad en häst förstår och vad den inte förstår?

Och du fortsätter att hävda att det skulle vara svårt för hästen att utföra något som är helt naturligt för den - det måste bero på att du missuppfattat. För dessa hästar har det varit lättare att trampa än att trava taktmässigt, efter en tid med bl.a trampjobb har de dock blivit mer taktmässiga - detta finner JAG intressant!
Och därför vill jag gärna höra om andras erfarenheter.
Det finns mkt bättre gymnasicerande träningsmetoder som främjar hä'stens framåtbjudning o tycker att träning är roligt.

hoppning, gymnastikhoppning, cavaletti, klättring, galoppjobb ute mm mm mm......

Takten får man som ryttare hjälpa hästen med. se bara när iberiska hästar får upp sådana ryttare:bow:

Man måste lära sig att RIDA o sluta använda ett enbart följsamt säte på en sdn. Det går ypperligt i vanlig trav o t o m under lättridning.. om man kan.

varför ska hästarna utgå från ngt så svårt bara för att ryttaren inte har intresse o ork att göra lite arbete själv?

T o m de allra bästa GP-hästarnas ryttare rider som faen hela tiden- fast det knappt syns. skicklig timing, sänder rätt energier.........

Vi dödliga blir "lurade" att tro att de åker. titta mer noggrannt nästa gång.

för att dessutom KOMMA dit så krävs det mer tydliga hjälper o mkt energi från ryttaren. Man måste tänka om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur